A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 549
18 883
113
Az aszkodba az ajax is jol peldazza van meg boven fejlesztesi lehetoseg es lessz is a jovobe nem is egy. Mint a cv90 eseteben ha a sved fejleszt fejleszt ha nem akkor senki.
Az ascodot meg mivel fejlesztgetos orszagok rendszeresitrettek. Meg sokaig fejlesztve lessz.

Én kedvelem egyébként az eredeti konstrukciót, szerintem még optimális méretei voltak, szimpatikus volt az osztrák változat. De sajnos eltelt húsz év, a technika fejlődött. A fejlesztett változatain ránézésre is látszik, hogy elmentek a végletekig, nem lehet majd 10-20 év múlva tovább páncélozni, nagyobb tornyot rátenni. A fenéklemez kialakítása nem alkalmas (konstrukciós okokból) az elvárható aknarobbanás elleni védelemre.


maxresdefault.jpg
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 341
96 710
113
Azt kell megnézni, hogy melyik mennyibe kerül. Az a pénz amit az Ancsa felújítására költenek, sajnos máshonnan nagyon hiányzik. A kiszolgáló személyzetet már egy nyugati járműre kell felkészíteni, küldjék őket nyelvtanfolyamra. Vegyék ki a tavalyi, tavalyelőtti szabikat, menjenek szakmai tanfolyamokra, szerintem. Ez a technika nem üzemeltethető tovább, nem szabad kockáztatni.
Sztem Szittya érve, hogy a műszaki és kiszolgáló személyzettel kapcsolatban jogos. Z2026 célja képességek megteremtése és nem leépítése. Ugyanazt az utat járhatjuk mint a heliknél.
Az, hogy orosz meg adottság. A honvédségi technikánk 2/3-a még orosz eredetű. A cél ezt lecserélni, de az ésszerűség keretein belül. Mvel a kormány politikája az, hogy mkivel jóban vagyunk, ez a felújítás sem lóg ki a sorból. Már ha az lesz, mert erről egyelőre szinte semmit sem tudunk.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 292
113
Én kedvelem egyébként az eredeti konstrukciót, szerintem még optimális méretei voltak, szimpatikus volt az osztrák változat. De sajnos eltelt húsz év, a technika fejlődött. A fejlesztett változatain ránézésre is látszik, hogy elmentek a végletekig, nem lehet majd 10-20 év múlva tovább páncélozni, nagyobb tornyot rátenni. A fenéklemez kialakítása nem alkalmas (konstrukciós okokból) az elvárható aknarobbanás elleni védelemre.


maxresdefault.jpg
A ratet pancelazatok teren boven van meg hova fejlodni. Amugy sem a homogen acel lessz a lenyeg a jovobe.

Padlolemez kialakitasa a lanctalp meglepoen jol ved kialakitasabol adodoan az aknak ellen. /nem ajarmuvet hanem a szemelyzetet./ rejteett pokolgepek ellen mar mas a helyzet de ahol rejtett pokolgepek vannak elhelyezve az nem is ifv nek valoterep. toronyba az automata tornyok terjedesevel epp hogy van fejlesztesi potencial... Konnyebb mint az emberes torony ami az ascodnal eleg elterjedt valtozat.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 549
18 883
113
Kicsi a lánctalp felfekvő felülete, a tömege nem növelhető tovább, a talajnyomás meghatározó a terepjáró-képesség, a terepen elérhető sebesség szempontjából. A tömegközéppont magassága, a nyomtávolság, a rövid láncfelfekvési hossz együtt imbolygóvá teszi a terepen, alacsony megengedhető oldaldőléssel, hintázásra hajlamos mozgással.
37031000374_9338ff5759_b.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 181
81 049
113
Sztem Szittya érve, hogy a műszaki és kiszolgáló személyzettel kapcsolatban jogos. Z2026 célja képességek megteremtése és nem leépítése. Ugyanazt az utat járhatjuk mint a heliknél.
Az, hogy orosz meg adottság. A honvédségi technikánk 2/3-a még orosz eredetű. A cél ezt lecserélni, de az ésszerűség keretein belül. Mvel a kormány politikája az, hogy mkivel jóban vagyunk, ez a felújítás sem lóg ki a sorból. Már ha az lesz, mert erről egyelőre szinte semmit sem tudunk.

Az oroszoknak meg van a joga és a képessége az An-26 ipari nagyjavítására? Az orosz légierős An-124-eseket nem vihették Kijevbe javításra, így alig van már repülőképes. És elkezdték fejleszteni a sugárhajtású- és a légcsavaros gépek váltótípusát is (Il-112V), hogy teljesen megszűnjön az ukrán függőség. Hasonló okokból a Volga-Dnepr társaság gépeinek többsége (NATO SALIS szállításokat csinálták amíg volt hozzá gépük) is a földön ragadt már.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 292
113
Nezd meg az osztrak ulan valtozatot. Az az ajaxhoz kepest megnovelt kuzdoteres. /az ajax pont hogy zsugoritott kuzdoteres./az a lepcso a testen nem raepites hanem az elotte levo resz nincs kiepitve. /ertst a frontpancel nem fut egy vonalba a harcjarmu teljes magassagaba./

Ha osztrak alvaz valasztas lenne nem lenne lepcso es nagyobb lenne a hely. De az ajax fobb valtozatain is kialakitott a kibovitett kuzdoter./ a spanyol valtozatnal jellemzobb a szukitett kudoter./

Tehat amit te a fejleszthetoseg korlatjanak tekintesz nem bovites hanem konnyites./nem maxolas./ nem raberhelt lepcso hogy nagyobb legyen a hely hanem lepcso hogy kissebb.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 549
18 883
113
Sztem Szittya érve, hogy a műszaki és kiszolgáló személyzettel kapcsolatban jogos. Z2026 célja képességek megteremtése és nem leépítése. Ugyanazt az utat járhatjuk mint a heliknél.
Az, hogy orosz meg adottság. A honvédségi technikánk 2/3-a még orosz eredetű. A cél ezt lecserélni, de az ésszerűség keretein belül. Mvel a kormány politikája az, hogy mkivel jóban vagyunk, ez a felújítás sem lóg ki a sorból. Már ha az lesz, mert erről egyelőre szinte semmit sem tudunk.

Az elvvel egyetértek, csak azért mert orosz (ukrán) nem szabadna kidobni. De itt az az érzésem, hogy kirepülte az idejét, valamilyen szintű javításra van szükség, ami pénzbe kerül és nyerünk vele 1-2 évet. A kérdés, hogy melyik opció az olcsóbb. Ugyanakkor a javításnál szempont lehet, hogy az ukrán gyártó nem fogja támogatni az orosz üzemet ebben a folyamatban. Az orosz meg biztos megoldja valahogy, hisz az ő gépeik is repülnek, a kérdés, az, hogy melyik milyen (technikai) kockázatot rejt. Másik oldalon meg azt mondjuk, hogy nincs pénz új gépre, mert mindegyik drága, még spórolunk, nyújtjuk a beszerzési folyamatot. Ezek költségeit fel kell rajzolni egy grafikonra és a két görbe metszéspontja megmondja, hogy mikor kell megvenni az új gépet:
2010 ! :D
Innentől már egyre drágább....
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 181
81 049
113
Nagyon sokan belike-oltátok ezt a posztot, de nem tudom, hogy mindenkinek átjött, hogy miről is van szó.

Részemről leginkább annak szólt a lájk, hogy egy magyar-külföldi csúcstalálkozó után valaki megnézte hogy a másik országban mit írtak a találkozóról.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ancsára költeni tényleg pénzkidobás szerintem, inkább előrefelé kellene menekülni. Akkor is jobban járnánk, ha a kieső An-26 helyett 1-2 évig bérelni kellene valamit, alkalmanként, ha rámpásra van szükség (évi 1-2 alkalom). Személyszállítás már megoldott.
Az is zavar, hogy egy Antonovot felújítani az ukránokkal háborúzó oroszokkal miért lehet jó ötlet?
Abban az esetben nem biztos, hogyha azzal pénzt szabadíthatsz fel. Mondom, hogy mire gondolok:
A vezetésben esetleg felmerült, hogy mégsem olyan frankó ötlet a(z eddig mindenhonna ide visszajutó infó szerinti) KC-390-es beszerzése.
Ha összerakjuk a költségeket, hogy mennyiből jönne ki a KC-k beszerzése (250-300M USD) és, hogy mennyibe kerülne az Ancsák felújítása + beszállni a Lechtfeldben megalakuló A400-as szállító ezredbe, akkor lehet, hogy az jött ki, hogy 8-10 évre megoldódik a szállítási problémánk, mondjuk 40-50M USD-ből (ezt csak behasaltam), és a fennmaradó 200-250M USD, pedig megmarad a Z2026 egyébb területeire.
Persze bármelyik új gép jobb lenne, mint az AN-26, de ez is egy olyan terület, ahol egyrészt az oroszok felé úgy tudunk gesztust tenni, hogy tulajdonképpen a NATO szempontjából nem esik csorba a renomén, és gyakorlatilag NATO rendszerébe egy modernizált AN-26 minimális melóval beilleszthető lenne.
Ezen gépeket az átalakítás után tisztán teherszállításra lehet használni. A személyszállításra van más! Az ejtőernyős kiképzésre még lehet alkalmas, de megadja a diverzifikáció lehetőségét is.
Ha C-130, KC-390, A-400M közül bármelyik is érkezik, akkor onnantól mindent azok fognak csinálni. Nem lesz pénz másikra!
Meglátjuk!!!
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 549
18 883
113
Abban az esetben nem biztos, hogyha azzal pénzt szabadíthatsz fel. Mondom, hogy mire gondolok:
A vezetésben esetleg felmerült, hogy mégsem olyan frankó ötlet a(z eddig mindenhonna ide visszajutó infó szerinti) KC-390-es beszerzése.
Ha összerakjuk a költségeket, hogy mennyiből jönne ki a KC-k beszerzése (250-300M USD) és, hogy mennyibe kerülne az Ancsák felújítása + beszállni a Lechtfeldben megalakuló A400-as szállító ezredbe, akkor lehet, hogy az jött ki, hogy 8-10 évre megoldódik a szállítási problémánk, mondjuk 40-50M USD-ből (ezt csak behasaltam), és a fennmaradó 200-250M USD, pedig megmarad a Z2026 egyébb területeire.
Persze bármelyik új gép jobb lenne, mint az AN-26, de ez is egy olyan terület, ahol egyrészt az oroszok felé úgy tudunk gesztust tenni, hogy tulajdonképpen a NATO szempontjából nem esik csorba a renomén, és gyakorlatilag NATO rendszerébe egy modernizált AN-26 minimális melóval beilleszthető lenne.
Ezen gépeket az átalakítás után tisztán teherszállításra lehet használni. A személyszállításra van más! Az ejtőernyős kiképzésre még lehet alkalmas, de megadja a diverzifikáció lehetőségét is.
Ha C-130, KC-390, A-400M közül bármelyik is érkezik, akkor onnantól mindent azok fognak csinálni. Nem lesz pénz másikra!
Meglátjuk!!!

Értem, el tudok képzelni ilyesmi forgatókönyvet is, csak nagyon azt nyilatkozták eddig, hogy "rámpás, nehéz terhek terhek cipelésére" alkalmas típus jön. Ha jön, akkor a régi vasba már ne öljünk pénzt. Ha mégsem jön Bolsonaro, vagy nem azzal a repülővel jön amit szeretnénk, akkor lehet ..... De akkor csak elengedtünk valamit megint. :(
 
  • Tetszik
Reactions: Kishuszár

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 550
8 365
113
Abban az esetben nem biztos, hogyha azzal pénzt szabadíthatsz fel. Mondom, hogy mire gondolok:
A vezetésben esetleg felmerült, hogy mégsem olyan frankó ötlet a(z eddig mindenhonna ide visszajutó infó szerinti) KC-390-es beszerzése.
Ha összerakjuk a költségeket, hogy mennyiből jönne ki a KC-k beszerzése (250-300M USD) és, hogy mennyibe kerülne az Ancsák felújítása + beszállni a Lechtfeldben megalakuló A400-as szállító ezredbe, akkor lehet, hogy az jött ki, hogy 8-10 évre megoldódik a szállítási problémánk, mondjuk 40-50M USD-ből (ezt csak behasaltam), és a fennmaradó 200-250M USD, pedig megmarad a Z2026 egyébb területeire.
Persze bármelyik új gép jobb lenne, mint az AN-26, de ez is egy olyan terület, ahol egyrészt az oroszok felé úgy tudunk gesztust tenni, hogy tulajdonképpen a NATO szempontjából nem esik csorba a renomén, és gyakorlatilag NATO rendszerébe egy modernizált AN-26 minimális melóval beilleszthető lenne.
Ezen gépeket az átalakítás után tisztán teherszállításra lehet használni. A személyszállításra van más! Az ejtőernyős kiképzésre még lehet alkalmas, de megadja a diverzifikáció lehetőségét is.
Ha C-130, KC-390, A-400M közül bármelyik is érkezik, akkor onnantól mindent azok fognak csinálni. Nem lesz pénz másikra!
Meglátjuk!!!
Lehet benne valami. Mint pl Mi-24 es esetén. Egy Ancsa felújítással nyerhetnek vagy 8-10 évet még. Ennyi idő alatt gondolom csak fognak tudni választani a piacról valamely tipusból. Feltéve ha tényleg lesz ebből a felújításból valami.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 181
81 049
113
- A következő 10 évben valószínűleg nem cserélik le pl. a pontonhidakat.
- ebben az évben a GDP (1,41-1,26=) 0,15 %-át fizették ki előlegként (PZH, Leo, helikopterek)
- iraki kurdok felkészítését végzik az iraki misszióba
- a Falconok 92-93%-ban katonai feladatokat látnak el
- már a 2030-2032 időszakra terveznek, erre az időszakra esik a Gripenek lecserélése ( majd 2022-ben megmondják hogy mi lesz)
- 2023-tól jönnek a Leopard 2 A7-esek
- 2016-ban a NATO kérte a nehézdandár képességet, ezért veszik és a haza védelmében (NATO 3. cikkely)
- toborzás: sok a nem megfelelő jelölt a jelentkezők között (2026-ig még 7-8 ezer aktív katona kellene)

Mennyi most a magyar GDP? És annak mennyi a 0,15%-a?
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 341
96 710
113
2018-as adat áll rendelkezésre: 157.860.000.000 USD, aminek a 0,15%-a, kb. 70-72Mrd HUF

A honvédelmi ktg. vetés idén 513.mrd. Ebből 86 mrd. megy fejlesztésre. Extra év végi megmaradt pénz a többletadóbevételekből nincs benne. A tavaly karácsonyi akció is abból ment. Idén ez kb. 700 mrd. lesz. Ezt kell lassan majd a kormánynak priorizálni, mire veri el év végéig. Sztem jut majd ide is.
Jövő héten okosabbak leszünk, túl leszünk a török randin.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Lehet benne valami. Mint pl Mi-24 es esetén. Egy Ancsa felújítással nyerhetnek vagy 8-10 évet még. Ennyi idő alatt gondolom csak fognak tudni választani a piacról valamely tipusból. Feltéve ha tényleg lesz ebből a felújításból valami.
Ilyen vén An-26-ra már nagyjavítás után se adnak 5-6 év üzemidőnél többet, ráadásul a hajtómű ma már ugye ukrán származék, tehát az oroszok max két eddig ki nem használt tartalék-hajtóművüket tudják rátenni. Utána még mindig bejöhet az a probléma, honnan ad bárki az üzemelés közben lerobbanó bármilyen berendezés helyett (olaj- üzemanyag vagy hidraulika-szivattyúk, szelepek, munkahengerek, áramátalakítók és generátorok, elektronikus blokkok stb.) cseredarabot?!! Szóval szerintem az An-26-al már eddig is nagyon elmentünk a falnak a közelébe, csak nehogy az legyen a vége hogy felkenődünk rá!!
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 549
18 883
113

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 549
18 883
113
A honvédelmi ktg. vetés idén 513.mrd. Ebből 86 mrd. megy fejlesztésre. Extra év végi megmaradt pénz a többletadóbevételekből nincs benne. A tavaly karácsonyi akció is abból ment. Idén ez kb. 700 mrd. lesz. Ezt kell lassan majd a kormánynak priorizálni, mire veri el év végéig. Sztem jut majd ide is.
Jövő héten okosabbak leszünk, túl leszünk a török randin.

A tavalyi adatok alapján volt 145 Mrd maradvány. Erről tud valaki valamit?
https://www.parlament.hu/irom41/07556/adatok/fejezetek/13fio.pdf
Mi az az extra egyedi kiegészítés?
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Ilyen vén An-26-ra már nagyjavítás után se adnak 5-6 év üzemidőnél többet, ráadásul a hajtómű ma már ugye ukrán származék, tehát az oroszok max két eddig ki nem használt tartalék-hajtóművüket tudják rátenni. Utána még mindig bejöhet az a probléma, honnan ad bárki az üzemelés közben lerobbanó bármilyen berendezés helyett (olaj- üzemanyag vagy hidraulika-szivattyúk, szelepek, munkahengerek, áramátalakítók és generátorok, elektronikus blokkok stb.) cseredarabot?!! Szóval szerintem az An-26-al már eddig is nagyon elmentünk a falnak a közelébe, csak nehogy az legyen a vége hogy felkenődünk rá!!
Gondolom az oroszok szívesen kannibalizálnák a saját gépeiket, ha azért fizetne valaki. Amúgy is szabadulnának a típustól. Win-win. Egy-két évről lenne szó, nem évtizedekről.