A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 818
82 316
113
Az osztrákok a vadászaik leváltásán gondolkodnak, és arra jutottak, hogy a kifizetett Eurofightereik fenntartása nagyjából annyiba kerül, mint amit a csehek (és mi) a Gripenekre költünk, lízingdíjjal együtt.
http://www.doppeladler.com/da/oebh/leasing-neuer-abfangjager/

Emellett pánikolnak, hogy szép lassan minimálisra olvad a honvédelmi költségvetésük.
http://www.doppeladler.com/da/oebh/2020-verschaerft-sich-die-budgetkrise-des-bundesheeres/

Tudom, nem magyar honvédség fejlesztése, de gondoltam tanulságos.

Ha nem friss (ma vagy tegnap megjelent) információt szeretnél belinkelni, akkor célszerű megkeresni a vonatkozó topikot és visszalapozni benne az általad linkelni akart cikk keletkezési dátumáig és megnézni hogy volt-e már. Ha volt, akkor megtalálod és végigolvashatod a róla kialakult vitát. A HTKA fórum elég naprakész, általában a hír megjelenése napján szoktunk foglalkozni a témákkal...

Az Airbus termékei veszélyes téma, néhány fórumozó képes belőle minden alkalommal sokoldalas személyeskedő vitát generálni. Ne fussuk le újra és újra ugyanazokat a köröket ugyanabban a témában...

A másik furcsaság, hogy a fórumozók, nem szoktam emlékezni, ha valami már téma volt egy héttel korábban...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 554
97 624
113
Itt egy videó a Yalcin távirányított tornyairól, amit vettünk.

A távirányított fegyvertornyokhoz kapcsolódik egy lövésérzékelő rendszer, amely az ellenséges tűz forrását hivatott meghatározni. Úgy írja a török forrás, egyéb rendszereken kívül léteznek olyan verziók is, amik Kornet-E irányított páncéltörő- és Igla légvédelmi rakéták indítására alkalmasak, bár ügyelnek a homályos megfogalmazásra, nem állítják, hogy Magyarország is venne ezekből.
Ugyanakkor a páncéltörő verzió már régóta sejthető volt, hiszen a Tatai dandárhoz tartozó páncéltörő osztály BRDM-2-i, és a hozzájuk tartozó Konkursz rakéták is bőven megérettek a cserére. Bár az egyébként kategóriájában tiszteletet parancsoló Kornet-E óriási előrelépés lenne hazánknak, orosz eredete miatt, akár csak az Igla, izgalmas vállalkozás lenne
42902392870_8dd2c13fbb_b-678x381.jpg

.Egy magyar BRDM Konkursz páncéltörő komplexum

Mindazonáltal, más, akár török rakétával, akár az izraeli Spike-al szerelve is több évtizedes ugrást jelentene előre. Nincs ez másképpen a légvédelem terén sem. Akár a Mistral rakéták új indítója is lehetne valamelyik típus – mérete miatt a Jalcin esélyesebbnek tűnik, kiváltva az Unimogokat és a méltatlan platón ácsorgást, amely megoldás már akkor elavult volt, amikor bevezették.
D_w24JiWwAI3RW4-678x381.jpg

Ez egyben újabb szögeket ver a KOMONDOR koporsójába, főleg, ha nukleáris-, vegyi- és sugárfelderítő változat is érkezik, ám a magyar Gamma akár így is jól járhat, ha elnyeri/elnyerte a fedélzeti berendezések szállítását.

A Defence Turkey szerint nem csak a Magyar Honvédség kap a járművekből, hanem fogalmazásukból úgy tűnik ki, hogy a Belügy is.

Sejtetik továbbá a két ország ipari együttműködését, ami akár beszállítást és új változatok kifejlesztését jelentheti, illetve ipari háttér létrehozását is az országban.

http://szentkoronaradio.com/blog/2020/06/11/janicsarok-a-magyar-honvedsegben/
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 573
8 434
113
Azt nem értem ha elvileg a NATO tag török ország a saját gépeire pakolhat és elvileg gyárt licenszbe? orosz eredetű atgm et és manpadot, akkor egy másik nato országnak miért lenne ez hátrány. Ja politika................ á hagyjuk a kérdéskört.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 506
132 253
113
Azt nem értem ha elvileg a NATO tag török ország a saját gépeire pakolhat és elvileg gyárt licenszbe? orosz eredetű atgm et és manpadot, akkor egy másik nato országnak miért lenne ez hátrány. Ja politika................ á hagyjuk a kérdéskört.
Törökország eléggé különutas volt eddig is viszont mivel a NATO második legnagyobb hadereje elnézték nekik. De ha belegondolsz jelenleg is szankciók alatt vannak (vagy csak fenyegették őket? ) a s-400-as húzásuk miatt.
 

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
400
1 332
93
Arról írnak, hogy a németek egyik fő stratégiai célja, hogy 2030-ra a Bundeswehrből Európa -franciák és déliek nélkül - keret-haderejét (Rahmennationen-Armee) építsék ki.
A cél az, hogy a beszerzéseket, kiképzést, képességeket nemzet-csoportonként német vezetéssel összehangolják, interoperabilitást megteremtsék.
Én megelőlegezem nekik, a jelenlegi gyakorlatuk alapján, hogy ezen felül teljesen ők működtetnék a hadosztály szintű struktúrákat, amik integrálják a kisebb államok haderejét, illetve azok "felajánlott" részeit.
Írja, hogy a partnerségi kapcsolat már működik Hollandiával, Litvániával, Lengyelországgal (csak a leók kapcsán, és megjegyzéseket is tesz, hogy a lengyelek inkább lennének maguk az integrátorok) Csehországgal és Romániával.
Külön szerepel, hogy velünk a megállapodás épp előkészítés alatt van. (Mit Ungarn wird eine Affiliation vorbereitet.)

Szóval lehet találgatni azt is, hogy melyik német hadosztály kötelékébe kerül a készülő magyar nehézDD.

https://www.reservistenverband.de/magazin-loyal/die-kuenftige-sockel-armee/

Remélem ezt még nem rakta be senki o_O, viccen kívül, ha valamiről látom, hogy volt, nem rakom be újra.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 516
20 168
113
Honvéd az, hogy szerinted pénzkidobás volt a MI-24 az egy dolog, bár nem igazán értem az miért pénzkidobás , hogy a kiképzett pilota állomány nem megy ki a gyakorlatból , effektive kis költségből megoldotta a kormány.Továbbá nem menne el wizzair pilotának, meg mezőgazdasági pilotának.
Ha kérlek ezt kifejtenéd.
Továbbá nem teljesen értem , hogy az beszállunk közös V4 vadászgép gyártó cégbe miért rossz ? Fejtsd már ki kérlek ! Más népek ezt valami örömteli hírnek fogná fel.
Én személy szerint örülök , hogy a cseheknél van a gyártás. Persze nem 100% , mert esetleges konfliktus esetén messze van Csehország, de a gyártási kultúra és a vezetés gondolom marad Cseh és így nem tudják esetleg elbaszni a NER-es spancik. Ne minden rossz ami NER , de azért van rá példa hogy az arany szarrá alakult át.

A MI-24 úgy gondolom azért kicsit pénzkidobós dolog, mert félmunkát végeztünk. Nem kaptak teljes fegyverzetet ,eddig legalábbis nem.
Azzal egyetértek, hogy így van 16 szállító és harci helink, ami hadrendben van és repülhető. 8 Mi-8, 17. 8 MI-24.

A repgépgyárról nem tudok többet, mint ami eddig lejött, nem tudom miért vettük. Nem hinném hogy nekünk repgépgyártásra kell most költeni, de ha megtudjuk a szándék mi vele, akkor okosabb leszek én is ebben.
Egyébként azzal természetesen egyetértek, ha lesz magyar hadiipar, akár úgy is, sőt leginkább úgy érdemes, ha már kész gyártót veszünk. Lásd az osztrák aknavető gyártó, vagy a kézifegyvergyártás.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 937
29 367
113
Éppenséggel maguk a svédek is turbopopra állnak át.PC21re.Az már számitógép vezérlésű,és le tudja utánozni a kivánt harcigéptipus manőverjellemzőit,de még a műszerfalkiosztást is.Persze korlátossan.
Vagyis alapfoku kiképző gép,haladó kiképző PC21 a következő szint,és a Gripen D a következő.De a franciskák is erre állnak át.Alpha Jetet a PC21,sugárhajtású haladó kiképzőt turbópop.
Amcsiknál,és a többi F35 használónál más a helyzet,mert nincs F35 kétüléses.Nekik kell egy nagysebességű kiképzőgép is.
És ez jön nálunk is majd, könnyen lehet, hogy tíz év múlva, de az is lehet, hogy húsz év múlva. Akkor lehúzzuk az addig elpazarolt pénzt a vécén és veszünk mi is Master-t? Nem egyszerűbb már most, ha mindenáron saját szisztémát akarunk! Ja de! Ha saját képzés kellene, akkor nekünk a lengyel légierővel kellene társulnunk, nekik ugyanis van minden!

Kezdetben így mehetne a dolog:

1. szint: repülő alapkiképzés a magyar Zlineken és Robinson-okon.
Lengyelországban:
2. szint: katonai alapkiképzés és szelektálás a lengyel PZL-130 Orlik-on vagy PZL SW-4-en
3. szint: katonai haladó pilótaképzés az M-346 Masteren.
Svédországban:
4. szint: típusképzés a Gripenre itthon.

Bérelni a lengyelektől a szolgáltatást lenne a legolcsóbb!

Aztán ha nagyon sok pénzünk van, akkor vehetünk magunknak néhány PC-21 turbopropot meg talán Master-t is és továbbfejleszthetjük ezzé:

Honvédelmi klubbok:
0. modellezés, drónozás, stb. 14 év alatt.
1. repülő alapképzés: vitorlázó + UL esetleg már Zlin 14-18 éves korig (érettségiig) --> PPL
Légierő:
2. katonai alapkiképzés: Zlin + haladó alapképzés: turboprop: 18-20 éves kor között a honvédelmi után közvetlenül.
--- itt a turbopronál viszonylag gyorsan eldől, hogy képes e többre, ha igen:
NKE + Légierő:
3. katonai haladó képzés: turboprop (innen tovább a három fő irány valamelyike)
4. jet trainer ha harci gépre (ezt telepíteném ki Lengyelországban, közösen üzemeltetve a technikát velük)
5. típusképzés, ekkor már feltehetően a Gripen utódjára
 

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
400
1 332
93
Éppenséggel maguk a svédek is turbopopra állnak át.PC21re.Az már számitógép vezérlésű,és le tudja utánozni a kivánt harcigéptipus manőverjellemzőit,de még a műszerfalkiosztást is.Persze korlátossan.
Vagyis alapfoku kiképző gép,haladó kiképző PC21 a következő szint,és a Gripen D a következő.De a franciskák is erre állnak át.Alpha Jetet a PC21,sugárhajtású haladó kiképzőt turbópop.
Amcsiknál,és a többi F35 használónál más a helyzet,mert nincs F35 kétüléses.Nekik kell egy nagysebességű kiképzőgép is.
Azt megkérdezhetem, honnan veszed, hogy a svédek turbopropot vesznek, abból is a PC-21et?!
Én úgy látom, csak most fognak tendert kiírni..
https://defpost.com/swedish-air-force-to-procure-new-trainer-aircraft-to-replace-its-sk-60-fleet/
Persze lehet, hogy titokban te vagy a svéd Mészároslőrinc, és előre tudod az eredményét. ;)

Ja és, hogy világos legyen mégegyszer, én nem rajongok az L39-ért, de amit laikusként eddig olvastam róla, az alapján teljesen alkalmas lenne nekünk kiképzőgépnek. Simán elfogadom, hogy a pilatus jobb, de a legjobb az lenne, ha maradna a kanadai képzés. Viszont ez már nem csak haditechnikai kérdés, hanem legalább annyira biztpol is.
 
W

Wilson

Guest
Amúgy annyit sikerült még kibogarásznom az Aero Vodochody polgári megrendeléseivel kapcsolatban (a teljesség igénye és a pöcshuszár által említetteken kívűl),hogy az A220-k szárnyaihoz szállít be (hogy mit pontosan azt nem sikerült kiderítenem)megkezdték a héjszerkezetek gyártását az A320 és A321-s gépekhez amelyekkel az ST Aerospace átalakítja ezeket a gépeket személyszállítókból teherszállítókká,illetve folyik az Embraernek a KC-390-z történő beszállítás is,hangsúlyozom ez nem a teljes beszállítói lista.Olvasgatva a cseh fórumokat és a médiát annyit lehet leszűrni hogy az előző tulaj kb egy milliárd koronát fektetett be az NG kifejlesztésébe és úgy számolt,hogy pár tucat NG eladása esetén már nyereséget hozna a gép,ők amúgy (Penta) komoly potenciált láttak ebben a cégben,de ahhoz,hogy ezt realizálni tudják az ő erőforrásaikat is meghaladó pénzeket kell(ene) befektetni a cégbe,azt is írják és ez nagyon érdekes,hogy ebben a szegmensben (hadiipar)a
a geopolitikai kapcsolatok, a politikai nyomás és a legmagasabb szintű lobbizás fontosabb, mint a pénz.
Tehát látva a magyar befektetők hátterét ebben valószínüleg szintet fog lépni a cég:) a szenegáli gép beszerzéssel kapcsolatban a következő a helyzet, Szenegál fizetési helyzete miatt a vásárlást a Cseh Export Bankon és egy másik együttműködő külföldi bankokon keresztül finanszírozzák.Amúgy ez a Cseh Export Bank jelentős mértékben benne van a Szenegáli repülőtér fejlesztésben.Az Albatrosok eladási kilátásaival kapcsolatban annyit lehet tudni,hogy a szenegáli megrendelésen kívűl a cseh fegyveres erők 7db L-159-es és 16db L-39-t akarnak beszerezni,valamint kormány tulajdonában lévő LOM Praha e hónap (június) végére várhatóan négy L-39NG-re köt megállapodást.Erről az utóbbi üzletről ennyi infót találtam:

"LOM PRAHA s.p. (zakladatel MO ČR) má v úmyslu koupit 4 letouny L-39NG pro své CLV Pardubice. Odhadovou cenu okolo 1,1 miliardy Kč ovšem nemá na účtech, tudy si někde na to musí půjčit. Pravděpodobně z komerčního úvěru (velmi nepravděpodobně tu bude financováno přímo ze státního rozpočtu). Úvěr bude LOM splácet tak, že bude poskytovat výcvik stíhacím pilotů AČR. Na to má smlouvu z prosince 2018 platnou od 1.1. 2019 do 31.12.2025 s možností prodloužení do 31.12.2028. Celková cena za výcvik pilotů AČR (včetně dopravních a vrtulníkových pilotů) je 3,51 miliardy bez DPH (cena je bez prodloužení do roku 2028)."

Elnézést a nagyon nyers fordításért de talán a lényeg kihámozható belőle.

"A LOM PRAHA sp (a Cseh Köztársaság Védelmi Minisztériumának alapítója) 4 L-39NG repülőgépet kíván vásárolni a CLV Pardubice részére.A gépek a becsült ára 1,1 milliárd CZK körül van, ezért valószinüleg kölcsönt kell felvennie. Valószínűleg kereskedelmi kölcsönt vesz fel (nagyon valószínűtlen, hogy közvetlenül az állami költségvetésből finanszírozzák). A hitel fedezete a LOM a Cseh Védelmi Minisztériummal kötött szerződése ACR vadászpilóták képzésére.A szerződés 2018. decemberi keltezésű , 2019-1.1-től. 2025.12.31-ig,érvényes a meghosszabbítás lehetőségével 2028.12.31-ig. Az ACR pilóták képzésének teljes ára (beleértve a szállítási és helikopterpilótákat) 3,51 milliárd euró,(az opcionális 2028-ig tartó meghosszabbítás nélkül)."

A hitel futamideje valószínűleg meg fog egyezni a képzési szerződés időtartamával,

Szlovákia lehet a következő megrendelő 2021-n ennek a csehek szerint a magyar többségi tulajdon szerzéssel jelentősen megnőttek az esélyei.Magyarországot mint lehetséges vásárlót természetesen megemlítik de ezen kívül nincs semmilyen konkrét információ ezzel kapcsolatba.
Végezetül berakom ide az Aero igazgatójának múlt év decemberi értékelését:

"Máme čtyři velké zakázky ve dvou středoasijských zemích a ve dvou afrických a k tomu velkou zakázku od české armády. Jde hlavně o generální opravy a upgrady vojenských letounů. Celkový objem zakázek v této oblasti spolu s opravami jednomístných a dvoumístných letounů L-159 pro českou armádu přesahuje čtyři miliardy korun. Očekáváme, že v dalších letech náš byznys v oblasti oprav a vylepšení ještě poroste."

"Négy nagy megrendelés van két közép-ázsiai országban és két afrikai országban, valamint egy nagy megrendelés a cseh hadsereg részéről. Ezek elsősorban a katonai repülőgépek nagyjavításai és korszerűsítései. A megrendelések teljes mennyisége ezen a területen, az egy- és kétüléses L-159 repülőgépek javításával együtt a Cseh Hadsereg számára meghaladja a négy milliárd koronát. Arra számítunk, hogy javítási és fejlesztési üzletágunk tovább növekszik az elkövetkező években."