Hibrid hajtás alkalmazása harcjárművekben

de mindig megfeletkezek a leg triviálisabbakról a villanymozdonyokról.
de vannak hajók is. sőt még tengeralattjárók jó régóta elektromos hajtással.
 
Háát végülis a Priusok még csak olyan 24 éve használnak hajtásra elektromos motorokat. És annyira elégedetlenek, hogy gyakorlatilag teljesen átálltak rá.
Az hibrid. A teljes rendszert kell nézni, nem az egy motort Aminek amúgy ugynaúgy vannak csapágyai, kell hűtés, ami ha nem működik kielégítően akkor a szigetelés sérülhet. Láttam már villanymotort is leégni). Hibridből is van többféle megoldás, különböző komplexitású hajtásláncokkal, melyeknek más-más előnyei és gyengeségei vannak. A teljesen elektromos megoldásnál is vannak nehézségek, a hőháztartás körül többek közt. Az üzemanyagcellás megoldást pedig élesben nem láttunk még zord körülmények közt tartósan üzemeltetve, külön nehézségek lehetnek vele.
 
Az hibrid. A teljes rendszert kell nézni, nem az egy motort Aminek amúgy ugynaúgy vannak csapágyai, kell hűtés, ami ha nem működik kielégítően akkor a szigetelés sérülhet. Láttam már villanymotort is leégni). Hibridből is van többféle megoldás, különböző komplexitású hajtásláncokkal, melyeknek más-más előnyei és gyengeségei vannak. A teljesen elektromos megoldásnál is vannak nehézségek, a hőháztartás körül többek közt. Az üzemanyagcellás megoldást pedig élesben nem láttunk még zord körülmények közt tartósan üzemeltetve, külön nehézségek lehetnek vele.
Pont azért írtam a Priust, mert ott a belsőégésű motor közvetlen közelében kerül a villanymotor, ezáltal jóval nagyobb a hőterhelése az alkatrészeknek, mintha magában dolgozna.
Az üzemanyag cellával meg szintén a Toyotának van a legnagyobb tapasztalata. A Mirait 2016 óta forgalmazzák (2014-óta gyártják, 2 évet csak belsős tesztelésre szánták). Ok, hogy nem egy gyakori kocsi, de eddig több mint 11.000db-ot adtak el belőle szerte a világon. Még Dubaiba is eljutott.
Jellemző: taxit csináltak belőle :cool: :
Mirai-part-of-Dubai-Taxi-Service-fleet.jpg

Azt gondolom, hogyha ott tartós a hajtáslánc, akkor máshol is az lesz.
Emellett közel 100%-os megbízhatóságú is.
Volt rá egy visszahívás, mert egyes esetekben túl nagy feszültséget kapott az inverter a fuel cell-től. Speciális esetben, hosszú emelkedőn bekapcsolt cruise control alatt ha hirtelen rálépett a vezető a gázra, akkor az inverter védelme miatt lekapcsolta a fuel cellt a rendszer. Baleset nem történt, és 2860 autót érintett. Egy szoftverfrissítés megoldotta. :rolleyes:
 
Dehogy kihivas, mar regen nem az. Sokkal inkabb nehez a beidegzodeseket felulirni, a tomeges terjedes meg feltetel az olcsosaghoz.


Hat, a Merci meg a tobbi haszongepjarmuves nagyon nem ertenek veled egyutt, ahogy mindegyik tisztan fuel cell hajtasra all att a long-range haszonjarmuveiknel.
A katonai alkalmazás szempontjai azért kicsit bonyolítják a helyzetet:

PL mobilitás: Ha egy alegység járműveit után kell tölteni a pampán, azt hogyan csináljuk? Mondjuk egy 44 darab HUXER-ből álló zászlóalj töltése hogy is fog kinézni? Mennyi ideig tart?
Nekünk katonáknak ezek nagyon fontosak.

Az akksik kis energiasűrűsége miatt bazi nehezek lesznek a gépek, ami pont nem engedhető meg. Ha kisebb az akksi csomag, az meg elégtelen hatótávot eredményez. Ezek jelenleg katonai szempontból feloldhatatlan ellentétek.
 
Pont azért írtam a Priust, mert ott a belsőégésű motor közvetlen közelében kerül a villanymotor, ezáltal jóval nagyobb a hőterhelése az alkatrészeknek, mintha magában dolgozna.
Az üzemanyag cellával meg szintén a Toyotának van a legnagyobb tapasztalata. A Mirait 2016 óta forgalmazzák (2014-óta gyártják, 2 évet csak belsős tesztelésre szánták). Ok, hogy nem egy gyakori kocsi, de eddig több mint 11.000db-ot adtak el belőle szerte a világon. Még Dubaiba is eljutott.
Jellemző: taxit csináltak belőle :cool: :
Mirai-part-of-Dubai-Taxi-Service-fleet.jpg

Azt gondolom, hogyha ott tartós a hajtáslánc, akkor máshol is az lesz.
Emellett közel 100%-os megbízhatóságú is.
Volt rá egy visszahívás, mert egyes esetekben túl nagy feszültséget kapott az inverter a fuel cell-től. Speciális esetben, hosszú emelkedőn bekapcsolt cruise control alatt ha hirtelen rálépett a vezető a gázra, akkor az inverter védelme miatt lekapcsolta a fuel cellt a rendszer. Baleset nem történt, és 2860 autót érintett. Egy szoftverfrissítés megoldotta. :rolleyes:
Ez nem egy 8x8-as APC, amit harci körülmények közt üzemeltetnek. Annak a hajtásának a méretezésében simán lehet hiba, független ezen járművek közúti használatban kiválóságától.
 
A katonai alkalmazás szempontjai azért kicsit bonyolítják a helyzetet:

PL mobilitás: Ha egy alegység járműveit után kell tölteni a pampán, azt hogyan csináljuk? Mondjuk egy 44 darab HUXER-ből álló zászlóalj töltése hogy is fog kinézni? Mennyi ideig tart?
Nekünk katonáknak ezek nagyon fontosak.
10 perc? Ures tartaly ki, tele be. Szemben mivel is, orakon at tankolgatni a jelenlegi BTR zl meretben?

Sokszor leirtam, ha lesz mondjuk 2-3 tartaly rajta, abbol lefogadom, legalabb egy field-swappable lesz, pont emiatt.

Az akksik kis energiasűrűsége miatt bazi nehezek lesznek a gépek, ami pont nem engedhető meg. Ha kisebb az akksi csomag, az meg elégtelen hatótávot eredményez. Ezek jelenleg katonai szempontból feloldhatatlan ellentétek.
Te valamit felreertesz. Ezek fuel cell hajtast kapnak, azaz az aksijaik nem tul nagyok, mert az energiat nagynyomasu hidrogen formajaban taroljak (700 bar) tartalyokban - amelyeknek a sulya a torredeke a gazolajenak, plane a tisztan elektromosok aksijainak.

Van bennuk aksi is, de az minimalis, pl az uj Miraiban (tisztan fuel cell hajtas, 5kg hidrogenbol 650km hoz ki!) az egesz "motor" stack 25-30kg sulyu, az aksi melle meg mar csak valami 40 kilos. azaz a teljes hajtas 60-70kg (plusz a rear axle.) :) Itt fix tartaly van, amit cirka 5 perc alatt toltesz ujra a kuton.

Toyota-Mirai1582.jpeg


Ma mar egesz turhetoen is neznek ki, most mar vennek egyet, ha lenne toltohely mellejuk eleg...

56154Toyota-Mirai.jpg



A gazolaj konnyebb a viznel, mondjuk 850kg/m3 - ehhez kepes a 700 baron tarolt hidrogen 40kg/m3 - igen, egyhuszada sincs. :) Mindekozben viszont haromszor akkora az energiasurusege, cirka 120MJ/kg, mint a diesele. Mindenben agyonveri a jelenlegi folyekony uzemanyagokat.

Ezek alapjan, ahogy mar sokszor leirtam, en minimum 2x tavolsagnovekedest kepzelek el ugyanakkora koltseg es sokkal egyszerubb fenntartas mellett.
 
10 perc? Ures tartaly ki, tele be. Szemben mivel is, orakon at tankolgatni a jelenlegi BTR zl meretben?

Sokszor leirtam, ha lesz mondjuk 2-3 tartaly rajta, abbol lefogadom, legalabb egy field-swappable lesz, pont emiatt.


Te valamit felreertesz. Ezek fuel cell hajtast kapnak, azaz az aksijaik nem tul nagyok, mert az energiat nagynyomasu hidrogen formajaban taroljak (700 bar) tartalyokban - amelyeknek a sulya a torredeke a gazolajenak, plane a tisztan elektromosok aksijainak.

Van bennuk aksi is, de az minimalis, pl az uj Miraiban (tisztan fuel cell hajtas, 5kg hidrogenbol 650km hoz ki!) az egesz "motor" stack 25-30kg sulyu, az aksi melle meg mar csak valami 40 kilos. azaz a teljes hajtas 60-70kg (plusz a rear axle.) :) Itt fix tartaly van, amit cirka 5 perc alatt toltesz ujra a kuton.

Toyota-Mirai1582.jpeg


Ma mar egesz turhetoen is neznek ki, most mar vennek egyet, ha lenne toltohely mellejuk eleg...

56154Toyota-Mirai.jpg



A gazolaj konnyebb a viznel, mondjuk 850kg/m3 - ehhez kepes a 700 baron tarolt hidrogen 40kg/m3 - igen, egyhuszada sincs. :) Mindekozben viszont haromszor akkora az energiasurusege, cirka 120MJ/kg, mint a diesele. Mindenben agyonveri a jelenlegi folyekony uzemanyagokat.

Ezek alapjan, ahogy mar sokszor leirtam, en minimum 2x tavolsagnovekedest kepzelek el ugyanakkora koltseg es sokkal egyszerubb fenntartas mellett.
Tehát hidrogént kellene szállítani a logisztikának..., 700 báron......:oops:
Vannak kételyeim....
:rolleyes:
 
Tehát hidrogént kellene szállítani a logisztikának..., 700 báron......:oops:
Vannak kételyeim....
:rolleyes:

GOndolom, nem ertesz hozza. :p Olvass vissza, millioszor vegigmentunk ezen, finoman szolva itteni "knowledge gap" a problema, nem a fuel cell hajtas. ;) (Nem, nem robban es kevesbe tuzveszelyes is, mint egy diesel tank.)

AMugy a hatranya a tratlyoknak a meretuk, de pont egy kamionnal, plane katonai 8x8 ez sokkal kevesbe problemas, ugye, mint egy szemelyautoban.
 
PL mobilitás: Ha egy alegység járműveit után kell tölteni a pampán, azt hogyan csináljuk? Mondjuk egy 44 darab HUXER-ből álló zászlóalj töltése hogy is fog kinézni? Mennyi ideig tart?
Nekünk katonáknak ezek nagyon fontosak.
Jelenleg hogyan történik?
Na látod, pontosan ugyanúgy. Ráadásul míg szénhidrogén alapú energiahordozóból importra szorulunk, ráadásul csak bonyolult vegyipari eljárással finomíthatod, addig hidrogént halál egyszerű vízbontással termelhetsz - ha más nincs, akkor napelemes panelekkel.
Ennek gondolom geopolitikai vonzata elég kellemes.
Ez az, amit nem képesek megérteni a villamosáram termelős topic okosai.
Az akksik kis energiasűrűsége miatt bazi nehezek lesznek a gépek, ami pont nem engedhető meg. Ha kisebb az akksi csomag, az meg elégtelen hatótávot eredményez. Ezek jelenleg katonai szempontból feloldhatatlan ellentétek.
Nem nagyon érted te ezt a fuel cell-t, igaz? :)
Az akkumulátor csak azért van a rendszerben, hogy legyen mibe visszatermelni a fékezéskor termelt energiát. Alapvetően a fuel cellnél az áramot maga a cella biztosítja, a hidrogén tartályból vett hidrogénből.
Kell ugyabár bele egy nagyobb akku, de ennek nem kell szükségszerűen nagyobbnak lennie arányaiban, mint egy hibrid autónál, ahol pár km az abból megtehető távolság.
Ha egy harcjárműnél nagyobb is lesz esetleg, az inkább a fedélzeti rendszerek miatt lesz úgy.

Ez nem egy 8x8-as APC, amit harci körülmények közt üzemeltetnek. Annak a hajtásának a méretezésében simán lehet hiba, független ezen járművek közúti használatban kiválóságától.
Ezt nem is értem.
Egy katonai járműnek megadnak egészen egzakt (terepezési) tulajdonságokat ahhoz, hogy megfeleljenek a követelményeknek.
Ezeket természetesen nemcsak a gyártó, de általában a megrendelő országok is hosszan tesztelik.
 
És ellenben a reklámszöveggel nem tudjuk, hogy valóban kevesebb szívás-e és hosszabb élettartam-e, mert még nem voltak valós használatban évtizedek óta.
Marmint micsodak? A fuel cell is van vagy 10-20 eve mar minimum, a japanoknal vagy 30 eve, elektromos is van vagy 20 eve lassan... az elektromos ill hibrid hajtasu kocsikbol jelenleg is 10-12 millio fut az utakon.


Igen, ezert is magyarazom, hogy kevesbe veszelyes, mint a diesel, mert ez egy lyukon is siman gyors flameouttal kieg es annyi, nem frocskol ezer iranyba ego gazolajat, ami utana hosszu percekig langol.
 
Marmint micsodak? A fuel cell is van vagy 10-20 eve mar minimum, a japanoknal vagy 30 eve, elektromos is van vagy 20 eve lassan... az elektromos ill hibrid hajtasu kocsikbol jelenleg is 10-12 millio fut az utakon.



Igen, ezert is magyarazom, hogy kevesbe veszelyes, mint a diesel, mert ez egy lyukon is siman gyors flameouttal kieg es annyi, nem frocskol ezer iranyba ego gazolajat, ami utana hosszu percekig langol.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Nem potméterrel fogod azt a szabályozást csinálni, annál jóval bonyolultabb.

1. Nem minden villanymotor-fajtánál lehet olyan egyszerűen megoldani.
2. A két oldalnak független a hajtása, annak szabályozása, mert oldalanként kellhet beavatkozni menetstabilizálás, kipörgésgátlás, stb... miatt.
Gyakorlatilag elektromos potméterről van szó.
Erről szól az inverter. A japók az elektromos kihajtást elég f@szán kimaxolták az Eliica nevű 8x8-as prototípus autóban.
Egyetlen inverter vezérelte a 8 kerék mindenkori nyomatékviszonyait. De erről szól jelenleg a Tesla és a Porsche Nordschleife-i farokméregetése is.
Az, hogy melyik kerékre/oldalra mennyi teljesítmény menjen ki, és mikor, az ma már ujjgyakorlat a gyártóknak. Ha nagyon akarnák, akkor szerintem mindkét gyártó el tudná vezetni a kocsiját hagyományos kormánymű nélkül, fix kerekekkel is!
Azért is hoztam elő pont az Eliica-t, mert az is 8x8. De érdekesség még, hogy 2004-ben ez a buta jószág kerekenként 60kW-ot adott le, azaz 480kW-ot összességében. Ez 30kW-tal magasabb érték, mint amit az AMV XP tud a fejlesztett motorral. :rolleyes:
Hja és mindehhez tökéletesen megcsúszásmentes vezérlés jár, valamint a fékezéskori visszatermelés képessége.
Ehhez nem kell feltétlen az inwheel technológiát használni, de akár arról is lehet szó!
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and Pogány
Ugye nem vetted a fáradtságot, hogy megnézd a fentebb belinkelt oldalt.
Akkor beteszek neked ide egy képet belőle (minden képpárban a baloldali a H2):
ezt akartam én is mondani hogy ég (ez a lényege) de vajon ha a zeppelin teste nem hidrogénnel lett vólna töltve hanem hasonló energiamennyiséget hordozó szénhidrogénnel akkor vajon az is így égne?

nem vagyok H2 párti de ellene se ha létezik biztonságos megoldás
 
85283fbeb435928caadfb7306365e3d9.jpg


...lazításképpen, hétvég fotel-világ-megváltóknak!


...semmi pánik, én is köztük vagyok! :D:D:D

.
 
  • Imádom
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Szittya