Sajnos a magyar Red Flag részvételnek semmiféle realitása nincs. Amikor Mk-82-re nem adnak pénzt, akkor nem fognak egy olyan gyakorlatra menni a gépek, ahol csak egy gép keró költsége igen sok bomba ára lenne. És akkor még ott fel sem szálltak. A Red Flag alsó hangon két hét, ahol legalább minden másnap repülnek.
Mivel nem minden pilóta tud levegőben tankolni alsó hangon 5 leszállás kéne ehhez. UK, Izland, Új-Fundland, NY és Nevada, de ez is igen erős alsó becslés, a realitás lehet, hogy inkább 6-7 megálló lenne. A német MiG-29-esek asszem 13 leszállással mentek ki oda. Ok, a Gripen ennél jobb, de kb. 2 óra 20 perces repülés eddig a csúcs.
Nézzük meg, hogy egy Gripen képes-e egyáltalán a Keflavik St. Johns (NF) távra, ami kb. 2600 km.
A Gripen 3 pótossal 5 tonna kerót visz, de ebben tartalék is van, de úgy is erős közelítés lesz a lenti számolás
az F-16CJ-re alapozva.
- Az F-16CJ 2 db pótossal kb. 12 ezer ezer font kerót visz.
- A gép felszálló tömege csak a pótossal 33 ezer font tája.
- Kb. 1500 font a tartalék és az emelkedés is opt. magasságra repszimes múltból fejből legalább 1000 font.
- Tehát marad kb. 9000 font optimális magasságon, és marad a leszállásra és bizt. tartaléknak is.
2 pótossal fogyasztás (DI = 80 tája) ,15 nm/lb táján van és amikor kezd a gép nagyon kevés keróval repülni, akkor ez 0,2 tájára megy fel. Legyen 0,175 az átlag. Tehát képes a gép repülni. 9000*0,16 = 1575 nm = 2918 km-et. Az emelkedés kevesebb, mint 80 km-et vesz igénybe.
Tehát elvileg képes az F-16CJ átrepülni, a teljes út átlaga mondjuk 4077 kg/2918 km = 1,4 kg/km erősen lefelé kerekítve. Ha a gépek visznek magukkal áttelepülő
Sajnos a magyar Red Flag részvételnek semmiféle realitása nincs. Amikor Mk-82-re nem adnak pénzt, akkor nem fognak egy olyan gyakorlatra menni a gépek, ahol csak egy gép keró költsége igen sok bomba ára lenne. És akkor még ott fel sem szálltak. A Red Flag alsó hangon két hét, ahol legalább minden másnap repülnek.
Mivel nem minden pilóta tud levegőben tankolni alsó hangon 5 leszállás kéne ehhez. UK, Izland, Új-Fundland, NY és Nevada, de ez is igen erős alsó becslés, a realitás lehet, hogy inkább 6-7 megálló lenne. A német MiG-29-esek asszem 13 leszállással mentek ki oda. Ok, a Gripen ennél jobb, de kb. 2 óra 20 perces repülés eddig a csúcs.
Nézzük meg, hogy egy Gripen képes-e egyáltalán a Keflavik St. Johns (NF) távra, ami kb. 2600 km.
A Gripen 3 pótossal 5 tonna kerót visz, de ebben tartalék is van, de úgy is erős közelítés lesz a lenti számolás
az F-16CJ-re alapozva.
- Az F-16CJ 2 db pótossal kb. 12 ezer ezer font kerót visz.
- A gép felszálló tömege csak a pótossal 33 ezer font tája.
- Kb. 1500 font a tartalék és az emelkedés is opt. magasságra repszimes múltból fejből legalább 1000 font.
- Tehát marad kb. 9000 font optimális magasságon, és marad a leszállásra és bizt. tartaléknak is.
2 pótossal fogyasztás (DI = 80 tája) ,15 nm/lb táján van és amikor kezd a gép nagyon kevés keróval repülni, akkor ez 0,2 tájára megy fel. Legyen 0,175 az átlag. Tehát képes a gép repülni. 9000*0,16 = 1575 nm = 2918 km-et. Az emelkedés kevesebb, mint 80 km-et vesz igénybe.
Tehát elvileg képes az F-16CJ átrepülni, a teljes út átlaga mondjuk 4077 kg/2918 km = 1,4 kg/km erősen lefelé kerekítve. Ha a gépek visznek magukkal áttelepülő konténert a személyes cuccoknak és TGP-t, mert AG feladatot is gyakorolni akarnak, akkor a távolság 2600 km alá esik két pótossal, és harmadikkal kb. teljesíthető. De inkább tankerrel mennek a jenkik. De ők jenkik...
Viszont, ha a Gripen is kb. ez a kategória, csak kicsivel jobb a fogyasztás, akkor, ha csak 1 géppár megy repülni 2x22 ezer km-et oda vissza, akkor csak a keró 61 tonna. Ez kb. 77 ezer liter.
A keró ára 20 évre visszamenőleg. Erős becsléssel legyen 2USD/gal = 0,52 USD/liter.
https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=jet-fuel&months=240
Na, csak az üzemanyag költsége egy ilyen kalandnak lenne legalább 35 ezer dollár. Ez kb. 16 db Mk-82 ára. És egy szem bombát sem vettünk. Pedig, ha spórolós módon, egy gép csak 2 bombát oldana gyakorlásként, hogy mindenki a rendszerben élessel lőjön, akkor szűken is, de legalább dobálhatna valaki. De nem.
Ez alapján te mit gondolsz? Red Flag? És akkor vannak egyéb költségek is az úton, nem csak a keró...
Ez álomnak szép, de semmiféle forrás nincs mögötte.
Így sincs értelme. A 2026-os gépek közül a legöregebb is alig 20 évnél idősebb. Az utolsó gép 2007-ben érkezett. Az a mai világban iszonyatosan fiatal gépnek számít ez és a magyar repórák mellett egyikbe sincs 2500 óra se még belekerve talán vagy talán csak 1-2-be. Ember, az USAF-nak van 9000 óra feletti F-16-osa...
Semmi értelme a Gripen lecserélésének és 2026-ben erre az esély 0. Anyagilag és ütemterveben is. Vegyük már észre.
Gripen bejelentés 2001 szept. 12.
Szerződés módosítás 2003
Utolsó gépek 2007 jan. végén érkezetek, ha jól emlékszem, az emlékezetes Szekeres beszéd.
A telje készültséget 2010-től vették át.
2003-2010 = 7 év.
Még, ha pörgetnék is az egészet és csak AP A cél, akkor is. És mire cserélnéd le? Minek cserélsz le egy bejáratott, ismert gépet full kiépült háttérrel és üzemeltetési kultúrával egy másik gépre, ami kb. ugyanazt tudja minőségben? A Gripen is kaphat AESA radart a flotta cseréjének töredékéből.
Aki a Gripen lecseréléséről dumál 2026-30 táján annak nagyon messzire gurult el a gyógyszere.
a személyes cuccoknak és TGP-t, mert AG feladatot is gyakorolni akarnak, akkor a távolság 2600 km alá esik két pótossal, és harmadikkal kb. teljesíthető. De inkább tankerrel mennek a jenkik. De ők jenkik...
Viszont, ha a Gripen is kb. ez a kategória, csak kicsivel jobb a fogyasztás, akkor, ha csak 1 géppár megy repülni 2x22 ezer km-et oda vissza, akkor csak a keró 61 tonna. Ez kb. 77 ezer liter.
A keró ára 20 évre visszamenőleg. Erős becsléssel legyen 2USD/gal = 0,52 USD/liter.
https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=jet-fuel&months=240
Na, csak az üzemanyag költsége egy ilyen kalandnak lenne legalább 35 ezer dollár. Ez kb. 16 db Mk-82 ára. És egy szem bombát sem vettünk. Pedig, ha spórolós módon, egy gép csak 2 bombát oldana gyakorlásként, hogy mindenki a rendszerben élessel lőjön, akkor szűken is, de legalább dobálhatna valaki. De nem.
Ez alapján te mit gondolsz? Red Flag? És akkor vannak egyéb költségek is az úton, nem csak a keró...
Ez álomnak szép, de semmiféle forrás nincs mögötte.
Így sincs értelme. A 2026-os gépek közül a legöregebb is alig 20 évnél idősebb. Az utolsó gép 2007-ben érkezett. Az a mai világban iszonyatosan fiatal gépnek számít ez és a magyar repórák mellett egyikbe sincs 2500 óra se még belekerve talán vagy talán csak 1-2-be. Ember, az USAF-nak van 9000 óra feletti F-16-osa...
Semmi értelme a Gripen lecserélésének és 2026-ben erre az esély 0. Anyagilag és ütemterveben is. Vegyük már észre.
Gripen bejelentés 2001 szept. 12.
Szerződés módosítás 2003
Utolsó gépek 2007 jan. végén érkezetek, ha jól emlékszem, az emlékezetes Szekeres beszéd.
A telje készültséget 2010-től vették át.
2003-2010 = 7 év.
Még, ha pörgetnék is az egészet és csak AP A cél, akkor is. És mire cserélnéd le? Minek cserélsz le egy bejáratott, ismert gépet full kiépült háttérrel és üzemeltetési kultúrával egy másik gépre, ami kb. ugyanazt tudja minőségben? A Gripen is kaphat AESA radart a flotta cseréjének töredékéből.
Aki a Gripen lecseréléséről dumál 2026-30 táján annak nagyon messzire gurult el a gyógyszere.