A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 101
1 221
113
Jelenleg a szájaláson kívül nem tudnak semmit sem csinálni, szerintem. Ránk uszítják a román pincsit amelyik dobermannak hiszi magát? Közvetlenül nem tudnak beavatkozni. Tegyenek jó ajánlatot. Nagyjából nem piacképesek azok a termékeik amik nekünk érdekesek, mert az áruk (mind pénzügyi, mind politikai áruk) túl magas a nyújtott csomaghoz képest. Lehet itt hisztizni, de ha olcsóbban/jobb feltételekkel kap valaki ajánlatot azt választja.
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 653
113
Jelenleg a szájaláson kívül nem tudnak semmit sem csinálni, szerintem. Ránk uszítják a román pincsit amelyik dobermannak hiszi magát? Közvetlenül nem tudnak beavatkozni. Tegyenek jó ajánlatot. Nagyjából nem piacképesek azok a termékeik amik nekünk érdekesek, mert az áruk (mind pénzügyi, mind politikai áruk) túl magas a nyújtott csomaghoz képest. Lehet itt hisztizni, de ha olcsóbban/jobb feltételekkel kap valaki ajánlatot azt választja.

Destabilizálni remekül tudnak meg forradalmat kirobbantani, ami idehaza nem is volna bonyolult dolog szerintem. Szóval, feje tetejére tudnak állítani dolgokat ha akarnak.
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 953
123 558
113
Jelenleg a szájaláson kívül nem tudnak semmit sem csinálni, szerintem. Ránk uszítják a román pincsit amelyik dobermannak hiszi magát? Közvetlenül nem tudnak beavatkozni. Tegyenek jó ajánlatot. Nagyjából nem piacképesek azok a termékeik amik nekünk érdekesek, mert az áruk (mind pénzügyi, mind politikai áruk) túl magas a nyújtott csomaghoz képest. Lehet itt hisztizni, de ha olcsóbban/jobb feltételekkel kap valaki ajánlatot azt választja.
Meg eleve ezek mind demokraták. Szóval jelenleg nem sok szavuk van a demokráciaexport állását illetőleg.
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 316
55 688
113

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Rengeteg Tatra 155mm löveg van rendszerben, sorba állnak érte annyira szuper.... kit akarsz meggyőzni? Mi az hogy 2 tank benyát bír ki egy szett lánc? Teljesen fogalmatlan hülyeségeket írogatsz ne haragudj....
Akkor olvasd a hozzá jobban értőket. A két tank nafta csak az orosz harckocsikra igaz. A lengyelek egy felet se bírnak.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Hát ha a t-72-esek lánca 2 tankot bírna ki akkor már egy ideje nem működne egy sem :D
A T-72 megbízhatósága
A szovjet gyártmányú T-72-esekkel elmentünk több mint kétezer km-t, mire elkezdtek beégni a porlasztócsúcsok, 3-4 ezer km után pedig a turbófeltöltő csapágyai kibuktak a 25 ezres fordulattól. Utána elhasználódtak a bolygóműves kihajtás átömlő furatai, melyek a sok tengelykapcsolót meg egyebeket működtetik. Szóval összességében megbízhatóak voltak. Viszont a lengyel gyártmányú T-72-esek, melyekkel Tatán a negyedik zászlóaljam volt felszerelve, pocsék módon voltak szerelve, 50 kilométert sem mentek el, ha a gyári szerelőbrigád nem végzett rajtuk javítást. Az 1985-ös díszszemlére pl. ezekből is vittünk. Ilyenkor minden harckocsit le kell mosni, zsírtalanítani és újrafesteni, ami rengeteg meló. Felmentünk Pestre, végigcsináltunk egy éjszakai gyakorlatot. A Hősök tere akkor még bazaltkockás volt, szóval jó kis vibrációt keltett.

A lánctalpak gumiba ágyazott csapszegei csavarokkal voltak zárva. Befelé ezek nem tudtak elmozdulni, mert a páncéltest felöntései visszaütötték a helyükre. Kifelé sem nagyon tudott elmozdulni a gumiágyazásban, de kicsit azért kimozdult, kilógott. A gyakorlat után visszamentünk a telephelyre, megnézem a láncokat és látom, hogy hiányzik vagy tíz zárócsavar. Megnéztem a másik kocsit, arról meg 15 hiányzott. Szóltam a szakembereknek, hogy gyerekek, baj van, nincsenek meg a csavarok. Az nem lehet, mondták. Miután látták, hogy tényleg elvesztek, kimentünk a Csángó utcára, és megtaláltuk a szétgurult csavarokat. A palástjuk végigrepedt, és lepörgött a menetről. Annyira túledzették, hogy rideggé vált az anyag.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 227
4 696
113
Akkor olvasd a hozzá jobban értőket. A két tank nafta csak az orosz harckocsikra igaz. A lengyelek egy felet se bírnak.
Most egy XXI.sz-i német technikáról beszélünk. Valóban úgy érzed hogy kiváló összehasonlítási alap az 1970's-ben gyártott lengyel T72-vel???
Elhiszem hogy van tapasztalatod a T72-ről, tisztelem is, de azért fejlődött a technológia annyit hogy ne legyen igazad! :)
A Barbarossa alatt a PzIII-sok is elmentek 1500km-ert egy lánctalppal, és azokat gyilkolták szépen!
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 286
68 335
113
A T-72 megbízhatósága
A szovjet gyártmányú T-72-esekkel elmentünk több mint kétezer km-t, mire elkezdtek beégni a porlasztócsúcsok, 3-4 ezer km után pedig a turbófeltöltő csapágyai kibuktak a 25 ezres fordulattól. Utána elhasználódtak a bolygóműves kihajtás átömlő furatai, melyek a sok tengelykapcsolót meg egyebeket működtetik. Szóval összességében megbízhatóak voltak. Viszont a lengyel gyártmányú T-72-esek, melyekkel Tatán a negyedik zászlóaljam volt felszerelve, pocsék módon voltak szerelve, 50 kilométert sem mentek el, ha a gyári szerelőbrigád nem végzett rajtuk javítást. Az 1985-ös díszszemlére pl. ezekből is vittünk. Ilyenkor minden harckocsit le kell mosni, zsírtalanítani és újrafesteni, ami rengeteg meló. Felmentünk Pestre, végigcsináltunk egy éjszakai gyakorlatot. A Hősök tere akkor még bazaltkockás volt, szóval jó kis vibrációt keltett.

A lánctalpak gumiba ágyazott csapszegei csavarokkal voltak zárva. Befelé ezek nem tudtak elmozdulni, mert a páncéltest felöntései visszaütötték a helyükre. Kifelé sem nagyon tudott elmozdulni a gumiágyazásban, de kicsit azért kimozdult, kilógott. A gyakorlat után visszamentünk a telephelyre, megnézem a láncokat és látom, hogy hiányzik vagy tíz zárócsavar. Megnéztem a másik kocsit, arról meg 15 hiányzott. Szóltam a szakembereknek, hogy gyerekek, baj van, nincsenek meg a csavarok. Az nem lehet, mondták. Miután látták, hogy tényleg elvesztek, kimentünk a Csángó utcára, és megtaláltuk a szétgurult csavarokat. A palástjuk végigrepedt, és lepörgött a menetről. Annyira túledzették, hogy rideggé vált az anyag.
Szittya ezt szakértsd meg nekünk légyszíves. Amúgy a lengyel változatokat mindenki mindig fikázta. Ma már nincsenek rendszerben itthon. A macskakő az tényleg faxa lehetett amúgy.:)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Most egy XXI.sz-i német technikáról beszélünk. Valóban úgy érzed hogy kiváló összehasonlítási alap az 1970's-ben gyártott lengyel T72-vel???
Elhiszem hogy van tapasztalatod a T72-ről, tisztelem is, de azért fejlődött a technológia annyit hogy ne legyen igazad! :)
A Barbarossa alatt a PzIII-sok is elmentek 1500km-ert egy lánctalppal, és azokat gyilkolták szépen!
Nincs tapasztalatom, csak olvasok. Nekem az jött le, hogy minden lánctalpas jármű leg-gyengébb pontja a lánctalp. A tankosok is rendszeresen gyakorolják a lánctalpjavítást. Van is a a tankokon néhány pótszem. Nem azt mondtam, hogy teljesen elhasználódik, hanem, hogy lerohad a gép, és a lövöldözésben javítani kell.
A méregdrága Királytigris veszteségeinek a felét az okozta, hogy a legénysége műszaki hiba miatt elpusztította. Csak hogy egy kicsit ünneprontó legyek. Ezért is kérdeztem rá a harci tapasztalatra.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 056
18 764
113
Nincs tapasztalatom, csak olvasok. Nekem az jött le, hogy minden lánctalpas jármű leg-gyengébb pontja a lánctalp. A tankosok is rendszeresen gyakorolják a lánctalpjavítást. Van is a a tankokon néhány pótszem. Nem azt mondtam, hogy teljesen elhasználódik, hanem, hogy lerohad a gép, és a lövöldözésben javítani kell.
A méregdrága Királytigris veszteségeinek a felét az okozta, hogy a legénysége műszaki hiba miatt elpusztította. Csak hogy egy kicsit ünneprontó legyek. Ezért is kérdeztem rá a harci tapasztalatra.

Sokat kibír a lánc. Az én tapasztalatom az volt, a BMP-1-el, hogy legfeljebb, lazább lánc esetén, sarkon fordulásnál kilépett. Amit visszatettek, helyben. Akkor fordúlt elő, ha a deszant ajtónál lévő lánfeszítőt nem húzták meg rendesen. Arra nem emlékezem, hogy a sok használatba tönkrement volna a lánc és cserélni kellett volna, a seregben töltött másfél évem alatt. Pedig mentek rendesen.
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

thomashewitt

Active Member
2015. március 21.
472
165
43
Nincs tapasztalatom, csak olvasok. Nekem az jött le, hogy minden lánctalpas jármű leg-gyengébb pontja a lánctalp. A tankosok is rendszeresen gyakorolják a lánctalpjavítást. Van is a a tankokon néhány pótszem. Nem azt mondtam, hogy teljesen elhasználódik, hanem, hogy lerohad a gép, és a lövöldözésben javítani kell.
A méregdrága Királytigris veszteségeinek a felét az okozta, hogy a legénysége műszaki hiba miatt elpusztította. Csak hogy egy kicsit ünneprontó legyek. Ezért is kérdeztem rá a harci tapasztalatra.
Kifogyott a benzin, még többször.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 711
76 737
113
2018/S 246-563356

Adásvételi szerződés „Használt nehézgépszállító nyerges vontató beszerzése, valamint kapcsolódó felkészítés megtartása” tárgyban.


Beszerzés mennyisége: 1 db + felkészítés

Évjárat: 2008-2016 között maximum: 500 000 km futással

Hajtáslánc: 6x4 légrugós felfüggesztés

Típus: MAN TGX 33 540 6x4 BLS vagy TGS 26 540 jármű, nehéz körülmények közötti üzemeltetéshez vagy azzal egyenértékű

Motor: dízelüzemű, legalább EURO4 környezetvédelmi besorolású,

Motorteljesítmény min: 397 kW (forgalmi engedély adata),

Nyeregterhelés min: 23 565 kg,

Saját tömeg min: 9 300 kg,

Fordulási sugár, külső ponton mérve max: 18,5 m.

Magyarországon forgalomba helyezett, honvédségi forgalmi rendszámmal ellátottan és az MH ARB nevére kiállított forgalmi okmányokkal kell a járműveket átadni.

Elméleti és gyakorlati felkészítés 4 fő vontatót vezető állomány részére, 2 nap, összesen 12 óra időtartamban.

1 év, vagy 10 000 km (amelyik hamarabb bekövetkezik) teljes körű jótállást köteles vállalni a vontatók erőátviteli és erőforrás berendezéseire, illetve minden egyéb, a vontatók használatából adódó nettó 200 000,- Ft-ot meghaladó árú alkatrész meghibásodása esetére.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 867
35 254
113
Tavasz es osz vegen minden evben kell jatszani a lanc szemekkel hogy kello feszesseg meglegyen.
A lanctalp ellenorizve van folyamatosan. /szemrevetelezessel./ egy szazad eseteben intenziv hasznalat mellett atlagosan ketevente egy lep ki a pacskerbol. /allitolag./ nem tul gyakori /van egy csomo 10+ eve hk n szollgallo akikkel meg sohase fordult elo ilyen./ a csapszegen van egy furat /a lengyel gyartasuakon nem tudom van e./biztositasnak.
Nem jellemzo hogy lanc problemak legyenek a jelenlegi 72 es allomanyon . /a kivontakon nem tudom mi volt a helyzet e teren. /annyit tudok hogy oregapam kalocsan hk janak lanctalpa elszakadt egy kikepzesen epp valami fejest kepeztek at harckocsizo tisztnek vagy fotisztnek... Telen akor kapott tudogyulladast ami kesobb a szivere ment ra... /kikepzes resze ugye ha mar ugy alakult .... pk hk eseteben futes ment ezerrel poloba voltak bent... A fejes elejtette a lancot oregapam mellizmai megserultek...ezert nem vettek eszre a tudogyulladast a jeleket az izomserulessel magyaraztakk....

On tehat nem gyakori a lanc problema de ha gond van vele az bizony tud galibat okozni.... /egyebkent ha szakadekony lenne a lanc hadihasznalatra alkalmatlan lenne hisz nem csak folduton vagy aszfalton szakadhat.... Menet kozben a hk bar nem ter ki semmilyen iranyba nyil egyenesen fut tovabb... De nem is iranyithato csak egy iranyba....

Tehat ja a 72 es lanca megbizhato ahogy barmely mas hk je. Lanctalp problemak a gumi futofelulet elkopasa szokott lenni mar amelyiken van... De haborus helyzetbe az se problema mert csupan az aszfalt kimelese vegett van.../nem a hk k fem lanctalpa nem kopik el az aszfalton gyorsan ahogy a vasuti kerek vagy sin se kopik el gyorsan pedig ott a masik oldalt levo acel se gyenge vagy kopasra hajlamos...
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 867
35 254
113
Rezgesre lazulas... Nem tudom hol tud rezegni egy jol megfeszitett lanc olyan frekvencian hogy az kilazitson valamit. De nem elkepzelhetetlen szamomra... Szerintem a problema nem ott keletkezett csak ott jott elo... Meghat ja cseh lengyel valtozatok hirhedten pocsekak voltak... De a gorgok ott is ottvannak ahol kell.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 427
7 987
113
Sorosként a "lengyel" T-72 et a műhelyes a lengyel változatot Poloska szörnyetegnek hívta :D
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

csibeszke

Well-Known Member
2015. február 12.
1 753
3 974
113
Nincs tapasztalatom, csak olvasok. Nekem az jött le, hogy minden lánctalpas jármű leg-gyengébb pontja a lánctalp. A tankosok is rendszeresen gyakorolják a lánctalpjavítást. Van is a a tankokon néhány pótszem. Nem azt mondtam, hogy teljesen elhasználódik, hanem, hogy lerohad a gép, és a lövöldözésben javítani kell.
A méregdrága Királytigris veszteségeinek a felét az okozta, hogy a legénysége műszaki hiba miatt elpusztította. Csak hogy egy kicsit ünneprontó legyek. Ezért is kérdeztem rá a harci tapasztalatra.
Már a Tigris tank is alul volt motorizálva a maga 56t-ás tömegéhez tartozó Maybach 230-as motor 650 lóerős erőforrásával, ám a Királytigris 68-69,5 tömegéhez mérten ( Henschel ill Porsche tornyos változat) a megnövelt teljesítményű Maybach motor is csak 700 lóerővel büszkélkedhetett, amit magas fordulatszámon kellett üzemeltetni, ami az erőátvitelt is hamar padlóra küldte. Előírás volt, hogy menetnél, 15Km-ként meg kellett állni és átvizsgálni a Tigrist. Ha lerobbant akkor a tömege miatt csak 3 féllánctalpas vagy kettő tigris tudta elvontatni a tábori szervizbe. Ha nem volt vontató, akkor jött a sajátkezű megsemmisítés.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and borisz

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 867
35 254
113
Gacsat 2000 km az nagyon jo am elso problema kijovetelere. Az hogy egy hk a csata vegen szervizre szorul mar senkit se erdekel csak a csatat birja ki. 2000 km nemtudom hany uzemora milyen terepen fordulatot irtad ebbe boven benne van akar egy tobszoros elszaladas is ellentamadas eseten....

De hat nem kell nagyon dicsernem a 72 est lathatjuk hogy papucsos szandalos ipsek is kepesek uzemeltetni egy porsivatagba... Tehat muszakilag nincs gond... Ja elmegy ez elszal az bedoglik amaz de maga a rendszer birja meg ha csokkent teljesitmennyel is...de birja... Eszi a dolgokat mindent eszi es mindenbol sokat de a csatat kibirja... Annyi hogy szervizelni kell es felkeszitrni az alkalmazas elott de ez mindennel igy van.