[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 465
46 366
113
Bocsi de engem az a hogy hogyan "..lehet komoly haderő látszatát kelteni.." teljes mértékben hidegen hagy.
Jaja, tulajdonképpen ezen múlott a szövetségesek D napi partraszállasa is.
Hogy te szeretsz autóskártyát játszani, az egyéni szoc. probléma.
Ahogyan életbe kellett, és kell is tartani a T-72-eseket is a Leo2A7+-ig, ugyan azért kellett feltámasztani a Mi-24-eseket is. Aztán majd lehet gondolkodni, hogy mivel mi legyen.
Arról nem a program lebonyolítói tehetnek, hogy menetközbe a politika áttért a C (nem is B!) tervre, és kb. 3x olyan tempóban emelték a költségvetési pénzeket. @krisss is elmondta, hogy minimum 3 különböző menetrend volt a teljes Z program lebonyolítására. Jeleleg a non plus ultra valósult meg. A Mi-24 felújításakor meg még szerintem az sem tudták, hogy meg tudnak egyszerre ennyi helikoptert rendelni.
És mivel sem az orosz embargo nem alakult jól, de méginkább a modernebb gépek érkezése áttolta a Mi-24-eket egy vegetatív pályára. Teljesen érthető, hogy akkor már nem rendeltek hozzá ATGM-et.
Mindenesetre nagy elégtétel lenne a Mi-24-es programban részt vevő személyzetnek, ha közvetlenül a kivonás elött - valamikor 2024-25 környékén - tartanának egy olyan éleslövészetet, amikor előszednék azt a pár maradék ATGM-et - ami szerintem ott figyel valamelyik raktár mélyén - , és elpukkantanák, csak a móka kedvéért.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 465
46 366
113
Ez nagyon szomorú. :( :(

Akkor rögtön pakolok

1598724380199653-0.png
6438879_preview.png
Nem azt írta, hogy nem lesz, hanem, hogy a Thales lesz lézer irányítású rakétából.
Azzal végezték el a svédországi teszteket.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Jelenállás szerint nálunk amúgy a Thales/FZ lézeres és nem irányított rakétái lesznek nem a brit/amerikai APKWS...
Nem hiszem hogy teljesítmény terén lényegi különbség lenne a Thales/FZ és az APKWS között.
Az részegységek sorrendje eltérő a két rendszernél.
APKWS (elöröl - hátrafelé): Harci rész - SAL egység - rakéta motor
Thales/ FZ 275 (elöröl - hátrafelé): SAL egység - harci rész - rakéta motor.

Annyi hogy az FZ 275 az elrendezéséből adódóan Lock On Before Launch képes, vagyis már indítás előtt van visszajelzés arról hogy a rakéta érzékeli e a célról visszaverődő lézer jelet, cserébe viszont az elsőnek indított rakéták gázsugara nem tesz jót a konténerben lévő többi rakéta SAL egységének (mondjuk az is igaz hogy a Thales/FZ ezért találta ki a FZ606 Smart digital rocket launcher konténert amelyik mindig csak a soron következő rakétának nyitja ki a tubusát..
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Bocsi de engem az a hogy hogyan "..lehet komoly haderő látszatát kelteni.." teljes mértékben hidegen hagy.
Lehet hogy túlzottan földhöz ragadt és technikai vagyok, de szerintem felesleges megpróbálni bármiféle látszatot kelteni, mert így vagy úgy de mindig kiderül a valóság.
Igen. Egy valódi háború esetén. De akkor hidd el, nem a nyolc fegyvertelen Mi-24-es lesz a kevés, hanem a 48 totál felfegyverzett AH-64E.
Amíg viszont béke van - és maradjon is így - el kell fogadni, hogy lépésenként kell haladni.
Előbb kimaxoljuk a Mi-24-es keretet, mert volt még bennük rentábilis repidő, aztán rendszeresítjük a 20+16 Airbus-t és így tovább.
Már most az a látszat, az a lózung, hogy Magyarország fegyverkezik.
Te is tudod, én is tudom, hogy a nyolc Mi-24-es a jelen állapotában nem képvisel technikailag akkora harcértéket, mint amit még ezen felül tudna, de üzemel, létezik.

Ha háborúzni akarsz, vegyél 56 Gripent, 48 Apache-ot, 250 ATACMS-t, ugyanennyi MLRS-t, 800 darab Leo-2-est, ugyanennyi Lynx-et, Patriot-ot és 150 ezer jól motivált katonát.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 283
120 119
113
Igen. Egy valódi háború esetén. De akkor hidd el, nem a nyolc fegyvertelen Mi-24-es lesz a kevés, hanem a 48 totál felfegyverzett AH-64E.
Amíg viszont béke van - és maradjon is így - el kell fogadni, hogy lépésenként kell haladni.
Előbb kimaxoljuk a Mi-24-es keretet, mert volt még bennük rentábilis repidő, aztán rendszeresítjük a 20+16 Airbus-t és így tovább.
Már most az a látszat, az a lózung, hogy Magyarország fegyverkezik.
Te is tudod, én is tudom, hogy a nyolc Mi-24-es a jelen állapotában nem képvisel technikailag akkora harcértéket, mint amit még ezen felül tudna, de üzemel, létezik.

Ha háborúzni akarsz, vegyél 56 Gripent, 48 Apache-ot, 250 ATACMS-t, ugyanennyi MLRS-t, 800 darab Leo-2-est, ugyanennyi Lynx-et, Patriot-ot és 150 ezer jól motivált katonát.
Akkor minek is tartunk fel egyáltalán haderőt?
 
M

molnibalage

Guest
Rohadtul nem tudja.
Nincs, és szerintem sosem volt köze a katonasághoz. Ugyan ez érvényes @molnibalage -ra is.
No offense, de ezt le kell szögezni, mielőtt elfajulna a diskurzus.
És ez hol releváns egy műszaki alapú témánál, hogy ki volt katona és ki nem?
Amikor egy balfasz anno kioktatott, hogy ő tudja, hogy a MiG-21BISz az isten és az F-16C is egy kalap szar, mert ő...
mert ő...
...volt sorkatona.

Van, amikor releváns, belátom. De van, amikor nyilvánvalóan teljesen irreleváns.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Úgy érted, repülhet éjszaka is, mi több, még lőhet is. Egész pontosan. Amúgy lehet, igen.



Migráns Ali nem fogja összeszarni magát az 50 köbcentis Rotax motor hangjától, ahogy a magasan szálldosó túlméretes modellrepülő látványától se.
Migráns Ali hogy kifezejezéseddel éljek, akkor fog félni, ha az elfogás esélye bőven 90 sázalék felett van a határon. (drón+ teljes rendszer ) az hogy időnként látváynosan körözöl-nappal - egy 24-essel, neki a vicc kategória elrémisztés szempontjából, főle ha a bázis mellől megy a csempésznek a riasztás: "most szálltak fel"
 
  • Tetszik
Reactions: bel and krisss

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 784
35 977
113
Nem hiszem hogy teljesítmény terén lényegi különbség lenne a Thales/FZ és az APKWS között.
Az részegységek sorrendje eltérő a két rendszernél.
APKWS (elöröl - hátrafelé): Harci rész - SAL egység - rakéta motor
Thales/ FZ 275 (elöröl - hátrafelé): SAL egység - harci rész - rakéta motor.

Annyi hogy az FZ 275 az elrendezéséből adódóan Lock On Before Launch képes, vagyis már indítás előtt van visszajelzés arról hogy a rakéta érzékeli e a célról visszaverődő lézer jelet, cserébe viszont az elsőnek indított rakéták gázsugara nem tesz jót a konténerben lévő többi rakéta SAL egységének (mondjuk az is igaz hogy a Thales/FZ ezért találta ki a FZ606 Smart digital rocket launcher konténert amelyik mindig csak a soron következő rakétának nyitja ki a tubusát..
Mondjuk az FZ gyár SAL rendszere még nem vizsgázott élesben, míg APKWS-ből már ellőttek párezret.
Ettől még az FZ-rakéták is lehetnek jók - ha meg nem, akkor viszonylag könnyű másra váltani: 70mm-es rakéta és a lézerrendszer is NATO szabványos.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Migráns Ali hogy kifezejezéseddel éljek, akkor fog félni, ha az elfogás esélye bőven 90 sázalék felett van a határon. (drón+ teljes rendszer ) az hogy időnként látváynosan körözöl-nappal - egy 24-essel, neki a vicc kategória elrémisztés szempontjából, főle ha a bázis mellől megy a csempésznek a riasztás: "most szálltak fel"
Okés. Igazad van.
Mostmár csak várjuk ki 2026-ot és végre vége lesz a magyar Mi-24-eseknek.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 281
14 197
113
És ez hol releváns egy műszaki alapú témánál, hogy ki volt katona és ki nem?
Amikor egy balfasz anno kioktatott, hogy ő tudja, hogy a MiG-21BISz az isten és az F-16C is egy kalap szar, mert ő...
mert ő...
...volt sorkatona.

Van, amikor releváns, belátom. De van, amikor nyilvánvalóan teljesen irreleváns.
Abban releváns, hogy te mindíg a technikai oldaláról közelítés meg a dolgokat!

De egy gépágyúzó A10 vagy ah64 ami nir-rel lő lélektani hatása is van.
Nem is kicsi!

Mind a támogatott csapat körében, mind a támadott csapatok körében.

A morál pedig rohadt fontos egy haderőnek!
Lásd ANA.

Már csak azért is mert a modern technikával sem mindíg tudja a fejlett haderő, hol az ellenség.
És ilyenkor lehet 8 bokorcsoportot, meg 3 utcasarkot gépágyúztat meg.

Ezekre nem lehet mindíg bombát dobni.


1993 meg egy több szempontból elbaszott bevetés volt.
Ahol a nem teljesen megfelelő technikát vetettek be, ráadásul nem számoltak ilyen szintű ellenállással.

De azóta irakban/afgánban hány ezer hasonlót, esetleg kisebb mértékűt csináltak, és mindenhol leverték a gépeket?
Nem.

Ezzel az erővel hk-se menjen neki az ellenségnek mert lehet egy iptr, kiszedi.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 465
46 366
113
És ez hol releváns egy műszaki alapú témánál, hogy ki volt katona és ki nem?
Amikor egy balfasz anno kioktatott, hogy ő tudja, hogy a MiG-21BISz az isten és az F-16C is egy kalap szar, mert ő...
mert ő...
...volt sorkatona.

Van, amikor releváns, belátom. De van, amikor nyilvánvalóan teljesen irreleváns.
Azt nem látod, hogy egy-egy katonai beszerzésnél rohadtul nem a paraméterek számítanak csak.
Egyszerűen nem hagyhatod figyelmen kívül a politikai, a pénzügyi és a humán tényezőket is a képletből.
Hogy mire gondolok?
Pl. az iraki és afgán haderő újrafegyverzése kapcsán a nyugati eszközök kudarcára.
Nem teljesen analógia, de megmutatja, hogy hiába ott egy gyorsan elérhető modern technika, ha a humán faktor telibeveri.
@Allesmor Obranna le is vezette neked, hogy mik azok a politikai, humán, és pénzügyi összetevők, amiket figyelembe véve a Mi-24-esek feltámasztása jó ötlet lehetett a döntés pillanatában. Ma meg max. semleges.
Pénzügyileg 2017-ben még azért nagyon nem voltunk eleresztve.
Még bőven a örmény-azeri konfliktus előtt voltunk. A felfegyverzett drónok kereskedelme javában tiltva/korlátozva volt.
Tehát teljesen érthető volt, hogy a továbbra is számoltak a harci helikopterekre, mint aktív CAS elemekre. Nem mellesleg a világ "boldogabbik" végén is nyakra főre rendelik ezen gépek NATO megfelelőit - főleg Apache, de AH-1 is a csehek esetén. Legutóbb (idei döntés) az ausztrál beszerzésbe locsoltak bele dollármilliárdokat.
Az, hogy meg volt kötve a felújítást tervezők keze a szankciókkal, nem jelenti azt, hogy nem is terveztek további modernizációt. Ne feledjük, hogy még V4-en belül is az volt a top közös többszörös, hogy mindenki felújítja, modernizálja a Mi-24-eseit. De fegyvereket vehettek volna a lengyelektől, bolgároktól, mi több a szerbektől is.
Hogy miért nem rendelték az egészet (felújítás, fegyverek) egyszerre, 2017 elején ? A Spike-ok is jóval az első h145m-esek beérkezése után lett egyáltalán lerendelve.
De a fő ok az volt, hogy a Z program elindulása már így is pattanásig feszítette a költségvetési kereteket. Tehát egyetlen megoldásként az jöhetett szóba, hogy ütemezik a fegyverek beszerzését (ez már csak az embargó szempontjából is jó stratégiának tűnt).
Azzal, viszont, hogy gyakorlatilag 1-1,5 évvel később (2018 vége) meg tudták rendelni a full 36gépes Airbus csomagot, szerintem senki sem számolhatott. Arról nem is beszélve, hogy szigorúan véve nem is a Mi-24-esek leváltására érkeztek ezek.
Tehát a Mi-24-es felújításnak az lett volna az alternatívája, hogy további 4-5 évig NINCS egyáltalán felfegyverzett helikopterünk. Ha akkor kezdünk el más átmeneti típusokon agyalni 0 kiképzett személyzettel. Ráadásul valószínűleg a még addig rendszerben lévő pilóták - ha azt mondják nekik, hogy 4-5 év múlva lehetnek újra harci helikopter közelében - akkor szerintem biztosan tipliznek. Civilben többszörösét kereshették volna bármelyik nyugat európai országban, egy gyors típusátképzés után.
Nyilván jó ötlet lett volna Mókusokat venni (dehogy), amikor a 2 meglévő is csak kényszerből került a rendszerben addigra jelentős üzemórákkal a hátuk mögött. Hja és ezekre vegyünk még modern fegyver és érzékelő rendszereket. Fine!
Mivel abban az időben teljesen képlékeny volt a leendő típus (Ugyebár jó sokáig volt szó Leonardo meg amerikai helikopterekről is), így átmeneti gépnek sem lett volna értelme letenni a voksot. Tehát minek vettünk volna meg mondjuk további Mókusokat, ha utána mondjuk mégis az amerikai vonalon indulunk el? Ráadásul nem véletlenül lettek az egy hajtóműves Mókusok kiszanálva a mentőktől. És nem véletlenül lettek a 2 hajtóműves Airbus-ok megrendelve.
Hja és ne felejtsük el azt sem, hogy egy Orbán-Putyin tárgyaláson, az , hogy Orbán bedob egy 20Mrd-os felújítási üzleti gesztust, aprópénz, miközben maga a gesztus az oroszoknak bizonyára sokat jelentett. Nem pénzügyileg, hanem politikailag. Teljesen nyilvánvaló volt, hogy a NATO szövetségesek nem annyira fognak rajongani az ötletért, hogy az éppen büntiben lévő oroszokkal újíttatják fel a gépeket. Ezt tessék felfogni a "gyűrűcsóknak".
Ennyivel nem úsztuk meg a kínaiak esetén. :(
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 281
14 197
113
Azt nem látod, hogy egy-egy katonai beszerzésnél rohadtul nem a paraméterek számítanak csak.
Egyszerűen nem hagyhatod figyelmen kívül a politikai, a pénzügyi és a humán tényezőket is a képletből.
Hogy mire gondolok?
Pl. az iraki és afgán haderő újrafegyverzése kapcsán a nyugati eszközök kudarcára.
Nem teljesen analógia, de megmutatja, hogy hiába ott egy gyorsan elérhető modern technika, ha a humán faktor telibeveri.
@Allesmor Obranna le is vezette neked, hogy mik azok a politikai, humán, és pénzügyi összetevők, amiket figyelembe véve a Mi-24-esek feltámasztása jó ötlet lehetett a döntés pillanatában. Ma meg max. semleges.
Pénzügyileg 2017-ben még azért nagyon nem voltunk eleresztve.
Még bőven a örmény-azeri konfliktus előtt voltunk. A felfegyverzett drónok kereskedelme javában tiltva/korlátozva volt.
Tehát teljesen érthető volt, hogy a továbbra is számoltak a harci helikopterekre, mint aktív CAS elemekre. Nem mellesleg a világ "boldogabbik" végén is nyakra főre rendelik ezen gépek NATO megfelelőit - főleg Apache, de AH-1 is a csehek esetén. Legutóbb (idei döntés) az ausztrál beszerzésbe locsoltak bele dollármilliárdokat.
Az, hogy meg volt kötve a felújítást tervezők keze a szankciókkal, nem jelenti azt, hogy nem is terveztek további modernizációt. Ne feledjük, hogy még V4-en belül is az volt a top közös többszörös, hogy mindenki felújítja, modernizálja a Mi-24-eseit. De fegyvereket vehettek volna a lengyelektől, bolgároktól, mi több a szerbektől is.
Hogy miért nem rendelték az egészet (felújítás, fegyverek) egyszerre, 2017 elején ? A Spike-ok is jóval az első h145m-esek beérkezése után lett egyáltalán lerendelve.
De a fő ok az volt, hogy a Z program elindulása már így is pattanásig feszítette a költségvetési kereteket. Tehát egyetlen megoldásként az jöhetett szóba, hogy ütemezik a fegyverek beszerzését (ez már csak az embargó szempontjából is jó stratégiának tűnt).
Azzal, viszont, hogy gyakorlatilag 1-1,5 évvel később (2018 vége) meg tudták rendelni a full 36gépes Airbus csomagot, szerintem senki sem számolhatott. Arról nem is beszélve, hogy szigorúan véve nem is a Mi-24-esek leváltására érkeztek ezek.
Tehát a Mi-24-es felújításnak az lett volna az alternatívája, hogy további 4-5 évig NINCS egyáltalán felfegyverzett helikopterünk. Ha akkor kezdünk el más átmeneti típusokon agyalni 0 kiképzett személyzettel. Ráadásul valószínűleg a még addig rendszerben lévő pilóták - ha azt mondják nekik, hogy 4-5 év múlva lehetnek újra harci helikopter közelében - akkor szerintem biztosan tipliznek. Civilben többszörösét kereshették volna bármelyik nyugat európai országban, egy gyors típusátképzés után.
Nyilván jó ötlet lett volna Mókusokat venni (dehogy), amikor a 2 meglévő is csak kényszerből került a rendszerben addigra jelentős üzemórákkal a hátuk mögött. Hja és ezekre vegyünk még modern fegyver és érzékelő rendszereket. Fine!
Mivel abban az időben teljesen képlékeny volt a leendő típus (Ugyebár jó sokáig volt szó Leonardo meg amerikai helikopterekről is), így átmeneti gépnek sem lett volna értelme letenni a voksot. Tehát minek vettünk volna meg mondjuk további Mókusokat, ha utána mondjuk mégis az amerikai vonalon indulunk el? Ráadásul nem véletlenül lettek az egy hajtóműves Mókusok kiszanálva a mentőktől. És nem véletlenül lettek a 2 hajtóműves Airbus-ok megrendelve.
Hja és ne felejtsük el azt sem, hogy egy Orbán-Putyin tárgyaláson, az , hogy Orbán bedob egy 20Mrd-os felújítási üzleti gesztust, aprópénz, miközben maga a gesztus az oroszoknak bizonyára sokat jelentett. Nem pénzügyileg, hanem politikailag. Teljesen nyilvánvaló volt, hogy a NATO szövetségesek nem annyira fognak rajongani az ötletért, hogy az éppen büntiben lévő oroszokkal újíttatják fel a gépeket. Ezt tessék felfogni a "gyűrűcsóknak".
Ennyivel nem úsztuk meg a kínaiak esetén. :(
Na szerintem ezt az is átláthatja aki nem volt katona.
Hiszen ahogy írod ez a a politikai, meg humánerőforrás része.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Azt nem látod, hogy egy-egy katonai beszerzésnél rohadtul nem a paraméterek számítanak csak.
Egyszerűen nem hagyhatod figyelmen kívül a politikai, a pénzügyi és a humán tényezőket is a képletből.
Hogy mire gondolok?
Pl. az iraki és afgán haderő újrafegyverzése kapcsán a nyugati eszközök kudarcára.
Nem teljesen analógia, de megmutatja, hogy hiába ott egy gyorsan elérhető modern technika, ha a humán faktor telibeveri.
@Allesmor Obranna le is vezette neked, hogy mik azok a politikai, humán, és pénzügyi összetevők, amiket figyelembe véve a Mi-24-esek feltámasztása jó ötlet lehetett a döntés pillanatában. Ma meg max. semleges.
Pénzügyileg 2017-ben még azért nagyon nem voltunk eleresztve.
Még bőven a örmény-azeri konfliktus előtt voltunk. A felfegyverzett drónok kereskedelme javában tiltva/korlátozva volt.
Tehát teljesen érthető volt, hogy a továbbra is számoltak a harci helikopterekre, mint aktív CAS elemekre. Nem mellesleg a világ "boldogabbik" végén is nyakra főre rendelik ezen gépek NATO megfelelőit - főleg Apache, de AH-1 is a csehek esetén. Legutóbb (idei döntés) az ausztrál beszerzésbe locsoltak bele dollármilliárdokat.
Az, hogy meg volt kötve a felújítást tervezők keze a szankciókkal, nem jelenti azt, hogy nem is terveztek további modernizációt. Ne feledjük, hogy még V4-en belül is az volt a top közös többszörös, hogy mindenki felújítja, modernizálja a Mi-24-eseit. De fegyvereket vehettek volna a lengyelektől, bolgároktól, mi több a szerbektől is.
Hogy miért nem rendelték az egészet (felújítás, fegyverek) egyszerre, 2017 elején ? A Spike-ok is jóval az első h145m-esek beérkezése után lett egyáltalán lerendelve.
De a fő ok az volt, hogy a Z program elindulása már így is pattanásig feszítette a költségvetési kereteket. Tehát egyetlen megoldásként az jöhetett szóba, hogy ütemezik a fegyverek beszerzését (ez már csak az embargó szempontjából is jó stratégiának tűnt).
Azzal, viszont, hogy gyakorlatilag 1-1,5 évvel később (2018 vége) meg tudták rendelni a full 36gépes Airbus csomagot, szerintem senki sem számolhatott. Arról nem is beszélve, hogy szigorúan véve nem is a Mi-24-esek leváltására érkeztek ezek.
Tehát a Mi-24-es felújításnak az lett volna az alternatívája, hogy további 4-5 évig NINCS egyáltalán felfegyverzett helikopterünk. Ha akkor kezdünk el más átmeneti típusokon agyalni 0 kiképzett személyzettel. Ráadásul valószínűleg a még addig rendszerben lévő pilóták - ha azt mondják nekik, hogy 4-5 év múlva lehetnek újra harci helikopter közelében - akkor szerintem biztosan tipliznek. Civilben többszörösét kereshették volna bármelyik nyugat európai országban, egy gyors típusátképzés után.
Nyilván jó ötlet lett volna Mókusokat venni (dehogy), amikor a 2 meglévő is csak kényszerből került a rendszerben addigra jelentős üzemórákkal a hátuk mögött. Hja és ezekre vegyünk még modern fegyver és érzékelő rendszereket. Fine!
Mivel abban az időben teljesen képlékeny volt a leendő típus (Ugyebár jó sokáig volt szó Leonardo meg amerikai helikopterekről is), így átmeneti gépnek sem lett volna értelme letenni a voksot. Tehát minek vettünk volna meg mondjuk további Mókusokat, ha utána mondjuk mégis az amerikai vonalon indulunk el? Ráadásul nem véletlenül lettek az egy hajtóműves Mókusok kiszanálva a mentőktől. És nem véletlenül lettek a 2 hajtóműves Airbus-ok megrendelve.
Hja és ne felejtsük el azt sem, hogy egy Orbán-Putyin tárgyaláson, az , hogy Orbán bedob egy 20Mrd-os felújítási üzleti gesztust, aprópénz, miközben maga a gesztus az oroszoknak bizonyára sokat jelentett. Nem pénzügyileg, hanem politikailag. Teljesen nyilvánvaló volt, hogy a NATO szövetségesek nem annyira fognak rajongani az ötletért, hogy az éppen büntiben lévő oroszokkal újíttatják fel a gépeket. Ezt tessék felfogni a "gyűrűcsóknak".
Ennyivel nem úsztuk meg a kínaiak esetén. :(
Sorold fel pld az Afganisztánban kudarcot vallott nyugati eszközöket, thx,