A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Meg üzemidő lejártát megelőzően ezekkel is lehet jóízűen éleslövészetet tartani ...
Akár utána is.

A szerb határőrök meg mi a faszt művelnek közben?
Rejszolnak, meg szurkolnak, hogy ne az ő gondjuk legyen.

Én nem jelenteném ki tényként, hogy nem lehet eladni a jenki eszközöket.
A zsidók F-16-jai?
Azokat sem adhatták el a horvátoknak.
 
Esztétikáról nem igazán lehet vitázni, de a szürke szinonimája az unalmasnak és jellegtelennek.
Nekem nem tetszik, hogy minden ami repül az szürke nálunk - még a Gripennek van valami egyedibb festése. A kamu pilótafülke is jópofa - mégha kérdéses is hogy van-e a gyakorlatban bármi haszna.
Te keszen vagy. Ez nem trend, hanem legkevesbe feltuno, peldaul "szurkesegben" a kifutonj stb, ugye.
Masreszrol pedig sokkal fenyegetobbnek tunik igy, aminek mentalis-pszichologiai szerepe lehet egy szituacioban.

A földközelben repülő helikoptereknek inkább a terep színűnek kellene lennie szerintem - legalábbis felülről/oldalról. Az alja lehet valami égszín szürke vagy kék.
A "kommandós taxinak" szánt 225M-eknél pláne fontos lenne a terepfestés, hiszen földközelben repülve van esélyük bevinni a front mögé a különlegeseket. Ha tippelnem kell akkor ezek is szürkék lesznek, mert most ez a trend...
Huh? :eek: Es a hangjat milyen szinure fested, hogy beosonhasson, baszki? :D
 
Az a "végtelenül profi propaganda gépezet" az a másik oldalon van. Itt inkább egy olyan jellegű alapszintű koordinációról van szó, hogy egyesek legalább éktelen nagy marhaságokat ne mondjanak (különösen, ha nem a szakterületükről nyilatkoznak) meg mondjuk öten ne ötfélét mondjanak. Ennyi, többet nem érdemes belelátni ...
Hát, Te sem olvasol MTI-t...
 
Miféle stílus ez?!

Ez nem trend, hanem legkevesbe feltuno, peldaul "szurkesegben" a kifutonj stb, ugye.
Masreszrol pedig sokkal fenyegetobbnek tunik igy, aminek mentalis-pszichologiai szerepe lehet egy szituacioban.
Ez is vélemény. Kinek fenyegetőbb a szürke szín, kinek nem...
Huh? :eek: Es a hangjat milyen szinure fested, hogy beosonhasson, baszki? :D
Mert a szürke szín tompítja a hangját? :D
Vizuális észlelésről és azonosításról beszélünk!
 
Miféle stílus ez?!
Szorakoztato. :D (Lemaradt a smiley.)

Ez is vélemény.
Mindenkeppen. No meg teny is, nezz meg egy sat kepet szurke gepekkel a szurke kifuton es rajossz. :P

Mert a szürke szín tompítja a hangját? :D
Vizuális észlelésről és azonosításról beszélünk!
Nem, pont ezt magyarazom, hogy a szin leginkabb nem a megkozelitesi fazisban szamit egy helikopternel, mert ott hangaj ugyis elarulja. @dudi mondasat idezve "ne legyel mar fogyatekos", de tenyleg. :D
 
Nem igaz, én már többször érveltem a lefestésük mellett. Nézd csak vissza. :)
Mindenki a lefestésūk mellett érvelt, mert kib@szottul ütött-kopottak. Valaki szerint az ukránoknál halomba dobált tankok szebben néznek ki, mint a mi rendszerben lévő hetvenketteseink.
Ezért volt jó látni a kecskeméti repnapon, hogy le lehet festeni egy tankot, nem dönti be a gazdaságot.
:)
Hogy milyenre, azon lehet veszekedni, nekem tetszik az új szín.
Ami, kb az eredeti belarusz libafos zöld.
 
Mindenkeppen. No meg teny is, nezz meg egy sat kepet szurke gepekkel a szurke kifuton es rajossz. :p
Repülés közben lényegesebb szerintem, hogy nehezebb legyen kiszúrni. Földön többnyire a hangárban vannak amúgy is a H145M-ek.
Alulról nézve jó a szürke, felülről inkább a "terepszín" lenne jobb. A szovjet Hindek alulról világos kékek voltak, felülről/oldalról terep-mintásak. Szerintem ez lenne a legjobb. A szerbek pl. egy terep-festést választottak a helikoptereiknek, a US Army Lakotak meg olajzöldek - biztos ők is "fogyatékosok" ahogy te mondod.
Igazából a helikopterek festésének viszonylag kis szerepe van az elrejtésükben, hiszen infra-érzékelők (pl. RM FIRST, IRST-k) és AESA radarok korában már nem olyan lényeges a vizuális észlelés, mint amikor 5-8 km-es hatótávolságú Sidewinder és Atol rakétákkal és gépágyúkkal voltak felszerelve a vadászgépek. Konkrétan látni kellett vizuálisan a célt, hogy rálőhess. (Valószínűleg ezért voltak MIG-21-eseink mind terep színűek - akár csak az szovjet gyártású helikoptereink is).
Ezért lehet mondani, hogy picit "divat" vagy "trend" kérdése, hogy ki milyen festést választ: nem igazán ezen fog múlni, hogy észreveszik-e. Nyilván a piros, sárga meg egyéb rikító színeket hagyjuk - de hogy szürke vagy terep-minta annak a kicsi a jelentősége. Haderőnként változik, hogy hol mi a "trend": az éghez vagy földhöz igazítják-e a festést.
Nekem a "földi festés" jobban tetszik, de az éghez igazodó szürkében is van logika. Mind a kettő lehet jó.

Nem, pont ezt magyarazom, hogy a szin leginkabb nem a megkozelitesi fazisban szamit egy helikopternel, mert ott hangaj ugyis elarulja. @dudi mondasat idezve "ne legyel mar fogyatekos", de tenyleg. :D
Sajnálom, hogy nem lehet veled normálisan kommunikálni anélkül, hogy ne szőnél bele valami sértegetést vagy minősítgetést.
 
40 db C-5 van most. Ami a tovább adást, eladást illeti, olyan példát mondj, ahol legalább "Amraam szintű fegyvert"-ot adott el saját készletből valakinek, egyenesben,...Az Aim-9-eket ha nem tévedek mi is NATO (!) készletekből vettük.

Az általam feljebb emlitett "szlovák story" nem kokrétan a rakétákra vonatkozott, hanem a gépekkel (F16/BH) és azok rendszereivel volt kapcsolatos... ;)
Érdekes szabályokat állítasz fel: "legalább Amraam szintű fegyvert mondj" Példát kértél, azt kaptál. Ne válogass.
Még véletlenül sem a szlovákokról írtam.
 
Repülés közben lényegesebb szerintem, hogy nehezebb legyen kiszúrni. Földön többnyire a hangárban vannak amúgy is a H145M-ek.
Alulról nézve jó a szürke, felülről inkább a "terepszín" lenne jobb. A szovjet Hindek alulról világos kékek voltak, felülről/oldalról terep-mintásak. Szerintem ez lenne a legjobb. A szerbek pl. egy terep-festést választottak a helikoptereiknek, a US Army Lakotak meg olajzöldek - biztos ők is "fogyatékosok" ahogy te mondod.
Igazából a helikopterek festésének viszonylag kis szerepe van az elrejtésükben, hiszen infra-érzékelők (pl. RM FIRST, IRST-k) és AESA radarok korában már nem olyan lényeges a vizuális észlelés, mint amikor 5-8 km-es hatótávolságú Sidewinder és Atol rakétákkal és gépágyúkkal voltak felszerelve a vadászgépek. Konkrétan látni kellett vizuálisan a célt, hogy rálőhess. (Valószínűleg ezért voltak MIG-21-eseink mind terep színűek - akár csak az szovjet gyártású helikoptereink is).
Ezért lehet mondani, hogy picit "divat" vagy "trend" kérdése, hogy ki milyen festést választ: nem igazán ezen fog múlni, hogy észreveszik-e. Nyilván a piros, sárga meg egyéb rikító színeket hagyjuk - de hogy szürke vagy terep-minta annak a kicsi a jelentősége. Haderőnként változik, hogy hol mi a "trend": az éghez vagy földhöz igazítják-e a festést.
Nekem a "földi festés" jobban tetszik, de az éghez igazodó szürkében is van logika. Mind a kettő lehet jó.
Harci cselekmenyekben nem igazan veszunk reszt egyelore, plane nem olyanban, ahol "osonkodnank" befele, ez a vizualis eszleles meg szerintem egy alapvetoen teves marhasag egy helinel, az maximum a kifuton szamit a satellite kepeken, arra meg tokeletes a sotetszurke.

A Gripenek mar eleg magasan kepesek repulni, ott akar szamithat a sziluett is, ennek megfeleloen ok vilagosszurkek is.

Sajnálom, hogy nem lehet veled normálisan kommunikálni anélkül, hogy ne szőnél bele valami sértegetést vagy minősítgetést.
Jajistenem, ne legyel mar ilyen snowflake, nem sertegetett senki komolyan... drama queen. :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Amennyiben meglesznek az új IRIS-T -k, akkor a Sidewinder rakétákat még véletlenül sem szabad lepasszolni - még akkor sem, ha lenne rá engedély (ami nincs). Sőt, ha lejárt az üzemidejük, akkor szükséges lenne újakat beszerezni - akár ilyen "kókányolt" (felújított) AIM-9L -eket vagy éppen ami a legolcsóbb a piacon. Ennek oka: légtérfelügyelet. Azért ne a terror drága IRIS-T -kből repüljük ki seperc alatt azt a néhány repóráját aztán "tehetjük a szemétbe". A raktárban meg évekig eláll ... Az eltévedt sárkányrepülősök meg utasszállítók abajgatására pont jók lesznek a filléres rakéták is ... Meg persze üzemidő lejártát megelőzően éleslövészetet is lehet velük tartani ...

Az AMRAAM meg jó lehet NASAMS -ba is. Meg üzemidő lejártát megelőzően ezekkel is lehet jóízűen éleslövészetet tartani ...

Meg aztán egy képzelt konfliktusban is lehet harcászati előny, ha az ellen nem tudja, hogy a Sidewinder/AMRAAM/IRIS-T/Meteor (meg ezek eltérő verziói) tandemből éppen milyen konfiggal szálltak fel a repülőink. Meg persze többlábon állás stb. stb.
Maróth mondta, hogy adunk el eszközöket az élettartam felénél. Erre tippeltem a jenki rakétákat. Olyan nagy válogatási lehetőség nincsen.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Maróth mondta, hogy adunk el eszközöket az élettartam felénél. Erre tippeltem a jenki rakétákat. Olyan nagy válogatási lehetőség nincsen.

Nem tudom. Biztos mondott ilyet? Értem ez alatt, hogy olyasmire emlékszem, hogy emlegetett, hogy kvázi bűn volt ahogy régebben a technika kezelve volt, meg amire nincs szükség az nem volt eladva.

Példának okáért - nem tudom van-e még Mistral-2 -es raktáron. Azt például el lehetne adni, ha van (már Mistral 3 van). Avagy éppen a huszonéves Unimog -okat, ha kitalálnánk valami értelmesebb platformot alá. Ez csak példa.

A Sidewinder -eket meg pont nem. Az a minimális mennyiség air-policing -re illetve a végefelé éleslövészetre pont jó lenne ...
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Az Elbit után, már az IAI is romániai drón gyártásról írt alá megállapodást egy román céggel, konkrétan az IAI Heron-ról szól a cikk… Sőt, akadémiai szintű képzésről is szó van..
Ha izraeli uav-ok beszerzését választanánk, ugye Nem román gyártásból kapnánk?

 
Az Elbit után, már az IAI is romániai drón gyártásról írt alá megállapodást egy román céggel, konkrétan az IAI Heron-ról szól a cikk… Sőt, akadémiai szintű képzésről is szó van..
Ha izraeli uav-ok beszerzését választanánk, ugye Nem román gyártásból kapnánk?

Ha nekik izraeli lesz, akkor nekünk biztos török ;)
Melyik legyen amúgy? IAI? ELBIT? BAYKAR? TAI?
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and Vlad