Onnan ahonna a német piac el van zárva vagy izrael megbízható szállító.
Nincs elzárva a német piac, csak olyan alapvető politikai ellentétek vannak a német és a magyar vezetés között, hogy nem lenne biztonságos Németországtól bármit is vásárolni.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Onnan ahonna a német piac el van zárva vagy izrael megbízható szállító.
Szerintem lehet, hogy ért hozzá, csak megalkuvó. Lehet, hogy elmagyarázták neki, hogy meddig terjed a hatásköre, és ha ez nem tetszik, lesz helyette más. Én nem adnám a nevem ilyenhez, lehet hogy ezért is vagyok csóróbb.Ott kéne kezdeni, hogy a vezérkart takarítónőstül kirúgni, hogy a lábuk se érje a földet.
Simicskó egy katasztrófa.
Pont ahhoz nem ért a leginkább amiről summa cum laude doktorija van.
Nem csak hülye hozzá, hanem szorgalmas is és ez a legrosszabb kombináció. A korábbiak szimplán csak hülyék voltak.
Továbbá doktorija miatt elhiszi, hogy ért is hozzá. Ez inkább súlyosbító körülmény a jelen esetben, mint erény.
Tanulmányai alatt és a hadtudományi társasági tagsága alatt lebratyizott a pizsamásokkal, nyilvánvalóan őket nem fogja kirúgni.
A légierő-maffia az, aminek a befolyását meg kellene törni.
Ebben áttételesen felelős a Top Gun/Aranysas vonal is , amely elhitette a civilekkel és a politikai döntéshozókkal,hogy a légierőn kívül nincs is élet, lévén, hogy cikkeik 95%-a repülőgép/helikopter vonalról szól.
Lehet benne valami? Szóba került az is itt is a fórumban. Hogy az ÖTT formát eleve megyei szinten akarták bevezetni. Nem csodálkozok rajta. Már eleve a demográfiai adatok miatt is. Tehet megyei szinten tervezték első körben csak fentről leszóltak hogy nem ez az írány. Járás mert úgy hangzatosabb. Egyébként lehet hogy megyei szint lesz belőle. Mert a megyeszékhelyeken kívül nincs elérhető ember. Tehát vidéken alig van vállalkozó kedvű ember hozzá. Így érthető hogy miért nyomulnak toborzásilag a székhelyeken,Egyetemeken, Főiskolákon. Máshonnét embert nem lehet összeszedni. Kőzmunkások még viccnek is rossz.Szerintem lehet, hogy ért hozzá, csak megalkuvó. Lehet, hogy elmagyarázták neki, hogy meddig terjed a hatásköre, és ha ez nem tetszik, lesz helyette más. Én nem adnám a nevem ilyenhez, lehet hogy ezért is vagyok csóróbb.
Lada Niva, felújított orosz metrókocsik.
Ezeket a példákat sem értem. Legfelebb másik autocannon ennel vannak páncélozva, de az én tudomásom szerint egy 30+ éves VSz hk. is szemből átlövi ezeket különösebb erőlködés nélkül. Vagy a korszerű IFV-nek APFSDS ellen 800 mm + RHA értéke lenne..?Igen jól írod ma valóban jó lenne a használt Bradley de 15-20 év múlva már végtelenül elavult lenne.A modern IFV-páncélzata nagyon durva ma már az látszik IFV vonalon,hogy mozdulnak el a védettség felé nem véletlen a Puma,Namer vagy a T-15 (ez a jövő nem a 20-25 tonnás ma modernek számító IFV-k).Nem tudsz az eslő vonalban harcolni ha nem bírja a harcjárműved védettséggel.
Én sem értem ezt a sokak által hangoztatott légierős maffiát. Van most 14 Gripenünk a korábbi 28 MIG-hez képest. Én pont azt látom, hogy a légierő is hanyagolva van, annyi, hogy a Gripenek legalább érnek valamit, mert relatíve új beszerzés, de olyan számmal, meg olyan felszereltséggel ami most van, nem sokat. Ha lenne légierős maffia, szerintem Gripenből is meglenne a 28 gép alaphangon. Én is inkább úgy látom, hogy az a maffia inkább katasztrófavédelmis. A tűzoltóságot már bekebelezték, nagyjából tönkre is vágták, és a honvédséget is nagyon összeakarják mosni a kat.védelemmel.Nem hiszem, hogy légierős maffia tartaná kezében a honvédséget.Szerintem az a prioritás a vezetésben, hogy a " katasztrófa-védelmi "+ " terroelháritási " kapacitást nővelése , erősitése a cél a Magyar Honvédségben. Én igy láttom. Az SDB, tűzérség, IFV ,MBT....STB csak nagyon sokadlagos.
Ezeket a példákat sem értem. Legfelebb másik autocannon ennel vannak páncélozva, de az én tudomásom szerint egy 30+ éves VSz hk. is szemből átlövi ezeket különösebb erőlködés nélkül. Vagy a korszerű IFV-nek APFSDS ellen 800 mm + RHA értéke lenne..?
A Chally 2-őt átlőtte az RPG-29 szemből. Innentől fogva kétségeim vannak, hogy szemből mi ellen tudod páncélozni az IFV-t. Szerintem legfeljebb autocannon ellen vagy régebbi ATGM és RPG-k ellen.De nem is APFSD ellen kell védeni a páncélzatnak(a modern harckocsi ellen kizárólag a modern harckocsi esetleg az ATGM a szóbajöhető fegyver).A modern harckocsi a harctéren olyan mint a Raptor a levegőben ha nincs 5.gen. géped akkor túl sok esélyed nincs.
Az IFV-kre legnagyobb veszélyt a nem a harckocsik és ATGM-ek jelentik hanem a nem irányított páncéltörő eszközök és a nagykaliberű gépágyúk,tehát a páncélzatnak a modern RPG-től,Panzerfaust 3,CarlGustaf stb-től kell megvédenie és a 30mm-es gépágyútól.Egy éppeszű gyalogság nem fog az egyetlen olyan eszközével IFV-re lőni amivel képes harckocsit leküzden mert ha ellövi az ATGM-jeit az IFV-re akkor nagyon nagy bajban lesz ha megjelenik egy harckocsi.
A Chally 2-őt átlőtte az RPG-29 szemből. Innentől fogva kétségeim vannak, hogy szemből mi ellen tudod páncélozni az IFV-t. Szerintem legfeljebb autocannon ellen vagy régebbi ATGM és RPG-k ellen.
Totalcar-on megjelent írások és az átpolitizált metró alapján sikerült véleményt alkotni az orosz hadiiparról. Biztos nem tudnak már harcjárművet sem gyártani, és gondolom még mindig sasszeggel rögzítik a T-14-en a lemezeket.
A hadiiparban ugynazok a munkások dolgoznak, akiket jobban fizetnek legjobb tudomásom szerint a civil járműgyártásban. Az elmúlt hónapokban ezen a fórumon is szóba került talán a szakemberhiány és a borzalmasan alacsony fizetések valamelyik orosz tankgyárban!
Szóval igen. Ha a Lada Nivát és a metrókocsikat csinálják a jobban képzett és fizetett orosz munkások, akkor...
De nem ott ahol az Armata készül hanem ott ahol a Kurganyec-25.Szóval Armata platformból bármit vehetnénk a minőség garantált.Igazából a Kurganyec-25-nél is ez lenne ha több százas tételről lenne szó hisz annyiból lehetne befektetnie a gyártónak.
Nem, nem azok. Mitől lennének?
Úgy szeretném látni számszerűleg, hogy miért is jó az, hogy alsó hangon csak a gépek nyers ára kb. 400 millió USD elköltése miért a "szükségünk van rá" kategória. És vannak egyéb járulékos költségek is.
Ennek a feléből ezerszám repüli az órákat a Gripen és van-400 db SDB-d és egy rakat buta bomba gyakorlása. Ha 150 ezer USD-ért kapnánk az SDB I-et (ausztrálok 100 ezer USD alatt írtak alá most SDB II-re...) akkor is csak 60 misi lenne az SDB csomagként kezelve. Az Mk-82/84 darabja 1-4 ezer USD.
Tehát lehetne annyi és olyan csapásmérő eszköze a Gripennek, ami jó COIN szintű "légvédelem" és a világ számos közepes hatótávolságú radaros SAM-je ellen és maradna még 300+ millió USD NTFC használatára, plusz Griff repült órára és...
Végre valamit is kapnának a szárazföldiek.
Lásd a Gripen FAQ. Ha a Mi-24 feltámasztásra elkúrt pénz vesszük és az LGB-kre szánt pénz annyi SDB lehetne itt, hogy regionális szinten is számottevő AG képesség lenne. 30-50 km HMZ, szimultán célleküzdés akár éjszaka is. Hoppácska. Helyette van sztyuok és védtelen Mi-24. Vastaps...
Na akkor gondolkodtam
Az használható APC vagy IFV piaci árra felszereléstől függően 3-6 millió USD? Sorry az árakkal még nem vagyok teljesen tisztában. Nekünk alsó hangon legalább 100-150 db kellene. A páncélosok felejtősek arra nem lenne pénz. Használtat meg M-60 as kívül jelenleg nem találunk. A Leo-2 ek felejtősek. Van egy olyan érzésem hogy a megmaradt készletek zárolva lesznek.
Tehát kellene 100 db APC/IFV átlag 5 millió USD/DB árban 500 millió dollár az az jelenleg árfolyamon számolva 140 milliárd ft lenne. Ehhez szükséges lenne valamilyen légvédelem,tüzérség,kézi/könnyű fegyverek stb. Nem beszélve a létszámól is. Mert emberek is kellenek. A számla rögtön 300-500 mrd ft lenne. Á ez így ahogy van már bukta. Ebbe a kormányzat/meg egyéb részről biztos nem fognak bele menni.
Molni akkor a te elképzelésed szerint a maradék 300-350 millió USD ból mi jöhetne ki. Feltéve ha nem nyúlják le a zsebekre.
-35-50 DB modern APC ami szóba jöhetne nekünk Patria/Boxer/Pandur mivel kisebb lesz a várható DB szám a toronyrendszereket mindenképp modul rendszerben kellene terveznünk a kiesebb db szám miatt???? 30mm/105mm/90mm + valamilyen légvédelem+ATGM ebbe részletesen nem tudok bele menni még mert az ismereteim hiányosak még.
Most csak hasra ütök: De ennek a várható költsége 210-260 millió USD. Tehát szűkösen maradna 100-150 millió USD. Amiből tudnánk gumikerekes önjárokat beszerezni. Acher vagy Cézár vonalon. 50-60 misi. A maradék meg talán valamilyen légvédelemre elég.
Az a baj hogy semmit nem ismerünk hogy egyáltalán milyen költségekkel számolnak. Csak tapogatunk a sötétben. Szóba került hogy 100 mrd ft szánnának arra a nehéz dandárra ez nagyjából 350-360 millió lenne. Feltéve ha ténylég rászánják ezt az összeget arra dandára és nem építenek rá + egyéb beszerzési költségeket. Mert akkor az a 100 mrd pillanatok alatt fel lenne aprózva.
Közel 70 milliónyi eurot szórtak el a MI-24 ekre. Ez rengeteg pénz. Ebből nem csak egy SBD+Mk képesség telt volna ki hanem még tüzérségi eszközök is. Igaz használtan.
Ui: Ebbe már belefájdult a fejem is.
3 dandáros koncepcióról írnak. Amiben nehéz, közepes és könnyű dandár szerepel. A nehéz dandárt nem tudom elképzelni harckocsik nélkül, tehát ott szerintem mindenképp lesz 1 zlj. harckocsi ( 58 db ) A nehéz dandárnál 2 lövész zlj esetén, is kell alsó hangon min., 100 db lánctalpas IFV. Ott a tüzér osztály is mindenképp önjáró kell hogy legyen, ami 18 db fegyvert jelent. Ehhez jön még a csapat légvédelem ,amit már nem szabadna kispórolni, valamint kell a dandárnak egy saját felderítő szd. Ami további 15 gépet jelent. Ehhez vegyük még az üzemeltetéshez, mentéshez, szükséges nehéz járműveket is hozzá. Nem számolom mennyibe kerül, mert a nulláról indulunk sajnos. Viszont megoldható, több évre lebontva a költségeket és beszerzéseket. Amennyiben új eszközöket veszünk, akkor mindenképp több évre kell szétszedni a kifizetést. Használt, olcsóbb fegyverek beszerzése esetén, nem tudom mi lenne a jobb pénzügyi megoldás. Egyébként amit elolvashatunk a Honvédelem.hu-n, az inkább egy kommunikációs anyag az érdeklődőknek, mint részletes terv.
Részemre úgy tűnik hogy az ÖTT ket akarják egyrészt a katasztrófavédelmisekhez is benyomni. Tehát egy olyan "alakulatot" kívánnak létrehozni amely szükség esetén tud menni a gátakra homokzsákot pakolni szükség esetén bizonyos millicia feladatokat el tud látni. A millicia szót szándékosan írtam. És ezen a ponton valami eszembe jutott.Én sem értem ezt a sokak által hangoztatott légierős maffiát. Van most 14 Gripenünk a korábbi 28 MIG-hez képest. Én pont azt látom, hogy a légierő is hanyagolva van, annyi, hogy a Gripenek legalább érnek valamit, mert relatíve új beszerzés, de olyan számmal, meg olyan felszereltséggel ami most van, nem sokat. Ha lenne légierős maffia, szerintem Gripenből is meglenne a 28 gép alaphangon. Én is inkább úgy látom, hogy az a maffia inkább katasztrófavédelmis. A tűzoltóságot már bekebelezték, nagyjából tönkre is vágták, és a honvédséget is nagyon összeakarják mosni a kat.védelemmel.
Nem ilyen az állománytábla. 1 hk század 3x4 hk + 1 hksz pk hk, + 2 rakétás valami, vagy légvédelmi vagy pct, meg még valami 1 db-os egység talán a műszaki mentő, már nem emlékszem pontosan, 20 éve voltam Tatán.3 zlj-al számoltam: 1 zlj = 3x10+1 IFV +műszaki jármű. Mit tartanál szükségesnek?
Kicsit csodálkozom hogy egyáltalán felmerült az hogy ezek a gépek a Gripenek helyett meg légi harcra kellenének???...
Nem, ezek haladó és harcászati kiképzésre, gyakorlásra (idő gyűjtésre) és - ha komolyra fordul a dolog - A-G bevetésekre kellenének.
És Igen, két gép helyett lenne négy gépünk kettő helyett négy-hat pilótával és éves szinten jóval több repült óraszámmal. Ez lenne a lényeg!
A max. fegyverterhelésnek akkor van jelentősége ha "buta" fegyvereket raksz rá, precíziós fegyverekkel és egy célzó konténerrel ennek jóval kisebb a jelentősége.
Ugrik példája pont arra példa hogy az alacsony repült óraszám a veszélyes. Minél többet repül valaki, annál nagyobb a gyakorlata, és kevesebbet hibázik...
Amúgy ha valaki egy kiképző gépen szerez több száz óra gyakorlatot mielőtt Gripenre ül, akkor az a tapasztalat konvertálható az új típusra, különösen ha odafigyelnek hogy az új típus kabin ergonómiája, a műszerek szimbolikája a lehető legnagyobb mértékben azonos legyen.
Békeidős körülmények között természetesen igazad van, lehet tervezni. A gond a tervezési időtávval van. Hogyan lehet megjósolni hogy 10 év múlva milyen lesz a biztonsági helyzet K.Eu.ban? Sehogy.. Simán előállhat olyan helyzet amikor rövid időn belül jóval több bevethető gépre és képzett pilótára lenne szükség. Szerintem kifizetődőbb rendszerben tartani plusz egy tucat kiképző / gyakorló / harci gépet és "feleslegesen etetni" plusz 30 kiképzett pilótát, mint esetleg fejet vakargatva állni hogy most honnan a csudából kerítsük elő őket...Ne felejtsd el: nulláról kiképezni egy katonai pilótát több mint három év (és ekkor még csak vezetni tud egy nagy sebességű gépet, de még nem profi harci pilóta)
Szíria szerintem pont arra példa hogy Asszadék igen sikeres alkalmazzák az Albatrosokat. Ahogy elnézem hatékony támogatást nyújtanak vele a földi csapatoknak és a veszteségi rátájuk semmivel nem magasabb a többi gépnél.
Az Albához hasonló kiképző / harci gépeknek helikoptereknél messze nagyobb a sebességük, manőverező képességük, emiatt általában a túlélő képességük.