Az ukrán védelmi minisztérium F-15EX, T-7 Red Hawkat kért az Egyesült Államoktól...
2019-ben az ukrán védelmi minisztérium azzal az ajánlattal fordult a Boeinghez, hogy az amerikai kormány külföldi katonai finanszírozási programja keretében harci és kiképző repülőgépeket kapjon.
Az F-15 új változatára gondoltak amely most EX név alatt ismert, a T-X könnyű repülőgépre, amely az amerikai hadseregben már a T-7 Red Hawk nevet kapta.
Erről az Antonov állami vállalat korábbi vezetője, Oleksandr Los a Defense Expressnek nyilatkozott.
Ezt a kérést a Boeing megvizsgálta , de a további tárgyalások folyamata az ukrán fél részéről elakadt.
"Ukrajna megkereste a Boeinget azzal a lehetőséggel kapcsolatban, hogy az ukrán fegyveres erők igényeihez az F-15EX többcélú vadászgép legújabb változatát és a könnyű T-7 Red Hawkot szállítsa le. Ezen túlmenően az amerikai fél fontolóra vette az új T-7-es végső összeszerelésének lehetőségét az SE Antonov létesítményeiben. De mindez a nagyszabású projekt "a levegőben lógott" az ukrán oldalon" - mondta Oleksandr Los.
"2019 szeptemberében az amerikai külügyminisztérium és az amerikai védelmi minisztérium képviselői hivatalos látogatást tettek az Antonov SE-nél. A Boeing ugyanis éppen az Antonov miatt kért kiviteli engedélyt a T-7-esek Ukrajnába történő szállításának lehetőségére. Ellenőrizték a vállalkozás biztonsági rendszerét, a titoktartás szintjét és az államtitkok megőrzésére vonatkozó eljárást. 2020 nyarától a T-7-es ideiglenesen jóváhagyásra került Ukrajna számára történő szállításra. A projekt szerint az Antonov a repülőgépek honosításának központjává válhat. A következő lépés a T-7-es könnyű vadászgép változatának leszállítása lenne. A projekt megvalósítása után következtek volna az F-15EX szállítások Ukrajnába" - tette hozzá az Antonov állami vállalat volt vezetője.
"Az elképzelés az volt, hogy miután Ukrajnában T-7-es repülőgépekből álló flottát kialakították, létrehozzák az 5. és 4. ++ generációs repülőgépek pilóta kiképző központját Ukrajnában, és nemcsak az ukrán légierő pilótáinak képzést és képzési szolgáltatásokat nyújtanak, hanem kifejezetten a NATO számára, amely többek között F-35-ös repülőgépekre áll át. Ez azt jelenti, hogy még Ukrajna NATO-csatlakozása előtt megkezdjük a tényleges munkát a harci repülőgépek és a repülési műveletek kompatibilitása érdekében" - mondta Oleksandr Los.
Általánosságban a javaslat lehetővé tette volna Ukrajna számára egy stratégiailag fontos feladat megoldását - a szovjet harci repülőgépek teljes flottájának lecserélését, amelyeket a légierő jövőképe szerint 2035-ig ki kell vonni a forgalomból.
A Boeinggel való együttműködés lehetővé teszi továbbá, hogy Ukrajna a nyugati technológiához való hozzáférés révén lendületet adjon az egész légiközlekedési iparágának a fejlődéséhez,és így a világ egyik legerősebb repülőgépgyártójának partnereként a globális légiközlekedési iparág részévé váljon.
"Bármilyen furcsa is, ez a projekt az ukrán félnek a Sea Launch projekt miatt a Boeinggel szemben fennálló tartozásának kompenzálására szolgál. Tény, hogy a Yuzhmash és a Yuzhnoye Design Bureau 2016 óta 193,5 millió dollárral tartozik, amihez az évek során még büntetések is hozzáadódtak, és a teljes adósság már mintegy 250 millió dollár. Más szóval, ez egyszerűen egy egyedülálló win-win ajánlat Ukrajna számára, amelyhez ragaszkodni kell, és mindent meg kell tenni a megvalósítása érdekében. Addig is az ukrán kormánynak csak az FMS/FMF-eljárással összhangban kell tovább haladnia, tekintettel az Amerikai Egyesült Államok Ukrajnának nyújtott sokoldalú támogatására, amelyet Biden és Zelenszkij elnökök közelmúltbeli találkozója során ismét megerősítettek" - mondta Los úr.
Ugyanakkor a Defense Express saját forrásaiból úgy értesült, hogy az ukrán Miniszteri Kabinetnél mostanában "megszületett" az az ötlet, hogy a külföldi katonai finanszírozási program keretében harci repülőgépek beszerzése helyett Boeing 737-es utasszállító repülőgépeket vásároljanak, és ezzel kössenek együttműködést .
Colonelcassad