A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
@molnibalage

legyen, akkor viszont kíváncsi vagyok te hogy fejlesztenéd ilyen esetben egy légierőt , mondjuk a miénket. Ha azzal foglalkozunk hogy mi nincs meg mi nem lehetséges az szerintem nem járható út.
@Celebra
ilyen téren a gépek 90%-a kiesik ha ezt vesszük alapul ...
Dehogynem.Ha mindent kizárunk,mi nem jó megoldás,a végén a jó megoldás marad csak meg.Ezt hivják a kizárásos problémamegoldás módszerének.
 
M

molnibalage

Guest
@molnibalage

legyen, akkor viszont kíváncsi vagyok te hogy fejlesztenéd ilyen esetben egy légierőt , mondjuk a miénket. Ha azzal foglalkozunk hogy mi nincs meg mi nem lehetséges az szerintem nem járható út.
@Celebra
ilyen téren a gépek 90%-a kiesik ha ezt vesszük alapul ...
Nincs semmiféle peremfeltétel, se költség, se cél megjelölve, tehát ez így nem értelmezhető kérdés. A Gripen FAQ-ban nagyjából ki van jelölve az irány a realitásokat figyelembe véve.

Dehogynem.Ha mindent kizárunk,mi nem jó megoldás,a végén a jó megoldás marad csak meg.Ezt hivják a kizárásos problémamegoldás módszerének.
Ez nem igaz. Ebből esik ki az, hogy pl. egyes országok nem üzemeltetnek szuperszonikus légierőt vagy semmilyent, mert nincs rá pénz és/vagy ok. Lásd Új-Zélandot, ahol az A-4-eket kiszórták és semmivel sem pótolták. Albánia, Balti államok. A matekban is van olyan feladat, aminek nincs megoldása...
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 328
4 537
113
Picit utánna olvastam ezeknek a használt svéd Gripenek, ahogy nézem a svéd Gripen C/D-k ki lesznek kb belezve:

"To keep down costs, elements such as the pilot’s chair and oxygen supply system will be moved from the Swedish Air Force’s older versions of the Gripen to the new one. The approach also helps to speed up delivery, with the first Gripen E due to be handed over in 2018."

Van itt erről egy részletes cikk:
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/177427/a-swedish-dilemma:-scrap-current-gripen-or-pay-billions-more.html

E szerint megy a vita hogy mi legyen de jelen pillanatban a terv az hogy 7 milliárd svéd koronát takarítanak meg vagyis a költségek 25%-át azzal ha az E-hez felhasználható alkatrészeket kiveszik a meglévő C-ből. Mondjuk csak 60 E-t rendetek és 96 C/D van de felmerült hogy amit nem beleznek ki azt megtartják. Erről még megy a vita mert sokba kerülne a 2 eléggé eltérő fajtát egyszerre üzemeltetni.

Mindegy a lényeg hogy nem sok eladó C/D lesz ha lesz egyáltalán. Bár lehet jó pénzért újra összerakják 1 vevőnek a kibelezett gépeket, kérdés megéri-e? Nem tudom mennyi óra van még azokban a gépekben. Mindenesetre első E-k elvileg idén év végén érkeznek. Viszont az alapján, hogy gyakorlatilag mindent amit lehet kivesznek a használt gépekből és átpakolják az E-be ez a használt svéd Gripen vonal finoman szólva kérdőjelesnek tűnik.
Bár állítólag Dél-Afrika eladná ami nekik van. Tudom ne is említsétek már beszeltünk róla hogy bizonytalan karbantartás stb. De azok legalább nincsenek kibelezve :D
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Nincs semmiféle peremfeltétel, se költség, se cél megjelölve, tehát ez így nem értelmezhető kérdés. A Gripen FAQ-ban nagyjából ki van jelölve az irány a realitásokat figyelembe véve.


Ez nem igaz. Ebből esik ki az, hogy pl. egyes országok nem üzemeltetnek szuperszonikus légierőt vagy semmilyent, mert nincs rá pénz és/vagy ok. Lásd Új-Zélandot, ahol az A-4-eket kiszórták és semmivel sem pótolták. Albánia, Balti államok. A matekban is van olyan feladat, aminek nincs megoldása...
Erről nem a matek tehet.Éshát Einsteinhez kötik a mondást
-Két dolog van ami végtelen.A Világegyetem,és az emberi hülyeség.De az előbbiben nem vagyok biztos.......
 
M

molnibalage

Guest
Még nem nagyon olvastam vissza, de ha azt sugalljátok, hogy a Gripen után nem kell MO-nak hangsebesség feletti katonai repülés, akkor morci leszek...nagyon :hadonaszos:
Nem. Arról van szó, hogy ha sorban lehúzunk opciókat, mert túl drága vagy nem jó, akkor eljutsz oda, hogy nem tudsz beszerezni semmit. Ez volt a levezetésem vége. Ezért nincs légierje több országnak sem, akik még AP-re sem képesek.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Dehogynem.Ha mindent kizárunk,mi nem jó megoldás,a végén a jó megoldás marad csak meg.Ezt hivják a kizárásos problémamegoldás módszerének.

De van egy olyan probléma is, hogy a vevő nem zárna ki bizonyos neki megfelelő megoldásokat, csak éppen valaki beleköp a levesestálba, lásd a horvátok USA-vétó miatt meghiúsult izraeli F-16 beszerzési terveit. Ráadásul ilyen alapon a Gripenre is hiába kacsingatnak, mert a hajtómű (meg még ez-az) abban is USA-alapú gyártmány, Samu bácsi azt is el tudja gáncsolni. Marad az egyhajtóműves kategóriában a jóval drágább amerikai F-16-beszerzés, a kínai JF-17, vagy a még drágább kéthajtóműves tipusok ... :eek::(:(
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Akkor viszont neküünk sem opció a svéd használt Gripenekre várni.....
Fene tudja... Ha nagyon fillérekért adják akkor lehetne esetleg beszerezni 2-3szazadra valót és azokat forgatva használni vagy vesz esetére letarolni. Bár aztán passz hogy Meg érne - e így is. Talán valaki okosabb jobban tudja lehetséges lenne e.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 317
24 794
113
Nem. Arról van szó, hogy ha sorban lehúzunk opciókat, mert túl drága vagy nem jó, akkor eljutsz oda, hogy nem tudsz beszerezni semmit. Ez volt a levezetésem vége. Ezért nincs légierje több országnak sem, akik még AP-re sem képesek.

Én úgy próbálok vizionálni, hogy mire lejár a gripen szerződés és ugye maradványértéken (!?) magyar tulajdonba kerülnének a gépek, hogy addigra milyen lesz a reális "felhozatal" ill. hogy marad-e a jelenlegi szemlélet, hogy képesek vagyunk tényleg a legjobb technikára is áldozni (lásd Leo2 A7+).
Meg kellene nézni hol lesz addigra a Gripen E/F, milyen áron lesz F-35 addigra, ill. lesz-e más alternativa erre a két típusra (pl. még még még tuningolt F-16).
Ha tényleg lassan alap lesz a NATO-ban az F-35 és ugye Gripen üzemeltető országként kihagyhatatlan megvizsgálni majd a Gripen E/F-es folytatást akkor szerintem a két tipus között kell hogy eldőljön majd a dolog. Valahol talán irtad, hogy azt vizsgálva hogy közép-eu-ban mi lesz a csúcs akkor...
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Én úgy próbálok vizionálni, hogy mire lejár a gripen szerződés és ugye maradványértéken (!?) magyar tulajdonba kerülnének a gépek, hogy addigra milyen lesz a reális "felhozatal" ill. hogy marad-e a jelenlegi szemlélet, hogy képesek vagyunk tényleg a legjobb technikára is áldozni (lásd Leo2 A7+).
Meg kellene nézni hol lesz addigra a Gripen E/F, milyen áron lesz F-35 addigra, ill. lesz-e más alternativa erre a két típusra (pl. még még még tuningolt F-16).
Ha tényleg lassan alap lesz a NATO-ban az F-35 és ugye Gripen üzemeltető országként kihagyhatatlan megvizsgálni majd a Gripen E/F-es folytatást akkor szerintem a két tipus között kell hogy eldőljön majd a dolog. Valahol talán irtad, hogy azt vizsgálva hogy közép-eu-ban mi lesz a csúcs akkor...
Van egy izraeli alternativa-Kfir block60.Szegény ember vizzel főz-de legalább jóféle fszerrel
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 271
5 478
113
Én úgy próbálok vizionálni, hogy mire lejár a gripen szerződés és ugye maradványértéken (!?) magyar tulajdonba kerülnének a gépek, hogy addigra milyen lesz a reális "felhozatal" ill. hogy marad-e a jelenlegi szemlélet, hogy képesek vagyunk tényleg a legjobb technikára is áldozni (lásd Leo2 A7+).
Meg kellene nézni hol lesz addigra a Gripen E/F, milyen áron lesz F-35 addigra, ill. lesz-e más alternativa erre a két típusra (pl. még még még tuningolt F-16).
Ha tényleg lassan alap lesz a NATO-ban az F-35 és ugye Gripen üzemeltető országként kihagyhatatlan megvizsgálni majd a Gripen E/F-es folytatást akkor szerintem a két tipus között kell hogy eldőljön majd a dolog. Valahol talán irtad, hogy azt vizsgálva hogy közép-eu-ban mi lesz a csúcs akkor...
Véleményem szerint a jelenleg rendszerben tartott C/D variáns egy softveres upgraddel és minőségi fegyverzettel (Meteor, Iris-t, Taurus stb....) még sokáig képes az étvonalat képviselni itt és máshol is.... Ha lesz levetett svéd C/D még egy plusz század beszerzése nem lenne akkora hülyeség. Többet érnénk 24 modernizált C/D-vel mint egy század E-vel.... Szerintem... Az F35 meg bili+kéz+belelóg kategória most.... De lehet 10 év múlva találunk az alföldön egy bazinagy olajmezőt, vagy a Mecsekben aranybányát vagy valami hasonlót és rohadtul ki leszünk tömve, akkor legyen :)
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 271
5 478
113
Van egy izraeli alternativa-Kfir block60.Szegény ember vizzel főz-de legalább jóféle fszerrel
Miért van neked beakadva ez a Kfir sztori??? Már többször felhoztad de semmi értelme.... Ez egy ősrégi szar, kb mintha a Mig21-et modernizálnád!
A mostani Gripenjeink 100x nagyobb harcértéken vannak... Vagy adjuk vissza a modern technikát és hozzuk vissza a 20. századot? Ennek mi értelme lenne???
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Mert elektronikai téren viszont nagyon ott van a szeren-és megfizethető.Manőverező légiharcban van hátrányban,azt viszont elkerülheti.Mamár a légiharcrakéták viszik a primet.Izraeli rakéták edig nem rosszak-de integrálható rá bármelik NATO szabvány AAM.Az AMRAAM is.(de IR fronto orosz,vagy kinai is.Zsidók anno R3ast integrálták a Mirage IIIhoz).8000órás élettartamot igérnek hozzá,modern harcelektronikát,pl AESA radar.
Különben szerintem anno sokkal jobban jártunk volna,ha elfogadjuk akár az IAI,akár az orosz MiG21-93 korszersitési ajánlatot a Biszeinkre.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 800
113
Véleményem szerint a jelenleg rendszerben tartott C/D variáns egy softveres upgraddel és minőségi fegyverzettel (Meteor, Iris-t, Taurus stb....) még sokáig képes az étvonalat képviselni itt és máshol is.... Ha lesz levetett svéd C/D még egy plusz század beszerzése nem lenne akkora hülyeség. Többet érnénk 24 modernizált C/D-vel mint egy század E-vel.... Szerintem... Az F35 meg bili+kéz+belelóg kategória most.... De lehet 10 év múlva találunk az alföldön egy bazinagy olajmezőt, vagy a Mecsekben aranybányát vagy valami hasonlót és rohadtul ki leszünk tömve, akkor legyen :)
:D
Ha tíz év múlva találnánk egy bazinagy olajmezőt, vagy a Mecsekben egy kolosszális aranybányát, az esély megnőne azonnal hogy kitömjenek F-35 el, csak attól tartok nem úgy ahogy TE szeretnéd/gondoltad :p!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 800
113
Mert elektronikai téren viszont nagyon ott van a szeren-és megfizethető.Manőverező légiharcban van hátrányban,azt viszont elkerülheti.Mamár a légiharcrakéták viszik a primet.Izraeli rakéták edig nem rosszak-de integrálható rá bármelik NATO szabvány AAM.Az AMRAAM is.(de IR fronto orosz,vagy kinai is.Zsidók anno R3ast integrálták a Mirage IIIhoz).8000órás élettartamot igérnek hozzá,modern harcelektronikát,pl AESA radar.
Különben szerintem anno sokkal jobban jártunk volna,ha elfogadjuk akár az IAI,akár az orosz MiG21-93 korszersitési ajánlatot a Biszeinkre.
Marhára kíváncsi lennék én arra, hogy mennyire lenne megfizethető egy egy AMRAAM, pláne METEOR integrációval ellátott AESA radaros, modern harcelektronikás 8000 órás élettartam miatt gondolom újonnan legyártott Kfir...

Én azt tippelem, olyan marha olcsó lenne, hogy már alig lenne drágább csak mint egy Gripen C...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Marhára kíváncsi lennék én arra, hogy mennyire lenne megfizethető egy egy AMRAAM, pláne METEOR integrációval ellátott AESA radaros, modern harcelektronikás 8000 órás élettartam miatt gondolom újonnan legyártott Kfir...

Én azt tippelem, olyan marha olcsó lenne, hogy már alig lenne drágább csak mint egy Gripen C...
Nem újonnan gyártottak,felújitottak.Argentinának és bulesznak 20-25milcsiért kinálták felszereléstől függően
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 317
24 794
113
De lehet 10 év múlva találunk az alföldön egy bazinagy olajmezőt, vagy a Mecsekben aranybányát vagy valami hasonlót és rohadtul ki leszünk tömve, akkor legyen
Soha ne mond hogy soha,...ez itt már párszor beigazolódott. Ha én is valamit nagyon meg akarnék venni, megszerezni, az anyagi kereteimen belül persze,...akkor azt meg tudom venni és/vagy meg tudom szerezni. Valami rovására persze.
Ahogyan Molni mondaná bizony, a sok xy-milliárdból mennyit is vehettünk volna eddig? De most vannak szép stadionjaink, ...vagyis nektek vannak. :D Mondjuk én nem szeretem a focit, csak azért irom.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 800
113
Nem újonnan gyártottak,felújitottak.Argentinának és bulesznak 20-25milcsiért kinálták felszereléstől függően
Gondolom a felújított gépek nem 1-2 évesek, mert ahogy én tudom ezeket a hetvenes évek közepétől gyártották kb. és már rég le lettek állítva az IAF-ban. Így azért a 8000 óra elég hurráoptimista.
A block 60 -ra 2 perc keresgélés után is már 2014 es ajánlat volt bulgároknak a 18 gép 500 milláért, ez közelebb van 30 hoz mint a 20 hoz, és 2014 ről beszélgetünk.
S akkor van egy használt géped felújítva, egy ÍGÉRET az AESA radarra, de a valóságban ELTA 2032 től korszerűbb radar még Kfirben nem volt, METEOR integrációt még nem is említ a szöveg.

Na, ha egyáltalán össze tudnák hozni a Meteoros AESA-s KFIRT, az már közel olyan árban lenne mint egy Gripen, s ha ilyen drága eszközöket szereznék be, nem tudom ki hogy van vele, én nem egy felújított 25 éves gépen szeretném tudni ezeket...
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Gondolom a felújított gépek nem 1-2 évesek, mert ahogy én tudom ezeket a hetvenes évek közepétől gyártották kb. és már rég le lettek állítva az IAF-ban. Így azért a 8000 óra elég hurráoptimista.
A block 60 -ra 2 perc keresgélés után is már 2014 es ajánlat volt bulgároknak a 18 gép 500 milláért, ez közelebb van 30 hoz mint a 20 hoz, és 2014 ről beszélgetünk.
S akkor van egy használt géped felújítva, egy ÍGÉRET az AESA radarra, de a valóságban ELTA 2032 től korszerűbb radar még Kfirben nem volt, METEOR integrációt még nem is említ a szöveg.

Na, ha egyáltalán össze tudnák hozni a Meteoros AESA-s KFIRT, az már közel olyan árban lenne mint egy Gripen, s ha ilyen drága eszközöket szereznék be, nem tudom ki hogy van vele, én nem egy felújított 25 éves gépen szeretném tudni ezeket...

Azért a 4. generációs amerikai gépek élettartamával bánj egy kicsit óvatosan. Úgy emlékszem, az F 16 C-D verziói valahol 8000-12000 órás élettartammal bírnak, Ez évi 100 órával 80-120 év a duplájával, 200óra/évvel (amit még Magyar pilóta nem repült talán soha sem) meg természetesen 40-60 év. Tehát amit te 25 éves gépként lebecsülsz, az éppen pont egy olyan "félidős" vadászgép, aminek még pont vagy 25 éve van hátra (az amcsi haderőben ekkor szoktak egy olyan "félidős" nagyjavítást tartani, amely teljes elektronikai esetleg hajtóműves korszerüsítést tartalmaz). Az meg a hab a tortán, hogy egy F 16V olyan technikai komponensekből áll, amire még a Gripen E verzió se nagyon.....
Ja és az F 15-ös újabb verziói (az "E" típusra alapozva), azok az 1990-es évek eleji gyártás indítástól kezdve 16 000 órás élettartamról indulnak, amit most terveznek 20 000 órára növelni.