A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Bubu bocs

Well-Known Member
2021. január 6.
3 938
16 388
113
Versenytargyalast? Mire, F-35-re, amit egyedul a LM gyart? Se fule, se farka.

Ha a Gripen E/F ellen ertetted, akkor ott a finn HX: €10B/$11.7B alatt kell maradnia az ajanlatoknak 64 geppel.
A Saab nemhogy 64 E/F-et ad annyiert, mar felfegyverezve (!), de meg bedobott 2 fullos GlobalEye 6500at es helyi gyartast es az osszes ktget, amit az uj tipus bevezetese es uzemeltetese jelent evekre elore.
Ehhez kepest a 64 F-35 semmifele helyi gyartast vagy tamogatast nem ajanl, meg local javitast sem ajanlott az airframre, mig a Saab mindent helyben csinalna, finn teruleten, finn munkaerovel - ez pl egy oroszokkal vivot haboru eseten elet-halal ill donto kerdes lehet, a svedekkel kozos, egyuttmukodo, networked gepparkrol mar nem is beszelve... mindezt ugy, hogy maris $12.4B az arcedula meg mukodesi ktg nelkul is, a megszabott anyagi keretbe sem fert bele.
Ha mindehhez hozzaadjuk, hogy raadasul $35,000 korul jar a reporaja, ami cirka 3x az E/F becsult koltsegenek, azaz kizart dolog, hogy 64 gepet lehetne szolgalatban tartani, akkor talan mar ertheto szamodra is, miert rohog hangosan mindenki, amikor te kifejted, hogy olcsobb az F-35 a Gripen E/F-nel. :D
Még szerencse, hogy Benkő nyilatkozata óta nyílt titok, hogy E/F-ünk lesz, úgyhogy szerencsére az F-35 miatt nekünk nem kell paráznunk.:cool:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
z FCAS francia vezetese az ellentete a sved management es design elveknek, raadasul a Saab messze elottuk jar a networked/cloud/EW temaban. Ha be is szallnak, szerintem az csak akkor tortenik, ha a britek/BAE/akarki is beszall veluk avagy valami laza szerkezetu egyuttmukodes lesz (azaz lesz megint Rafale-EF split pl FCAS-F, FCAS-DE/SP/akarki meg FCAS-Saab designok a vegen.)
Igazság szerint a SAAB azt nyilatkozta, hogy Ő mindenhova beszáll, ahova felkérik. Ezt tette a Boeinggel a T7 Red Hawk-kal, vagy most a Tempesttel.
Hat a BAE azt csinal, amit akar, de szinte biztos, hogy a Tempest bedol, egy kanyit nem fognak kapni a britektol evekig.
A Tempest különben - szerintem - sokkal inkább életképes kooprodukció.
Egyrészt, mert ott a SAAB, másrészt, mert a résztvevők külön-külön - ha nagyon akarnak akkor sem - lennének képesek saját gépet összerakni.
A Dassault pont most azzal a kártyával jött elő, hogy "tulajdonképpen nekik ez az egész egyedül is menne". Az Airbus dettó így okoskodhat.
De sem a Leonardo, sem a RR, sem a BAE, sem a SAAB nem lenne képes egyedül minden részét lefejleszteni az egész gépnek. Ha nagyon megfeszülnek, akkor lehet, de pénzügyileg akkor is szükség van a 3 állam támogatására.
Különben ahogy az angol idő előtti szivárogtatásokból kiderül az angolok mindent feltesznek a Tempestre, még az F-35 eddigi biztos rendelésén felüli tervezett rendelések lemondása árán is!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
K

kamm

Guest
Igazság szerint a SAAB azt nyilatkozta, hogy Ő mindenhova beszáll, ahova felkérik. Ezt tette a Boeinggel a T7 Red Hawk-kal, vagy most a Tempesttel.
Ja, hat vannak feltetelei, gondolom. :)

A Tempest különben - szerintem - sokkal inkább életképes kooprodukció.
Egyrészt, mert ott a SAAB, másrészt, mert a résztvevők külön-külön - ha nagyon akarnak akkor sem - lennének képesek saját gépet összerakni.
A Saab azert mar parat osszerakott. ;) A stealth sem lenne problema, csak qqqqrva draga lenne nekik egyedul, ertelmetlenseg.

A Dassault pont most azzal a kártyával jött elő, hogy "tulajdonképpen nekik ez az egész egyedül is menne". Az Airbus dettó így okoskodhat.
Hat, addig, amig ki nem derul a ktg, mert akkor Macron es Merkelek is beintenek kulon-kulon mindkettonek, hogy azt mar nem kisfiam, odamesz es kibekulsz vele es egyutt csinaljatok es akkor csak a felet fizetem.

De sem a Leonardo, sem a RR, sem a BAE, sem a SAAB nem lenne képes egyedül minden részét lefejleszteni az egész gépnek. Ha nagyon megfeszülnek, akkor lehet, de pénzügyileg akkor is szükség van a 3 állam támogatására.
Igen, Saabnak penz kellene ra, de a masik kettonek meg aztan nem is hiszem, hogy menne a svedek vagy masok nelkul.

Különben ahogy az angol idő előtti szivárogtatásokból kiderül az angolok mindent feltesznek a Tempestre, még az F-35 eddigi biztos rendelésén felüli tervezett rendelések lemondása árán is!

Az bitang, igen, most olvastam a brit temaban. :D En most mar semmin sem lepodok meg, siman latom azt a lehetoseget is, hogy teljesen kifarolnak az F-35-bol a kisebb orszagok, akik meg nem vettek at gepet... a finnek, ha van egy csepp eszuk, ezek utan szoba sem allnak a LMnal.
 
K

kamm

Guest
Eddig hány német francia közös fejlesztésből lett konkrét közös termék?

Közös fejlesztésű termékük nincs. Mindenki a sajátját hegeszti cégen belül. Az FCAS rövid távon borul az MGCS meg majd 3/4-körül fog szétesni két típusra.

De hat pont ezt vazoltam feljebb: FCAS-F, FCAS-DE plusz FCAS-Saab verziok stb. De ettol meg a stealth/frame/engine/stb fo fejlesztesi ktg megoszlanak, az mar hatalmas elony.

Ja, no meg Atlas. :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 210
81 095
113
"A csoporttagok sorából végezetül a híradó specialista, az „Echo” ismertetése következik..."

x6040e6d6d2997934170826.jpg.pagespeed.ic.-_a95_sY-F.webp
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A Saab azert mar parat osszerakott. ;) A stealth sem lenne problema, csak qqqqrva draga lenne nekik egyedul, ertelmetlenseg.
Na náluk ez is egy komoly gond, na meg a hajtómű! :rolleyes:
Hat, addig, amig ki nem derul a ktg, mert akkor Macron es Merkelek is beintenek kulon-kulon mindkettonek, hogy azt mar nem kisfiam, odamesz es kibekulsz vele es egyutt csinaljatok es akkor csak a felet fizetem.
:cool:
Igen, Saabnak penz kellene ra, de a masik kettonek meg aztan nem is hiszem, hogy menne a svedek vagy masok nelkul.
Igen, ezért gondolom, hogy a Tempest MINDEKÉPPEN megépül. Egyszerűen ha az angol és az olasz kormányok nem csinálnak saját programot, akkor beszívják. És az F-35 után már szerintem 2x meggondolják a dolgot.
Az bitang, igen, most olvastam a brit temaban. :D En most mar semmin sem lepodok meg, siman latom azt a lehetoseget is, hogy teljesen kifarolnak az F-35-bol a kisebb orszagok, akik meg nem vettek at gepet... a finnek, ha van egy csepp eszuk, ezek utan szoba sem allnak a LMnal.
Azért azt a kását nem eszik olyan forrón.
Van akinek ideális megoldás. Az angoloknál szimplán csak sikerült belemanőverezni magukat egy gazdasági fosverembe.
Ezen felül a drónok burtális - ugyanakkor megtévesztő - eredményei sok politikust megrészegítenek.
Ezzel együtt nem gondolom, hogy 48 F-35B-nél megállna az angol MOD. Ha más nem, akkor 10-20db tartalék gépet még vesznek 0 suporttal, majd a Norvégokhoz hasonlóan letárolják őket. Azért az igen kellemetlen lesz, ha elkezdik elveszíteni a gépeket és már nem tudják pótolni őket.
A Tempest nem lesz képes helyből felszállni. Tehát a B-ket nem tudja leváltani.

Nekünk meg pont azért kell kivárnunk a típusváltással, mert '35 környékén, már javában fognak repkedni az alternatívák. És úgy fogják a leállás előtt álló F-35-ösöket rádmelegíteni. Ez nem azt jelenti, hogy meg is kell venni, csak annyit, hogy sokkal kellemesebb alkupozícióban leszünk.
 
K

kamm

Guest
Na náluk ez is egy komoly gond, na meg a hajtómű! :rolleyes:

:cool:

A hajtomurol a minap kerdeztem, hogy az EuroJet fejleszt valamit a torokoknek, nem...?

Igen, ezért gondolom, hogy a Tempest MINDEKÉPPEN megépül. Egyszerűen ha az angol és az olasz kormányok nem csinálnak saját programot, akkor beszívják. És az F-35 után már szerintem 2x meggondolják a dolgot.
Hat... ket kormany, amelyiknek szo szerint lyukas a gatya a seggen, az olaszokat a decemberi EU csomag a hitelcsodtol mentette meg.

Azért azt a kását nem eszik olyan forrón.
Van akinek ideális megoldás. Az angoloknál szimplán csak sikerült belemanőverezni magukat egy gazdasági fosverembe.
Ezen felül a drónok burtális - ugyanakkor megtévesztő - eredményei sok politikust megrészegítenek.
Ezzel együtt nem gondolom, hogy 48 F-35B-nél megállna az angol MOD. Ha más nem, akkor 10-20db tartalék gépet még vesznek 0 suporttal, majd a Norvégokhoz hasonlóan letárolják őket. Azért az igen kellemetlen lesz, ha elkezdik elveszíteni a gépeket és már nem tudják pótolni őket.
A Tempest nem lesz képes helyből felszállni. Tehát a B-ket nem tudja leváltani.
Viszont mindossze 50 geppel es az is mind B... hat, nem tudom, erdemes-e erolkodniuk ket carrierrel egyaltalan.

Nekünk meg pont azért kell kivárnunk a típusváltással, mert '35 környékén, már javában fognak repkedni az alternatívák. És úgy fogják a leállás előtt álló F-35-ösöket rádmelegíteni. Ez nem azt jelenti, hogy meg is kell venni, csak annyit, hogy sokkal kellemesebb alkupozícióban leszünk.
Hogy erted? Nekunk valamit rendelnunk kell 2-3 even belul, mert mire megjonnek, 20 eve repulnek majd a mostani Gripenek.
A jelenlegi lineupbol kell venni valamit, ami igy az E/F jelenti, masnak semmi ertelme jelenleg. Viszont akkor mit es minek vennenk cirka 10 evvel kesobb? Extra szazadra gondolsz?
Nem tudom, az F-35 szerintem (az F-22-vel egyutt) egy inkompetenciaba fulladt meregdraga kozbulso lepcso lesz visszanezve, en kivancsian varom, mikor jon egy ujabb, F-16-szinten popularis design...
 
T

Törölt tag 4082

Guest
A jelenlegi lineupbol kell venni valamit, ami igy az E/F jelenti, masnak semmi ertelme jelenleg.
Igazából annak sincs. Az 5 gen elején venni egy kétes harcértékű, 4 generációs típusban benn ragadni újabb 50 évre. Ha légirendészkedni akarunk akkor arra mig 21 is jó...