[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Mitől vagytok ennyire biztosak abban, hogy ha Airbus, akkor a Dauphen kizárható?

Magyarországon semmi se biztos, még az se, hogy veszünk valaha új helikoptereket. Lehet, hogy veszünk valami használt csotrogányokat, de legalább olcsóbban.:-(
 
T

torsen

Guest
Reálisan mennyi lehet egy GPS? Párszáz eurótól mondjuk 1-2000-ig mert katonai. Legalább GLONASS-támogatása lesz? Pár hónapja nem pont a csoda amerikai helikopterek tévedtek el a ködben és szálltk le a lengyeleknél megkérdezni h mégis hol vannak? Azt hiszem nem azt a GPS-t kellene rendszeresíteniük, hanem inkább ami az Audikban vagy amit komolyabb túrázók használnak, mindezt az ár egyhuszadáért.

Nem biztos, hogy a GLONASS-szal előrébb vagy, egy geodéta barátom szerint a méregdrága (több milliós) földmérő cucc a GLONASS-szal értékelhetetlen. Talán a műholdak száma miatt. Ráadásul a működésbeli különbség miatt a GPS talán könnyebben készíthető pontosabbra (ergo, olcsóbb)

http://geomentor.hu/glonass_kalibralas
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 845
65 529
113
Hát én már abban se nagyon hiszek. Az uki topicban láthattuk tegnap hogy a Gmap és a GErth gps koordináták között vagy 50km is lehet. Szóval eddig azt hittem legalább ezek pontosak a civil nézegetők számára.
Most akkor egy háborúban ahol inden zavarható szvsz el is lehet tévedni vele a ködben...
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
Az utóbbi témákhoz fűznék hozzá néhány dolgot emlékezetből. A Black Hawk UH60-as darabára már többször meg lett említve itt-ott. 6 millió dollár.

6 millió??? Ne vicceljünk már! Te magad írtad, idézem: <i>"Az amerikanizált Lakota darabára 6 millió dollár (szárazon), de sajnos mi nem 300 darabot kívánunk rendszeresíteni, így a 10 millió reálisabbnak tűnik."</i>

És azt ugye te sem hiszed, hogy ugyanannyiba kerül egy Black Hawk, mint egy Lakota? Amit linkeltem, az alapján (vagyis az S70i programmenedzsere szerint) 13 milla körüli az alapváltozat ára. Hogy az amcsi seregnek mennyibe "kerül", vagy hogyan számlázzák, könyvelik el, az teljesen irreleváns minden potenciális külföldi megrendelő számára.




Nem biztos, hogy a GLONASS-szal előrébb vagy, egy geodéta barátom szerint a méregdrága (több milliós) földmérő cucc a GLONASS-szal értékelhetetlen. Talán a műholdak száma miatt. Ráadásul a működésbeli különbség miatt a GPS talán könnyebben készíthető pontosabbra (ergo, olcsóbb)

http://geomentor.hu/glonass_kalibralas

Azért az nem árt, ha mindkét, vagyis valójában 3, mert ott van (lesz) a Galileo is, rendszert tudja használni az adott eszköz. És ez nem is valami extradolog, hiszen egy csomó középkategóriás mobiltelefonban és kézi GPS-vevőben lévő chip már tudja. Szóval, ha egy katonai navigációs eszköz (aminél pont talán a legkritikusabb lenne, hogy bármilyen körülmények között működjön) meg csak egyet tud, az elég komoly hiányosság szerintem.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
<blockquote rel="joker">Reálisan mennyi lehet egy GPS? Párszáz eurótól mondjuk 1-2000-ig mert katonai. Legalább GLONASS-támogatása lesz? Pár hónapja nem pont a csoda amerikai helikopterek tévedtek el a ködben és szálltk le a lengyeleknél megkérdezni h mégis hol vannak? Azt hiszem nem azt a GPS-t kellene rendszeresíteniük, hanem inkább ami az Audikban vagy amit komolyabb túrázók használnak, mindezt az ár egyhuszadáért.

Nem biztos, hogy a GLONASS-szal előrébb vagy, egy geodéta barátom szerint a méregdrága (több milliós) földmérő cucc a GLONASS-szal értékelhetetlen. Talán a műholdak száma miatt. Ráadásul a működésbeli különbség miatt a GPS talán könnyebben készíthető pontosabbra (ergo, olcsóbb)

http://geomentor.hu/glonass_kalibralas</blockquote>

A GLOASS-t nem feltétlenül azért írtam, mert pontosabb egyik vagy másik, de ma már egy mobiltelefon is tudja és B tervnek az is jó, ha kiesik a GPS valamiért.
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
wolfram:
Köszi! Valóban nagyon mellélőttem. Megtisztelő, hogy ennyire követted a hozászolásaimat! Úgy is, hogy a hibámra hívod fel a figyelmet. Némileg menti a helyzetet, hogy még az általad bemásolt részben is szerepel, "emlékezetből". A további meglátásaiddal is teljesen egyetértek, hiszen szerepel az eredeti szövegben, hogy ezt az árat csak kiindulási fogódzónak tekintem, hiszen csak az US Army részére szól. Ki is fejtettem, hogy lényegébe a "csupasz" gép áraként rémlett. Írtad a kb. 14 millió dollárt. Rákeresésnél még az elsők között találtam egy oldalt, ami 17,7 millió dollár unit cost-ot ad meg "kirepülési" árként, azaz ekkor már van egy röpképes helikoptere a megrendelőnek.
http://www.bga-aeroweb.com/Defense/UH-60-Black-Hawk.html
Semmi esetre sem vitatkoznék senkivel a pontos áron, de a feltételezés, hogy 22 millió dolláros darabáron már lenne egy üzemképes S-70 kiképzett személyzettel, reálisnak tűnik. De mindnyájan érrezük, hogy rezeg a léc, hiszen rögtön az első évben még további jelentős összeget emésztene fel a gépek értelmes alkalmazása és a megfelelő karbantartás vagy a tárolás, nyilván a gépek számával arányban. Ha "valaki" ilyet tervezne, az akkor járna el megfelelően, ha a következő években megfelelő összeget (min. + 20 milliárd forint/év?) biztosítana az alapvető (itthoni) feladatokat tartalmazó üzemelésre.
Azért fáj, hogy ennyire mellélőttem. Keresgéltem, hogy emlékezetem melyik mély bugyrából került elő az első összeg. Találtam is rögtön a kidobott keresések között egy nem hivatalos oldalt, ami az UH-60L-nek 5.9 millió dollár egységárat ad meg, igaz 2001-es adatok alapján és nem részletezi a számítás alapját. De nem erre emlékszem, hanem egy magyar nyelvű cikkre. Viszont találtam frissebbet is az M verzióra:
<i>Dec 29/09: UAE. Sikorsky in Stratford, CT receives a $171 million firm-fixed-price contract to produce 14 UH-60M helicopters, plus conversion to the UAE’s unique configuration. Work is to be performed in Stratford, CT, with an estimated completion date of Dec 31/12 (W58RGZ-08-C-0003). </i>
Ezek azonban a lényegen nem sokat változtatnak.
 
T

torsen

Guest
A Galileo mellett (legyünk maximalisták) ne feledjük el a Beidou-t sem!:) (Kici, olcó, kínai) A legnagyobb baj az, ha két rendszer különböző adatot ad. Melyiknek fogsz hinni? Előrébb vagy?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 902
22 369
113
Ha belegondolok hogy a occo kici Lumiám A-GLONASS, A-GPS, Mobil- és Wi-Fi alapon is végez helymeghatározást, hát...miről is beszélünk kérem...
 
T

torsen

Guest
Ha belegondolok hogy a occo kici Lumiám A-GLONASS, A-GPS, Mobil- és Wi-Fi alapon is végez helymeghatározást, hát...miről is beszélünk kérem...
Persze igazad van! Nyilván túl vannak árazva a katonai cuccok, nem is kicsit, de nem tudhatjuk a zavarvédettség szintjét, mechanikai védelmi szintet, illetve személyes kíváncsiságom az, hogy vetetted-e már össze a sok rendszer által szolgáltatott pozíciós adatot. Mennyire fedik egymást? Mert egy katonai alkalmazásnál szerintem az sem mindegy, hogy Téged, vagy az ellenérdekelt felet egy falnak, ároknak, útnak stb. melyik oldalára pozicionál. Az én koreai telefonom pl. a openmaps térképhez képest kb. 20m-rel délebbre teszi a poziciómat, mint a ami a valóság. (Érdekes, hogy k-Ny-i irányban szinte hajszálpontos, mondjuk ez lehet térképhiba is)
Ezenkívül egy helikopter fedélzeti GPS-nek a szenzorfúzió részeként sok más rendszerrel is illene kommunikálnia, és ez már nem telefonszintű GPS feladat.
 

Star Trek

Active Member
2010. április 19.
1 252
6
36
nem egyedül van!
http://gsaauctions.gov/gsaauctions/aucindx/
mind 200e $
lehet ezt kapják meg a horvátok vagy szlovákok majd:)
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 001
113
http://index.hu/mindekozben/poszt/2015/03/01/licitaljon_katonai_helikopterre/

Akár Ferenc testvér is megvehetné majd befesthetné DK-s (római) színekre és fentről bombázhatná ránk a demokráciát Vadai elvtársnővel, ezzel is jó pontot szerezve a "szövetségesünknél" :)))) Kókadt Janival összeállva pedig megindulhatna a "Great Hungarian Democracy Operation" :D :D
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
131
63
Nem tartozik a témához közvetlen, csak érdekesség:
http://aviationweek.com/commercial-aviation/airbus-removes-veil-h160-project
 

skorzeny

Active Member
2012. január 19.
19
179
28
"Nem biztos, hogy a GLONASS-szal előrébb vagy, egy geodéta barátom szerint a méregdrága (több milliós) földmérő cucc a GLONASS-szal értékelhetetlen. Talán a műholdak száma miatt. Ráadásul a működésbeli különbség miatt a GPS talán könnyebben készíthető pontosabbra (ergo, olcsóbb)"


Én, mint geodéta csak annyiban cáfolnám a dolgot, hogy sokszor önmagában a GPS rendszer is kevés a pontos meghatározáshoz (1-3 cm pontosság) és ilyenkor a fix pozíció eléréséhez baromi nagy segítség a GLONASS holdak megléte. Ezt kőkemény terepi tapasztalatok miatt mondom, lehet, hogy egy fejlesztő mérnök simán megcáfol.:)
Ugyanakkor, ha bármi esemény van, tuti, hogy az első az lesz, hogy az ellenséges ország összes navigációját kilövik, úgyhogy nekünk még mindig hasznosabb a jó öreg papír alapú térkép, mint bármilyen műholdas helymeghatározó rendszer...
Persze a mai átlagember már baromira nem tud használni se egy térképet, se egy tájolót, úgyhogy vannak gondok...:)
 
T

torsen

Guest
skorzeny

Teljesen igazad van, a papírt nem lehet kikapcsolni! Abban is, hogy a térkép ma már értelmezhetetlen az átlagember számára (az mutatta a dolgot igazán, amikor Sándor György a Keletinél egy Burda szabásminta alapján kért tanácsot a járókelőktől és senkinek nem tűnt fel) Viszont arra kíváncsi lennék, hogy a mai MH-ban a harcoló alakulatoknál (ha van egyáltalán többes szám) mennyi térképes terepgyakorlat van. Azt tudom, hogy a Pilisben korábban volt ilyen.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 001
113
Amerikai részről a Blackhawk közepes szállítóhelikoptert gyártó Sikorsky, és a könnyű gépeket gyártó Bell érdeklődik; német– francia részről a légi mentők jelenleg lízingelt EC135-öseit gyártó Airbus Helicopters tenne ajánlatot; Olaszországból a gépcsalád-koncepciójáról ismert AgustaWestland; Dél-Koreából pedig az iparág legújabb szereplője, a Korean Aerospace Industries (KAI) a helyi hadseregnek európai segítséggel kifejlesztett Szurion szállítóhelikopterrel. A világ egyik legsikeresebb helikoptergyártója, a Vertoleti Rosszii indulását a magyar tenderen jelenleg ellehetetleníti az Oroszországgal szemben az Európai Unió által meghirdetett fegyverembargó.

Úgy tudjuk, kétféle helikopter beszerzése van napirenden. Egy könnyebb típust szereznének be a légi mentőknek és a rendőrségnek, a honvédség pedig amellett, hogy szintén részesedne ezekből, még közepes szállítóhelikoptereket is kapna. Az sincs kizárva, hogy a két kategória szállítását különböző pályázók nyerjék el.

http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/donthetnek-a-helikopterek-beszerzeserol-1276453