A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
@blogen A 44+12 Leo2 + PzH2000 + egyebek 160 milliárd forintba kerültek emlékeim szerint. Ebből látszik, hogy lehetne fejleszteni a szárazföldi erőket, ha lenne ember.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 150
130 396
113
512 milliárd a honvédelmi költségvetés 2019-ben, amikor előző évben a GDP 42 000 milliárd Forint volt, tehát a GDP 1,2 százaléka. 631 milliárd HUF az a GDP 1,5%-a lesz. 2016-ben 150 milliárdot, a teljes költségvetés 30 százalékát fordíthatják fejlesztésre, ez az összeg duplázódik meg lényegében.

119 milliárd Forint az 420 millió dollár vagy 370 millió Euró. A teljes idei fejlesztésre fordítható összeg ezek szerint meg 950 millió dollár vagy 840 millió Euró. Tehát a GDP 1,5 százalékának megfelelő honvédelmi költségvetés mellett a mostani bérszínvonallal számolva az éves fejlesztésre fordítható összeg durván elérte egy század F-35 vagy egy páncéloshadosztály nehéztechnikával való felszerelésének költségét nyugati hadiipari termékekkel. Ez persze csak a nagyságrend érzékeltetésére elegendő.

Valószínűleg az A400M rámpás szállítógépek és egy fullosan és reméljük SAR radarral felszerelt C4ISR gép áráról beszélünk meg egy Falcon SIGINT átalakításáról!
Nem bánnék illetményemelést, meg a személyi felszerelés beszerzésére fotdított többlet összeget.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and blogen

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 748
113
Mivel ez plusz pénz, sztem a beszerzésekre megy. Az alap dologi kiadások a normál költségvetésben már benne voltak. A tavalyi évközi, év végi pluszpénzek is mind fejlesztésre mentek. Pár beszerzést előre hoztak. Amúgy nelkem vmi 1/3 rémlik ami alapból a fejlesztésekre megy.
Nah megnéztem. A tavalyi alapköltségvetésnél 428mrd. így volt:
- 30% fejlesztésekre, modernizációra,
- 40% bérfejlesztés
- 30% működésre, fenntartásra
Ehhez jött még 140mrd. fejlesztésre, hadiipar beindítására.

Idén 513 mrd. a honvédelmi költségvetés és ebből 150mrd.megy fejlesztésre. Plusz most jött még 119mrd.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
Nem bánnék illetményemelést, meg a személyi felszerelés beszerzésére fotdított többlet összeget.
https://forum.htka.hu/threads/a-magyar-haderő-lehetséges-fejlesztési-irányai.499/page-1794#post-495460
Sajnos nem találom, de valahol @dudinak kiszámoltam, hogy 3% esetén 40.000 fős honvédségi állományt feltételezve teljesen korrekt fizetéseket adhatnánk. És akkor lenne talán ember is.
A 3% sem eszement szerintem, mert ennyit egyéb baromságra simán elszórnak.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 423
113

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 884
113
Először talán meg kéne venni a szállítmányt mielőtt A400M szállítógépről álmodozunk nem? :D
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 073
113
Itt jegyzem meg, hogy elvben a honvédelmi költségvetésnek 2018-as értéken 850 milliárd Forintosnak kellene lennie ha a két százalékot tartanánk. Ebből hozzávetőleg 350 milliárd, tehát évi minimum egymilliárd euró lenne a fejlesztési kiadás. Most 310 milliárd a bérköltség az 512 milliárdos költségvetésből. A két százalék elérése egy durván 150 százalékos emelést tenne lehetővé ezen a téren a 2018-as GDP alapján!

A honvédelmi költségvetés tervezett növekedése az MNB GDP növekedés (3%-os) prognózia alapján:
év: előző évi GDP milliárdban - előző évi költségvetés milliárdban/GDP százaléka - a +0,1% összege az előző évi GDP alapján - a költségvetés végösszege és a növekedés aktuális százaléka az előző évihez képest
2020: 43 500 - 512/1,2% + 42 = 554 milliárd +29%
2021: 44 800 - 565/1,3% + 43,5 = 608 milliárd +9,7%
2022: 46 150 - 582/1,4% + 44,8 = 627 milliárd +3,1%
2023: 47 533 - 646/1,5% + 46,1 = 692 milliárd +10,3%
2024: 48 960 - 712/1,6% + 47,5 = 760 milliárd +9,8%
2025: 50 430 - 783/1,7% + 48,9 = 832 milliárd +9,4%
2026: 51 940 - 857/1,8% + 50,4 = 907 milliárd +9%
2027: 53 498 - 934/1,9% + 51,9 = 986 milliárd +8,7%
2028: 55 103 - 1016/2% + 53,5 = 1070 milliárd +8,5%

A bérnövekedés lehetséges mértéke pusztán a költségvetés százaléka alapján 2028-ig: 193% Tehát mire eléri a honvédelmi költségvetés a GDP valós két százalékát a prognosztizált három százalékos növekedés esetén a honvédelmi bérekre fordítható összeg emelés nélkül is megduplázódik. Viszont ez a bérköltség jelenlegi arányát tartaná fenn, ami hatvan százalékos a 2019-es költségvetésben a rendkívüli 119 milliárdos juttatás nélkül! Amennyiben a bérköltségnek kellene kitennie a honvédelmi költségvetés negyedét, úgy a bérfejlesztéseket 2026-ig be kellene fagyasztani! A bérek elhelyezése a növekvő költségvetésben még problémás lesz hosszú távon. Pusztán a költségvetés növekedése alapján nem tartható a bérnövekedés, kétszáz százalék helyett ezért reálisabb egy százötven százalékos növekedés, ami a bérkiadásokat a jelenlegi 310-ről 470 milliárdra tornázná fel, ami ugyanakkor már nem a költségvetés hatvan, hanem csak a 45 százaléka lenne, így a fejlesztés 33 százaléka mellett dologi kiadásokra jutna annak 22%-a!

A fejlesztésre fordítható összeg a teljes költségvetés 33%-ként meghatározva 2028-ban: 353 milliárd Forint, azaz egymilliárd Euró.

Ez a probléma jelzi, hogy az elkövetkező években a költséges honvédelmi fejlesztések egészen 2026/28 magasságáig csak a plusz kormányzati juttatásokból fedezhetőek, mint például az idei 119 milliárdos többletjuttatás! Ezek elmaradása a fegyverkezési program megvalósíthatóságát hátráltatná, hiszen a bérfejlesztések nem fagyaszthatóak be, míg a fegyverkezés költségei csak 2026/28-tól lesznek a honvédelmi költségvetésből finanszírozhatóak az ígényeknek megfelelően!

2026/28-ig a haderőfejlesztés üteme a kormány mindenkori jóindulatán múlik ha azt a most megismert színvonalon kívánjuk folytatni és csak utána válik a szakmai követelményeket megfogalmazó vezérkar és a finanszírozást saját költségvetésből biztosítani képes minisztérium belügyévé teljes mértékben.

Addig 2022-ben és 2026-ban lesznek választások. Tehát két potenciális kormányváltás törheti derékba a haderőfejlesztést vagy a választások előtti költekezéssel lassíthatja a fejlesztés mértékét, ahogy az történt a 2002-es választások előtt is, amikor megtorpant az 1998 óta, az első FIDESZ kormányzat által biztosított évi 0,1 százalékos növekedés.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 884
113
A honvédelmi költségvetés tervezett növekedése az MNB GDP növekedés (3%-os) prognózia alapján:
év: előző évi GDP milliárdban - előző évi költségvetés milliárdban/GDP százaléka - a +0,1% összege az előző évi GDP alapján - a költségvetés végösszege és a növekedés aktuális százaléka az előző évihez képest
2020: 43 500 - 512/1,2% + 42 = 554 milliárd +29%
2021: 44 800 - 565/1,3% + 43,5 = 608 milliárd +9,7%
2022: 46 150 - 582/1,4% + 44,8 = 627 milliárd +3,1%
2023: 47 533 - 646/1,5% + 46,1 = 692 milliárd +10,3%
2024: 48 960 - 712/1,6% + 47,5 = 760 milliárd +9,8%
2025: 50 430 - 783/1,7% + 48,9 = 832 milliárd +9,4%
2026: 51 940 - 857/1,8% + 50,4 = 907 milliárd +9%
2027: 53 498 - 934/1,9% + 51,9 = 986 milliárd +8,7%
2028: 55 103 - 1016/2% + 53,5 = 1070 milliárd +8,5%

A bérnövekedés lehetséges mértéke pusztán a költségvetés százaléka alapján 2028-ig: 193% Tehát mire eléri a honvédelmi költségvetés a GDP valós két százalékát a prognosztizált három százalékos növekedés esetén a honvédelmi bérekre fordítható összeg emelés nélkül is megduplázódik. Viszont ez a bérköltség jelenlegi arányát tartaná fenn, ami hatvan százalékos a 2019-es költségvetésben a rendkívüli 119 milliárdos juttatás nélkül! Amennyiben a bérköltségnek kellene kitennie a honvédelmi költségvetés negyedét, úgy a bérfejlesztéseket 2026-ig be kellene fagyasztani! A bérek elhelyezése a növekvő költségvetésben még problémás lesz hosszú távon. Pusztán a költségvetés növekedése alapján nem tartható a bérnövekedés, kétszáz százalék helyett ezért reálisabb egy százötven százalékos növekedés, ami a bérkiadásokat a jelenlegi 310-ről 470 milliárdra tornázná fel, ami ugyanakkor már nem a költségvetés hatvan, hanem csak a 45 százaléka lenne, így a fejlesztés 33 százaléka mellett dologi kiadásokra jutna annak 22%-a!

A fejlesztésre fordítható összeg a teljes költségvetés 33%-ként meghatározva 2028-ban: 353 milliárd Forint, azaz egymilliárd Euró.

Ez a probléma jelzi, hogy az elkövetkező években a költséges honvédelmi fejlesztések egészen 2026/28 magasságáig csak a plusz kormányzati juttatásokból fedezhetőek, mint például az idei 119 milliárdos többletjuttatás! Ezek elmaradása a fegyverkezési program megvalósíthatóságát hátráltatná, hiszen a bérfejlesztések nem fagyaszthatóak be, míg a fegyverkezés költségei csak 2026/28-tól lesznek a honvédelmi költségvetésből finanszírozhatóak az ígényeknek megfelelően!

2026/28-ig a haderőfejlesztés üteme a kormány mindenkori jóindulatán múlik ha azt a most megismert színvonalon kívánjuk folytatni és csak utána válik a szakmai követelményeket megfogalmazó vezérkar és a finanszírozást saját költségvetésből biztosítani képes minisztérium belügyévé teljes mértékben.

Addig 2022-ben és 2026-ban lesznek választások. Tehát két potenciális kormányváltás törheti derékba a haderőfejlesztést vagy a választások előtti költekezéssel lassíthatja a fejlesztés mértékét, ahogy az történt a 2002-es választások előtt is, amikor megtorpant az 1998 óta, az első FIDESZ kormányzat által biztosított évi 0,1 százalékos növekedés.

2020-tól 33%-al számolva ez nagyjából 8 milliárd USD beszerzésekre.
Ez kb. elég is lehet a topic-ban megfogalmazott kívánságok teljesítésére :)
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 073
113
2020-tól 33%-al számolva ez nagyjából 8 milliárd USD beszerzésekre.
Ez kb. elég is lehet a topic-ban megfogalmazott kívánságok teljesítésére :)

Hát 2020-ig így alakul az éves fejlesztéser fordítható költség a rendkívüli hozzájárulások nélkül (kivéve 2019) a mostani pontban harminc százalékos arány alapján:
2019: 150 milliárd +119 milliárd
2020: 166 milliárd
2021: 182 milliárd
2022: 188 milliárd
2023: 207 milliárd
2024: 228 milliárd
2025: 250 milliárd
2026: 272 milliárd
2027: 295 milliárd
2028: 321 milliárd

Összesen: 2 259 +119 milliárd Forint, azaz 8,3 milliárd Dollár, vagy 7,4 milliárd Euró.

Ha szűkösen, de talán elég lesz a teljes jelenlegi modernizációs terv végrehajtására addig, amíg el nem érjük a GDP két százalékát 2028-ban! De rengeteg a bukkanó a projekt finanszírozásában!
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 150
130 396
113
Hát 2020-ig így alakul az éves fejlesztéser fordítható költség a rendkívüli hozzájárulások nélkül (kivéve 2019) a mostani pontban harminc százalékos arány alapján:
2019: 150 milliárd +119 milliárd
2020: 166 milliárd
2021: 182 milliárd
2022: 188 milliárd
2023: 207 milliárd
2024: 228 milliárd
2025: 250 milliárd
2026: 272 milliárd
2027: 295 milliárd
2028: 321 milliárd

Összesen: 2 259 +119 milliárd Forint, azaz 8,3 milliárd Dollár, vagy 7,4 milliárd Euró.

Ha szűkösen, de talán elég lesz a teljes jelenlegi modernizációs terv végrehajtására addig, amíg el nem érjük a GDP két százalékát 2028-ban! De rengeteg a bukkanó a projekt finanszírozásában!
Szerintem erre a az évi plusz pénzre lehet számítani még több alkalommal is.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 317
8 359
113
Szerintem erre a az évi plusz pénzre lehet számítani még több alkalommal is.
Ha viszont a bérköltség 310 milliárd most, mint azt @blogen írja, akkor nem értem, miért nem kaptok rendes fizetést. Az én számításaim mellett (az MH létszáma 40.000, az átlag bruttó kereset 500.000 Ft, ami nettó 332.500 Ft) 290,4 milliárd menne el bérekre. Ha az elhelyezés nincs benne, akkor értem, de a 3%-ból ez is kitelne.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 073
113
Szerintem erre a az évi plusz pénzre lehet számítani még több alkalommal is.
Kell a bérfejlesztés miatt. Feljebb láttuk, hogy a költségvetés fokozatos növelése nem egyeztethető össze a fejlesztés ütemével. Így akár el is engedhetnék a fokozatos növelést és egy-két egyszeri növeléssel megugorhatnák a két százalékot, egyszer és mindenkorra lezárva a projekt finanszírozási oldalát. Mi értelme van annak, hogy a fokozatosság miatt a GDP 1,2 százalékát kitevő 2019-es költségvetést rendkívüli juttatással 1,5 százalékra emeljük, hogy a valós fejlesztési kiadásokat finanszírozni lehessen!
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 055
113
Hát 2020-ig így alakul az éves fejlesztéser fordítható költség a rendkívüli hozzájárulások nélkül (kivéve 2019) a mostani pontban harminc százalékos arány alapján:
2019: 150 milliárd +119 milliárd
2020: 166 milliárd
2021: 182 milliárd
2022: 188 milliárd
2023: 207 milliárd
2024: 228 milliárd
2025: 250 milliárd
2026: 272 milliárd
2027: 295 milliárd
2028: 321 milliárd

Összesen: 2 259 +119 milliárd Forint, azaz 8,3 milliárd Dollár, vagy 7,4 milliárd Euró.

Ha szűkösen, de talán elég lesz a teljes jelenlegi modernizációs terv végrehajtására addig, amíg el nem érjük a GDP két százalékát 2028-ban! De rengeteg a bukkanó a projekt finanszírozásában!

De nem 2024-re (vagy akár előbb) akarják elérni a 2 százalékot? Többször is ezt nyilatkozták. Pl Decemberben mondta Tibi bá, hogy 2018-ban volt 1,4 százalék
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
A katonák illetményét nem tudom, de egy román határrendész őrmester nettó 300 000ft-ot keres. Olvasd el a Zsaruellátón, az ártándi átkelő magyar rendőreinek beszélgetését egy román határrendész őrmesterrel a fizetésekről, röhögnek a magyar rendőrök fizetésén. Ennyit a 2ft-ról.
Tényleg? Belinkelnéd?

Én nem ismerem a román rendőri szervek béreit. Ezért gugliztam egy picit.
https://www.maszol.ro/index.php/gazdasag/102201-ekkorak-a-fizetesek-a-helyi-rend-rsegen

Nettó 4497 lejt keres az önkormányzati fennhatóság alá tartozó helyi rendőrség felsőfokú végzettségű alkalmazottja. Ha vezető beosztásban van, a fizetése meghaladja a nettó 6000 lejt. Az adatokat a ploiești-i polgármesteri hivatal hozta nyilvánosságra az observatorulph.ro portál megkeresésére. E szerint egy középiskolai végzettségű alkalmazott nettó bére 2683 lej. Ha éjszakai szolgálatot is teljesít, 25 százalékos pótlékot is kap. A felsőfokú végzettségű helyi rendőrök nettó fizetése 4497 lej, az intézmény aligazgatójáé 6227 lej.
Jelenleg a nettó átlagbér Romániában 2708 lej. Korábban már beszámoltunk arról, hogy az egységes bértörvény hatályba lépése után jelentősen nőtt az önkormányzati alkalmazottak fizetése. - a Maszol.ro portálról

Szerintem az őrmester nem felsőfokú végzettségű. Felteszem, hogy pótlékokkal lehet ennyi.
Felsőfokú végzettséggel az illetménytábla itthon is ilyesmiket hoz bérként. Középfokkal viszont ott sem. Megtaláltam a "Mérce" írt erről...
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 073
113
De nem 2024-re (vagy akár előbb) akarják elérni a 2 százalékot? Többször is ezt nyilatkozták. Pl Decemberben mondta Tibi bá, hogy 2018-ban volt 1,4 százalék

A 2018-as költségvetés 428 milliárdra volt tervezve, ami a 2017-es GDP 1,1 százaléka volt.
A 2019-es költségvetés 512 milliárdra lett tervezve, ami a 2018-as GDP 1,2 százaléka lenne.