Készül a hely az új vasaknak.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az A319 feladattal is teljesen egyetértek én is rühelltem sötét teherszállítókban fetrengeni órákig, sokkal jobb a turista osztályú ülés és fényviszonyok. De azért nem biztos, hogy lesz DIRCM és más finomság.
- Heti utánpótlás mennyisége: lehet hogy sok a heti 30 tonna...az biztos hogy 150 katona napi 6000 kalóriája nem kevés tömeg. Az is biztos hogy rengeteg minden függ a helyi körülményektől. Egy afrikai / szaharai misszió esetén pl. tuti hogy a vízellátás és tisztítás lenne a kritikus pont.Iszom szavaid, teljesen egyetértek veled, illetve csak apró megjegyzéseim vannak, az afgán tapasztalatok alapján.
Először is a heti 30 tonna utánpótlás nekem pöttyet soknak tűnik, mert üzemanyag általában van a szövetségesek logisztikájától, a lőszerfogyás minimális, jobbára kiképzési, a kaja, mosatás szintén a szövetséges vagy helyi erőforrásokból van. Némi alkatrész vagy járművek cseréje lehet nagyobb falat. Ha mégis heti 30 tonna kiszállítási igény jelentkezne akkor az A400M is majdnem kevés lenne, mert az egy gépnek biztos folyamatos feladat, egy karbantartáson van egy meg kiképzési repüléseket és minden mást csinál itthon.
Másik, hogy az én példám egy vészhelyzeti terv, ami a felső vezetés által meghatározott követelmények (elvi) teljesíthetőségét mutatja. Arra, jó, hogy azt mondhassuk vészhelyzetben mindenkit és a drágább eszközeinket magunk erejéből haza tudjuk hozni.
Harmadrészt az afgán tapasztalat az, hogy a nehéz cuccainkat Ruszlánnal vittük hoztuk, mert elsősorban biztonságosabb, mint isztánokban kavarni vele, másrészt 4000 km légvonalban az terepen, tengeren 9-10 000 is lehet, annak a szállítási költsége sem biztos, hogy rentábilis. Pl Kínából is minden szar repülővel jön, ha rendelsz valamit. Én sem értem, de valószínűleg kiszámolják az okosok, hogy mit éri meg hajón, vasúton és mit repülőn szállítani.
Ez utóbbihoz kapcsolódik még, hogy a magyar államnak sokkal nehezebb a hajón/vasúton szállított eszközöket "önerőből" biztosítottnak beállítani, hacsak nem veszünk tengeri hajókat, ázsiai vasútvonalakat. Fura, de a légiszállítás fajlagos költsége összemérhető az egyéb szállítási módokkal, különösen Ázsia kietlen vidékein, több ezer kilométeres távolságon. Én 10 éve valami 8 EUR/kg-ra emlékeztem, ami egy 14,5 tonnás BTR-nél egyébként az ára, de mi még a selejt gumit is ennyiért hoztuk haza.
Az A319 feladattal is teljesen egyetértek én is rühelltem sötét teherszállítókban fetrengeni órákig, sokkal jobb a turista osztályú ülés és fényviszonyok. De azért nem biztos, hogy lesz DIRCM és más finomság.
- Heti utánpótlás mennyisége: lehet hogy sok a heti 30 tonna...az biztos hogy 150 katona napi 6000 kalóriája nem kevés tömeg. Az is biztos hogy rengeteg minden függ a helyi körülményektől. Egy afrikai / szaharai misszió esetén pl. tuti hogy a vízellátás és tisztítás lenne a kritikus pont.
- Járművek karbantartása: szerencsére az ritka hogy teljes járművet kelljen cserélni. Inkább csak fődarabokat meg alkatrészeket kell utaztatni, azokból is csak a sürgős tételeket. Egy alap pótalkatrész, gumiköpeny alkatrész bázist már az elején ki kell vinni konténerben.
- Vészhelyzeti terv: a vészhelyzetnek vannak fokozatai. Egy azonnali kiürítést igénylő vészhelyzet esetén szerintem mindenki le fogja sz@rni hogy ott maradnak e járművek vagy sem... Ilyenkor szerintem spuri a legközelebbi alkalmas reptérig vagy leszálló helyig aztán tűz haza...Az utolsó majd bedob egy benzines palackot a járművekbe, aztán viszlát.
Minden más esetben a vészhelyzet fokának megfelelően szépen meg lehet szervezni hogy mi jön, mi marad.
- Ruszlán...abszolút egyetértek. Ha olyan ambícióink vannak amihez Ruszlán vagy C-17 kell, nosza rajta...arra a pár (tucat) fuvarra béreljünk nagy gépet vagy használjuk ki a pápai gépekben meglévő időnket. A korábbi cégemnél mi is Ruszlánnal reptettük a buszokat amerikába mikor elkéstünk a határidővel és hajóval már nem ért volna időben oda a cucc az Altonai tesztpályára.
- Tengeri szállítás: az "önerőből biztosított" alatt nem igazán értem mit értesz? Katonai kíséret a szállítmány mellé?
- A319: egy tisztességes katonai csapatszállítóra ha műveleti terület közelébe akarják engedni muszály lesz beszerezni olyan önvédelmi rendszert ami a MANPAD-ok ellen véd.
Az alkatrész, fődarab szállítás azt feltételezi, hogy van műhely, szerszám, szakember aki beépíti. Azt is ki kell vinni, tehát a helyzet hasonló.- Heti utánpótlás mennyisége: lehet hogy sok a heti 30 tonna...az biztos hogy 150 katona napi 6000 kalóriája nem kevés tömeg. Az is biztos hogy rengeteg minden függ a helyi körülményektől. Egy afrikai / szaharai misszió esetén pl. tuti hogy a vízellátás és tisztítás lenne a kritikus pont.
- Járművek karbantartása: szerencsére az ritka hogy teljes járművet kelljen cserélni. Inkább csak fődarabokat meg alkatrészeket kell utaztatni, azokból is csak a sürgős tételeket. Egy alap pótalkatrész, gumiköpeny alkatrész bázist már az elején ki kell vinni konténerben.
- Vészhelyzeti terv: a vészhelyzetnek vannak fokozatai. Egy azonnali kiürítést igénylő vészhelyzet esetén szerintem mindenki le fogja sz@rni hogy ott maradnak e járművek vagy sem... Ilyenkor szerintem spuri a legközelebbi alkalmas reptérig vagy leszálló helyig aztán tűz haza...Az utolsó majd bedob egy benzines palackot a járművekbe, aztán viszlát.
Minden más esetben a vészhelyzet fokának megfelelően szépen meg lehet szervezni hogy mi jön, mi marad.
- Ruszlán...abszolút egyetértek. Ha olyan ambícióink vannak amihez Ruszlán vagy C-17 kell, nosza rajta...arra a pár (tucat) fuvarra béreljünk nagy gépet vagy használjuk ki a pápai gépekben meglévő időnket. A korábbi cégemnél mi is Ruszlánnal reptettük a buszokat amerikába mikor elkéstünk a határidővel és hajóval már nem ért volna időben oda a cucc az Altonai tesztpályára.
- Tengeri szállítás: az "önerőből biztosított" alatt nem igazán értem mit értesz? Katonai kíséret a szállítmány mellé?
- A319: egy tisztességes katonai csapatszállítóra ha műveleti terület közelébe akarják engedni muszály lesz beszerezni olyan önvédelmi rendszert ami a MANPAD-ok ellen véd.
Ide rakom. Kis elemzés, hova is repülnek, használják, a katonai szállítókat.
https://wagnerpeter.blogspot.com/20...IwAR3Dtg3VS6WQEytp5i9bcDiIhDpS45n_b8oiT4Q7RH1
Alkatrész, fődarab, szakember: igen Ezekre is szükség van Egy tábori javítóműhely az kell. Ez nálam néhány konténer az anyagoknak és a szerszámoknak meg legalább egy műszaki mentő / vontató jármű. Aztán lehet nézegetni hogy a magyar Rábák vagy a francia járművek bírják jobban a strapát meg a homokot...Az alkatrész, fődarab szállítás azt feltételezi, hogy van műhely, szerszám, szakember aki beépíti. Azt is ki kell vinni, tehát a helyzet hasonló.
A vészhelyzeti terv nem lehet egy oldalas, hogy mindenki szaladjon és kapjon el egy gépet hazafele. Azt, hogy mit fognak ott hagyni a terv alapján az aktuális parancsnok el fogja dönteni a helyzet függvényében. A többszáz milliós járművek, fegyverek elvesztése indokolható, de az is lehet, hogy még van annyi idő, hogy berakják és hazahozzák. Ehhez azért kell egy elgondolás, ami megmutatja, hogy van-e esély egyáltalán hazahozni, vagy mennyi időbe kerül. Így tudnak számolni, mikor és mivel kezdjék a pakolást. Ha mindenki egy fogkefével gumisaruban jön haza egy román Herculesen az is terv, csak nem ez a politikai cél. Én így tudom . Vagy remélem.
A tengeri hajóknak is van kapacitása, a nagyok ott is kiszorítják a kicsiket. A vasút ugyan ez. Kettedik világbajnokság, Don-kanyar, német pajtások.
De azért az tisztán látszik, hogy jóval több helyet szabadítanak fel, mint ami 44 Leonak és pár Leguannak, meg Wiesentnek kell.Készül a hely az új vasaknak.
Fura, de a légiszállítás fajlagos költsége összemérhető az egyéb szállítási módokkal
Kb. 5 éve volt hír egy elég fura kínai ágyúról. Ahogy megjelentek róla a képek azonnal törölték is őket.Engem megmozgatott, csak ennyi időm, per pillanat nincs, hogy ezt lemodellezzem. Meg most éppen más irányba keresgélek...
Hja meg nem is vagyok hozzáértő. De ezt már tudjátok...
Ha már itt vagyunk, lehet, hogy hamarabb meglesz valakinek séróból a dolog:
A Boxer topicban felmerült a Cockerill tornyos 8x8-ak opciója, a könnyű tankok témakörével vegyítve. Nekem eszembe jutott egy másik alternatíva is, ami a "tűztámogató" elnevezést kitágítja. Ugye ott felmerült, hogy nem igazán hatékony a 105-ös űrméret modern környezetben. Ugyebár ezek huzagolt 105-öst hordoznak.
Azt tudom már, hogy a tüzérségi (howitzer) 105mm-es lövedék/lőszer (2 részes) nem egyezik meg a tankágyúba való lőszerrel (ott egybeépített), azonban azt nem tudom, hogy a HE lövedékben lévő töltet hatásossága milyen arányban van a tüzérségi lőszerével.
Mert az az érdekes, hogy a Cockerill torony meglepően nagy csőemelkedésre képes. Konkrétan 42 fokra. Azt gondolom, hogy ez már egy indirekt tűztámogatásra is alkalmas lehet, habár a promó anyagaiban az szerepel, hogy ez elsősorban a városi környezet miatt van így.
Az is igaz ugye, hogy a harckocsi lövegek csöve nem olyan sorozat terhelésre van kitalálva, mint a egy dedikált tüzérségi eszköz, azonban ez az opció egy tényleg all-around tűztámogató eszközt eredményezhet. Én mindenképpen a Leo zászlóaljat preferálnám mindkét gépesített dandárba, de ebbe
Mert ugye egy 105-ös AT löveg overkill a hk. alatt mindenre. De a csőből indítható LAHAT a hk. ellen is bevethetővé teszi (top attack 800mm, ahogy olvastam). Ha ezen túl a nagy csőemelkedés miatt még HE lőszerrel indirekt tűztámogatásra is alkalmas, akkor gyakorlatilag a gyalogság teljes értékű támogatója lehet. (tűztámogató századokban keverve aknavetős eszközökkel)
Itt az a kérdés, hogy bár én ezt fejben szépen összeraktam, de nem tudom, hogy mennyire működő fegyverrendszer lehet ez. Mert egy 105-ös lőszereinek egyszerűbb a logisztikája, valamint a desszanttér elég bő helyet biztosít nagyobb mennyiségű lőszer eltárolására is, még nagyobb lőszertípus választékban is.
Azért ide teszem, és nem a Boxer topicba folytatom, mert ez a MH szempontjából is releváns lehet.
Én azt gondolom, továbbra sem biztos, hogy el kellene vetni a 105-ös űrméretű eszközöket. Az az elméletem, hogy a területvédelmi tartalékos ezredek kaphatnának majd olcsón beszerezhető, fenntartható, logisztikázható (idősek és nők is könnyebben kezelhetik a 105-ös lőszert) ütegeket. És nem utolsó sorban könnyen kiképezhető rá a személyzet. Ráadásul egy digitalizált Giat LG1 MKIII tök alkalmas lenne erre a feladatra. Még a komoly lőelemszámítások is megspórolhatóak vele.
De ennek akkor van elsősorban létjogosultsága, ha a 105-ös űrméretet nem csak egyfajta eszköz használja. Még akkor is, ha a lőszer nem egyezik a tüzérségi és a harckocsi ágyúban. Ha a gyártó (erősen a Hirtenbergerre gondolok) képes ugyan azon a gépsoron - minimális átalakítással - mindkét típust gyártani, akkor a nagy tételű megrendelésekkel olcsón lehet tartani a lőszer beszerzését.
Nem tudom például, hogy a harckocsi és a tüzérségi lőszer lövedék része lehet-e azonos.
A kiszolgáló járművek is jönnek, már volt róluk szó!De azért az tisztán látszik, hogy jóval több helyet szabadítanak fel, mint ami 44 Leonak és pár Leguannak, meg Wiesentnek kell.
+a török járművek. A dandár majd teljes járműparkja megújul a fegyverzettel együtt.Ez lett az eredmény:
Kampfpanzer: 44db Leopard 2A7+
Panzerhaubitzen: 24db Pzh2000
Pionierpanzer és Bergepanzer: 5db Bpz Wisent 2
Brückenlegepanzer: 3db PzSBr Leguan
Fahrschulpanzer: néhány FSchPz Leopard 2
Gyakorló és kiképzőharckocsi: 14db Leopard 2A4
LKW: 20-40db MAN TGS teherautó
Gelaendefahrzeuge és Gelaendewagen: 20-30db Mercedes G250
Anhaenger - und Teil für Kampfpanzer: legalább 10db MAN HX81 harckocsitréler
Gepanzierte Fahrzeuge: 10-20db Mercedes Wolf
Landfahrzeuge: néhány MAN HX32 műszaki vontató-mentő jármű
Igazából "embuscade" a neve! Esetleg كمين .Igazából leséllás a neve .
A lesállás mozgó célponton van végrehajtva, a rajtaütés statikusonIgazából "embuscade" a neve! Esetleg كمين .
Bambara vagy tamasek nyelvű szótárat nem találtam hirtelen.
Az embuscade(gondolom ez franciául van)vagy angolul ambush az magyarul lesallás.Igazából "embuscade" a neve! Esetleg كمين .
Bambara vagy tamasek nyelvű szótárat nem találtam hirtelen.
A lesállás mozgó célponton van végrehajtva, a rajtaütés statikuson
Csak próbáltam humorizálni!Az embuscade(gondolom ez franciául van)vagy angolul ambush az magyarul lesallás.
Logisztikai feladat: Kitelepülés, Ellátás, Hazatelepülés
- Kitelepülés: amit lehet hajón konténerben a legközelebbi kikötőig,
...
- Hazatelepülés: ...A járművek traileren a legközelebbi kikötőig utaznak, onnan haza hajón. Ami még kell azok mennek konténerbe és a járművekkel együtt közúton a kikötőig, majd hajón haza.
Haza teherszállító repülő legfeljebb csak a fegyverek és a lőszerek jönnek, esetleg a könnyű terepjárók.
Elvileg nem. A helik se kaptak.lesz az új gépeknek magyar nevük? régen akár saját akár licensz volt, elneveztük őket valami történelmi személyről(zrínyi, botond).
nyilván a leopárd adott, a szerencsétlen török vasra is ráragad majd a jelcin, de ott a másik,az NMS. marad majd ez, vagy kap valami cool elnevezést?
lesz az új gépeknek magyar nevük? régen akár saját akár licensz volt, elneveztük őket valami történelmi személyről(zrínyi, botond).
nyilván a leopárd adott, a szerencsétlen török vasra is ráragad majd a jelcin, de ott a másik,az NMS. marad majd ez, vagy kap valami cool elnevezést?