A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 107
113
A Griffek szerződése 2026-ig tart, előtte néhány évvel tudni fogunk valamit. A Z2026-ban egészen biztosan nem lesz vadász beszerzés.
Már a Z2030 része valószínűleg az az 1300 milliárd. A lengyel F-35 menetrend:

2020 szerződés, 2028-tól a gépek egy része bevethető.

Idei szerződéssel talán valami hasonló lenne a helyzet nálunk is.
 
T

Törölt tag 2822

Guest
Német tüzérség, német mbt, sanszos hogy német ifv is jön, emellett európai helikoptereink és eddig szállítóink vannak. Nem lehetséges, hogy ha egyáltalán új gépeket is vesznek azok is gripenek lesznek? Azért ötlött ez fel bennem, mert ugyan még csak beszélnek róla, de a franciák és a németek többször mondták, hogy elkötelezettek egy európai közös 5. generációs gép kifejlesztésében. Na mármost, eddig nagyon jó döntések születtek a beszerzések terén. De azoknak is igaza van akik szerint ezt a politika (is) motiválta. Mivel a német vonalat követjük, mi van ha előre gondolkozik a vezetés, és akár új gripenek beszerzését is átmeneti, réskitöltőnek szánja amíg nem lehet egy francia-német ötödik generációs gépet rendszeresíteni a jövőben?
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem egy dolog biztos, még legalább 14 db vadászgépre szükségünk lenne, semmi bajom a Gripen-el,de ha már választani kéne, akkor inkább már F-16V vagy F-35 persze látjuk, hogy a szlovákok is szinte F-35-ös árában vették. Mindig várjuk, hogy ki lesz az USA következő elnöke,de gondolom egy vadászgép beszerzés nem 4 évre szól. A másik dolog: Svédország sem egy nagyhatalom,de ilyen indokkal össze lehetne kötni 1-2 század Gripen meg a CV90-ket, mert lett írva a fórumban, hogy mindenből a lehető legjobbat. Számomra a láncos IFV terén egyértelmű a Puma és Lynux,mert a kelet-német anyucikánkat meg kell nyugtatni. A harmadik dolog: elhangzott a fórumon,hogy a 8x8-as Patria 3-4 milla. Gondolom, ez a csupasz ára,mert a Patria meg a Boxer között akkora különbség nem lehet árban, jó, tudom, pár száz ezer meg főleg 1 milla is sokat számít,de a Patriat most nem érzem a levegőben, tárgyaltunk mostanság egyáltalán a finnekkel ? Vagy esetleg a lengyel Rosomak.Az USA-hoz visszatérve, ha már végképp venni kell valamit, párszor le lett írva,hogy számunkra a legnagyobb luxus kimondottan a harci helikopter beszerzés. Mondjuk 8 db Apache-t vagy Vipers-t, el tudnék képzelni,mert szerintem ennyire azért a környező országokhoz képest nem lóghatunk ki a sorból, az USA-ból való fegyverbeszerzés terén.
Az első két mondat után felesleges tovább olvasni. 28 darabos légierő kétféle típussal...?
Az ötlet is nevetséges.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ezt mind nem vitatva, Blogen az azt követô idôszakról beszél (melynek elôkészületeit már 2026 elôtt szükséges elkezdeni).
Tehát az most, hogy mi nincs a Z2026-ban, nem releváns információ.
Dehogy! Blogen már tegnap megrendelte volna az F-35-öt!
Ha F-35, az akkor még idén kiderül szerintem, mert ott nagyon számít az időtényező a Gripenek miatt.
Mondjuk arra kíváncsi lennék, hogy milyen időtényező siettet bennünket vadászgép "fronton". Mert hogy a Gripenek 2035-40-ben is lazán fognak légirendőrködni az fix. Valamikor abban az intervallumban kell véglegesen dönteni az utódról.
Jelen pillanatban én mindenképpen és mihamarabb elindítanám minimum 2 gépen a C+ upgrade csomag integrálását. Valamint beszerezném a szükséges fegyverzetet.
Amennyiben 1 éves tesztelés után is hibátlan az upgrade (esetleges felmerülő hibákat lehet javíttatni a svédekkel), akkor be lehet rendelni a fennmaradó 10 gépnek a fejlesztését (egyelőre a kétülésesekhez nem nyúlnék) Amennyiben elkészül legalább 4 gép akkor bejelentkeznék a következő esedékes Red Flagre, hogy megnézzük, hogy mire elég ez a csomag (Ez kb. 2023-24). A kiértékelés után pedig el lehet dönteni, hogy milyen irányban szeretnénk továbbmenni.
Ha rendben van az ott nyújtott teljesítmény, akkor simán második század lízingelése (akár úgy is, hogy nem kell a tulajdonunkba kerülnie, és úgy még kevesebbe is kerülne) már C+-os upgrade csomaggal (ezzel párhuzamosan a D-ket is upgradelni lehet).
Ha elmarad a várt teljesítmény, akkor egy gyors E teszt megmutathatja, hogy mennyit várhatunk a svédektől még a Gripen platformon.
Ha nem mennek át, akkor szépen elgondolkodhatunk, hogy mi is legyen a továbbiakban. Az FCAS 2030-32-re már szerintem működő gépnek kell lennie. legkésőbb '40 várják rendszerbe. Az ott tapasztaltak pedig meg fogják mutatni, hogy tulajdonképpen "melyik vonatra is szálljunk.
A környékünkön lévő F-16-os beszerzések megmutatják, hogy 15-20-éven belül alapvetően csak mi változtathatunk az erőviszonyokon.
Mi nagyon kényelmes helyzetben vagyunk. Sehova nem kell rohannunk. A szomszédaink gazdasági ereje nem tesz lehetővé ugribugrálást egyik géptípusról a másikra.
Egyedül a horvátok nem véglegesítették a szitut, de azt gondolom, hogy ott a gazdasági volumen behatárolja a lehetőségeket.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm, vata and Anti

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ezt mind nem vitatva, Blogen az azt követô idôszakról beszél (melynek elôkészületeit már 2026 elôtt szükséges elkezdeni).
Tehát az most, hogy mi nincs a Z2026-ban, nem releváns információ.
Már mi a kénkőnek kellene most elkezdeni az előkészületeit?!! A 2026-ban Griffekre lejáró szerződés csak azt jelenti, hogy akkorra kifizetjük a lízingdíjat, a gépek magyar tulajdonba kerülnek, de a repülőképességüket attól NEM vesztik el, szóval semmi szükség másnaptól lecserélni a Gripeneket!! Van még hátra akkor is X évük, de vehetünk melléjük másik századra való E-Gripent vagy F-35-öt vagy akármit - MAJD valamikor 2030-35 táján. Már ha lesz rájuk egyáltalán pilótánk meg elég műszaki is ... anélkül meg minek, rozsdásodni a MiG-29-ek mellé?!!
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 855
29 107
113
Már mi a kénkőnek kellene most elkezdeni az előkészületeit?!! A 2026-ban Griffekre lejáró szerződés csak azt jelenti, hogy akkorra kifizetjük a lízingdíjat, a gépek magyar tulajdonba kerülnek, de a repülőképességüket attól NEM vesztik el, szóval semmi szükség másnaptól lecserélni a Gripeneket!! Van még hátra akkor is X évük, de vehetünk melléjük másik századra való E-Gripent vagy F-35-öt vagy akármit - MAJD valamikor 2030-35 táján. Már ha lesz rájuk egyáltalán pilótánk meg elég műszaki is ... anélkül meg minek, rozsdásodni a MiG-29-ek mellé?!!
Kötünk e rájuk újabb támogatási szerződést és milyet, ez az időtényező!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Már a Z2030 része valószínűleg az az 1300 milliárd. A lengyel F-35 menetrend:

2020 szerződés, 2028-tól a gépek egy része bevethető.

Idei szerződéssel talán valami hasonló lenne a helyzet nálunk is.
A lengyeleknél azért van beragadva a pánikgomb, mert:
  1. Az oroszok...
  2. Mert még mindig 27 Mig-29-es és 18 Su-22-es van az inventoryban, ebből a 29-esek peregnek lefelé, mint a ősszel a legyek. Legutóbb biztonsági okokból 1 évig álltak a betonon.
  3. Már a meglévő F-16 C/D-ik is jóval használtabbak, mint a mieink, mivel jódarabig nekik kellett a hátukon vinniük a teljes légtérvédelmet. Sőt nekik sokkal több BAP-juk is volt, ráadásul azokat egyedül tolták, nem másik 1-2 nemzettel, mint mi.
  4. A jelenlegi helyzetben berendelt 32db F-35 valószínűleg nem is lesz elegendő, így további F-16-osokat is kell venniük. Már letárolt használtak (A-k) átvétele is szóba került.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and tonyo

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Kötünk e rájuk újabb támogatási szerződést és milyet, ez az időtényező!
Már miért ne kötnénk? Mikor tudtommal kimagasló a hadrafoghatóság, és eddig a kezdeti nehézségek ellenére is tudták garantálni a vállalást. Ráadásul már van egy kialakul, jól működő munkakapcsolat.
A szerződés miatt van még mindig 14 gépünk, és nem 13.
Vagy tudsz olyan alternatíváról, hogy 2026-ig kiépítünk egy Gripen alkatrészgyártó és nagyjavító kapacitást? 14 gépre?
A dél-afrikaiak is megpróbáltak okosak lenni, aztán 1 év után rájöttek, hogy nem is történhetne jobb dolog velük, mint a SAAB szerződés. Pedig nekik azért ott a DENEL is, ami meg komoly repülőgép beszállítói kapacitással rendelkezik (bár már lehet hogy múltidő, mert csődvédelembe menekültek).
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 832
6 191
113
Már mi a kénkőnek kellene most elkezdeni az előkészületeit?!! A 2026-ban Griffekre lejáró szerződés csak azt jelenti, hogy akkorra kifizetjük a lízingdíjat, a gépek magyar tulajdonba kerülnek, de a repülőképességüket attól NEM vesztik el, szóval semmi szükség másnaptól lecserélni a Gripeneket!! Van még hátra akkor is X évük, de vehetünk melléjük másik századra való E-Gripent vagy F-35-öt vagy akármit - MAJD valamikor 2030-35 táján. Már ha lesz rájuk egyáltalán pilótánk meg elég műszaki is ... anélkül meg minek, rozsdásodni a MiG-29-ek mellé?!!

Nem velem vitatkozol.
Csak azt citáltam ide, amit Blogen írt.
Már bánom, hogy belefolytam.

Dehogy! Blogen már tegnap megrendelte volna az F-35-öt!

Bizonyára így van és nem szeretnék az ördög ügyvédje sem lenni, de úgy korrekt, hogy (legalábbis itt) ezt írta:

Akármit is hiszel te, ez vaskosan politika és a katonák annyit szólhattak bele, hogy amikor nekik szegezték a Gripen helyett jó lenne az F-35 2026 után kérdést, akkor válaszolhattak igennel, vagy nemmel, miután biztosították őket, hogy ez nem a Z26 beszerzéseinek kárára megy, hanem huszonhat utáni tétel lesz!
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Én anno így képzeltem volna el:
katonailak-park.jpg

A katona a karrierjét a kadétszálláson kezdi főiskolán, vagy szerződésesként itt tölti a próbaidejét. Innen kerül át a legénységi szállások valamelyikére, függően a családi állaptotától. Nőtlenek a nőtlenszálláson, házasok az emeletes családos szálláson egészen az első gyerekig (kétszobás lakások), majd azután családos sorházban. Altisztek, tisztek a családi állapotuktól függetlenül a nekik kiutalt típusházban, míg a főtisztek és tábornokok villában.

Az én véleményem, hogy annyit kell építeni, amekkora ott az állomány és elvárás kell legyen, hogy a katonavárosban lakjanak. Ezek nem nagy városok, ötezer környéki kisvárosok, a főtéren a dandárparancsnoksággal, a helyőrségi templommal és fontosabb adminisztratív épületekkel és természetesen katonaiskolákkal a katonagyerekeknek, sportkomplexummal, stb. A lényeg az, hogy kialakuljon a testületi szellem, hogy a katona ne csak átmeneti állapot legyen, hanem életforma, közösség, kaszt. Maga a lakhatás ingyenes kell legyen, csak a közüzemi számlákat és egy fenntartást szolgálló közös költséget kelljen fizetniük, ha van saját tulajdonuk a közelben akkor adják ki bérbe és legyen abból is jövedelmük!

Ehhez kelljen társuljon további kedvezmény, mint személyi jövedelemadó kedvezmény (mondjuk a szerződéses/hivatásos katonák nulla százalék SZJA-t fizessenek, függetlenül attól, hogy hány gyerekük van), gépjárművásárlási program a családosoké mintájára, stb.

Igazából nem kerülne olyan sokba, komoly, igaz csak egyszeri beruházás lenne a magyar építőiparnak és olyan testületi szellemet teremtene, ami utoljára a monarchia hadseregének volt!

Másnap nem lenne tűzoltó, rendőr aki felvenné a szolgálatot, de igazából az összes állami alkalmazott necces lenne, ráadásnak az adófizető zsebében is jogosan nyílna a bicska, hogy az új elitnek minden ingyen van. Így is nagy a szakadék, nem kéne ezt tovább mélyíteni. Tisztességes fizetés, rendes munkakörülmények a többi nem az állam dolga.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and alali77

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 551
8 367
113
Ezt mind nem vitatva, Blogen az azt követô idôszakról beszél (melynek elôkészületeit már 2026 elôtt szükséges elkezdeni).
Tehát az most, hogy mi nincs a Z2026-ban, nem releváns információ.
Álmodozni lehet. Viszont túlzásba vitt álmodozásal már szerintem át lehet esni a ló túlsó oldalára.
F-35 öt személy szerint irreálisnak tartanám. Max valamikor 2030-2035 után esetleg. Akkor is átgondolva felvetni a kérdést. Nem fejest ugrani a mélyvízbe. Mert előbb szerintem épüljön ki minden. Laktanyák, rendszerek, humán erőforrások pótlása, személyi felszerelések........... ja a dandárok is legyenek rendbe mindenbe.
Mekkora öszegbe fájna ez így? Na ha ezek meglesznek akkor felölem jöhetnek az 5 il 5+ gen gépek.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nem velem vitatkozol.
Csak azt citáltam ide, amit Blogen írt.
Már bánom, hogy belefolytam.



Bizonyára így van és nem szeretnék az ördög ügyvédje sem lenni, de úgy korrekt, hogy (legalábbis itt) ezt írta:
Blogen képzelődik.
Hogy a retekbe ne menne az azonnali F-35 beszerzés a Z2026 célkitűzésinek rovására?
Még a lengyeleknél is a rohamtempójú haderőfejlesztés rovására megy, pedig náluk a hajlandóság már évek óta az egekben van.
Aztán nézd meg, hogy milyen tankjaik vannak. Hogy áll az IFV csere programjuk. Hogy mikor fognak elbúcsúzni a Mi-24-esektől (náluk már biztos a modernizáció). Nézd meg hogy hogy áll a flottájuk. (per pillanat használt svéd tengeralattjáróra alkudoznak, meg a kiszuperált NDK-s gyorsnaszádokat fogják toldozni - már másodszor)
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 287
113
Szerintem sem árt ha úszóképes az IFV de nincs akkora jelentősége mint gondoljuk ugyanis ha csak a Dunát és a Tiszát veszem alapul egy kerekes úszóképes IFV-k a természetes átkelőkön kívüli (amelyeket amúgy is figyel az ellenség egy háborús helyzetben) ezen két folyó partvonalának jellegénél fogva nincs sok esélye,hogy a túlsó partra sikeresen kitudjon jutni,alacsony mederteltségnél ez még hatványozottan igaz.

Én úgy tudom, hogy a Kelet-Nyugat irányú közlekedésnél ígyis-úgyis hanyagolnák a meglévő Duna hidakat és inkább pontonozás lenne.
Aztán lehet, hogy azóta meggondolták magukat...

crew compartmentje
Küzdőtér. Szerintem rendben van.

Amúgy az fel sem merül, hogy esetleg a marha sok zseton egy jórésze állománymegtartó intézkedésre is mehet? Katonai lakóparkok meg hasonlók létrehozása etc.

Papa azt mondta, hogy már nem szeretnének ilyennel vacakolni, inkább adnak hozzájárulást, aztán oldd meg magadnak.

Oszd már el drágám a fenti összeget az aktuális USD/HUF árfolyammal, meg mondjuk 400-zal (darabszám)! 10M USD-s tételt fogsz kapni. Az meg pont az IFV nagyságrendje (supporttal, lőszerrel, oktatással, és még lehet, hogy némi gyöngédség is belefér valamelyik Bayor műintézményben :p).
Meg számold ki, hogy ha tényleg kapunk gyártási lehetőséget, akkor azt nem hinném, hogy nagyobb tempóban fogjuk produkálni, mint a PSM 2 gyára egyenként (most csak példának hoztam a PUMA-t) Ott kb. 30db/év mennyiségben gyártanak. Ha leosztod a 400 járművet 30-cal, akkor az 13+ évre jön ugye ki. Hja és még nem áll a gyár! ÉS nincsen rendszerben a jármű - bármelyik legyen is!

És ha két gyártósoron megy?
 

K.Atti63

Active Member
2019. február 4.
254
104
43
Az első két mondat után felesleges tovább olvasni. 28 darabos légierő kétféle típussal...?
Az ötlet is nevetséges.
Bocsi,de lehet,hogy félreérthető voltam, de ki beszél itt kétféle üzemeltetésről? Én 2026-30 után értettem. Én nem szenvedek megalomániában, nem lebecsülve egyik fegyvernemet sem, de a szárazföldi technika az szerintem fontosabb. A Griffekre visszatérve tudom,hogy 2026-ban már a mieink lesznek, viszont már nem mai csirkék lesznek,úgyhogy ne is olvasd tovább a előző hozzászólásom,nem rád értve, egyeseknek már a fegyverbeszerzéshez a politika is hozzákavarodik, az már magas. Remélem, nem vetted ezt személyesedésnek.;):) Mert gondolom ez a fórum azért van, hogy megvitassuk, mi hogyan lenne jó, mert ha mindenki egyformán gondolkodna,az már rég rossz lenne. :eek::D:p:p
 
  • Tetszik
Reactions: L.O.B

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Küzdőtér. Szerintem rendben van.
Nem vagyok benne biztos, hogy egy Rába H-ban a kabint küzdőtérnek hívják. Ok, hogy a BTR-ben az a neve, de ez az M3 tulajdonképpen egy kétéltű teherautó egy 3 (?) fős kabinnal.
Olyan szót akartam találni, amelyik lefedi mind a BTR küzdőterét, mind a kabint.
A lényeg az, hogy megértettétek.
A lényeg, hogy az M3 kabinja/küzdőtere a vízvonal felett van. Vízbe merülésnél csak akkor kerülhet víz alá, ha drasztikusan megsérülnek a ponton úszó elemek.
A BTR esetében a merülési vonal alatt van a küzdőtér oldalsó ajtajai, amiket ráadásul gyakran nyitogatnak. A benne lévő tömítés könnyen károsodhat. Egy tömítési hiba a jármű 2/3-adát eláraszthatja vízzel.

És ha két gyártósoron megy?
Itthonra 2? A németeknek is összesen van annyi! :eek::D
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Kötünk e rájuk újabb támogatási szerződést és milyet, ez az időtényező!
Ez kizárólag két dolgon múlik:
- MI akarunk-e kötni ilyen szerződést
- meg tudjuk/akarjuk-e fizetni azt az árat amit a svédek kérnek ezért
Ha mindkettőre pozitív a MI válaszunk, akkor szerintem a svédek nem lesznek olyan csökkentek, hogy elhajtsanak bennünket - főleg ha belengetjük, hogy utána/mellé pár év múlva jöhet plusz egy századra való Gripen E, meg esetleg két mini-AWACS is tőlük.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113