Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Pár hete volt pályaemelés az ISS-en. Nem hiszem hogy a de-orbit manőveren kívül lenne extra üzemanyag a Progresszben..
Földről se tudnának ráküldeni másikat, mert nincs előkészítve. Az idő meg szűkös.
Elvileg a főhajtómű a Naukán egy üzemanyag körön van mint a manőverező fúvókák, ha "csak" a hajtóművél van gond és nem az üzemanyag rendszerrel talán azzal még kezdhetnek valamit. (Csak spekulálok én is)
Nem magával a főhajtóművel van gond.
Az üzemanyagtartályok (legalábbis egy részük) kaphattak túlnyomást. A kérdés hogy a harmonikaszerű zsákok, amiket a nyomógázzal felfújnak bennük az üzemanyag kiszorításához, a túlnyomástól átszakadtak, vagy sem. Nem tudni hogy a 30-35 bar-os nagynyomású, vagy az 5-8 bar-os kisnyomású tartályok kaptak pofont, vagy csak sikerült összenyitniuk a két rendszert...

A lehetséges szcenáriókkal oldalakat lehetne teleírni, de legkésőbb a holnapi pályadatokból megtudjuk, mit alkottak a manőverfúvókákkál.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Az tiszta, hogy nincs +üzag. a Progresszben, de az Zarjaban lennie kell.
Biztos lehet visszafele is tölteni....talán.
Nagy durranás lehetne ha így meg tudnák oldani! :)
Remélem a manőver hajtóművek beindulnak!
A Zarja hajtóművei két évtizede az üzemanyagtartályai legalább egy évtizede teljesen üzemen kívül vannak. Nincs bennük plusz üzemanyag.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 356
11 347
113
A spacejunk.hu lapon folyamatosan jönnek a hírek.
Valamelyik twitter csatornán már más is javasolta, hogy egy Sojuz/Progres menjen le a Naukáért! :)
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
A mostani pályemeléssel egyelőre jó eséllyel kint vannak a vízből.
Ha végig a manőverhajtóműveket kell használniuk, az jelent egy kb. tíz százalékos üzemanyagfogyasztás növekedést, de ez valószínűleg még belefér.
 
W

Wilson

Guest
Augusztusban megkezdődik a Szojuz-5 hordozórakéta indítókomplexumának korszerűsítése a Bajkonur Űrközpontban - közölte Dmitrij Rogozin, a Roszkozmosz főigazgatója.


58069c9d9d7e87487bd8d5ef52e5ed3b.jpg


"A Baiterek-projektről folytatott tárgyalások sikerrel zárultak Nur-Sultanban. Minden fontosabb nézeteltérés megoldódott. Remélem, hogy a Roszkozmosz földi űrinfrastruktúra-üzemeltetési központja augusztusban aláírja a szerződést, és Bajkonurban megkezdjük az építési munkálatokat a legújabb Szojuz-5 rakétánk indítókomplexumának megépítésére" - írta a Telegramban.

Megjegyzés: A Baiterek-komplexumot a tervek szerint a kozmodrom 45. számú, Zenit rakéták indítására tervezett indítóállása alapján hozzák létre. Az indítóálláson két hordozórakéta található: az egyiket a nemzetközi Land Launch projekt részeként használják. Az utolsót 2017. december 26-án használták, amikor az Angosat műholdat a Land Launch platformról (a Bajkonur Űrközpont Zenit-SM 45. számú indítóállásáról) indították az S7 Space részvételével, hosszú inaktív időszak után. Az indításhoz használt Zenit-3SLBF rakétát 2014 előtt gyártották, és körülbelül 3 éve állt Bajkonurban.

Az Ukrajnában gyártott Zenit rakétát felváltó, közepes hatótávolságú Szojuz-5 rakéta fejlesztése 2017-ben kezdődött. A Szojuz-5 első fokozatában a tervek szerint a Zenit rakéta első fokozatának továbbfejlesztett RD-171MV hajtóművét használják majd, míg a második fokozatban a Zenit ukrán gyártmányú RD-120 hajtóműve helyett a Szojuz-2.1b rakéta harmadik fokozatának továbbfejlesztett RD-0124MS hajtóművét használják majd.

2018 júliusában a Roszkozmosz 61,2 milliárd rubeles szerződést írt alá az RSC Energiával (a Szojuz-5 rakéta vezető fejlesztője) a Szojuz-5 rakéta megépítésére és tesztelésére.

A tervek szerint 2023-2025 között három Szojuz-5 indítást terveznek Bajkonurból a repülési tesztek részeként. Az első rakétával 2023 végén egy űrhajó makettjét indítják. A repülési tesztek befejezése után 2036-ig évente legalább két Szojuz-5 indítást terveznek. A rakétát a Progress RSC fogja gyártani.

A Szojuz-5 Bajkonurból történő indítására irányuló Baiterek közös orosz-kazah projekt megvalósításának költsége 916 millió dollárra becsülhető.

eb25c979a47e0eee5e37aec180f7c881.jpg
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 530
16 471
113
A mostani pályemeléssel egyelőre jó eséllyel kint vannak a vízből.
Ha végig a manőverhajtóműveket kell használniuk, az jelent egy kb. tíz százalékos üzemanyagfogyasztás növekedést, de ez valószínűleg még belefér.
A motorok második bekapcsolása 250,04 másodpercig tartott. Az impulzus 14,59 m / s volt.

Orbitális paraméterek:

Orbitális periódus: 90,17 perc;
Pálya dőlésszöge: 51,64 fok;
Minimális pályamagasság: 230,43 km;
Maximális pályamagasság: 364,86 km.

Ilyen teljesítményre képes lennének a manőverező fúvókák? Ez inkább main engines troust-nak tűnik.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 356
11 347
113
A motorok második bekapcsolása 250,04 másodpercig tartott. Az impulzus 14,59 m / s volt.

Orbitális paraméterek:

Orbitális periódus: 90,17 perc;
Pálya dőlésszöge: 51,64 fok;
Minimális pályamagasság: 230,43 km;
Maximális pályamagasság: 364,86 km.

Ilyen teljesítményre képes lennének a manőverező fúvókák? Ez inkább main engines troust-nak tűnik.
Ezzel egy kis időt is nyertek.

"Soha ne hagyjon el benneteket a remény!"
 
  • Tetszik
Reactions: KoviUbi

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
A motorok második bekapcsolása 250,04 másodpercig tartott. Az impulzus 14,59 m / s volt.

Orbitális paraméterek:

Orbitális periódus: 90,17 perc;
Pálya dőlésszöge: 51,64 fok;
Minimális pályamagasság: 230,43 km;
Maximális pályamagasság: 364,86 km.

Ilyen teljesítményre képes lennének a manőverező fúvókák? Ez inkább main engines troust-nak tűnik.
Ez 0.05m/s2 gyorsulás. Kb. 4 DPS fúvóka elég hozzá.
A két főhajtóművel 0.3-0.4 m/s2 lenne a gyorsulás.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 568
85 032
113
Van valami roppant bájos abban, amikor egy Londonban élő magyar videóját egy magyar oldalon a VK-ról linkelik...
Egy másik oldal mai posztja: 22 июля. МЛМ "Наука" над Венгрией около 22:06 по местному времен.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 474
113
Tanácskoznak, tanakodnak.

 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 474
113
Miskolcra ISS átvonulás. :)

��
Dátum​
Fényesség​
Kezdete​
Legmagasabb pont​
Vége​
Átv. típusa​
(mag)​
Idő​
Alt.Az.
Idő​
Alt.Az.
Idő​
Alt.Az.
júl. 23.
-2,6​
21:31:06
10°​
NyÉNy21:34:23
44°​
É21:37:38
10°​
KÉKlátható
júl. 23.
-3,9​
23:08:01
10°​
NyÉNy23:11:25
88°​
DDNy23:11:44
72°​
KDKlátható

A fejléc kicsit odébb csúszott, de kis odafigyeléssel értelmezhető. Pl 23:11:25-kor a legmagasabb pont 88 fok.
Itt viszont meg kell adni az észlelő koordinátáit. :)

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 905
35 030
113
Az tiszta, hogy nincs +üzag. a Progresszben, de az Zarjaban lennie kell.
Biztos lehet visszafele is tölteni....talán.
Nagy durranás lehetne ha így meg tudnák oldani! :)
Remélem a manőver hajtóművek beindulnak!
Megadjam Rogozinnak Musk telefonszámát? Ő felmenne egy Tesla Szpésziksszel és bebikázná...:hadonaszos::D
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 530
16 471
113
Újabb pálya korrekción van túl a Nauka a DKS hajtóműveit használva.

Apogee raised to 363 Km
Perigee raised to 225 Km

(Még messze a stabil ISS orbit)

De közben az is kiderült, hogy megy a hibakeresés a Kurs automatikus dokkoló rendszeren, mert valami gubanc van azzal is...

No comment..