Harcászati repülőgép esetében a maximum, ameddig elmennek az az YF-23-as formabontó megközelítése volt, vagyis egy csupaszárny repülőgép, nagy pillangó vezérsíkokkal.
Amíg egy B-2-es bombázó maximális g terhelése megegyezik az utas- illetve teherszállítógépek standard g-limitjével, tehát megáll kb 2.5 g-nél, addig egy harcászati repülégépnek a lényegesen nagyobb egyenszilárdsága lehetővé teszi a 6-9 g elviselését is.
Márpedig, ha az NGAD egy légifölény és egy alapvetően kezdeményező feladatkörű típus lesz egyszemélyben, akkor egyátalánnem zárhatók ki a nagyobb állásszögű repülési helyzetek, ahogy a nagyobb túlterhelés sem.
Na itt lehet, hogy változott a koncepció az előzőekhez képest és igazándiból visszanyúlnak az F-4 ötletéhez. Mert ahogy látom lényegében a géptől azt várják el, amit annó a Phantomtól - menjen messze sok fegyverrel, ami meg megtámadja lője le raksikkal. Az NGAD szépen kiterjesztve, de tök ugyan ezt fogalmazza meg (extra, hogy APS legyen raksik ellen is - meg persze HF stealth megatöbbi).
Egyes elemzések odáig mentek, hogy az NGAD lényegében a B-21 egy módosított verziója, ami egy Loyal Wingman hub lesz, roskadásig pakolva üzemanyaggal meg fegyverzettel és kíséri a bombázó B-21-eseket. Vagyis nagyon nem klasszikus vadászgép (azt a végletet a LW drónok hajtják végre). Az biztos, hogy régebben kijelentették, a manőverezőképesség nem prioritás, de minek is, ma már nem a raksik elől kell kitérni, hanem tracket megszakítani max.
Ehhez pedig kelleni fognak azok a felületek is, melyek a függőleges tengely körül a leghatékonyabban tudnak beavatkozni.
A vezérsíkok szöge szerintem 45 foknál végül nem lesz kisebb.
A másik megoldás, hogy bizonyos repülési helyzetekben a vezérsíkok átmennek vízszintesbe, azaz lehajthatóak lesznek. Ilyen például a szubszonikus útvonal repülés.
Nem hiszem, a mechanizáció miatt a bekötés így már túl bonyolult és nehéz lenne. Ha vezérsíkokról beszélünk, azokon olyan légerők ébrednek, hogy ott vagyunk, mint a variaszárny karvastagságú, dögnehéz bekötése. Itt ugye már két forgássík a bekötés, na ahhoz már kell az anyag.
Szerintem inkább normálisabb, szerkezetbe integrált TVC a valószínűbb.