A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 937
18 426
113
Később ajánlották fel a BMP-2 et.
Viszont abban igaza van Dudinak és a régieknek. A Varsói szerződéses KKE egységek kevés kivételtől mind inkább másodvonalas egység volt
Egy háború esetén az M zárolt technikák nagyobb része vagy használhatatlan lett volna vagy több napi szerelgetés után tudtak volna életet lehelni beléjük. Legfeljebb pár kiemelt egységnél voltak normálisan zárolt tartalékok. A legtöbb helyen csak papiron létezet technika. A valóságban az M zároltak nagy része "alkatrész" meg "pénz forrásként" szerepelt.
Már a 80 as évek közepére felmerült hogy így ilyen formában a MN nem lesz életképes. Már akkor egyesek felismerték hogy "reformokra" lesz szükség.A módszerváltás után 25 évre el is érte a mèlypontot.
Hogy most ezek után hová fogunk eljutni? Remélem egyszer megtaláljuk már az utat.

Szombathelyt tudom ismét mondani, a 80-as évek végén... Minden M zárolt gép működött. HKSZ elrendelésekor mindegyiket beindították. Teherautóknál volt gond, de harcjármű mind ok volt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 351
77 018
113
10.000 fős volt a kiküldött hadosztály és akkor ez nem volt nagyon megterhelő. a 150.000 fős békelétszámú Néphadseregnek.

Persze létszámban(bár bevonultattak 3700 tartalékost is...) de technikában a néphadsereg önerőből meg sem tudta oldani a dolgot.Annyi civil járművet kellett bevonni,hogy veszélybe kerültaz aratás!
 
  • Tetszik
Reactions: endre

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 937
18 426
113
A wiki szerint '73-'78 között jöttek be a BMP-1-ek, már csak időrendileg sem volt akkor opció a BMP-2.

BMP-1, 78-tól érkezett szerintem. Szombathely kapott először, majd a többi aalakulat. A BMP-2 afgáni Szovjet keserű tapasztalatok alapján lett kifejlesztve. Emelni kellett a fő fegyver állásszögét, hogy magasabbra is tüzelhessen a hegyek miatt és a gépágyú jobb volt, mint az egyes lövés leadására képes sima ágyú. A rajparancsnok is jobb helyre került, a toronyba. Mi énem vettünk, mert a 80 utáni időkban már érződött hogy nagy baj lesz gazdaságilag. Amit nyugati kölcsönökkel még kitoltunk vagy 6-8 évig. De a haderő nehézfegyver beszerzései a 80-as évek elején, közepére, leálltak. Ekkor törlték a T-72 programot is, meg a többi dolgot. Az, hogy mennyi PSZH volt, arra itt a hadrend. Nézzétek meg, hány dandár volt ekkor és kb, 100 + db-os nagyságrenddel számoljatok, dandáronként gyalogsági harcjármű és PSZH kategóriában.

http://alakulatok.hupont.hu/7/06-5-hds-19611991
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 937
18 426
113
Persze létszámban(bár bevonultattak 3700 tartalékost is...) de technikában a néphadsereg önerőből meg sem tudta oldani a dolgot.Annyi civil járművet kellett bevonni,hogy veszélybe kerültaz aratás!

Erről nem hallottam. Amúgy igaz, a civil teherautók is tertalékosok voltak egykor, a vezetőjükkel együtt.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 937
18 426
113
BMP-1, 78-tól érkezett szerintem. Szombathely kapott először, majd a többi aalakulat. A BMP-2 afgáni Szovjet keserű tapasztalatok alapján lett kifejlesztve. Emelni kellett a fő fegyver állásszögét, hogy magasabbra is tüzelhessen a hegyek miatt és a gépágyú jobb volt, mint az egyes lövés leadására képes sima ágyú. A rajparancsnok is jobb helyre került, a toronyba. Mi énem vettünk, mert a 80 utáni időkban már érződött hogy nagy baj lesz gazdaságilag. Amit nyugati kölcsönökkel még kitoltunk vagy 6-8 évig. De a haderő nehézfegyver beszerzései a 80-as évek elején, közepére, leálltak. Ekkor törlték a T-72 programot is, meg a többi dolgot. Az, hogy mennyi PSZH volt, arra itt a hadrend. Nézzétek meg, hány dandár volt ekkor és kb, 100 + db-os nagyságrenddel számoljatok, dandáronként gyalogsági harcjármű és PSZH kategóriában.

http://alakulatok.hupont.hu/7/06-5-hds-19611991

Ha jól láttam, akkor 16 harckocsizó és gépesített lövész dandárunk volt. Na akkor ehhez mérjük a db számot, harcjármű tekintetében.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 377
7 862
113
Szombathelyt tudom ismét mondani, a 80-as évek végén... Minden M zárolt gép működött. HKSZ elrendelésekor mindegyiket beindították. Teherautóknál volt gond, de harcjármű mind ok volt.
Szombathely a régi és a 90 es évek közepéig talán az egyik legfontosabb kiemelt egység volt. A kisebb laktanyáknál és pár "nagyobb" egységnél azért már nem annyira rózsás volt helyzet. Persze volt jó pár pozitív érték is.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
Azért ez odabax, pláne hogy a szövetségeseinek az arzenálját csökkentik:

"Azonban emellett szólni kell az Amerikai Egyesült Államok közvetlen katonai érdekéről is. Mint a NATO vezető hatalma, fontos számára, hogy a lehető legjobban lecsökkentse a MANPADS-veszélyt. Egy légi hadjárat, vagy egy esetleges szárazföldi támadás során ezek az eszközök komoly fenyegetésként jelennek meg a csapásmérő vadászbombázók és a helikopterek számára."

Kissé lenéznek sok országot/népet, a szövetségeseiket is és holmi banánköztársaságnak vélik fél Európát... Mondjuk a lenézés nem éppen egyedi amerikai tulajdonság, sőt...


Szívem szerint beindítanám a kötélgyárat és elbeszélgetnék egy-egy gyorsított eljárású per keretében néhány akkori honvédségi fejessel. A családjuktól elkobzott vagyon meg jól jönne az államkasszába. Na mindegy csak elmélkedek.

A kötél talán túlzás. De némi vagyonelkobzás, meg a hátralévő életük teljes időtartamára a közügyektől eltiltás simán mehetne.
 
M

molnibalage

Guest
BMP-1, 78-tól érkezett szerintem. Szombathely kapott először, majd a többi aalakulat. A BMP-2 afgáni Szovjet keserű tapasztalatok alapján lett kifejlesztve. Emelni kellett a fő fegyver állásszögét, hogy magasabbra is tüzelhessen a hegyek miatt és a gépágyú jobb volt, mint az egyes lövés leadására képes sima ágyú. A rajparancsnok is jobb helyre került, a toronyba. Mi énem vettünk, mert a 80 utáni időkban már érződött hogy nagy baj lesz gazdaságilag. Amit nyugati kölcsönökkel még kitoltunk vagy 6-8 évig. De a haderő nehézfegyver beszerzései a 80-as évek elején, közepére, leálltak. Ekkor törlték a T-72 programot is, meg a többi dolgot. Az, hogy mennyi PSZH volt, arra itt a hadrend. Nézzétek meg, hány dandár volt ekkor és kb, 100 + db-os nagyságrenddel számoljatok, dandáronként gyalogsági harcjármű és PSZH kategóriában.

http://alakulatok.hupont.hu/7/06-5-hds-19611991
A légierő és légvédelem erőltetett ütemű fejlesztése ehhez képest 87-ig tartott. MiG-23MF (asszem hatszor annyiba került, mint a MiG-21bisz), Szu-22M3, új AVR, Dvina ----> Volhov és a Vega. Mondjuk ez a honi légvédelem volt. A csapatlégvédelem terén kb. semmi. Sztrela-10M mutatóba Szombathelyre (4 db) és csá. Se Osza, se Sz-300.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 035
11 917
113
Sajnos ez nem igaz. Miért? Azért, mert a Bronco nem 1000 és 2000 fontos bombákkal repülne, mert COIN környezetben overkill és a repteljesítményét is lezúzná.
Állítottam én valaha ilyet?
Egyébként a Bronco eredeti koncepciójában szerepelt a raktérben lehelyezett fegyveröböl, ez akár 3000 fontos bomba bevetését is lehetővé tenné elvileg. A törzstartón pedig 2000 fontos bombát is lehet elvileg vinni, ha már 300 gallonos póttartályt lehet. Szegény ember bombázója. Jó lesz majd a boszniai szalafista falvak ellen...

Igazából 2,75" PGM rakéta kéne meg még kisebb bomba pl. SDB. Hellfire sincs itthon és kifutó cucc már az utódján dolgoznak. Tehát, akkor ez hogy is nem faktor...? Gripen esetén a meglevő eszközök mellé veszél még. Itt meg rendszersítesz a gépen új TGP-t és alsó hangon 3 új PGM-et.
SDB-t pedig nagyobb átalakítás nélkül is vihet a két szárnytartón vagy a törzstartón, vagy a szponzonokon.
Azt úgy tudom, veszünk/vettünk a Gripenhez.

Az a fegyverzet, amit a H145M-hez is veszünk, az passzol a Broncóhoz is, pl. 2,75" PGM rakéta, 0.5 géppuska, és visszafelé is igaz. Ha még nincs valami kölcsönösen integrálva, pénzért majd az is meglesz.

Nagyon hasznos elolvasni a típus kifejlesztésének történetét:
https://web.archive.org/web/20060526182927/http://www.volanteaircraft.com/ov-10-8.htm
Hát akkor legyen a hellfire utódja, vagy legyen akár a brimstone, ezen nem veszünk össze.

Nem ennyivel repülnek full MAWS-os, TGP-s data linkes gépek. Pont. Az AH-64E nem szuperszonikus gép és F-16C 2/3-ad árából repül. Na, akkor szerinted miből van a költség? Csak nem az avionika...? A Gripen FAQ mellé adott táblázatot talán megnézhetnéd. Szállító helik drágábban repülnek a USAF-nél. Az MQ-1 3500 óra táján repül, ami kicsit egyszerűbb a vezérlést leszámíva, de teljesítményben sehol nincs a Broncohoz képest. Szóval, hogy mitől repülne egy sokkal nagyobb embervezett gép 1500 óra árból azt elárulhatnád, mert érdekel, de tényleg...
Azt nem tudom, hogy mennyire kell elmagyaráznom, hogy a helikopteres repülés nagyságrenddel drágább, mint a fix szárnyas repülés (konkrétan dugattyú motoros vagy turbóprop) az adott sebességtartományban. A helikopter hajtóműve(i) állandó és magas fordulatszámon üzemelnek (vészhelyzetet leszámítva), ebből következően a fogyasztása nem sebességarányos, hanem időarányos, nem lehet spórolni azzal, hogy alapgázzal repülsz (nem is értelmezhető). Idehozni egy fix szárnyú, szuperszónikus példát nagymértékű tudatlanságra vall.

Az A-29 működtetési költsége 1000 $/óra, a Broncó esetében 2 motorral számolhatunk egyenként kisebb teljesítménnyel, így szerintem reális a 1500 $/óra

Azért meséld már el, hogy miért is lenne nagy az avionika működtetésének költsége, pláne a digitális korban?
Áramfogyasztás? :)
Szerintem talán azért, mert a kiszolgáló/beszállító cégek pofátlanul magas óradíjjal dolgoznak...
Kíváncsi lennék egy elemekre lebontott költségkimutatásra.
Szerintem pofára és presztízsérték alapján számláznak, főleg külföldi államok részére.

Ami a drónokat illeti, mindenki azt hiszi, hogy ezzel mennyit meg lehet spórolni. Erre bazíroznak a beszállítók is, ezért kerülnek vadászgépárba a felfegyverzett drónok és kiszolgálásuk, noha egy COIN repülőgép képességével, fegyverterhelésével bírnak.

A ráaggatott avionika meg nem... Az F-16A olcsóbban repült, mint a Block 60. Pedig F-16, F-16...
Mennyi volt akkor az olajár és mennyi most? Azóta mennyit emelkedtek a bérek, infláció?

Röhögök, mert ezt gyakoroljá, konkrétan a low levelt strike-ot is.
Én is röhögök, de én azon, hogy ezt gyakorolják. A romulán Gepárdok, Matra Micák és jövőre a Patriotok a tenyerüket dörzsölik...
Nem erre kéne pazarolni a repórát és a naftát. Max a standoff fegyverzet gyakorlása, ami megmagyarázható és kell is.

Az, hogy nem mentek Afganisztánba annak oka az, hogy ilyen képesség nem volt és ha lenne is, akkor ezt nekünk nem fér bele. De ez nem jelenti azt, hogy akkor kell Bronco. UK és Fr. kivételével lényegéban USA adta a CAS-t mindenkinek.
Azért ahhoz gyakorolnod kellett, hogy 2 mondaton belül megcáfold magadat. :)
Gyakorolják azt a képességet, amilyen nem volt és ha lenne is, akkor ez nekünk nem férne bele? WTF? :confused:

Igen, A-10-zel, F-15, F-16, F-18, meg AC-130-cal volt a CAS. (Bár mitől Close, ha kilométerekkel távolabbról, magasabbról lövöldözünk?)
Na, ez az igazi overkill, fegyverzet és üzemeltetési költség szempontjából is.
Az AC-130-ról pedig ne is beszéljünk... valami 80k $/órára emlékszem.
Ennek köszönhetően is tart már bőven 1000 mrd $ felett csak az USA költsége Afganisztánban.
Ráadásul brutálisan leamortizálták a vadászgépflottájukat.
Itthon pedig Gripent emelünk betévedt kisrepülőgépre.

Másrészt alapból nem szeretem a kiszolgáltatottságot.
Ha valahová megyünk expedícióba, akkor vigyünk magunkkal minden szükségeset.
Tüzérség, légitámogatás, stb.

Melyik részét nem érted annak, hogy először támogatni kell valamit? Miféle haderő az, amiben több repülőgép van, mint harckocsi? Komolyan mondom már üvölthetnékem van a hülyeségtől...
Ezzel, mint mondtam, egyetértek, most sem olvastad el figyelmesen, amit írtam.
Utána számoljál el magadban lassan százig :)

Bármit a kézzel indíthatótól az MQ-1 szintig. Tüzérségi megfigyelés és század szintű felderjtéshez kurvára nem kell Bronco. Fillérekért megoldja a drón.
A Bronco egyben FAC, COIN és CAS. Azonnal tud tüzet nyitni, ha megvan a cél. Az márpedig egy földközelben repülő fegyvertelen drón nem oldja meg.
Presztízsokokból nem engedték korábban kihasználni a Bronco képességeit.
A lényege az, hogy ahogy meglátja a célpontot, meg is semmisíti.
https://www.ov10squadron.com/flying-snipers-the-ov-10g/

http://www.thedrive.com/the-war-zon...t-those-ov-10-broncos-that-went-to-fight-isis

Ez is nettó marhaság, az Rapier is sokkal olcsóbb ennél.
Feltételezem, a Reaper-re gondolsz.
Itt valóban az van, hogy a flyaway cost, azaz a csupasz költség ~ 17 m $.
Itt pedig mindennel együtt 30 m $:
http://nation.time.com/2012/02/28/2-the-mq-9s-cost-and-performance/

De pl. Indiának brutális áron adták el:
"In June 2017, the US State Department approved the sale of 22 drones to India, costing around 2-3 billion USD.[139]"
Olaszba:
"On 1 August 2008, Italy submitted a FMS request through the Defense Security Cooperation Agency for four aircraft, four ground stations and five years of maintenance support, all valued at US$330 million."
Fhansziába:
"On 27 June 2013, the U.S. Defense Security Cooperation Agency notified Congress of a possible Foreign Military Sale to France for 16 unarmed MQ-9s, associated equipment, ground control hardware, and support, worth up to $1.5 billion total."

Még a Mutti is nemrégen bérelt (nem vásárolt!) pár izraeli drónt dollármilliárdos összegért néhány évre.
De egy biztos, nekünk nem is adnák el, vagy szintén csak csillagászati árért.

Nem is mindent, COIN környezetről volt szó eddig. Az ugye megvan, hogy az RAH-66-ot a drónok nyírták ki...?
Sokszoros költségtúllépés biztosan volt. Komancsban nem vagyok otthon és nem akarok még egy órát arra pazarolni hajnali 1-kor, hogy utánanézzek.

Igazi energiavámpír vagy.

Ja értem, az alacsonyan (500-1500 méter) repülő kis drón nem tudja megkülönböztetni, de a Bronco meg 5 km felett igen. Saját magadat cáfolod, hogy miért nem kell Bronco.
Hol állítottam, hogy a Broncónak 5 km-en kell repülnie? Balliberális módon adsz olyat a számba, amit nem mondtam.
A Bronco lényege a földközeli repülés és csapásmérés.

Ne haragujd, de ezt nagyon nem gondoltad végig....
Ha valamit mélyen tanulmányoztam az utóbbi időben, az a Bronco.
Beteszek ide néhány kedvcsináló videólinket (inkább másoknak, mint neked):
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 035
11 917
113
Az MQ-1 3500 óra táján repül, ami kicsit egyszerűbb a vezérlést leszámíva, de teljesítményben sehol nincs a Broncohoz képest. Szóval, hogy mitől repülne egy sokkal nagyobb embervezett gép 1500 óra árból azt elárulhatnád, mert érdekel, de tényleg...
Egy CAP, azaz 4 gép üzemeltetéséhez 171 ember kell.
http://nation.time.com/2012/02/28/2-the-mq-9s-cost-and-performance/
"Much of those higher costs are driven by the infrastructure needed to operate Reaper, which has an extensive infrastructure on the ground: the GCS, satellite link, and the local control unit for take offs and landings.
(...)
Reaper’s infrastructure necessitates at least 171 personnel for each CAP: these include 43 mission control personnel, including seven pilots and seven sensor operators, 59 launch, recovery and maintenance personnel (including six more pilots and sensor operators), 66 Processing Exploitation Dissemination personnel for intelligence and its support (including 14 more maintenance personnel) and three “other equipment” personnel.
(...)
As some say, drones like Reaper are not “unmanned;” hence the term “remotely piloted vehicle".
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 870
113

Tulajdonképen egy sértődött ex tiszt véleménye, ami még alapban nem is lenne baj, de ennyi siránkozás, pökhendiség nem kicsit elvesz a mondanivaló vélt vagy valós értékéből.
Nem volt kötelező katonának menni, nem volt kötelező visszamenni a 16%-nyi baksisért*. Ezek mind az egyén döntései voltak. El lehetett volna menni civil szakmába, ott nem lett volna levonás, csak ilyen jelentős korkedvezmény sem, lehetett volna 60+ -osan is akár fizikai munkát végezni.



*Jól gondolom, hogy ez a levonás csak a tényleges nyugdíjkorhatárig van?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
ravenlord
Azért te is lehetnél kicsit következetesebb, hogy ne mondj ellent magadnak egy hsz.-en belül. Mikor Molni a Griffek Low Level Strike kapacitásáról és begyakorlásáról írt, akkor szerinted "a romulán Gepárdok, Matra Micák és jövőre Patriotok a tenyerüket dörzsölik" - de a reménybeli magyar Broncót földközelben repültetve küldenéd csapásmérésre?!! Milyen csodás/extra védelme van a Bronconak, hogy a Griffhez képest egy nagyságrenddel lassúbb gépnek nagyobb esélye lenne a túlélésre a "romulán" légvédelem ellen? Az F-16-okról nem is beszélve ...
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Állítottam én valaha ilyet?
Egyébként a Bronco eredeti koncepciójában szerepelt a raktérben lehelyezett fegyveröböl, ez akár 3000 fontos bomba bevetését is lehetővé tenné elvileg. A törzstartón pedig 2000 fontos bombát is lehet elvileg vinni, ha már 300 gallonos póttartályt lehet. Szegény ember bombázója. Jó lesz majd a boszniai szalafista falvak ellen...


SDB-t pedig nagyobb átalakítás nélkül is vihet a két szárnytartón vagy a törzstartón, vagy a szponzonokon.
Azt úgy tudom, veszünk/vettünk a Gripenhez.

Az a fegyverzet, amit a H145M-hez is veszünk, az passzol a Broncóhoz is, pl. 2,75" PGM rakéta, 0.5 géppuska, és visszafelé is igaz. Ha még nincs valami kölcsönösen integrálva, pénzért majd az is meglesz.

Nagyon hasznos elolvasni a típus kifejlesztésének történetét:
https://web.archive.org/web/20060526182927/http://www.volanteaircraft.com/ov-10-8.htm
Hát akkor legyen a hellfire utódja, vagy legyen akár a brimstone, ezen nem veszünk össze.


Azt nem tudom, hogy mennyire kell elmagyaráznom, hogy a helikopteres repülés nagyságrenddel drágább, mint a fix szárnyas repülés (konkrétan dugattyú motoros vagy turbóprop) az adott sebességtartományban. A helikopter hajtóműve(i) állandó és magas fordulatszámon üzemelnek (vészhelyzetet leszámítva), ebből következően a fogyasztása nem sebességarányos, hanem időarányos, nem lehet spórolni azzal, hogy alapgázzal repülsz (nem is értelmezhető). Idehozni egy fix szárnyú, szuperszónikus példát nagymértékű tudatlanságra vall.

Az A-29 működtetési költsége 1000 $/óra, a Broncó esetében 2 motorral számolhatunk egyenként kisebb teljesítménnyel, így szerintem reális a 1500 $/óra

Azért meséld már el, hogy miért is lenne nagy az avionika működtetésének költsége, pláne a digitális korban?
Áramfogyasztás? :)
Szerintem talán azért, mert a kiszolgáló/beszállító cégek pofátlanul magas óradíjjal dolgoznak...
Kíváncsi lennék egy elemekre lebontott költségkimutatásra.
Szerintem pofára és presztízsérték alapján számláznak, főleg külföldi államok részére.

Ami a drónokat illeti, mindenki azt hiszi, hogy ezzel mennyit meg lehet spórolni. Erre bazíroznak a beszállítók is, ezért kerülnek vadászgépárba a felfegyverzett drónok és kiszolgálásuk, noha egy COIN repülőgép képességével, fegyverterhelésével bírnak.

Mennyi volt akkor az olajár és mennyi most? Azóta mennyit emelkedtek a bérek, infláció?


Én is röhögök, de én azon, hogy ezt gyakorolják. A romulán Gepárdok, Matra Micák és jövőre a Patriotok a tenyerüket dörzsölik...
Nem erre kéne pazarolni a repórát és a naftát. Max a standoff fegyverzet gyakorlása, ami megmagyarázható és kell is.

Azért ahhoz gyakorolnod kellett, hogy 2 mondaton belül megcáfold magadat. :)
Gyakorolják azt a képességet, amilyen nem volt és ha lenne is, akkor ez nekünk nem férne bele? WTF? :confused:

Igen, A-10-zel, F-15, F-16, F-18, meg AC-130-cal volt a CAS. (Bár mitől Close, ha kilométerekkel távolabbról, magasabbról lövöldözünk?)
Na, ez az igazi overkill, fegyverzet és üzemeltetési költség szempontjából is.
Az AC-130-ról pedig ne is beszéljünk... valami 80k $/órára emlékszem.
Ennek köszönhetően is tart már bőven 1000 mrd $ felett csak az USA költsége Afganisztánban.
Ráadásul brutálisan leamortizálták a vadászgépflottájukat.
Itthon pedig Gripent emelünk betévedt kisrepülőgépre.

Másrészt alapból nem szeretem a kiszolgáltatottságot.
Ha valahová megyünk expedícióba, akkor vigyünk magunkkal minden szükségeset.
Tüzérség, légitámogatás, stb.


Ezzel, mint mondtam, egyetértek, most sem olvastad el figyelmesen, amit írtam.
Utána számoljál el magadban lassan százig :)


A Bronco egyben FAC, COIN és CAS. Azonnal tud tüzet nyitni, ha megvan a cél. Az márpedig egy földközelben repülő fegyvertelen drón nem oldja meg.
Presztízsokokból nem engedték korábban kihasználni a Bronco képességeit.
A lényege az, hogy ahogy meglátja a célpontot, meg is semmisíti.
https://www.ov10squadron.com/flying-snipers-the-ov-10g/

http://www.thedrive.com/the-war-zon...t-those-ov-10-broncos-that-went-to-fight-isis


Feltételezem, a Reaper-re gondolsz.
Itt valóban az van, hogy a flyaway cost, azaz a csupasz költség ~ 17 m $.
Itt pedig mindennel együtt 30 m $:
http://nation.time.com/2012/02/28/2-the-mq-9s-cost-and-performance/

De pl. Indiának brutális áron adták el:
"In June 2017, the US State Department approved the sale of 22 drones to India, costing around 2-3 billion USD.[139]"
Olaszba:
"On 1 August 2008, Italy submitted a FMS request through the Defense Security Cooperation Agency for four aircraft, four ground stations and five years of maintenance support, all valued at US$330 million."
Fhansziába:
"On 27 June 2013, the U.S. Defense Security Cooperation Agency notified Congress of a possible Foreign Military Sale to France for 16 unarmed MQ-9s, associated equipment, ground control hardware, and support, worth up to $1.5 billion total."

Még a Mutti is nemrégen bérelt (nem vásárolt!) pár izraeli drónt dollármilliárdos összegért néhány évre.
De egy biztos, nekünk nem is adnák el, vagy szintén csak csillagászati árért.

Sokszoros költségtúllépés biztosan volt. Komancsban nem vagyok otthon és nem akarok még egy órát arra pazarolni hajnali 1-kor, hogy utánanézzek.

Igazi energiavámpír vagy.


Hol állítottam, hogy a Broncónak 5 km-en kell repülnie? Balliberális módon adsz olyat a számba, amit nem mondtam.
A Bronco lényege a földközeli repülés és csapásmérés.


Ha valamit mélyen tanulmányoztam az utóbbi időben, az a Bronco.
Beteszek ide néhány kedvcsináló videólinket (inkább másoknak, mint neked):
Jó kis gép a Bronco,modernizált változatnak szerintem is volna helye-az amiknál.N álunk inkább egy AT6/Super Tucano/B250 jellegű gépre lenne szükségünk.Főleg az utolsó szinpatikus,márha tényleg van olan jó,mint állitja a gyártó.
 
M

molnibalage

Guest
Egy CAP, azaz 4 gép üzemeltetéséhez 171 ember kell.
http://nation.time.com/2012/02/28/2-the-mq-9s-cost-and-performance/
"Much of those higher costs are driven by the infrastructure needed to operate Reaper, which has an extensive infrastructure on the ground: the GCS, satellite link, and the local control unit for take offs and landings.
(...)
Reaper’s infrastructure necessitates at least 171 personnel for each CAP: these include 43 mission control personnel, including seven pilots and seven sensor operators, 59 launch, recovery and maintenance personnel (including six more pilots and sensor operators), 66 Processing Exploitation Dissemination personnel for intelligence and its support (including 14 more maintenance personnel) and three “other equipment” personnel.
(...)
As some say, drones like Reaper are not “unmanned;” hence the term “remotely piloted vehicle".
Valahol mulatságos, hogy észre sem vetted mit hasonítasz össze.
  • Egy Bronco úgy 4-8 órát lehet talán odafent, egy Rapier meg 24-40-et.
  • Ezek szerint nem nézted meg, hogy akár csak egy turboprop gépnél a karbantartó személyzet mekkora.
Jó kis gép a Bronco,modernizált változatnak szerintem is volna helye-az amiknál.N álunk inkább egy AT6/Super Tucano/B250 jellegű gépre lenne szükségünk.Főleg az utolsó szinpatikus,márha tényleg van olan jó,mint állitja a gyártó.
Ezt a kommentet sem értem. Az említett gépet azok "pont olyan szerűek" csak az első felszállásuk között eltelt idő az eltérő. Sebessége és repteljesíményre és terhelhetőséget nézve kb. egy kutya, az OV-10 picit nagyobb és ezért van kis raktere. CON funkcióban azonosak.

ravenlord
Azért te is lehetnél kicsit következetesebb, hogy ne mondj ellent magadnak egy hsz.-en belül. Mikor Molni a Griffek Low Level Strike kapacitásáról és begyakorlásáról írt, akkor szerinted "a romulán Gepárdok, Matra Micák és jövőre Patriotok a tenyerüket dörzsölik" - de a reménybeli magyar Broncót földközelben repültetve küldenéd csapásmérésre?!! Milyen csodás/extra védelme van a Bronconak, hogy a Griffhez képest egy nagyságrenddel lassúbb gépnek nagyobb esélye lenne a túlélésre a "romulán" légvédelem ellen? Az F-16-okról nem is beszélve ...
Engem is ez zavar, kommentjeinek teljes következetlensége és ellentmondásai.
 

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 101
1 221
113
Ha már úgy is akarunk gyakorlógépet nem lenne egyszerűbb azt könnyű harci potenciállal kérni? Vagy olyan opció ahol van 1 és 2 üléses változat, (pl. hawk 100/200 vagy ALCA)
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Valahol mulatságos, hogy észre sem vetted mit hasonítasz össze.
  • Egy Bronco úgy 4-8 órát lehet talán odafent, egy Rapier meg 24-40-et.
  • Ezek szerint nem nézted meg, hogy akár csak egy turboprop gépnél a karbantartó személyzet mekkora.

Ezt a kommentet sem értem. Az említett gépet azok "pont olyan szerűek" csak az első felszállásuk között eltelt idő az eltérő. Sebessége és repteljesíményre és terhelhetőséget nézve kb. egy kutya, az OV-10 picit nagyobb és ezért van kis raktere. CON funkcióban azonosak.


Engem is ez zavar, kommentjeinek teljes következetlensége és ellentmondásai.
Szerintem nekünk nincs szükségünk,nameg pénzünk,dedikált COIN gépre.Amiknak volna.B250 viszont oktató-gyakorló,légirendészeti,CAS,határmenti járör-felderitő,de még könnyűtámadó-közvetlen támogató,stb feladatokat is elláthat nálunk.
Hameg teherszállitás hasznos voltára gondolunk,visszatérek régi gondolatomhoz.Nekünk szerintem hasznos lenne a Szuhoj S80PT nyugatizált változata.
 
M

molnibalage

Guest
Állítottam én valaha ilyet?
Egyébként a Bronco eredeti koncepciójában szerepelt a raktérben lehelyezett fegyveröböl, ez akár 3000 fontos bomba bevetését is lehetővé tenné elvileg. A törzstartón pedig 2000 fontos bombát is lehet elvileg vinni, ha már 300 gallonos póttartályt lehet. Szegény ember bombázója. Jó lesz majd a boszniai szalafista falvak ellen...
Az F-16 is tud vinni 4x2000 fontot és az F-15E is 7x2000 fontot. Csinálják? Nem. Miért? Értelmetlen. Ötvenszer leírtam, hogy miért., Kezdem unni, hogy az alapokat kell mindig magyarázani.

Az is különösen vicces, hogy csak úgy elsiklasz afelett, hogy a Mistral is azért futott be, mert az Stinger szervízháttér megteremtéséhez Nyírtelken nem járult hozzá a jenki. Namármost a Bronconál legalább 3 új fegyvernél kéne ez a háttér. Sok szerencsét ennek kibrusztolásához.

SDB-t pedig nagyobb átalakítás nélkül is vihet a két szárnytartón vagy a törzstartón, vagy a szponzonokon.
Azt úgy tudom, veszünk/vettünk a Gripenhez.
Nem, nem vettünk. A gép az MS21-gyel képes az SDB használatára (hogy SDB II-őt is takar-e az nem nem tudom.) A "Gripen FAQ" utolsó változatában erről is szó van, hogy jó lett volna az, csak arra nem telt és így lette Paveway LGB:

Az a fegyverzet, amit a H145M-hez is veszünk, az passzol a Broncóhoz is, pl. 2,75" PGM rakéta, 0.5 géppuska, és visszafelé is igaz. Ha még nincs valami kölcsönösen integrálva, pénzért majd az is meglesz.
Géppuska. Remek. Szóval te bezavarnád a MANPAD zónába a Broncót. A helis szerződésben vagy bárhol van konkrét nyoma annak, hogy lesz hozzá 2,75" PGM? Én nem követtem annyira szorosan az eseményeket.

Azt nem tudom, hogy mennyire kell elmagyaráznom, hogy a helikopteres repülés nagyságrenddel drágább, mint a fix szárnyas repülés (konkrétan dugattyú motoros vagy turbóprop) az adott sebességtartományban. A helikopter hajtóműve(i) állandó és magas fordulatszámon üzemelnek (vészhelyzetet leszámítva), ebből következően a fogyasztása nem sebességarányos, hanem időarányos, nem lehet spórolni azzal, hogy alapgázzal repülsz (nem is értelmezhető). Idehozni egy fix szárnyú, szuperszónikus példát nagymértékű tudatlanságra vall.
Ez is bocs, de nettó téveszme. A csupasz szállító helik repülési költsége egyáltalán nem nagyságrenddel drágább. A csupasz UH-1 repórája 2k USD/óra tartományban van, a csupasz Mi-17 itton 4k USD/óra alatt repült. A Mi-17 meg pont kéthajtóműves, mint az AH-64. Na, akkor mitől is drágább az AH-64? Jéééééééé, csak nem a fegyverzet és avionika miatt?


Azért meséld már el, hogy miért is lenne nagy az avionika működtetésének költsége, pláne a digitális korban?
Áramfogyasztás? :)
Pótalkatrész, szervizigény. Én is meglepődök, de ennyibe kerül. Az megvan, hogy egy Patriot osztály éves üzemeltetési költsége a németeknél 2 millió USD/év úgy, hogy 0 db rakétát indít? És ez a '80-as évek beli Patriot.

Szerintem talán azért, mert a kiszolgáló/beszállító cégek pofátlanul magas óradíjjal dolgoznak...
A németeknél, akik csak alkatrészt vesznek, de saját maguk üzemeltetnek? Más gépnél ez lehet, lásd magyar Gripen lízing szerződés.

Ami a drónokat illeti, mindenki azt hiszi, hogy ezzel mennyit meg lehet spórolni. Erre bazíroznak a beszállítók is, ezért kerülnek vadászgépárba a felfegyverzett drónok és kiszolgálásuk, noha egy COIN repülőgép képességével, fegyverterhelésével bírnak.
Mert tényleg meg lehet. Számold ki, hogy egy 40 órás CAP-hez hány darab Bronco gép kéne. A gép tudtommal nem légi utántölthető, de még ha az is lenne, akkor is megszakad a CAP. (OV-1-ről találtam légi utántöltős, de a Broncoról nem.) Szóval átlapoláshoz X távolságban 40 órához kell vagy 5 db Bronco 1 db MQ-9 helyett. Minden OV-10-re két személyzet és 5 db géphez support 1 db MQ-9 helyett. Na, szerinted miért taroltak COIN szerepkörben a UCAV-k? Miért nincs RAH-66? Igazából az, hogy van AH-64 az sanszsosan az ARMY saját izmozása, mert a légvédelem fejlődése miatt ma a harci helik fényévekkel törékenyebbel, mint voltak a '70-es és '80-as években, még a legkorszerűbbek is. Áruk ellenben a csillagos eget verdesi. Ezért van az, hogy az AH-64E is drónokkal együtt megy majd előre, hogy azokat lőjék le, ne a helit. Csak ez lényegében azt jelenti, hogy area denial képessége van a double digit orosz SHORAD-nak még az AH-64E ellen is. Egy 30 éves Tor-M1 is halálos veszély rá nézve. Az AH-64A meg anno Osza HMZ-n kívül tudott operálni, ezért jött a Tunguszka. Erről is volt már szó..

Mennyi volt akkor az olajár és mennyi most? Azóta mennyit emelkedtek a bérek, infláció?
Cuki vagy, hogy azt hiszed, hogy az üzemanyag a döntő tényező az üzemeltetési költségben...

Én is röhögök, de én azon, hogy ezt gyakorolják. A romulán Gepárdok, Matra Micák és jövőre a Patriotok a tenyerüket dörzsölik...
Nem erre kéne pazarolni a repórát és a naftát. Max a standoff fegyverzet gyakorlása, ami megmagyarázható és kell is.
Ja értem, de a géppuskával repülő OV-10 ellen meg nem. Facepalm... Az ugye meg van, hogy low level esetén is a Gripen SHORAD távon képes kívül hajítani a PGM-et...?

Azért ahhoz gyakorolnod kellett, hogy 2 mondaton belül megcáfold magadat. :)
Nem, az te voltál...

Igen, A-10-zel, F-15, F-16, F-18, meg AC-130-cal volt a CAS. (Bár mitől Close, ha kilométerekkel távolabbról, magasabbról lövöldözünk?)
Ebből letászik, hogy fogalmad sincs a témáról, csak okoskodsz. Azért Close te meg nem értett zseni, mert a saját csapatokhoz lehet közel adni. Tudod, próbálták anno a frontot megnyitni Normandiában strat bombázókkal és kurvára nem volt jó ötlet, mert a több száz méterre levő csapatokat is eltrafálták. Ma egy SDB-vel akár 100 méter távolságon is lehet adni tűztámogatást.

Itthon pedig Gripent emelünk betévedt kisrepülőgépre.
Ez a komment is arra vall, hogy nem olvastad el a Gripen FAQ-t. Más ország is azt emel, mert az airlinerek miatt szuperszonikus gépnek kell adni a QRA-t. Lehet MELLÉ tenni helit vagy mást is, ha van rá erőd és pénzed, de ez a gerince a QRA-nak ma. Tehát ez nem a hülyeség jelen, hanem sajnos a minimum követelményből deriválódik le. Oda se neki...

Másrészt alapból nem szeretem a kiszolgáltatottságot.
Ha valahová megyünk expedícióba, akkor vigyünk magunkkal minden szükségeset.
Tüzérség, légitámogatás, stb.
Akkor gyorsan vegyünk két AB rombolót és szállító hajókat és akkor magunk mehetünk ki saját SAM ernyő alatt. Sőt, akkor C-5 Galaxy is kell, hogy mi magunk oldjuk meg a szállítást.

Komolyan mondom itt már sírok.


Ezzel, mint mondtam, egyetértek, most sem olvastad el figyelmesen, amit írtam.
Utána számoljál el magadban lassan százig :)
Elszámoltam és vérnyomásom a plafonon van attól, amit itt összezagyválsz.

A Bronco egyben FAC, COIN és CAS. Azonnal tud tüzet nyitni, ha megvan a cél. Az márpedig egy földközelben repülő fegyvertelen drón nem oldja meg.
Presztízsokokból nem engedték korábban kihasználni a Bronco képességeit.
A lényege az, hogy ahogy meglátja a célpontot, meg is semmisíti.
https://www.ov10squadron.com/flying-snipers-the-ov-10g/
Összevissza kevered a fogalmalakat. Ezek után mit kezdjek veled...?


Feltételezem, a Reaper-re gondolsz.
Igen. Gépelési hiba.

Hol állítottam, hogy a Broncónak 5 km-en kell repülnie? Balliberális módon adsz olyat a számba, amit nem mondtam.
A Bronco lényege a földközeli repülés és csapásmérés.
Ez már kabaré közeli állapot. MANPAD zónán kívül kell repülnie. Ha erre nem képes, akkor meg sem érdemli a figyelmet a gép. A balliberális részeddel meg máshol próbálkozz. Valahol megint "cuki", hogy technikai jellegű vitában ilyen marhaságot és offot böfögsz be ide. (Igen, húszig elszámolás után is ezt írom le.)

Ha valamit mélyen tanulmányoztam az utóbbi időben, az a Bronco.
Az ilyen szövegtől megyek a falnak. Az alapfogalom rövidítéseket is rosszul használtad. Igen "mély tanulmányozás" lehetett ez hallod-e...