Mit értesz ez alatt?
Nincs egyértelmű hivatalos definíciója az 5. generációnak, legtöbb esetben a 4+/4.5 gépektől a belső fegyvertér, alacsony észlelhetőség, a kiemelkedő tolóerő/tömeg-arány és a supercirkálás képessége különbözteti meg. AESA Radar, passzív érzékelők, modern avionika, szenzorfúzió, stb ezekkel többé-kevésbé csúcsra húzhatóak a 4+/4.5gen gépek utólagos korszerűsítéssel is, de előbbiekkel történő ellátásuk nehézkes, ahhoz új sárkány/hmű kell.
(Ha már itt tartunk a 6. generációs lépés elvileg az ember vezette és pilóta nélküli eszközök együttműködésének lehetősége, valamint az opcionálisan vezethetőség /ha olyan küldetés adódik, el lehet küldeni távvezérelve pilóta nélkül is/ lesz, de ugye ennek sincs exact definíciója. Egyesek ide sorolják a változtathatú áramú hajtóművet is, amit ugye a YF-22 és YF-23-ban is tesztelt YF-120 erőforrás tudott is, de végül a versenyben alulmaradt az YF-119-cel szemben.)
A fentieket tekintve nézzük:
- belső fegyvertere van? igen
- minimális radarkeresztmetszet: ezt ugye emberi szemmel nehéz megállapítani, és nagyon részletes, ill. közeli fotókat sem láthattunk még, de formára sokkal kidolgozottabbnak tűnik, mint a PAK-FA/T-50/Szu-57, látszik, hogy az F-22 iskoláját próbálták követni. A radarabszorbens borítás hatékonyságát is nehéz szemmelverni.
- szupercirkálás: az erős hajtóművek és a belső fegyvertér miatt esélyes, hogy milyen sokáig tudja fenntartani, azt megint szemmel megmondani...
- kimagasló tölőerő-tömeg arány: szigorúan "autóskártyázva" (a TUSAS közzétett adatai szerint) 2x128kN tolóerő hmű a 27tonnás MTOW-hoz, azaz 1 tonnára kb 9.5kN jut (hasonlításként az F-22 két db 156kN-os erőforrás 38tonnás MTOW-hoz, ami 1 tonnára 8,2 kN, figyelmen kívül hagyva, hogy a Raptor tipik repült konfigja kb 30tonna körül mozog, azaz tonnánként 10,5 kN-os tolóerő jut)
- elektronika: a hírek szerint helyi fejlesztésű AESA radar, EW rendszer, magas szenzorfúzió, korszerű avionika kerül(t) bele
Az biztos, hogy sárkányszerkezet tekintetében átugrották a koreaiakat (akik ugye majd a KF-21 Block3-nál jutnak el oda), a belső fegyvertér hiánya nyilván hatással van az RCS-re is. Részemről nevezhető 5. generációsnak a török gép, pláne, hogy a Szuhoj PAK-FA/T-50/Szu-57 is annak lett nevezve, holott sárkányszerkezet kialakításnál kevésbé feküldtek rá az alacsony RCS-re.