A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 724
82 125
113
Az A319 feladattal is teljesen egyetértek én is rühelltem sötét teherszállítókban fetrengeni órákig, sokkal jobb a turista osztályú ülés és fényviszonyok. De azért nem biztos, hogy lesz DIRCM és más finomság.

Nagyon néztem a múltkor, amikor a belgák hozták el a magyarokat Maliból az egyetlen A321-esükkel, hogy azon van-e, de azon se volt semmilyen önvédelmi berendezés. Mennyire gyakori hogy utasszállító gépeken van ilyen? Elkezdtem keresni, de nem sok olyen gépet találtam, ami nem kimondottan kormánygép. Persze ettől még nagyon hasznos lenne, ha lenne a magyar gépeken.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
T

Törölt tag 1586

Guest
Iszom szavaid, teljesen egyetértek veled, illetve csak apró megjegyzéseim vannak, az afgán tapasztalatok alapján.
Először is a heti 30 tonna utánpótlás nekem pöttyet soknak tűnik, mert üzemanyag általában van a szövetségesek logisztikájától, a lőszerfogyás minimális, jobbára kiképzési, a kaja, mosatás szintén a szövetséges vagy helyi erőforrásokból van. Némi alkatrész vagy járművek cseréje lehet nagyobb falat. Ha mégis heti 30 tonna kiszállítási igény jelentkezne akkor az A400M is majdnem kevés lenne, mert az egy gépnek biztos folyamatos feladat, egy karbantartáson van egy meg kiképzési repüléseket és minden mást csinál itthon.
Másik, hogy az én példám egy vészhelyzeti terv, ami a felső vezetés által meghatározott követelmények (elvi) teljesíthetőségét mutatja. Arra, jó, hogy azt mondhassuk vészhelyzetben mindenkit és a drágább eszközeinket magunk erejéből haza tudjuk hozni.
Harmadrészt az afgán tapasztalat az, hogy a nehéz cuccainkat Ruszlánnal vittük hoztuk, mert elsősorban biztonságosabb, mint isztánokban kavarni vele, másrészt 4000 km légvonalban az terepen, tengeren 9-10 000 is lehet, annak a szállítási költsége sem biztos, hogy rentábilis. Pl Kínából is minden szar repülővel jön, ha rendelsz valamit. Én sem értem, de valószínűleg kiszámolják az okosok, hogy mit éri meg hajón, vasúton és mit repülőn szállítani.
Ez utóbbihoz kapcsolódik még, hogy a magyar államnak sokkal nehezebb a hajón/vasúton szállított eszközöket "önerőből" biztosítottnak beállítani, hacsak nem veszünk tengeri hajókat, ázsiai vasútvonalakat. Fura, de a légiszállítás fajlagos költsége összemérhető az egyéb szállítási módokkal, különösen Ázsia kietlen vidékein, több ezer kilométeres távolságon. Én 10 éve valami 8 EUR/kg-ra emlékeztem, ami egy 14,5 tonnás BTR-nél egyébként az ára, de mi még a selejt gumit is ennyiért hoztuk haza.
Az A319 feladattal is teljesen egyetértek én is rühelltem sötét teherszállítókban fetrengeni órákig, sokkal jobb a turista osztályú ülés és fényviszonyok. De azért nem biztos, hogy lesz DIRCM és más finomság.
- Heti utánpótlás mennyisége: lehet hogy sok a heti 30 tonna...az biztos hogy 150 katona napi 6000 kalóriája nem kevés tömeg. Az is biztos hogy rengeteg minden függ a helyi körülményektől. Egy afrikai / szaharai misszió esetén pl. tuti hogy a vízellátás és tisztítás lenne a kritikus pont.
- Járművek karbantartása: szerencsére az ritka hogy teljes járművet kelljen cserélni. Inkább csak fődarabokat meg alkatrészeket kell utaztatni, azokból is csak a sürgős tételeket. Egy alap pótalkatrész, gumiköpeny alkatrész bázist már az elején ki kell vinni konténerben.
- Vészhelyzeti terv: a vészhelyzetnek vannak fokozatai. Egy azonnali kiürítést igénylő vészhelyzet esetén szerintem mindenki le fogja sz@rni hogy ott maradnak e járművek vagy sem... Ilyenkor szerintem spuri a legközelebbi alkalmas reptérig vagy leszálló helyig aztán tűz haza...Az utolsó majd bedob egy benzines palackot a járművekbe, aztán viszlát.
Minden más esetben a vészhelyzet fokának megfelelően szépen meg lehet szervezni hogy mi jön, mi marad.
- Ruszlán...abszolút egyetértek. Ha olyan ambícióink vannak amihez Ruszlán vagy C-17 kell, nosza rajta...arra a pár (tucat) fuvarra béreljünk nagy gépet vagy használjuk ki a pápai gépekben meglévő időnket. A korábbi cégemnél mi is Ruszlánnal reptettük a buszokat amerikába mikor elkéstünk a határidővel és hajóval már nem ért volna időben oda a cucc az Altonai tesztpályára.
- Tengeri szállítás: az "önerőből biztosított" alatt nem igazán értem mit értesz? Katonai kíséret a szállítmány mellé?
- A319: egy tisztességes katonai csapatszállítóra ha műveleti terület közelébe akarják engedni muszály lesz beszerezni olyan önvédelmi rendszert ami a MANPAD-ok ellen véd.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 736
85 143
113
- Heti utánpótlás mennyisége: lehet hogy sok a heti 30 tonna...az biztos hogy 150 katona napi 6000 kalóriája nem kevés tömeg. Az is biztos hogy rengeteg minden függ a helyi körülményektől. Egy afrikai / szaharai misszió esetén pl. tuti hogy a vízellátás és tisztítás lenne a kritikus pont.
- Járművek karbantartása: szerencsére az ritka hogy teljes járművet kelljen cserélni. Inkább csak fődarabokat meg alkatrészeket kell utaztatni, azokból is csak a sürgős tételeket. Egy alap pótalkatrész, gumiköpeny alkatrész bázist már az elején ki kell vinni konténerben.
- Vészhelyzeti terv: a vészhelyzetnek vannak fokozatai. Egy azonnali kiürítést igénylő vészhelyzet esetén szerintem mindenki le fogja sz@rni hogy ott maradnak e járművek vagy sem... Ilyenkor szerintem spuri a legközelebbi alkalmas reptérig vagy leszálló helyig aztán tűz haza...Az utolsó majd bedob egy benzines palackot a járművekbe, aztán viszlát.
Minden más esetben a vészhelyzet fokának megfelelően szépen meg lehet szervezni hogy mi jön, mi marad.
- Ruszlán...abszolút egyetértek. Ha olyan ambícióink vannak amihez Ruszlán vagy C-17 kell, nosza rajta...arra a pár (tucat) fuvarra béreljünk nagy gépet vagy használjuk ki a pápai gépekben meglévő időnket. A korábbi cégemnél mi is Ruszlánnal reptettük a buszokat amerikába mikor elkéstünk a határidővel és hajóval már nem ért volna időben oda a cucc az Altonai tesztpályára.
- Tengeri szállítás: az "önerőből biztosított" alatt nem igazán értem mit értesz? Katonai kíséret a szállítmány mellé?
- A319: egy tisztességes katonai csapatszállítóra ha műveleti terület közelébe akarják engedni muszály lesz beszerezni olyan önvédelmi rendszert ami a MANPAD-ok ellen véd.

Egy állandó bázison megoldott a víz.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 564
18 942
113
- Heti utánpótlás mennyisége: lehet hogy sok a heti 30 tonna...az biztos hogy 150 katona napi 6000 kalóriája nem kevés tömeg. Az is biztos hogy rengeteg minden függ a helyi körülményektől. Egy afrikai / szaharai misszió esetén pl. tuti hogy a vízellátás és tisztítás lenne a kritikus pont.
- Járművek karbantartása: szerencsére az ritka hogy teljes járművet kelljen cserélni. Inkább csak fődarabokat meg alkatrészeket kell utaztatni, azokból is csak a sürgős tételeket. Egy alap pótalkatrész, gumiköpeny alkatrész bázist már az elején ki kell vinni konténerben.
- Vészhelyzeti terv: a vészhelyzetnek vannak fokozatai. Egy azonnali kiürítést igénylő vészhelyzet esetén szerintem mindenki le fogja sz@rni hogy ott maradnak e járművek vagy sem... Ilyenkor szerintem spuri a legközelebbi alkalmas reptérig vagy leszálló helyig aztán tűz haza...Az utolsó majd bedob egy benzines palackot a járművekbe, aztán viszlát.
Minden más esetben a vészhelyzet fokának megfelelően szépen meg lehet szervezni hogy mi jön, mi marad.
- Ruszlán...abszolút egyetértek. Ha olyan ambícióink vannak amihez Ruszlán vagy C-17 kell, nosza rajta...arra a pár (tucat) fuvarra béreljünk nagy gépet vagy használjuk ki a pápai gépekben meglévő időnket. A korábbi cégemnél mi is Ruszlánnal reptettük a buszokat amerikába mikor elkéstünk a határidővel és hajóval már nem ért volna időben oda a cucc az Altonai tesztpályára.
- Tengeri szállítás: az "önerőből biztosított" alatt nem igazán értem mit értesz? Katonai kíséret a szállítmány mellé?
- A319: egy tisztességes katonai csapatszállítóra ha műveleti terület közelébe akarják engedni muszály lesz beszerezni olyan önvédelmi rendszert ami a MANPAD-ok ellen véd.
Az alkatrész, fődarab szállítás azt feltételezi, hogy van műhely, szerszám, szakember aki beépíti. Azt is ki kell vinni, tehát a helyzet hasonló.
A vészhelyzeti terv nem lehet egy oldalas, hogy mindenki szaladjon és kapjon el egy gépet hazafele. Azt, hogy mit fognak ott hagyni a terv alapján az aktuális parancsnok el fogja dönteni a helyzet függvényében. A többszáz milliós járművek, fegyverek elvesztése indokolható, de az is lehet, hogy még van annyi idő, hogy berakják és hazahozzák. Ehhez azért kell egy elgondolás, ami megmutatja, hogy van-e esély egyáltalán hazahozni, vagy mennyi időbe kerül. Így tudnak számolni, mikor és mivel kezdjék a pakolást. Ha mindenki egy fogkefével gumisaruban jön haza egy román Herculesen az is terv, csak nem ez a politikai cél. Én így tudom :). Vagy remélem.
A tengeri hajóknak is van kapacitása, a nagyok ott is kiszorítják a kicsiket. A vasút ugyan ez. Kettedik világbajnokság, Don-kanyar, német pajtások.
 
K

kamm

Guest
Ide rakom. Kis elemzés, hova is repülnek, használják, a katonai szállítókat.

https://wagnerpeter.blogspot.com/20...IwAR3Dtg3VS6WQEytp5i9bcDiIhDpS45n_b8oiT4Q7RH1

Jo link, koszi - jol gondolkodik:

"Ma, talán már kétszeres vagy háromszoros védelmi költségvetés mellett ezeknek az utaknak a száma jóval több lehet, és nem azt mondom, hogy mindig, de sokszor hatékonyabb, gyorsabb megoldás saját géppel menni, mint kereskedelmivel. Nem olcsóbb, és ez nem is lehet az uralkodó szempont egy katonai szervezet szempontjából."
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 911
29 287
113
A fordított ozmózisos vítisztító rendszerek révén mindenhol, ahol valami víztartalmú dolog folyik.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az alkatrész, fődarab szállítás azt feltételezi, hogy van műhely, szerszám, szakember aki beépíti. Azt is ki kell vinni, tehát a helyzet hasonló.
A vészhelyzeti terv nem lehet egy oldalas, hogy mindenki szaladjon és kapjon el egy gépet hazafele. Azt, hogy mit fognak ott hagyni a terv alapján az aktuális parancsnok el fogja dönteni a helyzet függvényében. A többszáz milliós járművek, fegyverek elvesztése indokolható, de az is lehet, hogy még van annyi idő, hogy berakják és hazahozzák. Ehhez azért kell egy elgondolás, ami megmutatja, hogy van-e esély egyáltalán hazahozni, vagy mennyi időbe kerül. Így tudnak számolni, mikor és mivel kezdjék a pakolást. Ha mindenki egy fogkefével gumisaruban jön haza egy román Herculesen az is terv, csak nem ez a politikai cél. Én így tudom :). Vagy remélem.
A tengeri hajóknak is van kapacitása, a nagyok ott is kiszorítják a kicsiket. A vasút ugyan ez. Kettedik világbajnokság, Don-kanyar, német pajtások.
Alkatrész, fődarab, szakember: igen Ezekre is szükség van Egy tábori javítóműhely az kell. Ez nálam néhány konténer az anyagoknak és a szerszámoknak meg legalább egy műszaki mentő / vontató jármű. Aztán lehet nézegetni hogy a magyar Rábák vagy a francia járművek bírják jobban a strapát meg a homokot...
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Fura, de a légiszállítás fajlagos költsége összemérhető az egyéb szállítási módokkal

Ezt légyszi ne terjeszd, mert nagyon nem igaz. Nyilván nem mindenhol ezekkel az értékekkel kell számolni, de talán az arányok látszanak belőle.
The+modes+Cost+per+ton+mile+%28US%29+Air%3A+%241.35+Truck%3A+%240.18+Rail%3A+%240.04.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: endre and vilmoci

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 767
113
Engem megmozgatott, csak ennyi időm, per pillanat nincs, hogy ezt lemodellezzem. Meg most éppen más irányba keresgélek... :)
Hja meg nem is vagyok hozzáértő. De ezt már tudjátok... :rolleyes::p:D

Ha már itt vagyunk, lehet, hogy hamarabb meglesz valakinek séróból a dolog:
A Boxer topicban felmerült a Cockerill tornyos 8x8-ak opciója, a könnyű tankok témakörével vegyítve. Nekem eszembe jutott egy másik alternatíva is, ami a "tűztámogató" elnevezést kitágítja. Ugye ott felmerült, hogy nem igazán hatékony a 105-ös űrméret modern környezetben. Ugyebár ezek huzagolt 105-öst hordoznak.
Azt tudom már, hogy a tüzérségi (howitzer) 105mm-es lövedék/lőszer (2 részes) nem egyezik meg a tankágyúba való lőszerrel (ott egybeépített), azonban azt nem tudom, hogy a HE lövedékben lévő töltet hatásossága milyen arányban van a tüzérségi lőszerével.
Mert az az érdekes, hogy a Cockerill torony meglepően nagy csőemelkedésre képes. Konkrétan 42 fokra. Azt gondolom, hogy ez már egy indirekt tűztámogatásra is alkalmas lehet, habár a promó anyagaiban az szerepel, hogy ez elsősorban a városi környezet miatt van így.
Az is igaz ugye, hogy a harckocsi lövegek csöve nem olyan sorozat terhelésre van kitalálva, mint a egy dedikált tüzérségi eszköz, azonban ez az opció egy tényleg all-around tűztámogató eszközt eredményezhet. Én mindenképpen a Leo zászlóaljat preferálnám mindkét gépesített dandárba, de ebbe
Mert ugye egy 105-ös AT löveg overkill a hk. alatt mindenre. De a csőből indítható LAHAT a hk. ellen is bevethetővé teszi (top attack 800mm, ahogy olvastam). Ha ezen túl a nagy csőemelkedés miatt még HE lőszerrel indirekt tűztámogatásra is alkalmas, akkor gyakorlatilag a gyalogság teljes értékű támogatója lehet. (tűztámogató századokban keverve aknavetős eszközökkel)
Itt az a kérdés, hogy bár én ezt fejben szépen összeraktam, de nem tudom, hogy mennyire működő fegyverrendszer lehet ez. Mert egy 105-ös lőszereinek egyszerűbb a logisztikája, valamint a desszanttér elég bő helyet biztosít nagyobb mennyiségű lőszer eltárolására is, még nagyobb lőszertípus választékban is.
Azért ide teszem, és nem a Boxer topicba folytatom, mert ez a MH szempontjából is releváns lehet.
Én azt gondolom, továbbra sem biztos, hogy el kellene vetni a 105-ös űrméretű eszközöket. Az az elméletem, hogy a területvédelmi tartalékos ezredek kaphatnának majd olcsón beszerezhető, fenntartható, logisztikázható (idősek és nők is könnyebben kezelhetik a 105-ös lőszert) ütegeket. És nem utolsó sorban könnyen kiképezhető rá a személyzet. Ráadásul egy digitalizált Giat LG1 MKIII tök alkalmas lenne erre a feladatra. Még a komoly lőelemszámítások is megspórolhatóak vele.
De ennek akkor van elsősorban létjogosultsága, ha a 105-ös űrméretet nem csak egyfajta eszköz használja. Még akkor is, ha a lőszer nem egyezik a tüzérségi és a harckocsi ágyúban. Ha a gyártó (erősen a Hirtenbergerre gondolok) képes ugyan azon a gépsoron - minimális átalakítással - mindkét típust gyártani, akkor a nagy tételű megrendelésekkel olcsón lehet tartani a lőszer beszerzését.
Nem tudom például, hogy a harckocsi és a tüzérségi lőszer lövedék része lehet-e azonos.
Kb. 5 éve volt hír egy elég fura kínai ágyúról. Ahogy megjelentek róla a képek azonnal törölték is őket.
https://htka.hu/2015/06/11/uj-kinai-125-millimeteres-agyu/
Aztán mintha megjelent volna valami hasonló ágyú az ZBL-09 páncéloson is. Nos hálózat alapú hadviselés esetében, mikor a célpontok koordinátáis azonnal megosszák egymás közt, lehet, hogy érdemes elgondollkodni egy ilyen ágyún is.
Nem csak neked juthatott ez eszedbe.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 911
29 287
113
De azért az tisztán látszik, hogy jóval több helyet szabadítanak fel, mint ami 44 Leonak és pár Leguannak, meg Wiesentnek kell.
A kiszolgáló járművek is jönnek, már volt róluk szó!
Ez lett az eredmény:

Kampfpanzer: 44db Leopard 2A7+
Panzerhaubitzen: 24db Pzh2000
Pionierpanzer és Bergepanzer: 5db Bpz Wisent 2
Brückenlegepanzer: 3db PzSBr Leguan
Fahrschulpanzer: néhány FSchPz Leopard 2
Gyakorló és kiképzőharckocsi: 14db Leopard 2A4

LKW: 20-40db MAN TGS teherautó
Gelaendefahrzeuge és Gelaendewagen: 20-30db Mercedes G250
Anhaenger - und Teil für Kampfpanzer: legalább 10db MAN HX81 harckocsitréler
Gepanzierte Fahrzeuge: 10-20db Mercedes Wolf
Landfahrzeuge: néhány MAN HX32 műszaki vontató-mentő jármű
+a török járművek. A dandár majd teljes járműparkja megújul a fegyverzettel együtt.
 

ibanez de bobadilla

Well-Known Member
2019. szeptember 5.
898
2 878
93
Logisztikai feladat: Kitelepülés, Ellátás, Hazatelepülés
- Kitelepülés: amit lehet hajón konténerben a legközelebbi kikötőig,
...
- Hazatelepülés: ...A járművek traileren a legközelebbi kikötőig utaznak, onnan haza hajón. Ami még kell azok mennek konténerbe és a járművekkel együtt közúton a kikötőig, majd hajón haza.
Haza teherszállító repülő legfeljebb csak a fegyverek és a lőszerek jönnek, esetleg a könnyű terepjárók.​

b+ rudi, akkor most legyenek inkább hajóink??? :D
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and SilvioD
G

Galthran

Guest
lesz az új gépeknek magyar nevük? régen akár saját akár licensz volt, elneveztük őket valami történelmi személyről(zrínyi, botond).

nyilván a leopárd adott, a szerencsétlen török vasra is ráragad majd a jelcin, de ott a másik,az NMS. marad majd ez, vagy kap valami cool elnevezést?
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 411
131 814
113
lesz az új gépeknek magyar nevük? régen akár saját akár licensz volt, elneveztük őket valami történelmi személyről(zrínyi, botond).

nyilván a leopárd adott, a szerencsétlen török vasra is ráragad majd a jelcin, de ott a másik,az NMS. marad majd ez, vagy kap valami cool elnevezést?
Elvileg nem. A helik se kaptak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 724
82 125
113
lesz az új gépeknek magyar nevük? régen akár saját akár licensz volt, elneveztük őket valami történelmi személyről(zrínyi, botond).

nyilván a leopárd adott, a szerencsétlen török vasra is ráragad majd a jelcin, de ott a másik,az NMS. marad majd ez, vagy kap valami cool elnevezést?

A H-145M-nek lett neve?
Állítólag a "okos tojás"-nak nevezik a szolnokiak, de ez nem a hivatalos neve.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal