Mondjuk arra kíváncsi lennék, hogy milyen időtényező siettet bennünket vadászgép "fronton". Mert hogy a Gripenek 2035-40-ben is lazán fognak légirendőrködni az fix. Valamikor abban az intervallumban kell véglegesen dönteni az utódról.
Jelen pillanatban én mindenképpen és mihamarabb elindítanám minimum 2 gépen a C+ upgrade csomag integrálását. Valamint beszerezném a szükséges fegyverzetet.
Amennyiben 1 éves tesztelés után is hibátlan az upgrade (esetleges felmerülő hibákat lehet javíttatni a svédekkel), akkor be lehet rendelni a fennmaradó 10 gépnek a fejlesztését (egyelőre a kétülésesekhez nem nyúlnék) Amennyiben elkészül legalább 4 gép akkor bejelentkeznék a következő esedékes Red Flagre, hogy megnézzük, hogy mire elég ez a csomag (Ez kb. 2023-24). A kiértékelés után pedig el lehet dönteni, hogy milyen irányban szeretnénk továbbmenni.
Ha rendben van az ott nyújtott teljesítmény, akkor simán második század lízingelése (akár úgy is, hogy nem kell a tulajdonunkba kerülnie, és úgy még kevesebbe is kerülne) már C+-os upgrade csomaggal (ezzel párhuzamosan a D-ket is upgradelni lehet).
Ha elmarad a várt teljesítmény, akkor egy gyors E teszt megmutathatja, hogy mennyit várhatunk a svédektől még a Gripen platformon.
Ha nem mennek át, akkor szépen elgondolkodhatunk, hogy mi is legyen a továbbiakban. Az FCAS 2030-32-re már szerintem működő gépnek kell lennie. legkésőbb '40 várják rendszerbe. Az ott tapasztaltak pedig meg fogják mutatni, hogy tulajdonképpen "melyik vonatra is szálljunk.
A környékünkön lévő F-16-os beszerzések megmutatják, hogy 15-20-éven belül alapvetően csak mi változtathatunk az erőviszonyokon.
Mi nagyon kényelmes helyzetben vagyunk. Sehova nem kell rohannunk. A szomszédaink gazdasági ereje nem tesz lehetővé ugribugrálást egyik géptípusról a másikra.
Egyedül a horvátok nem véglegesítették a szitut, de azt gondolom, hogy ott a gazdasági volumen behatárolja a lehetőségeket.