A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 808
5 877
113
Err, nem egeszen, ez a rendszer teljesen masrol szol.
A cel pont az, hogy lehetetlen legyen oket a folre kenyszeriteni. A briteknel ketlem, hogy itt tartananak, de a svedeknel komplett rendszer van arra kitalalva, hogy egy parkoloban avagy feluljaro alatt 10 perc alatt 3-4 ember ujratolti es ujrafegyverzi a Gripent es a valtas maris szallhat fel.
50 éve ez egy teljesen működőképes koncepció volt. Ma már szerintem túl kockázatos. Túl sokat fejlődtek a felderítő eszközök. Szerintem inkább csak azért gyakorolják, mert rutint szerezhetnek a gyengén kiépített reptereken való működésben.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Én már megint elvesztettem a fonalat.

1, Szerintem nem kell F-35-öt vásárolni, de a három fedelesen kívül semmi más harci repülőgépet a jövőben, ha az alap helyzet az, hogy a leszállópálya környékén -legyen az állandó reptér vagy autópálya- az ellenség drónjai fognak nyüzsögni. (Ez nem csak repülőgépekről szól. Ha ez lesz, akkor számomra az egész légierő és légvédelem teljes csődje, zászlórudakat és fehér textilt kell nagy számban beszerezni haderő modernizálásánál.)
2, Hogy kerültek lő távon belül az ellenség ágyúi és rakétavetői? Valamiről már megint lemaradtam?
3, Normál aszfaltról ne gondoljuk már azt, hogy ezt a terhelést huzamosabb ideig kibírja! De ettől még vannak technikák. Gondolom a svédek is elgondolkodtak azon, hogy 10 katonai repülőtér megépítésénél és folyamatos üzemeltetésénél jóval olcsóbb, ha már úgy is húzni akarnak egy aszfalt csíkot megépíteni egy légi bázist és 9 olyan autópálya szakaszt, amit mondjuk alul betonnal van megtámogatva vagy meséljen az, aki jobban otthon van ebben. Költségvetés szempontjából is könnyebb egy kibaszott drága viadukt és egy Nokia doboz közé berakni egy ilyen "kicsit drágább" szakaszt, mint kihalt területen az elejétől kezdve építeni mindent. Üzemeltetni is nem azt jelenti, hogy személyzetet kell állandó fenntartásra felvennem a seregbe, hanem még spórolok is tán azon, hogy a kamionok nem évente 2-szer verik szét az útburkolatot, csak 1-szer.
Ha kezedbe veszel egy ölnyi aszfalt darabot, az három részre fog hullani pusztán a súlyától akárhol fogod meg. És nem viccelek, ezt komolyan mondom. A közút hosszát ne nézzük, de abban van ráció, hogy egész olcsón vésztartalék repteret telepíthetnek ki. Akár azért, mert a rendes bázist lefoglalják a beérező amerikai gépek, akár azért, mert szabotálták, megtámadták, a front odáig elér.

4, A nyilatkozatok alapján a hazai cégeket nem akarja senki kizárni. Szinte naponta idézve és linkelve van a Közbeszerzési Értesítő. De nem a hadiparhoz kell alakítani a hadsereg beszerzéseit, hanem a honvédek igényeihez a hadipar kínálatát. Én egyik oldal felé se mennék el szélsőségekig.
Ha valamiből tartósan nagy igény van, akkor azt igyekezzünk a hazai gyártóval egyeztetve neki kiszámítható üzleti környezetet biztosítani legalább a belföldön. De itt tényleg az a kérdés, hogy akarom-e azt a terméket? Igen/nem. Ki lett fejtve, hogy a Rába teherautóit miért nem. A katona életére nem lehet kompromisszumot kötni. Vásároljon licencet és gyártson idehaza, ha a tudása már megvan, de a saját fejlesztés (vagy annak minősége) hiányzik!

Ugyan ezt mondtam a lengyel ágyúcső gyártásról a tankokhoz. Az egy hatalmas lehetőség is lehet a számára. Senki nem szereti, hogy a multi beszállítója vagyok, elvesztettem a függetlenségemet és a profitom sem annyi. De vagy megy le a wc-n vagy elkezd odafigyelni, hogy mik a követelmények a németnél és miben gondolkodik a jövőben a fejlesztéseknél. Ha van egy céged sem szégyen elkezdeni tanulni.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
50 éve ez egy teljesen működőképes koncepció volt. Ma már szerintem túl kockázatos. Túl sokat fejlődtek a felderítő eszközök. Szerintem inkább csak azért gyakorolják, mert rutint szerezhetnek a gyengén kiépített reptereken való működésben.
Le van írva a cikkben, hogy az angolok az orosz modern fegyverek miatt gyakorolják a dolgot.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and kamm
K

kamm

Guest
50 éve ez egy teljesen működőképes koncepció volt. Ma már szerintem túl kockázatos. Túl sokat fejlődtek a felderítő eszközök. Szerintem inkább csak azért gyakorolják, mert rutint szerezhetnek a gyengén kiépített reptereken való működésben.
Milyen felderito eszkozokre gondolsz? Mit deritenek fel, minden lajtoskocsi kinezetu tgkt ami egy masik tgk kozeleben van a celorszagban es kovetik a mozgasaikat? A gep nem ott acsorog, hanem a levegoben van, a TIDLS miatt meg mindenki lat mindent, amit barmelyik gep vagy GlobalEye lat, real-time, tipusazonositva stb, meg az esetleg eppen az "aluljaroban" ciganytankolo gepek is... a rendszer zsenialitasa az egyszerusegeben rejlik.
Nem mellesleg errol beszelt par eve a lengyelekhez telepitendo amerikai tervezes is, geographically dispersed forces, egy-egy megabazis helyett. Nem veletlenul, ilyen kozel a ruszkikhoz figyelni kell arra, hogy ne legyen minden tojas egy-ket kosarban.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 027
80 739
113
Ahogy te is irod, mar elnezest, de ha nincs piackepes radiod, akkor nehogy mar varjunk 5-6 evet, mire kifejlesztesz egyet, talan.
A Gripen programra azt szokták mondani hogy a Honvédség többi beszerzésétől vonta el a pénzt. Ha nincs Gripen program, az árából lehetett volna mást venni. A beszerzett több ezer Kongsberg rádió nem volt megfelelő, 10 éves per lett belőle.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 808
5 877
113
2 méteres fesztávval vajon mire megy?
Az MMR radar 100km-ről nem 2 méteres fesztávú UAV-t szúr ki, hanem 155-ös tüzérségi lövedéket.
Milyen felderito eszkozokre gondolsz? Mit deritenek fel, minden lajtoskocsi kinezetu tgkt ami egy masik tgk kozeleben van a celorszagban es kovetik a mozgasaikat? A gep nem ott acsorog, hanem a levegoben van, a TIDLS miatt meg mindenki lat mindent, amit barmelyik gep vagy GlobalEye lat, real-time, tipusazonositva stb, meg az esetleg eppen az "aluljaroban" ciganytankolo gepek is... a rendszer zsenialitasa az egyszerusegeben rejlik.
Nem mellesleg errol beszelt par eve a lengyelekhez telepitendo amerikai tervezes is, geographically dispersed forces, egy-egy megabazis helyett. Nem veletlenul, ilyen kozel a ruszkikhoz figyelni kell arra, hogy ne legyen minden tojas egy-ket kosarban.
Szerintem ma már nem lehet arra stratégiát építeni, hogy az ellenség nem látja azt, amit a földön csinálsz. Azt kell feltételezni, hogy az ellenség mindent lát. Legfeljebb feleslegesen voltál óvatos. Korábban valamelyik topikban volt arról szó, hogy már a harckocsik festése sem lehet egyfoma, mert ha azonos a festés, akkor a kép elemző szofverek könnyen megtalálják az egyébként jól álcázott harckocsit.

Egyébként hiába észleli a radar 100 kilométerről a drónt, ha a rakéta amivel le tudná lőni, 20-50 szer annyiba kerül, mint a drón. Ha jól tudom, a Donbass-ban is használtak pár ezer dollárba kerülő, kereskedelmi forgalomban kapható drónokat. Nem véletlen, hogy hirtelen újra előtérbe kerültek a légvédelmi gépágyúk.
 
K

kamm

Guest
Szerintem ma már nem lehet arra stratégiát építeni, hogy az ellenség nem látja azt, amit a földön csinálsz. Azt kell feltételezni, hogy az ellenség mindent lát. Legfeljebb feleslegesen voltál óvatos. Korábban valamelyik topikban volt arról szó, hogy már a harckocsik festése sem lehet egyfoma, mert ha azonos a festés, akkor a kép elemző szofverek könnyen megtalálják az egyébként jól álcázott harckocsit.
A kerdes az volt, hogy hol el nagyobb esellyel tul egy air force egy varatlan tamadast egy nagy teruletu orszagban, mar defcon 2 korul jarva, par megabazison avagy szetszorva?

Egyébként hiába észleli a radar 100 kilométerről a drónt, ha a rakéta amivel le tudná lőni, 20-50 szer annyiba kerül, mint a drón.
100km a tuzersegi shellt erzekeli, a dront 300-400 kilometerrol... es teljesen mindegy, mert ha $80M fightereket ved, akkor nagyon olcso az a $100k-$200k raketta.

Ha jól tudom, a Donbass-ban is használtak pár ezer dollárba kerülő, kereskedelmi forgalomban kapható drónokat. Nem véletlen, hogy hirtelen újra előtérbe kerültek a légvédelmi gépágyúk.

Amirol szinten kiderult, hogy onmagaban semmire nem eleg, a Skyrangere (integralt radar, programozott loszer, VSHORAD combo) a jovo.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 017
129 778
113
Persze, de az az állítás, hogy ez a 2 beszerzés megevett minden forrást majd 10 éven keresztül teljes mértékben helytálló, ahogy az is, hogy ez a forráshiány elég sok kisebb hadiipari termeléstől függő ipari szereplőnek csukta be a kaput a válság után.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Szerintem ma már nem lehet arra stratégiát építeni, hogy az ellenség nem látja azt, amit a földön csinálsz. Azt kell feltételezni, hogy az ellenség mindent lát. Legfeljebb feleslegesen voltál óvatos. Korábban valamelyik topikban volt arról szó, hogy már a harckocsik festése sem lehet egyfoma, mert ha azonos a festés, akkor a kép elemző szofverek könnyen megtalálják az egyébként jól álcázott harckocsit.

Egyébként hiába észleli a radar 100 kilométerről a drónt, ha a rakéta amivel le tudná lőni, 20-50 szer annyiba kerül, mint a drón. Ha jól tudom, a Donbass-ban is használtak pár ezer dollárba kerülő, kereskedelmi forgalomban kapható drónokat. Nem véletlen, hogy hirtelen újra előtérbe kerültek a légvédelmi gépágyúk.
100km-ről te optikai felderítéssel semmit nem szúrsz ki. Pláne, ha rejtve van.
Amire te gondolsz, ahhoz komolyabb felderítő drón kell, jóval nagyobb fesztávval, és SAR radarral. Na egy olyan az már 8-10M USD körül indul (!!!).
Pont most rendelt meg a RAF 13db Protectort (MQ-9 Reaper angol verziója) 195M fontért. Tudni kell, hogy ez nem egy szokványos csomag volt, mert már 3-at kaptak a szükséges kontroll egységekkel, tréninggel, támogatással. Így is 15M font/db.
Az első 3 csomagban 65M font volt.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Ocses

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Persze, de az az állítás, hogy ez a 2 beszerzés megevett minden forrást majd 10 éven keresztül teljes mértékben helytálló, ahogy az is, hogy ez a forráshiány elég sok kisebb hadiipari termeléstől függő ipari szereplőnek csukta be a kaput a válság után.
akkor fordítsuk meg:
Ha nincs ez a 2 beszerzés, akkor életképesebbek lennének a hadiipari szövetség jelenlegi tagjai? Ki tudnák szolgálni a jelenlegi igényeket? Ki tudnának lépni a nemzetközi piacra?
Alapvetően nem ez a 2 program volt a hibás a megrendelések elmaradásáért. Mit rendeltünk volna tőlük?
Meg legfőképpen miből. Mert a fő, és alapvető probléma azzal volt, hogy a védelmi kiadások brutálisan vissza voltak véve. És emiatt teljesen lényegtelen az, hogy melyik volt az a 2 projekt. Ha nem Gripent vesznek, és bejelentik a mostani nehézdandár megrendelését, akkor is letérdel az akkori költségvetés.
Bármi modernet is rendelnek, a költségvetés max. 2 modern programot bírt volna el. Akkoriban meg nem nagyon lett volna szó itt hazai gyártásról, szóval pont annyi lett volna a magyar hadiipar hozzáadott értéke, mint a mostani KMW ügyletnek. Akkor sem, meg most sem vagyunk képesek harckocsit, vagy SPH-t gyártani. különösen nem a korábbi hadiipar maradványaival.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 017
129 778
113
akkor fordítsuk meg:
Ha nincs ez a 2 beszerzés, akkor életképesebbek lennének a hadiipari szövetség jelenlegi tagjai? Ki tudnák szolgálni a jelenlegi igényeket? Ki tudnának lépni a nemzetközi piacra?
Alapvetően nem ez a 2 program volt a hibás a megrendelések elmaradásáért. Mit rendeltünk volna tőlük?
Meg legfőképpen miből. Mert a fő, és alapvető probléma azzal volt, hogy a védelmi kiadások brutálisan vissza voltak véve. És emiatt teljesen lényegtelen az, hogy melyik volt az a 2 projekt. Ha nem Gripent vesznek, és bejelentik a mostani nehézdandár megrendelését, akkor is letérdel az akkori költségvetés.
Bármi modernet is rendelnek, a költségvetés max. 2 modern programot bírt volna el. Akkoriban meg nem nagyon lett volna szó itt hazai gyártásról, szóval pont annyi lett volna a magyar hadiipar hozzáadott értéke, mint a mostani KMW ügyletnek. Akkor sem, meg most sem vagyunk képesek harckocsit, vagy SPH-t gyártani. különösen nem a korábbi hadiipar maradványaival.
Alapvetően 1-2 cégen kívül nem sajnálom egyiket sem, ritka semmitérő egy banda ez.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 027
80 739
113
A héten nem tudjuk, merre járt Maróth...

Dehogynemtudjuk... ;)

Szlovénből google fordítóval...

2021.07.23.
"Együttműködési megállapodás a Magyarország Innovációs és Technológiai Minisztériuma, a Magyar Köztársaság kormányának védelmi fejlesztési biztosa, a Szlovén Köztársaság Kormánya, a szlovén Pipistrel doo és a magyar Genevation Aircraft Ltd. társaság között.

A kormány határozatot fogadott el az együttműködési megállapodás megkötéséről a Magyar Innovációs és Technológiai Minisztérium, a magyar fejlesztésért felelős kormánybiztos, a Szlovén Köztársaság kormánya, a szlovén Pipistrel doo és a magyar Genevation Aircraft Ltd társaság között. A Szlovén Köztársaság kormánya felhatalmazza Zdravko Počivalšeket, a gazdasági fejlesztés és a technológia miniszterét az memorandum aláírására, míg a magyar kormány aláírja a memorandumot. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és dr. Maróth Gáspár, a védelmi fejlesztések kormánybiztosa.

Szlovénia arra törekszik, hogy növelje a két ország közötti kölcsönös kereskedelmet, ideértve a beruházásokat is. Ez a beruházás fontos jelzést jelent a magyarországi szlovén befektetések terén, mivel csúcstechnológiás befektetésről van szó, a Pipistrel doo vállalat pedig az egyik leginnovatívabb és technológiailag legfejlettebb szlovén vállalat, amely a repülés területén tevékenykedik.

A Memorandum meghatározza a tervezett ipari és üzleti együttműködésre, valamint a Pipistrel SW 121 ultrakönnyű modell továbbfejlesztésére és gyártására vonatkozó szerződéses tárgyalások vagy megállapodások körét a jelen Memorandum érvényességi ideje alatt, azaz legkésőbb 2021. szeptember 15-ig, mind a Magyar piac és azon túl. A memorandumhoz titoktartási megállapodást csatolnak, amelyet az összes aláíró aláír."

Ezt meg csak úgy érdekességnek: 2021. július 14.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Dehogynemtudjuk... ;)

Szlovénből google fordítóval...

2021.07.23.
"Együttműködési megállapodás a Magyarország Innovációs és Technológiai Minisztériuma, a Magyar Köztársaság kormányának védelmi fejlesztési biztosa, a Szlovén Köztársaság Kormánya, a szlovén Pipistrel doo és a magyar Genevation Aircraft Ltd. társaság között.

A kormány határozatot fogadott el az együttműködési megállapodás megkötéséről a Magyar Innovációs és Technológiai Minisztérium, a magyar fejlesztésért felelős kormánybiztos, a Szlovén Köztársaság kormánya, a szlovén Pipistrel doo és a magyar Genevation Aircraft Ltd társaság között. A Szlovén Köztársaság kormánya felhatalmazza Zdravko Počivalšeket, a gazdasági fejlesztés és a technológia miniszterét az memorandum aláírására, míg a magyar kormány aláírja a memorandumot. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és dr. Maróth Gáspár, a védelmi fejlesztések kormánybiztosa.

Szlovénia arra törekszik, hogy növelje a két ország közötti kölcsönös kereskedelmet, ideértve a beruházásokat is. Ez a beruházás fontos jelzést jelent a magyarországi szlovén befektetések terén, mivel csúcstechnológiás befektetésről van szó, a Pipistrel doo vállalat pedig az egyik leginnovatívabb és technológiailag legfejlettebb szlovén vállalat, amely a repülés területén tevékenykedik.

A Memorandum meghatározza a tervezett ipari és üzleti együttműködésre, valamint a Pipistrel SW 121 ultrakönnyű modell továbbfejlesztésére és gyártására vonatkozó szerződéses tárgyalások vagy megállapodások körét a jelen Memorandum érvényességi ideje alatt, azaz legkésőbb 2021. szeptember 15-ig, mind a Magyar piac és azon túl. A memorandumhoz titoktartási megállapodást csatolnak, amelyet az összes aláíró aláír."

Ezt meg csak úgy érdekességnek: 2021. július 14.
Akkor én meg melléteszem ezt is.
Történetesen pont az SW 121-ből alakították ki!
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and SilvioD