Én már megint elvesztettem a fonalat.
1, Szerintem nem kell F-35-öt vásárolni, de a három fedelesen kívül semmi más harci repülőgépet a jövőben, ha az alap helyzet az, hogy a leszállópálya környékén -legyen az állandó reptér vagy autópálya- az ellenség drónjai fognak nyüzsögni. (Ez nem csak repülőgépekről szól. Ha ez lesz, akkor számomra az egész légierő és légvédelem teljes csődje, zászlórudakat és fehér textilt kell nagy számban beszerezni haderő modernizálásánál.)
2, Hogy kerültek lő távon belül az ellenség ágyúi és rakétavetői? Valamiről már megint lemaradtam?
3, Normál aszfaltról ne gondoljuk már azt, hogy ezt a terhelést huzamosabb ideig kibírja! De ettől még vannak technikák. Gondolom a svédek is elgondolkodtak azon, hogy 10 katonai repülőtér megépítésénél és folyamatos üzemeltetésénél jóval olcsóbb, ha már úgy is húzni akarnak egy aszfalt csíkot megépíteni egy légi bázist és 9 olyan autópálya szakaszt, amit mondjuk alul betonnal van megtámogatva vagy meséljen az, aki jobban otthon van ebben. Költségvetés szempontjából is könnyebb egy kibaszott drága viadukt és egy Nokia doboz közé berakni egy ilyen "kicsit drágább" szakaszt, mint kihalt területen az elejétől kezdve építeni mindent. Üzemeltetni is nem azt jelenti, hogy személyzetet kell állandó fenntartásra felvennem a seregbe, hanem még spórolok is tán azon, hogy a kamionok nem évente 2-szer verik szét az útburkolatot, csak 1-szer.
Ha kezedbe veszel egy ölnyi aszfalt darabot, az három részre fog hullani pusztán a súlyától akárhol fogod meg. És nem viccelek, ezt komolyan mondom. A közút hosszát ne nézzük, de abban van ráció, hogy egész olcsón vésztartalék repteret telepíthetnek ki. Akár azért, mert a rendes bázist lefoglalják a beérező amerikai gépek, akár azért, mert szabotálták, megtámadták, a front odáig elér.
4, A nyilatkozatok alapján a hazai cégeket nem akarja senki kizárni. Szinte naponta idézve és linkelve van a Közbeszerzési Értesítő. De nem a hadiparhoz kell alakítani a hadsereg beszerzéseit, hanem a honvédek igényeihez a hadipar kínálatát. Én egyik oldal felé se mennék el szélsőségekig.
Ha valamiből tartósan nagy igény van, akkor azt igyekezzünk a hazai gyártóval egyeztetve neki kiszámítható üzleti környezetet biztosítani legalább a belföldön. De itt tényleg az a kérdés, hogy akarom-e azt a terméket? Igen/nem. Ki lett fejtve, hogy a Rába teherautóit miért nem. A katona életére nem lehet kompromisszumot kötni. Vásároljon licencet és gyártson idehaza, ha a tudása már megvan, de a saját fejlesztés (vagy annak minősége) hiányzik!
Ugyan ezt mondtam a lengyel ágyúcső gyártásról a tankokhoz. Az egy hatalmas lehetőség is lehet a számára. Senki nem szereti, hogy a multi beszállítója vagyok, elvesztettem a függetlenségemet és a profitom sem annyi. De vagy megy le a wc-n vagy elkezd odafigyelni, hogy mik a követelmények a németnél és miben gondolkodik a jövőben a fejlesztéseknél. Ha van egy céged sem szégyen elkezdeni tanulni.