Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 581
26 516
113
Miskolcra ISS átvonulás. :)

��
Dátum​
Fényesség​
Kezdete​
Legmagasabb pont​
Vége​
Átv. típusa​
(mag)​
Idő​
Alt.Az.
Idő​
Alt.Az.
Idő​
Alt.Az.
júl. 23.
-2,6​
21:31:06
10°​
NyÉNy21:34:23
44°​
É21:37:38
10°​
KÉKlátható
júl. 23.
-3,9​
23:08:01
10°​
NyÉNy23:11:25
88°​
DDNy23:11:44
72°​
KDKlátható

A fejléc kicsit odébb csúszott, de kis odafigyeléssel értelmezhető. Pl 23:11:25-kor a legmagasabb pont 88 fok.
Itt viszont meg kell adni az észlelő koordinátáit. :)

Megnéztem, bár szakadozottan felhős volt az idő.

223895957_961399891101819_4825425513507951850_n.png
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 575
113
Kis lépésekben tovább emelegtik a Nauka pályáját. Messze még az ideális orbit. Közben a Pirs leválasztást ujra elhalasztották...
647_101be7fa085e.png



De jó hír is akad...

 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 723
10 666
113

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 581
26 516
113
Nauka átvonulások Miskolcról, gondolom a jelenlegi pálya alapján. Sajnos fényességet nem ad meg.
/Pályaadatok: 238 x 370 km, 51,6° (Referencia dátum: július 24.)/


A dátumra kattintva egy csillagtérképet és más átvonulási adatokat kapsz, ha bejentkezel a https://heavens-above.com/ oldalon.



��
Dátum​
Fényesség​
Kezdete​
Legmagasabb pont​
Vége​
Átv. típusa​
(mag)​
Idő​
Alt.Az.
Idő​
Alt.Az.
Idő​
Alt.Az.
júl. 24.
?​
21:48:40
10°​
NyÉNy21:50:43
37°​
ÉÉK21:52:14
15°​
KÉKlátható
júl. 25.
?​
21:58:18
10°​
NyÉNy22:00:27
58°​
ÉÉK22:01:12
32°​
Klátható
júl. 26.
?​
22:07:33
10°​
NyÉNy22:09:43
70°​
DDNy22:09:48
68°​
Dlátható
júl. 27.
?​
22:16:31
10°​
Ny22:18:03
28°​
NyDNy22:18:03
28°​
NyDNylátható
júl. 28.
?​
22:25:24
10°​
NyDNy22:25:56
13°​
NyDNy22:25:56
13°​
NyDNylátható
júl. 29.
?​
20:58:50
10°​
NyÉNy21:01:00
62°​
DDNy21:03:01
11°​
DKlátható
júl. 30.
?​
21:06:38
10°​
Ny21:08:35
28°​
DDNy21:10:13
12°​
DDKlátható
júl. 31.
?​
21:14:24
10°​
NyDNy21:15:43
14°​
DNy21:17:00
10°​
Dlátható

Pl. mára:

PassSkyChart2.ashx
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 581
26 516
113
Az ISS Pirs moduljának leválasztását július 26-ra, hétfőre tervezik.

"Oleg Novickij és Pjotr Dubrov, a Roszkozmosz kozmonautái szombaton lezárták a Pirs modul és a Nemzetközi Űrállomás orosz szegmense közötti átmeneti nyílásokat, és szivárgásvizsgálatot végeztek rajtuk. A Progress MS-16 teherűrhajóról a köteg és a Pirs modul fizikai leválasztását az ISS-ről az előzetes tervek szerint július 26-án, moszkvai idő szerint 13:56-kor, míg a modul és az űrhajó nem éghető szerkezeti elemeinek a Csendes-óceán vizébe történő zuhanását ugyanezen a napon, moszkvai idő szerint 17:51-kor tervezik.
.
.
.
a Nauka veszi át a helyét, amelyet szerdán indítottak Bajkonurból, és amely önálló repülésben van."

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)



Nincs is semmi probléma. :)
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 694
113
Azért nem eszik olyan forrón a kását...

  • Az infrastruktúra terén kell egy jóóóóóóóó hosszú felszállópálya.
  • Meg a szükséges infrastruktúra, úgy mint hatalmas hangár a hatalmas gépnek.
  • A hatalmas gépet ki is kell fejleszteni, a Virgin Orbit nem véletlenül egy kiszuperált 747-est használ - ez a legolcsóbb megoldás. A Stratolaunch féle Roc két kiszuperált 747-es darabjaiból, új sárkánnyal épült, és hozzávetőleg 300-350 millió dollárba került. Ez a hordozórakétán kívüli költség. Viszonyításképpen a RocketLab ennek a töredékéből (nagyjából 80-120 millió dollárból) valósította meg az Electron-t...
  • Hogy mondjuk Los Angeles-ből az egyenlítőig eljuss, cirka 3700 km-et kell megtenned, de még Cape Canaveral-ból is jó 2700km-t. Egyenesen, légvonalban. Utóbbi esetén is oda-vissza 5400 km-ről beszélünk alsó hangon. Az út felét pedig teljes terheléssel tenné meg feltehetően a repülőgép. A StratoLaunch Roc hatósugara 1900 km teherrel, de még üresen se tudna Floridából az egyenlítőig és vissza repülni (Ferry Range: 4600 km). Egyszerűen nem éri meg erre építeni.
Nem véletlen, hogy úgy általában csak a kis hordozórakéták (Pegasus, Launcher One) esetében volt eddig opció, meglévő repülőgépek átalakításával (ie.: a fejlesztési költségeket minimalizálták). A StratoLaunch egy külön állatfaj, ők közvetlen megközelítést alkalmaztak - jól csődbe is mentek közben.

Ahhoz nagyon-nagyon tőkeerős cég kell, hogy a hordozórepülőgépes megoldást nagy méretben be merje vállalni. Nem meglepő, hogy a Rutan féle Tier 2 megközelítésnél is alapvetően azzal számoltak, hogy mondjuk egy jó 10 évvel az SpaceShipTwo sikeres indítása (és profitábilissá válása) után lehet reálisan foglalkozni vele. Aztán jöttek az SS2 problémái, és hopp, az egész kártyavár összeomlott.

Persze hogy nem olyan egyszerű. De. Valahol azt olvastam hogy hosszú, de még hagyományos kifutó is elég neki. Talán van olyan reptér, ahonnan a meglévő forgalom mellett becsatlakozhat. Hangár kell neki, de ez azért kezelhető, jól tervezhető dolog mind technikailag, mind anyagilag. A kérdés inkább az hogy valóban van-e esély rá, hogy a módszer működik. Hogy tulajdonképpen az első fokozat egy sok évig felhasználható repülőgép. Az egyenlítő irányába repülés indításhoz, az nem önmagában tenné hatékonnyá a megoldás, inkább kiegészítené a módszert. A hordozó repülőgép kifejlesztése valóban egy kulcs kérdés. Talán még olyan buktató is benne van, hogy ha működik a módszer, akkor több gépre lenne szükség, és így kijönne az árából, viszont ha fel is fut, ahhoz idő kell. Tehát valakinek marha sok pénzt bele kéne fektetnie, hogy kipróbálják a dolgot. Végül is ezt történt, nyilván előtte számolgattak is, hogy beválhat-e a dolog.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 581
26 516
113

"A program szerint, amelyet a Roszkoszmoszhoz tartozó TsNIIMash misszióirányító központ parancsára tápláltak a teherűrhajó fedélzeti számítógépébe, moszkvai idő szerint 17:01-kor a cirkálóhajtóművet fékezésre aktiválták. Miután 17,5 percig működött, 120 m/sec fékezési impulzust adott neki. Moszkvai idő szerint 17:42-kor az űrhajó és a modul tandemje belépett a Föld légkörébe. 10 perccel később az el nem éghető elemeket a Csendes-óceánban, Wellingtontól 3600 km-re, Santiagótól 5800 km-re lévő "űrhajótemetőben" dobták ki."

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)


"A "Pirs" lett az állomás első modulja, amelyet leválasztottak róla. Ez a művelet lehetővé tette az ISS orosz szegmens Zvezda szervizmoduljának kikötőjének kikötését a Nauka többcélú laboratóriumi modul fogadására, amelyet 2021. július 21-én indítottak a Baikonur kozmodromból. A kikötését jelenleg július 29-re tervezik."

 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 581
26 516
113
"Ez az animáció egy 1000 méterről az egyes égitestek felszínére eső labdát mutat, feltételezve, hogy nincs légellenállás. Ez adhat egy képet arról, hogy milyen vonzást éreznénk az egyes tárgyakra.

Meglepő lehet, hogy a nagy bolygók vonzása a felszínen hasonló a kisebbekhez, például az Uránusz lassabban húzza lefelé a labdát, mint a Földön! Hogy miért? Mert az Uránusz alacsony átlagos sűrűsége miatt a felszín messze van a tömeg nagy részétől. Hasonlóképpen, a Mars majdnem kétszer akkora tömegű, mint a Merkúr, de láthatod, hogy a felszíni gravitáció valójában ugyanannyi... ez arra utal, hogy a Merkúr sokkal sűrűbb, mint a Mars.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)"

 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 581
26 516
113
A Nauka következő pályakorrekcióját 07. 28-ra tervezik.

"Oleg Novitsky és Peter Dubrov roszkoszmosz űrhajósainak köszönhetően 4K minőségben láthatjuk a Pirs modul lecsatlakoztatását a Nemzetközi Űrállomásról."


 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Persze hogy nem olyan egyszerű. De. Valahol azt olvastam hogy hosszú, de még hagyományos kifutó is elég neki. Talán van olyan reptér, ahonnan a meglévő forgalom mellett becsatlakozhat. Hangár kell neki, de ez azért kezelhető, jól tervezhető dolog mind technikailag, mind anyagilag. A kérdés inkább az hogy valóban van-e esély rá, hogy a módszer működik. Hogy tulajdonképpen az első fokozat egy sok évig felhasználható repülőgép. Az egyenlítő irányába repülés indításhoz, az nem önmagában tenné hatékonnyá a megoldás, inkább kiegészítené a módszert. A hordozó repülőgép kifejlesztése valóban egy kulcs kérdés. Talán még olyan buktató is benne van, hogy ha működik a módszer, akkor több gépre lenne szükség, és így kijönne az árából, viszont ha fel is fut, ahhoz idő kell. Tehát valakinek marha sok pénzt bele kéne fektetnie, hogy kipróbálják a dolgot. Végül is ezt történt, nyilván előtte számolgattak is, hogy beválhat-e a dolog.
Ez az egész repülőgép-szerű vs. rakéta-szerű megoldás kulcsa.

Az előbbi sok indítás terén hosszú távon olcsóbb megoldás, de cserébe a kifejlesztés több erőforrást igényel (olvasd: drágább).
A második kifejlesztése jelenleg olcsóbb, vagyis kisebb tőkével neki lehet ugorni. Hosszú távon tehát hiába drágább, ez jelenleg a működő megoldás.

Az STS űrrepülőgép, az 50/50 (Szpiral), az X-30, a SpaceShipOne/Two/Three, a Virgin Orbit és számtalan más példa van arra, hogy ezt alátámassza.
Innen kezdve nehéz a befektetőket vagy akár az állami cégeket meggyőzni arról, hogy akkor a rizikósabb megoldás felé menjenek el.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 358
11 350
113
Ez az egész repülőgép-szerű vs. rakéta-szerű megoldás kulcsa.

Az előbbi sok indítás terén hosszú távon olcsóbb megoldás, de cserébe a kifejlesztés több erőforrást igényel (olvasd: drágább).
A második kifejlesztése jelenleg olcsóbb, vagyis kisebb tőkével neki lehet ugorni. Hosszú távon tehát hiába drágább, ez jelenleg a működő megoldás.

Az STS űrrepülőgép, az 50/50 (Szpiral), az X-30, a SpaceShipOne/Two/Three, a Virgin Orbit és számtalan más példa van arra, hogy ezt alátámassza.
Innen kezdve nehéz a befektetőket vagy akár az állami cégeket meggyőzni arról, hogy akkor a rizikósabb megoldás felé menjenek el.

És a repülőgépes "első fokozat"-al vajon költséghatékonyabb lesz-e a felbocsátás azzal, hogy a pályára állás kb. 10%-át hidalja át?
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu