Már ne is haragudj, de a felhasználási koncepció az úgy kezdődik, hogy igény van rá. Kérlek mutasd azon tendereket az elmúlt 20 évből, ahol igény volt olyan új gépre, mit amiről te álmodsz. Nem, a Gripen az még hh. gyermek és bármennyire is tagadja a svéd, bizony egy tévút. Nem tűnik fel, hogy a Gripen NG egyik legnagyobb változása a méretnövekedés, hogy normálisan variálható konfigja legyen, mint az F-16-nak? Hiába vannak kisebb fegyverek és PGM a Gripen A/B/C/D mérete bizony alá lett lőve az igényeknek, Az NG tömege 17%-kal lett nehezebb, mint az előd.
A Gripen pont azt mutatta meg, hogy nincs. AG konfigban 3 pótossal nincs BVR légiharc-fegyverzete, ez olyan brutális hátrány, hogy arra szavak nincsenek. Az összes felsorolt gép a 6,5-7 tonnás kategória, a kihagyott T/A-50 is, az F-5E meg 4,4 tonnás. Ember, ez 45% (!) eltérés. Vágod, hogy ez mekkora?
Egészen nevetséges, hogy az saját érved kinyírja magát, ha nem derogálna legalább az alapadatokat megnézni. Tajvan egy kis sziget és még nekik sem kellett az F-5 méret...
Mert kész anyagi csőd. Minek fejlesszen ki egy gépet, ami a kutyának se kell, de ha meg kéne, akkor olyan lenne az ára, hogy eleve a "nem kell" kategória lenne? Mikor ismered már fel ezt? Elmúltak azok az idők, amikor ilyen kis vadászgépeket építettek. Ha eddig 100-sor nem volt leírva, akkor egyszer sem, az elmúlt háborúk alapján kulcsfontosságú az üzemanyag kérdése, hogy akaratodat az ellenfélre kényszerítsed. ---> Kis vadászgép = alárendelt szerep.
És hol van igény ezerszám könnyűvadászra? Sehol. ----> Túl drágán létrehozott gépek lennének.
Elnézést, hogy valódi érveket várok, aminek van alapja. Bár még a gépek üres tömegének belövésééig sem sikerült eljutnod...
Ezen az érven már tényleg csak mosolyognék, ha nem lenne egész egyszerűen irritáló wishful thinking, amit előadsz. Tőmondatokban...
- Senki nem igényelt új gyártású F-5 tömegű vadászgépet az elmúlt kb. 30 évben.
- Használt gépekkel már nem nagyon éri meg szőrözni, komoly elfekvő mennyiség nincs.
- A kisméretű gépek a legtöbb helyzetben harcászatilag alárendeltek már a nagyobbakkal mérve. El a legsúlyosabb baj.
- Hiába teszel bele multirole avionikát a függesztési limitek miatt valójában single role gépek, lásd Gripen C/D példát. Ez a 2. legsúlyosabb. Egy valag pénzért egy bevetésen belül single role a gép, váltogathatod, hogy mire jó, de AG konfigban az egyetlen valós oció, a futáááááááááááááááás, ha ellenséges vadász jön.
- Ha valaki igényelne is ilyen gépet, akkor kis gyártás és fejlesztés miatt kb. F-35A árban lenne már a végén.
Elnézést, hogy komoly vitapartnernek tartottalak az elején. Ezek után nehéz lesz annak kezelni...