A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 408
113
Igen (annak fényében, hogy vannak akik a kiképzési mivolta mellett ezzel a géppel valamilyen harci bevethetőséget vizionálnak).
Természetesen az NG legfontosabb feladata a kiképzés lenne, és ami még fontosabb talán, a puffer funkció. Ez utóbbi alatt azt értem, hogy békeidőben a Gripenek száma még ha nagyobb is lenne, de akkor is véges. A saját pilótaképzés beindításával viszont folyamatosan fognak kikerülni vadászgépre alkalmas, vagy kevésbé alkalmas pilóták a rendszerből. A kevésbé alkalmasak mennek ugye szállítóra, vagy helikopterre, ha elfogadják, vagy mennek a "civil piacra". (Ezzel nem akarom őket degradálni, mert szerintem egy helikopter kabinjában is lehet egészen befosatós szituba kerülni!)
Ezzel együtt viszont a folyamatos képzés folyamatos utánpótlást fog eredményezni. Viszont nem lesz annyi üresedés a Gripen ülésben kezdetben.
És pont emiatt - a csehek rendszeréhez hasonlóan - kell a rendszerbe tenni egy puffer századot (akár 12-16 géppel is), ahol a friss pilóták repülési és harcászati tapasztalatot szerezhetnek akár több évig is dekkolva. A cseheknél erre ALCA-kat használnak, de az osztrákoknál is megvolt a Saab 105 "személyében".
Ebben az átmeneti időben egy értékelési rendszerrel ki lehet szűrni a tényleg TOP tehetségeket, és így csak azoknak kell majd kifizetni a Saabnál a Gripen átképzést, akik tényleg a legjobbak.
Másrészről ezt a századot, "helyzet" esetén ugyan úgy be lehet vetni! Nem, nem ők lesznek a lándzsa hegye, de azt gondolom, hogy egy támadó helikopterrel megközelítőleg azonos feladatokat simán kaphatnak, és még nagyobb is lesz a túlélési esélyük, már csak a nagyobb sebesség miatt is.
Ahogy - természetesen - egy támadó helikoptert sem küldenék be érintetlen légvédelem HMZ-jébe, úgy egy NG-t sem. Ahhoz a légvédelmet már le kell gyalulni. De igen, ha ott vannak a gépek, akkor én igenis felhasználnám őket.

Mert szerintem nincs az a "jóderekú" MANPAD Isten, aki ezt a sebességet le tudja követni egy low level attackban közlekedő L-39 esetén (egy régi L-39 van a videón):
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Mert szerintem nincs az a "jóderekú" MANPAD Isten, aki ezt a sebességet le tudja követni egy low level attackban közlekedő L-39 esetén (egy régi L-39 van a videón):
Én értelek,...
a videóhoz meg annyit, hogy ilyen magasságon ekkora sebességgel jelenleg semmivel sem tudnál érdemben támadni,...ha bombát is oldanál akkor is szükséges lenne néhány apróság, amivel jelenleg nem rendelkezünk:
bsu-85-image22.gif

bsu-86-image26.gif

... gyakoraltilag a videón bemutatott megközelitésből max "aknát szórhatnál" vlmi konténarből, minden máshoz kicsit nagyobb magasságból kell nekiindulni...,de repülésben jártasabbak majd kijavitanak ha tévedek.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 408
113
Én értelek,...
a videóhoz meg annyit, hogy ilyen magasságon ekkora sebességgel jelenleg semmivel sem tudnál érdemben támadni,...ha bombát is oldanál akkor is szükséges lenne néhány apróság, amivel jelenleg nem rendelkezünk:
bsu-85-image22.gif

bsu-86-image26.gif

... gyakoraltilag a videón bemutatott megközelitésből max "aknát szórhatnál" vlmi konténarből, minden máshoz kicsit nagyobb magasságból kell nekiindulni...,de repülésben jártasabbak majd kijavitanak ha tévedek.
Dehogy! Minden helikopter fegyvert (ATGM, NIR, csövesek) tudsz használni ebből a magasságból. A helikopterek is onnan használják.
Egy NLOS-hoz még csak EO torony sem kell neki. Elegendő egy Link kapcsolat, amin keresztül megkapja a cél adatait...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
A helikopterek is onnan használják.
Igen, de a helikopterek sem igy száguldozva eregetik az "áldást", ilyet max a szirektől láthattál a 24-essel...ne azt tekintsük alapnak. Láttam Alca-s videókat gépágyú lövészettel, bombavetéssel is, pl. itt:
...és ez már nem az a magasság, mint a műrepülő videóban. Ezt bizony úgy le törlik az égről mint a huzat...
Az NG nyilván megfelelő kiképzésre, de ha körbe nézel a szomszédos légvédelmi technikáknál, hát...HA tiéd a teljes légi fölény, HA lenne hozzá datalink, és HA nem zavarnák azt,...akkor talán...
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 683
13 345
113
NG? L-39NG-re gondolsz?

Igen (annak fényében, hogy vannak akik a kiképzési mivolta mellett ezzel a géppel valamilyen harci bevethetőséget vizionálnak).


A pilótás L-39NG-nek Drón-Vezérként van/lenne/lehetne még "némi" szerepe a használt L-39-ekből létrehozott drón-flottával.
Ezeknek ha a Griff ad EW-t Ár/Érték arányban bőven nyertesen --pilóta nélküli "áldozatokkal"-- tudják hozni a környékbeli légvédelmet.
Kellő számba, tálcán.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 314
13 348
113
Természetesen az NG legfontosabb feladata a kiképzés lenne, és ami még fontosabb talán, a puffer funkció. Ez utóbbi alatt azt értem, hogy békeidőben a Gripenek száma még ha nagyobb is lenne, de akkor is véges. A saját pilótaképzés beindításával viszont folyamatosan fognak kikerülni vadászgépre alkalmas, vagy kevésbé alkalmas pilóták a rendszerből. A kevésbé alkalmasak mennek ugye szállítóra, vagy helikopterre, ha elfogadják, vagy mennek a "civil piacra". (Ezzel nem akarom őket degradálni, mert szerintem egy helikopter kabinjában is lehet egészen befosatós szituba kerülni!)
Ezzel együtt viszont a folyamatos képzés folyamatos utánpótlást fog eredményezni. Viszont nem lesz annyi üresedés a Gripen ülésben kezdetben.
És pont emiatt - a csehek rendszeréhez hasonlóan - kell a rendszerbe tenni egy puffer századot (akár 12-16 géppel is), ahol a friss pilóták repülési és harcászati tapasztalatot szerezhetnek akár több évig is dekkolva. A cseheknél erre ALCA-kat használnak, de az osztrákoknál is megvolt a Saab 105 "személyében".
Ebben az átmeneti időben egy értékelési rendszerrel ki lehet szűrni a tényleg TOP tehetségeket, és így csak azoknak kell majd kifizetni a Saabnál a Gripen átképzést, akik tényleg a legjobbak.
Másrészről ezt a századot, "helyzet" esetén ugyan úgy be lehet vetni! Nem, nem ők lesznek a lándzsa hegye, de azt gondolom, hogy egy támadó helikopterrel megközelítőleg azonos feladatokat simán kaphatnak, és még nagyobb is lesz a túlélési esélyük, már csak a nagyobb sebesség miatt is.
Ahogy - természetesen - egy támadó helikoptert sem küldenék be érintetlen légvédelem HMZ-jébe, úgy egy NG-t sem. Ahhoz a légvédelmet már le kell gyalulni. De igen, ha ott vannak a gépek, akkor én igenis felhasználnám őket.

Mert szerintem nincs az a "jóderekú" MANPAD Isten, aki ezt a sebességet le tudja követni egy low level attackban közlekedő L-39 esetén (egy régi L-39 van a videón):

Ez drón munka, minek akarsz visszamenni 40 évet az időben? Jobb drón manapság ráadásul stealth, nem is kell ilyen üzemanyagzabáló alacsony magasságon szórakáznia.
Engedd el, annak a gépnek egy ekkora ország esetén semmi értelme. A szűkös erőforrásokat erre elkölteni marhaság.
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
810
2 098
93
Természetesen az NG legfontosabb feladata a kiképzés lenne, és ami még fontosabb talán, a puffer funkció. Ez utóbbi alatt azt értem, hogy békeidőben a Gripenek száma még ha nagyobb is lenne, de akkor is véges. A saját pilótaképzés beindításával viszont folyamatosan fognak kikerülni vadászgépre alkalmas, vagy kevésbé alkalmas pilóták a rendszerből. A kevésbé alkalmasak mennek ugye szállítóra, vagy helikopterre, ha elfogadják, vagy mennek a "civil piacra". (Ezzel nem akarom őket degradálni, mert szerintem egy helikopter kabinjában is lehet egészen befosatós szituba kerülni!)
Ezzel együtt viszont a folyamatos képzés folyamatos utánpótlást fog eredményezni. Viszont nem lesz annyi üresedés a Gripen ülésben kezdetben.
És pont emiatt - a csehek rendszeréhez hasonlóan - kell a rendszerbe tenni egy puffer századot (akár 12-16 géppel is), ahol a friss pilóták repülési és harcászati tapasztalatot szerezhetnek akár több évig is dekkolva. A cseheknél erre ALCA-kat használnak, de az osztrákoknál is megvolt a Saab 105 "személyében".
Ebben az átmeneti időben egy értékelési rendszerrel ki lehet szűrni a tényleg TOP tehetségeket, és így csak azoknak kell majd kifizetni a Saabnál a Gripen átképzést, akik tényleg a legjobbak.
Másrészről ezt a századot, "helyzet" esetén ugyan úgy be lehet vetni! Nem, nem ők lesznek a lándzsa hegye, de azt gondolom, hogy egy támadó helikopterrel megközelítőleg azonos feladatokat simán kaphatnak, és még nagyobb is lesz a túlélési esélyük, már csak a nagyobb sebesség miatt is.
Ahogy - természetesen - egy támadó helikoptert sem küldenék be érintetlen légvédelem HMZ-jébe, úgy egy NG-t sem. Ahhoz a légvédelmet már le kell gyalulni. De igen, ha ott vannak a gépek, akkor én igenis felhasználnám őket.

Mert szerintem nincs az a "jóderekú" MANPAD Isten, aki ezt a sebességet le tudja követni egy low level attackban közlekedő L-39 esetén (egy régi L-39 van a videón):
Kár, hogy nincs ALCA NG..
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Akárhogy is nézem a magyar Tucano majd olasz Master a legjobb opció nekünk a pilótaképzésre ma.
 
K

kamm

Guest
Ezen okfejtés alapján a mi kis "rántotthúsunkba" akkor teljesen felesleges F-35 is venni hiszen már a felszálláskor kiszúrják őket.
Amit osszekever, az a radaron latni, meg leloni. Ha van legvedelem, akkor felszallhat mindketto, sot, ha van sajat vedett buborekounk, akkor aajat legterbol is lovoldozhet megfelelo fegyverzettel - viszont ehhez total felrslrges az F-35, mert a stealth itt kvazi hasznalhatatlan, a valagunkba lat mindenki. Missziozashoz nagyon draga jatekszer lenne, raadasul az E/F meg mar most is erosebb networked warfareben es EWben is jobbnak tippelem...
Roviden a lenyeg, hogy mig a stealth total lenyegtelen a KMben, addig a 2-3x life cycle ktg miatt 2x annyi E/F lehetne reptetni 20-30 evig, mint F-35, ugyanabbol a budgetbol, nem kell uj infra ala es jobb az EW/networking, ami jon vele.
De ezt kb 100x leragtuk. :)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 408
113
Ez drón munka, minek akarsz visszamenni 40 évet az időben? Jobb drón manapság ráadásul stealth, nem is kell ilyen üzemanyagzabáló alacsony magasságon szórakáznia.
Engedd el, annak a gépnek egy ekkora ország esetén semmi értelme. A szűkös erőforrásokat erre elkölteni marhaság.
A hozzászólásomnak volt ám eleje is!
Szerintem nagyon nem látjátok a tendenciákat! Minden olyan ország, ahol nem többszáz darabos aktív fighterrel dolgozik, ott van nagyobb számban egy olyan kiképző gép, ami light attack szerepkörben is bevethető.
Sorolom:
A lengyelek 16db Mastert rendeltek - tulajdonképpen 32db F-35 elé. De korábban 32db Iskrát tartottak rendszerben.
Csehek: már felvázoltam. Az L-39-es trainerek (5db) mellett 24 (!) ALCA-t tartanak rendszerben - a 14 Gripen mellett.
Osztrákok: 15db EF-ra 19 SAAB 105 jutott.
Olaszok: 90EF, 75 F-35, 32 AMX erre rendeltek 22 db M346-ot és 45db M345-öt. DE MB339-ből még 70 db van rendszerben.
Franciák: 96 db Alpha Jetből még mindig 57 körül van rendszerben. Ennyi pilótára nincs azért szükségük.
Svédek: 100-120 Gripenre (ebből 20+ kétüléses) 46db SAAB 105-öt tartanak.
Finnek: 64 F-18-ra tartanak 31 Hawk-ot!

Ezen fentebbi számok jól mutatják, hogy ezen mennyiségű jet trainer rendszerben tartása tök felesleges lenne, ha csak pusztán a pilóták kiképzése (egyszeri fighter szintre való kiképzése) lenne a cél.
Azonban mégis több (3-4-5) századnyi gépet is tartanak. A mi méretünkkel rendelkező osztrákok vagy csehek meg ráadásul extrém arányokat tartanak fenn. Értsd: több a trainer, mint a fighter.
 
K

kamm

Guest
A gripennek amúgy gyárilag van egy elég jó EW képessége ebben kamm nem mond hülyeséget, mégha túl is tolja az istenítést. És lehet zavarókontért tenni szintén gripenre még pluszban.
En az E/F varhato EW kepessegeit istenitem. :)
Javts ki, de ha jol emlékszem, a C/D mar 10 eve alapbol tudta jammelni a Kubot meg a legtobb hasonlo koru osszes szovjet-orosz cuccot, volt megoldasa a legtobb pre-2000 rendszerre korulottunk, azota meg kapott uj kontenert a modernebb dolgok ellen is, nem?
Majd ha megjottek, akkor kerdezz ra a pilotaknal, mit szolnak hozza - tobbet nem fognak mondani, gondolom - es meseld el a valaszukat. :)
 
K

kamm

Guest
A magyar Gripenek már most is rendelkeznek BOL Counter-measures dispenser kivetőkkel az Amraam-ok függesztőibe, a Baltikumban használták is, a szárnyvégi WTU-kat pedig az MS20-assal együtt cserélték, techát a szenzortechnika hardveresen is változott, nem csak szoftverileg.
Ami hiányzik (vagy csak nem láttuk eddig még) az a vontatott csali,...No1 lenne beszerezni. A piacon pedig elérhetőek a különféle zavaró és önvédelmi rendszert felturbózó konténerek, stb. csak ugye itt jön az, amit @molnibalage is nem véletlenül szokott hangoztatni, hogy ez elvesz az amúgy is szűkös függesztők számából. Ebből kifolyólag több gép, nagyobb kötelék kell az eredményes feledatavégrehajtáshoz, ezért is pl. elsősorban nem NG kell magyarországnak, hanem több vadászgép.
Az E/F Gripennél már még magasabb levelre tolták az egyébként sem gyenge EW suit-ot:
7ef06a3592a1d838394ade433f4b1aea.jpg

e688286cf06993798683e0c87ba9100d.jpg
Ez remek kis grafika, nem is lattam meg ezt igy egyben, koszi. :)
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
W

Wilson

Guest
Amit osszekever, az a radaron latni, meg leloni. Ha van legvedelem, akkor felszallhat mindketto, sot, ha van sajat vedett buborekounk, akkor aajat legterbol is lovoldozhet megfelelo fegyverzettel - viszont ehhez total felrslrges az F-35, mert a stealth itt kvazi hasznalhatatlan, a valagunkba lat mindenki. Missziozashoz nagyon draga jatekszer lenne, raadasul az E/F meg mar most is erosebb networked warfareben es EWben is jobbnak tippelem...
Roviden a lenyeg, hogy mig a stealth total lenyegtelen a KMben, addig a 2-3x life cycle ktg miatt 2x annyi E/F lehetne reptetni 20-30 evig, mint F-35, ugyanabbol a budgetbol, nem kell uj infra ala es jobb az EW/networking, ami jon vele.
De ezt kb 100x leragtuk. :)

Nagyjából én is ezt gondolom szerintem növelnunk kéne a Gripenek számát és 2035 körül majd agyalhatunk mivel váltsuk le a Gripeneket, felesleges nekunk most F-35 gondolkodni.
 
T

Törölt tag 4082

Guest
En az E/F varhato EW kepessegeit istenitem. :)
Javts ki, de ha jol emlékszem, a C/D mar 10 eve alapbol tudta jammelni a Kubot meg a legtobb hasonlo koru osszes szovjet-orosz cuccot, volt megoldasa a legtobb pre-2000 rendszerre korulottunk, azota meg kapott uj kontenert a modernebb dolgok ellen is, nem?
Majd ha megjottek, akkor kerdezz ra a pilotaknal, mit szolnak hozza - tobbet nem fognak mondani, gondolom - es meseld el a valaszukat. :)
Bizonyíték?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Csehek: már felvázoltam. Az L-39-es trainerek (5db) mellett 24 (!) ALCA-t tartanak rendszerben - a 14 Gripen mellett.
Osztrákok: 15db EF-ra 19 SAAB 105 jutott.
No no, csehek a gyártó ország, az osztrák EF-k történetét ismerve meg lehet én is inkább ott SAAB-on repülnék. :)
A nagyobb 100+ gépes légierőkhöz hasonlítani minket meg nem sportszerű...ezt be kell lássad ;)
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
20 674
32 303
113
Es akkor most mi is az elkepzeles? A 14 grif marad ez szerintem mimden felallasba alap.
A kerdes szerintem.
Ad 1 7-8 db f 35 /a meglevo grif allomamy melle folodleges lenne tobb./
Ad 2 14 e-f gripen /mas hajtomu mas elektronika kvazi ket kulon gep uzemeltetese./
Ad 3 14 c-d hasznalt gripen beszerzese es ekkor mind a 28 gep modernizalasa.
Ad 4 18 c beszerzese es 2 d csak vezergepeket modernizalni es vezergepkent alkalmazni mindenfele ew kutyuvel es brutal radarral. Gepszamba ez a legdurvabb igy lenne 2 szazad C es 6 db D kikepzesre oktatasra.
Ad4\5 d valtozatokbol rendelni tobbet es azok lennenek a vezerek.

Foldi csapasmero fegyverzet beszerzese nem valasztas hanem kotelezo :D grif barmej beszerzese eseten alzernativ legiharc raketa us szoba johet. /valami filleres infras legirendesz meg valami jo aras radaros./

Iranyitott legibombak es szarnyas bombak teren en torok es izraeli /sot mint lattam emirsegeki fegyverzetet is megnezegetnek./