Na végre. Folytathatjuk, ahol 72ben abbahagytuk.
Hát kb. ja....
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Na végre. Folytathatjuk, ahol 72ben abbahagytuk.
Csak összepróbálták a részeket. A booster-re szerelt hajtóművek között öt is van, ami egyetlen statikus teszten sem ment át. A S20-as on lévő hajtóművek és az egész szerkezet tesztje még hátra van. Szerintem miután elutasították a HLS program fellebbezését, gyorsan mutatni akartak valami nagyot. Tudomásom szerint egyszerűen fel sem tudják tölteni a boostert, nincsen kész az ehhez szükséges tartály rendszer, az üzemanyag előállítás (levegőcseppfolyúsítás, oxigén, nitrogén kinyerése) sem működik, pedig már legalább két hónapja ott van a berendezés.Ma most akkor felpróbálták majd leszedték?
Akkor most azért dobták valahogy fel a hajtóműveket meg vitték a helyére a boostert meg emelték fel a boosterre a starshipet, hogy csinálhassanak egy jó fotó?Csak összepróbálták a részeket. A booster-re szerelt hajtóművek között öt is van, ami egyetlen statikus teszten sem ment át. A S20-as on lévő hajtóművek és az egész szerkezet tesztje még hátra van. Szerintem miután elutasították a HLS program fellebbezését, gyorsan mutatni akartak valami nagyot. Tudomásom szerint egyszerűen fel sem tudják tölteni a boostert, nincsen kész az ehhez szükséges tartály rendszer, az üzemanyag előállítás (levegőcseppfolyúsítás, oxigén, nitrogén kinyerése) sem működik, pedig már legalább két hónapja ott van a berendezés.
Tallán az év végig meg lesz az orbitális teszt.
Szóval akkor az egész ráemelészet csak parasztvakítás volt?Csak összepróbálták a részeket. A booster-re szerelt hajtóművek között öt is van, ami egyetlen statikus teszten sem ment át. A S20-as on lévő hajtóművek és az egész szerkezet tesztje még hátra van. Szerintem miután elutasították a HLS program fellebbezését, gyorsan mutatni akartak valami nagyot. Tudomásom szerint egyszerűen fel sem tudják tölteni a boostert, nincsen kész az ehhez szükséges tartály rendszer, az üzemanyag előállítás (levegőcseppfolyúsítás, oxigén, nitrogén kinyerése) sem működik, pedig már legalább két hónapja ott van a berendezés.
Tallán az év végig meg lesz az orbitális teszt.
A booster ott fogják tesztelni ahol most van. Legalább is máshol nem latszodott a lefogashoz szükséges zarszerkezet, csak a jelenlegi indító állványon. Bár az üzemanyag hozzavezeteset én meg nem láttam.Akkor most azért dobták valahogy fel a hajtóműveket meg vitték a helyére a boostert meg emelték fel a boosterre a starshipet, hogy csinálhassanak egy jó fotó?![]()
Lásd #8642Szóval akkor az egész ráemelészet csak parasztvakítás volt?
Meg jobb helyeken valamivel megtámasztják a rakétát, amit el akarnak indítani, ezt a böhöm dögöt meg egy erősebb szél lekapná az állványról.
Oké, fogjuk fel integrációs tesztnek, hogy nem akad-e össze valami valamivel.A booster ott fogják tesztelni ahol most van. Legalább is máshol nem latszodott a lefogashoz szükséges zarszerkezet, csak a jelenlegi indító állványon. Bár az üzemanyag hozzavezeteset én meg nem láttam.
A két rész illesztesi tesztje nem hiábavaló, ugyanúgy van egy masszív ‘kapcsos’ zárszerkezet a két rész között, mint a booster és az indító állvány között. Ez is egy teszt, így is úgy is el kell valamikor végezni. Most az látszik mintha megelőznie más teszteket pusztán marketing céllal.
Második rész.
Tudni nyilván nem tudom, hogy mi fog következni. De (amivel nem kezdünk mondatot) az orbitális indító álláson elég mecerásnak tűnik a hajtómű csere, bár lehet, hogy ez is egy kidolgozandó eljárás, végül is később is lehet, hogy cserélni kell mondjuk statikus teszt után egy-két hajtóművet (a 29-ből!), ami miatt a visszaszállítás már nem tűnik olcsó opciónak. Ráadásul, ha ez egészet mint gyártást nézzük (Elon erről sokat beszél, hogy milyen nehéz), simán lehet, hogy a High Bay már foglalt lesz a következő turnus raketta miatt. Amúgy terveznek építeni egy nagyobb High Bay-t, ami úgy tűnik, hogy nagyobb alapterületű lesz, akár magasabb is.Oké, fogjuk fel integrációs tesztnek, hogy nem akad-e össze valami valamivel.
De ha van 5 kipróbálatlan Raptor, akkor most az jön, hogy a booster visszaviszik a high bay-be és lecserélik/véglegesítik a feldobott raptorok felszerelését? Meg a starship hővédőpajzsán is van mit csiszolni...
Közben eszembe jutott a keresett szó: nem kapcsos, hanem "karmos" zárszerkezetre gondoltam.A booster ott fogják tesztelni ahol most van. Legalább is máshol nem latszodott a lefogashoz szükséges zarszerkezet, csak a jelenlegi indító állványon. Bár az üzemanyag hozzavezeteset én meg nem láttam.
A két rész illesztesi tesztje nem hiábavaló, ugyanúgy van egy masszív ‘kapcsos’ zárszerkezet a két rész között, mint a booster és az indító állvány között. Ez is egy teszt, így is úgy is el kell valamikor végezni. Most az látszik mintha megelőznie más teszteket pusztán marketing céllal.
Csak azt felejted el, hogy a Starship esetében sztenderdizálva vannak a csempék. Az űrsikló esetében viszont minden....egyes....darab különbözött.Állítólag a hövédő csempékből egyszerűen kifogytak és későn jött az utánpótlás. Egyébként véleményem szerint sajnos ugyanazt az utat fogja bejárni a hővédő csempe történet mint a Shuttle-nél. Minden leszállás után revízió és javítás. Kérdés a költség és a szükséges idő.
Tipikus. Egy hanyatlóban lévő birodalom...ország kezd ilyen látványköltekezésbe. Legalább gyorsítja az elkerülhetetlen bukást2.
Az Egyesült Államokban a magánvállalkozások jelentős mértékben finanszírozzák az űrkutatást. Érdekli-e a nagyvállalatokat az ukrajnai űriparba való befektetés?
Természetesen 2020-ban megváltozott a jogszabály; alig több mint egy éve van de facto magánterületünk. Jelenleg már több mint 10 olyan vállalatunk van, amely részt vesz a privát űrtevékenységben. A gazdaságnak ez az ágazata jelenleg fejlődik. A világjárvány jelentősen lelassította ezt a tevékenységet. A magán-űrhajózási üzletág azonban elég jól fejlődik, és remélem, hogy hamarosan jelentős eredményeket hallhatunk majd a magánvállalkozásainktól.
És ez a 10 vállalat csak az űriparra specializálódott, vagy olyan nagyvállalatok, amelyek különböző ágazatokba fektetnek be? Tudna mondani néhány céget?
Ezek a különböző vállalatok kizárólag az űriparban és vegyes területeken is tevékenykednek. Vannak olyan vállalatok, mint például a Firefly és a Dragonfly, amelyek kizárólag az űrágazatra szakosodtak. Vannak olyan vállalatok, mint például a Hydrobest, amelyek jelentős repüléstechnológiai vállalatok. Most pedig egyre inkább az űrprojektekre összpontosítanak. Vannak olyan kisvállalkozások is, amelyek mindössze 10-15 főt foglalkoztatnak. Ezek a startupok az űrszférában, az IT-szférában, az űrrel kapcsolatban állnak, és ezekből soknak kell lennie.
Más szóval az egyik feladatunk az, hogy kedvező feltételeket teremtsünk a magán űrvállalkozások számára, hogy ebbe az irányba fejlődhessenek. Nemcsak a nagyvállalatok nagyon fontosak, hanem ezek a kis startupok is, amelyek néha nagyon komoly, nagy projektekké nőnek ki. Mint a legtöbb külföldi nagyvállalat, ők is kisvállalkozásokként kezdték.
Mégis, a nagyvállalatok, nincs érzékelhető érdeklődés a térben. Még az ország 10 leggazdagabb emberével készült interjúkban is az iparról, a zöld energiáról beszélnek, de az űrkutatásról nem esik szó. Miért van ez így, ez mentalitás kérdése?
Nem teljesen értek egyet önnel, most számos meglehetősen nagy szervezettel folytatunk tárgyalásokat. Megmutatjuk nekik, hogy nyitottak vagyunk, és hajlandóak vagyunk támogatni az űrprojekteket. Ezek valóban érdekes tendenciák, érdekes irány, de nekünk is el kell jutnunk oda. A nagybefektetők nagyon óvatosak a befektetéseikkel kapcsolatban, ami nem jelenti azt, hogy nem veszik figyelembe az űripart, de bizonyos esetekben még nem állnak készen. Én ezt sokkal pozitívabban látom, és úgy gondolom, hogy hamarosan hallani fogunk a már nagyobb vállalatok új projektjeiről is az űriparban.
Van-e olyan küszöb, amelynél a befektetők beléphetnek ebbe az iparágba, például egymillió dollártól?
Minden attól függ, hogy milyen projektről van szó. Ha műholdat akarunk létrehozni, egy egyszerű műhold 200-300 ezer dollárba kerül, ami valahogy működőképes. Ha egy funkcionálisabb műholdat szeretne, amely 1-2 méteres felbontást és komoly lefedettséget biztosít, akkor dollármilliókról beszélünk. Ha pedig hordozórakétákról beszélünk, akkor több tízmillió dollárról van szó. Attól függően tehát, hogy az adott vállalat milyen irányt választott, az ilyen projektek megvalósításához megfelelő beruházási küszöbértékre van szükség.
Mely országokkal működik ma együtt Ukrajna ezen a területen? Mennyire szoros az együttműködés például Kínával?
Együttműködünk Kínával. Jelenleg nincsenek olyan projektjeink, mint például egy hordozó létrehozása, vagy bármilyen műholdas konstelláció létrehozása. De velük is dolgozunk. Ezt a munkát a világjárvány miatt az elmúlt másfél évben felfüggesztettük, és azt tervezzük, hogy az idei évtől kezdve optimalizáljuk ezt a munkát. És reméljük, hogy a közeljövőben néhány jelentős projekthez is eljutunk. Az Európai Űrügynökségben való tagságunkra is összpontosítunk, és szorosan együttműködünk amerikai vállalatokkal is. Jövőre tervezzük a Cyclone-4M rakéta indítását Kanadában. Számos olyan projekt van, amelyen aktívan dolgozunk, és remélem, hogy hamarosan végre tudjuk hajtani őket.
De jelenleg az idei év legnagyobb célja egy műhold felbocsátása?
Igen. De addig még rengeteg munka lesz, és az eredményt majd jövőre láthatjuk. Mivel az űripar elég sok előkészítő munkát igényel. Egyes folyamatok, projektek megvalósításához évekig tartó előkészítésre van szükség.
Zelensky szerint meg kell változtatni az űripar finanszírozásának megközelítését. A Legfelsőbb Tanács szeptember 15-én tárgyalja a jövő évi költségvetés tervezetét. Milyen finanszírozást tervez?
Teljes mértékben szolidárisak vagyunk ezzel az állásponttal, a finanszírozás megközelítését meg kell változtatni. A költségvetési nyilatkozatokat már benyújtottuk, ezeket eddig nem vették figyelembe, de aktívan együttműködünk a Pénzügyminisztériummal annak érdekében, hogy a következő időszakban ez a finanszírozás megvalósuljon.
És milyen számadathoz ragaszkodik?
Az űrprogram szerint ez évente mintegy 3 milliárd hrivnyát jelent. Az űrprogram öt évre szóló teljes finanszírozása 15 milliárd.
A Pénzügyminisztérium eddig azt mondta, hogy ez a pénz nem áll rendelkezésre?
Ez a Pénzügyminisztérium álláspontja, és mi a magunk részéről aktívan együttműködünk velük, hogy meggyőzzük őket ennek a pénznek a kiutalásának szükségességéről.
Visszatérve az üzleti részvétel kérdésére, lehetséges-e a költségvetést részben magánbefektetésekkel feltölteni? Például 30%-ot az állam ad, 70% pedig magántőke . Vagy az egésznek állami költségvetésnek kellene lennie?
A teljes költség, az űrprogram keretében vállalt kiadások teljes összege 37 milliárd. Ebből 15 milliárd költségvetési forrás, a fennmaradó 22 milliárd pedig olyan befektetések, amelyek bevonzására számítunk. Mind a belső ukrán, mind a külső forrásból.
A múlt hónapban láthattuk, hogyan repült először Richard Branson és csapata az űrbe, majd Jeff Bezos. Mikor lesz lehetséges az űrturizmus Ukrajnában?
Úgy gondolom, hogy ez egy valós kilátás. De ez a kilátás nem 2-3 évre szól. De a közeljövőben, akár 10 év múlva, biztos vagyok benne, hogy megfelelő projektek fognak megjelenni Ukrajnában, és nagyon fontos az a tény, hogy ezeket a technológiákat napról napra fejlesztik. Úgy gondolom, hogy az ilyen turizmus költségei jelentősen csökkennek. 2030-ra saját ukrán projektünk lesz, amely turistákat indít az űrbe.
A kérdés az, hogy fel tudjuk-e venni a versenyt az USA-val, mert ott már minden megvan a turizmushoz, és feltételezhetjük, hogy 10 év múlva az árak sok ember számára megfizethetőek lesznek. Ha Ukrajnában ez még csak most kezd működni, hogyan fogunk tudni versenyezni?
Ez ismét egy kérdés a befektetők számára. A magánvállalkozások és a magánberuházások esetében az a fontos, hogy sokkal rugalmasabbak és dinamikusabbak, ugyanakkor nagyon világosan értékelik gazdasági hatásukat. Tehát biztos vagyok benne, hogy ha ez egy magánkezdeményezés, akkor nem lesz számukra kifizetődő, hogy félmillió dollárért próbáljanak meg valakit elküldeni, ha az USA-ban olcsóbban is meg lehet csinálni. Ráadásul az egyik versenyelőnyünk mindig is az volt, hogy az űrtechnológia költségei nagyon alacsonyak voltak, mint mondjuk az USA-é. Ezért bízom abban, hogy megtaláljuk a megfelelő technológiát, a megfelelő módszertant, hogy versenyképes árakat biztosítsunk az érdeklődő turistáknak.
Forrás: UNN
Legalább ott fent jó a hangulat!![]()
A Nemzetközi Űrállomás legénysége is tartott egy saját olimpiát
Mindeközben - Bár már kialudt a láng és hivatalosan is véget értek a 32. nyári olimpiai játékok, a Nemzetközi Űrállomáson csak most ke...index.hu
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..