Természetesen az NG legfontosabb feladata a kiképzés lenne, és ami még fontosabb talán, a puffer funkció. Ez utóbbi alatt azt értem, hogy békeidőben a Gripenek száma még ha nagyobb is lenne, de akkor is véges. A saját pilótaképzés beindításával viszont folyamatosan fognak kikerülni vadászgépre alkalmas, vagy kevésbé alkalmas pilóták a rendszerből. A kevésbé alkalmasak mennek ugye szállítóra, vagy helikopterre, ha elfogadják, vagy mennek a "civil piacra". (Ezzel nem akarom őket degradálni, mert szerintem egy helikopter kabinjában is lehet egészen befosatós szituba kerülni!)
Ezzel együtt viszont a folyamatos képzés folyamatos utánpótlást fog eredményezni. Viszont nem lesz annyi üresedés a Gripen ülésben kezdetben.
És pont emiatt - a csehek rendszeréhez hasonlóan - kell a rendszerbe tenni egy puffer századot (akár 12-16 géppel is), ahol a friss pilóták repülési és harcászati tapasztalatot szerezhetnek akár több évig is dekkolva. A cseheknél erre ALCA-kat használnak, de az osztrákoknál is megvolt a Saab 105 "személyében".
Ebben az átmeneti időben egy értékelési rendszerrel ki lehet szűrni a tényleg TOP tehetségeket, és így csak azoknak kell majd kifizetni a Saabnál a Gripen átképzést, akik tényleg a legjobbak.
Másrészről ezt a századot, "helyzet" esetén ugyan úgy be lehet vetni! Nem, nem ők lesznek a lándzsa hegye, de azt gondolom, hogy egy támadó helikopterrel megközelítőleg azonos feladatokat simán kaphatnak, és még nagyobb is lesz a túlélési esélyük, már csak a nagyobb sebesség miatt is.
Ahogy - természetesen - egy támadó helikoptert sem küldenék be érintetlen légvédelem HMZ-jébe, úgy egy NG-t sem. Ahhoz a légvédelmet már le kell gyalulni. De igen, ha ott vannak a gépek, akkor én igenis felhasználnám őket.
Mert szerintem nincs az a "jóderekú" MANPAD Isten, aki ezt a sebességet le tudja követni egy low level attackban közlekedő L-39 esetén (egy régi L-39 van a videón):