A Sherman-t (és családfáját) nem véletlenül hívtak Tommy-kuktának(Tommy -Usa-katona- főző): a benzinmotor miatt nagyon könnyen kigyulladt a motort/üzemanyag-tartályt ért találatkor. Túlélésre ez esetben
nagyon kis esély (T-72 lőszertárolás miatt hasonló probléma) volt. Hasonló teljesítményű -
nem papiron,
használat szempontjából!!!- Diesel 20-50%-al (!!!) kevesebbet fogyaszt, kisebb fordulaton, nagyobb nyomatékkel, a feltöltött motorokról nem is szólva. Korabeli motorokról beszélek, értelemszerűen.
A német tervezési szempontokat sem értem. Hadjáratot, háborút (Blitz-krieg) tudnak tervezni az üzemanyag-hiányt figyelembe véve, de az abban résztvevő tankot nem sikerül!!
A Tigris-ek veszteséglistáján döbbenetes volt az üzemanyaghiány, +erőátvitel, elakadás miatt -németek által- felrobbantott tankok száma! A pontos számra nem emlékszem de vmi 25% körüli az arány!
A szövetségeseknél ugyanez a veszteség-kategória elenyésző.
Mindez úgy, hogy volt a németeknél "polcon" Diesel-motor:
Jumo 205D ;
- kicsit kisebb súllyal,
- ugyanannyi lóerővel, kb.
- ami feltöltött (Super-charged) motornál a nyomaték miatt kb. 1,2-es szorzóval számít a benzineshez képest!!!
- becsült fogyasztás csökkenés legkevesebb 20%.
Ha ezt figyelembe veszem és "hozzá-becsülöm" a függőleges páncél miatti többletsúlyt (és ennek a jelentőséget a futómű-erőátviteli meghibásodásoknál), akkor ez nagyságrendileg 20% kisebb Tigris-súlyt jelent.
Vagyis szerintem nagyon is sokat számított volna az a 2-3 technikai "apróság":
- döntött páncél (kisebb tömeg)
- Diesel-motor(kisebb fogyasztás, megbízhatóbb)
- az előző kettő miatt, sokkal kevesebb futómű, erőátviteli meghibásodás.
Ez a
Mi lett volna ha: "... kb. háromszor több Tigris(Párduc) "dolgozik" Keleten/Nyugaton/Afrikában?..."
kérdése.
(szerintem ennyivel többet ért volna az "optimális" Tigris/Párduc a valósnál)
Jó kérdés!