Tényleg minőségi ugrásnak látszik az F-35, de a Gripen tapasztalatokat szélnek ereszteni sem logikus... A vegyes üzemeltetésről meg sokan azt írják marhaság... Hát nem tudom.
Kettő vagy többtípusos kisebb légierők:Az F-35 eleve egy nem olcsó és nem olcsón üzemeltethető típus. Viszont az, hogy két teljesen eltérő logisztikájú külön "elsővonalas" gépet üzemeltessünk egyszerre az maga a nagybetűs luxus lenne. Sok nálunk nagyobb/gazdagabb országnak sem megy (persze nem is akarják) ...
Két elsővonalbeli típussal:
Indonéz Légierő: 5+11db Szu-27SK/Szu-30MK és 33db F-16A/B/C/D
Maláj Királyi Légierő: 18db Szu-30 és 8db F/A-18D
Mianmari Légierő: 9db Szu-30SME és 31db Mig-29SM
Thai Királyi Légierő: 7db Jas-39C, 30db F-5E és 38db F-16
Egy első és egy másodvonalbeli típussal:
Chilei Légierő: 11db F-5E/F és 46db F-16A/B/C/D
Cseh Légierő: 12db Jas-39C és 16db L-159A
Svájci Légierő: 25db F/A-18C és 29db F-5E
Marokkói Légierő: 23db F-16C/D, 24db Mirage F1 és 26db F-5E
Nekem nem úgy tűnik, hogy a Föld leggazdagabb országai lennének ezek többségükben!
Az igazság az, hogy ilyen darabszámok mellett nem lesz olcsóbb, ha tizennégy helyett huszonnyolc gépet rendszeresít valaki, lényegében mindegy, hogy egyszer huszonnyolc, vagy kétszer tizennégy gépünk van, az árak között csak a típusspecifikumok fognak eltérést okozni! Az USA kivételével jelenleg senki nem rendel olyan darabszámokat, amik lényegi árcsökkenést jelentenének a megrendelőnek, úgyhogy fölösleges dömpingáruhoz hasonlítani a korszerű vadászgépeket és úgy kezelni, mintha tízzel több az olcsóbb lenne. Ezek kisszériás, majdhogynem manufakturális szinten produkált egyedi termékek, amely szériák olykor csak pár tucat gépet jelentenek. Utoljára igazából a hidegháború idején zajlott komoly sorozatgyártás a katonai repülőgépiparban, azóta csak a darabszámok zuhannak és az árak emelkednek egyformán drasztikusan, nem véletlenül.
A magyar légierő nyugodtan lehet kéttípusos, nincs jelentősége.