A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 866
35 244
113
a BW 1.7 mt és az 5 mt ufó kat használja terepen (5 mt egyébként alapból billencses felépítmény esetén persze nem). (egyébként egész jó megoldás 1.7 mt nél hogy sikplatósítsák tárolorekesz segítségével. persze civil futókat is használnak mint a reptéri villágítás szállítók (mobil) hasonló futón mint nekünk a mobil lőtérkészletünk. de az utánfutós repüllőtéri torony (forgalomirányító)is érdekes az aknatelepítő meg alap.
307255edeb08719bedf6304657465ba9.png
german-bundeswehr-land-operation-exercise-munster-germany-shutterstock-editorial-9928469m.jpg
S4GA-Airfield-Lighting-Trailer-for-Bundeswehr-560x420.jpg
1_7to_7_03.jpg
5to_2_5_01.jpg
5to-anhaenger_02.jpg
1_7to_43.jpg
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 488
18 501
113
igazából nagyobb kaliberű lőszerek szállításához se lenne egy elvetendő megoldás... mivel csak 1 ufo elég lene a vontatónak csak a töltendő járműig vontatni az ufót ami municióval és málházást segítő egyszerű berendezésekkel lehetne ellátni. miután leakaszt a vontató mehet is utjára maga az ufo üresen akár magárahagyható és késöbb ha a harchelyzet lehetővéteszi elvontatható...
hemat-hauling-tubes-m20.jpg
mondjuk ez elég nagy. de biztoslétezik kisebb változat is.
A lőszer nagy tömege miatt a pótkocsi meghajtás nélküli kerekei nagy tengelyterhelesük miatt mindenhol elsüllyednek.
Emiatt nem nagyon lehet használni.
Magasabb szintű logisztikai szervek közúton igen, de azok általában 20' konténerszállító szerelvények. Ott még az össztömeg (38-44 tonna) korlátozza sokszor a lőszer szállítást pótkocsival.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Te @Szittya vidd mar at ezeket valami tematikus beszelgetes ala - koszi. :D
Ez a tematikus topicja az ilyeneknek.
Jelenleg is alkalmaz a MH ilyen, vagy ezekhez hasonló utánfutókat.
A helyzet az, hogy akár sokkal többet is alkalmazhatna.
Nem csak logisztikai vagy egyéb CSS alegységeknél lehet ez alapvető, de gyakorlatilag már lövész alegységek szintjén is jelentősége is lehet.
Különösen egy "szittya" jellegű light infantry esetén is. Ezt meg ugye most tanuljuk.
Sokkal olcsóbb egy (vagy több) ilyen utánfutóval megoldani az alegység saját alap szintű logisztikáját, mint egy plusz 2 v. 3 tengelyes terepjáró teherautót hozzájuk kirendelni.
Század szintre is szükség van minimum üzemanyag, víz, lőszer, és élelmiszer logisztikára.
Ezeket nem tudod keverni. Tehát egy üzemanyagos teherautóra nem tehetsz vizet, vagy lőszert.
Tehát ezekhez külön-külön kellene 1-1 teherautót rendszeresíteni. Persze mindegyikre saját sofőrrel.
Ha viszont utánfutós rendszert alkalmazol, akkor egyrészt egy a törzshöz tartozó Gidrán vagy NMS után is felakaszthatsz egy üzemanyag vagy vízszállító utánfutót.
Ezzel teherautót spórolsz - amivel persze sofőrt is.
Egyszerűsödik a logisztika annyiban, hogy a nagyobb tartálykocsikból csak az utánfutós platókra/tartályokba kell átpakolni/átfejteni. Emiatt nem kell huzamosabb ideig a veszélyzónában tartózkodnia a kurrens képességű tartálykocsiknak.
Találat esetén, csak kisebb mennyiségek semmisülnek meg.
De úgy általában sokkal rugalmasabbá válik tőle a logisztika.

Én mondjuk mindenképpen arra törekednék, hogy szabványos méretű, és terhelhetőségű utánfutókat rendszeresítsek. Lehetőség szerint konténerszállító képességgel.
Mert konténerizálni mindent lehet. Viszont ha szabványos az utánfutó, akkor nem kell külön-külön levizsgáztatni embert, és vontatót. Elegendő egy típusra.
Ez viszont azt jelenti, hogy a legjobb egy közös utánfutó család megvétele/fejlesztése lenne.

Ezt meg lehet csinálni saját kútfőből, vagy lehet már beváltat licence-ben gyártani.
Mindenesetre az angoloknál iszonyú mennyiségű inkurrencia keletkezett ilyenekből, de a US Army is előszeretettel akasztott minden szart a HMMWV-k után.
A szlovákoknak erre már évek óta működő külön cégük van.
Ha felállítanak egy új egységes logisztikai rendszert akkor ennek a szegmensnek szerintem mindenképpen helye van benne.
És akkor még nem beszéltünk azon kiegészítő utánfutó típusokról, amiket @Szittya már képkatalógus formájában már berakott. A CSS területén egy csomó dolognak jó helye lenne utánfutón.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
A lőszer nagy tömege miatt a pótkocsi meghajtás nélküli kerekei nagy tengelyterhelesük miatt mindenhol elsüllyednek.
Emiatt nem nagyon lehet használni.
Magasabb szintű logisztikai szervek közúton igen, de azok általában 20' konténerszállító szerelvények. Ott még az össztömeg (38-44 tonna) korlátozza sokszor a lőszer szállítást pótkocsival.
Na és itt lép be a képbe a nehézdandár kapcsán a szekcionált lánctalpas logisztikai jármű. Vagy ha nem is az, de az annál alkalmazott kerekes utánfutó.
Ugyebár ott egy 2 tengelyes megoldást alkalmaznak, ahol a kerekek tengelytávján belül csúszótalpakat hegesztenek az utanfutó hasára. Ez esetben, ha elsüllyed a kerék, akkor a csúszótalpra viszont felfekszik, és a vontató a dágványból is ki tudja rántani.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 696
76 690
113
2021. június 3.

Közbeszerzési értesítőből...

Részvételi felhívás

"A Magyar Honvédség katasztrófavédelemmel összefüggő beavatkozási képességének fejlesztése – KEHOP 1.6.0 III. ütem" tárgyban

1.1
2 darab 60 tonnás Földmunkagép szállító félpótkocsi és nyerges vontató (járműszerelvény) beszerzése

A Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszere, azon belül az MH beavatkozó képességének fejlesztése, a Környezet és Energetikai Hatékonyság Operatív Program (továbbiakban: KEHOP) Európai Uniós támogatással a KEHOP 1.6.0 projekt III. ütem projekt keretében 60 tonnás Földmunkagép szállító félpótkocsiból és vontatóból álló járműszerelvény (továbbiakban: járműszerelvény) beszerzése a jelenleg érvényben lévő műszaki és környezetvédelmi előírásoknak (EURO-6), megfelelő minőségű új eszközök beszerzése.

A beszerzés tárgyát képező szerelvény besorolása: "N3 járműkategória'', az az több mint 12 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik, vontatók és félpótkocsik.

A vontató legyen alkalmas a járműszerelvény megengedett legnagyobb össztömegéből adódó maximális terhelhetőség esetén is a szerelvény biztonságos mozgatására. A vontató 6x4-es hajtásképlettel rendelkezzen. Teherbírása min. 26 000 kg legyen.

A szerelvény pótkocsija legyen alkalmas min. 60 t össztömegű különböző típusú, korlátozott közúti mozgású önjáró műszaki gépek biztonságos szállítására. Tengelyek műszaki terhelhetősége legalább 56 000 kg, a technika össztömeg maximum 79 000 kg legyen.

A járműszerelvény legyen alkalmas az árvíz és belvíz védekezésre kijelölt lánctalpas eszközök valamint munkagépek (pl.: PTSZ-M közepes lánctalpas úszó gépkocsi, BAT-2 gyorsjáratú lánctalpas buldózer, földmunkagépek) védekezés helyszínére történő közúti szállítására.

A járműszerelvény közúton (málházott munkagépek nélkül) útvonalengedély nélkül közlekedhessen, sem súly, sem pedig külső méret tekintetében ne haladja meg a 6/1990 (IV.) KöHÉM rendeletben előírt méretkorlátokat.

A szállító vállalja a beszerzési eljárás részeként a kezelő állomány felkészítését (4 fő) az eszköz és tartozékai kezelésére, technikai kiszolgálására min. 1 nap (naponta 8 óra) időtartamban. A felkészítést a teljesítést követő maximum 30 napon belül végre kell hajtani.

A részletes műszaki követelményeket a kiegészítő közbeszerzési dokumentum (továbbiakban: KKD) műszaki leírása tartalmazza.


Környezet és Energetikai Hatékonyság Operatív Program – KEHOP 1.6.0 III. ütem, a beszerzési eljárás 87 % vissza nem térítendő EU támogatásból és hazai finanszírozásból az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásában, valamint 13 % önerőből valósul meg.

Ajánlatok benyújtásának határideje: 05/07/2021

Közbeszerzési értesítőből...

Tájékoztató az eljárás eredményéről

Adásvételi szerződés - "A Magyar Honvédség katasztrófavédelemmel összefüggő beavatkozási képességének fejlesztése - KEHOP 1.6.0 III. ütem -
60 tonnás Földmunkagép szállító járműszerelvény beszerzése" tárgyban

A beérkezett ajánlatok száma: 1

A nyertes ajánlattevő neve: Volvo Hungária Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság

A beszerzés végleges összértéke: 195 000 000.00 HUF (áfa nélkül)
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and SilvioD

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
9 049
30 456
113
Ma itt van a koreai elnök, miniszterelnök. Hátha az akksigyárak mellett más infó is csöpög....
Korea Aerospace Pitches FA-50 Jet as Slovakia’s L-39 Trainer Replacement

"...In addition, DAPA will hold discussions to expand Korea-Hungarian defense industry cooperation, such as proposing to sign an MOU for defense research and development between the two countries for international technical cooperation.

Eun-ho Kang, DAPA Director was quoted as saying in the statement, “I look forward to providing opportunities to expand defense cooperation with Hungary and Slovakia, which have great potential (for South Korean defense exports).”
.."

Ez most mit jelent?
Lehet hogy nem L-39NG hanem FA-50 vétel, vagy esetleg v.milyen szintű részvétel gyártásban (összeszerelésben)?
Hát csöpögött :D
 

K.Attila63

Active Member
2019. február 4.
158
143
43
Urak! Csak kérdezni szeretnék, nem vagyok hozzáértő. Nekünk esetleg nem volna-e jó Zlin , Tucano meg FA50-es kiképzési feladatokra? Mert ha jól tudom,az N39-es jó képességű eltévedt madarat sem ér utol, mivel úgy tudom, hogy hangsebesség alatt repül. Nekem ez a koreai gép az M346-hoz hasonló, de tudjuk, hogy drága mulatság. Persze a lengyelek, ha minden igaz, ebből szereztek be. A másik: állítólag Koreának van egész jó rakétatüzérsége. Szerintem már feléjük is virítani kéne valamicskét, mert elég sokat fektetnek be azért. És még egy dolog: a norvégok , hogyhogy K9-est és nem PZH-t rendeltek? Most a logisztikát hagyjuk. Sajna , már 1-2 országnak fényesre nyaltuk, de nem sokra mentünk vele. Meg azért nem árt szerintem több lábon állni.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 500
93 718
113

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 463
67 808
113
Urak! Csak kérdezni szeretnék, nem vagyok hozzáértő. Nekünk esetleg nem volna-e jó Zlin , Tucano meg FA50-es kiképzési feladatokra? Mert ha jól tudom,az N39-es jó képességű eltévedt madarat sem ér utol, mivel úgy tudom, hogy hangsebesség alatt repül. Nekem ez a koreai gép az M346-hoz hasonló, de tudjuk, hogy drága mulatság. Persze a lengyelek, ha minden igaz, ebből szereztek be. A másik: állítólag Koreának van egész jó rakétatüzérsége. Szerintem már feléjük is virítani kéne valamicskét, mert elég sokat fektetnek be azért. És még egy dolog: a norvégok , hogyhogy K9-est és nem PZH-t rendeltek? Most a logisztikát hagyjuk. Sajna , már 1-2 országnak fényesre nyaltuk, de nem sokra mentünk vele. Meg azért nem árt szerintem több lábon állni.
Messze vannak. Ez az az érv ami semmitől nem múlik el. A többiek majd felhozzák a 'logisztikai rémálom' fogalmát, aztán megy ezen majd némi iszapbírkózás, hogy a többféle minden és még messze is van.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby