Szerintem érdemes meghallgatni. Utána pedig a magyar űrprogramról van egy interjú. 2030-ig 3 magyar űrhajós a terv.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Szerintem érdemes meghallgatni. Utána pedig a magyar űrprogramról van egy interjú. 2030-ig 3 magyar űrhajós a terv.
Na aztán rám biztos nem lehet azt mondani, hogy rettegek attól, hogy az oroszok lerohanják Ukrajnát, mivel ha az USA nem csinál valami hülyeséget Ukrajnában, akkor az oroszok nem fognak támadni......Kösz! Cserébe én is megigérem, hogy nem lövi ki a rakétákat senki, ha az oroszok lerohanják Ukrajnát! Ne ülj fel a háborús hisztériának!
Egy egyre inkább csak 9 milliós országgal nem lehet csodát csinálni - még is az eddig elért beruházások és beszerzések a csodát közelítik. Ha az eddig ismert projektek, beszerzések megvalósulnak már az is komoly eredmény.Semmiképpen nem pénztemető a haderőfejlesztési program. Egyrészt azért mert kirohadt illetve elavult a honvédség szinte minden technikája, ezért és a meggondolatlan fiskális szemlélet miatt (2016-ig minden kormányzatnak csak pénznyelő volt a hadsereg) olyan képességek tűntek mint rakéta és önjárótüzérség, vagy maradtak embrionális szinten mint a páncélos fegyvernem, de említhetném a harcászati repülő fegyvernemet, szállító repülő fegyvernemet, helikopteres fegyvernemet. A Müszaki alakulatok és a támogató erők anulálásáról nem is szólva.
A VBÜ létrehozása kifejezetten jó elgondolás volt. A probléma ott van, hogy a honvédség pénzügyi tervezése nincs szinkronban szerintem a VBÜ-vel.
-----------
Az egyébként valószínüleg, hogy a VBÜ a 12 ezer milliárd forintban benne van összes költség, hiszen a tényleges kiképzést nem lehet tervezni a programokban. persze a kezelőkét müszakiakat stb. igen, de csak a "első személyzetek, katonák vonatkozásában". fél-Három év múlva már a HM kötségvetéséből megy a további kiképzés, az üzem és kenőanyag, a lőszerfelhasználás gyakorlatokon, a humán erőforrások a pótlékokkal stb.
-----------
Ami a hoszabb távú viziókat illeti. Itt mindig tamáskodok mégpedig azon okból, hogy kelet-közép európában eddig a rendszerváltás óta egyetlen nyugati cég gyártási befektetése sem működött. Lásd: Boeing- Aero, Airbus- Bákói helikoptergyár, Airbus - Lengyel befektetés, Leonardo - PZL, és hagy ne folytassam.
Ami nagy külömbség, hogy a fenti fúziók, lányvállalatok a Bákon gyártott Pumák és Soccat-okat saját haderejüknek gyártották, a többi cég nem kapott nemzeti rendeléseket. A románok néhány darabon kívül külpiacra nem tudtak eladni semmit, a karbantartáson kívül a felszerelt gyár nem gyárt. Most a Blackhawk-ot akarájk gyártani.. Hoho.. azt gyártják kis sorozatban S70i-ként a lengyelek akkora példányszámban ami a túléléshez is kevés az ottani üzemben.
Nálunk egy nemzeti beszerzéshez kerülnek építésre a gyárak, és reménykednek jövőbeli eladásokban. Nos én utóbbiba vagyok szkeptikus, a Gidrán, a Hiúz és vagy éppen kézifegyverek esetében.
Az biztos, ha csak saját célra gyártunk azzal nem hozzuk be a költségeket. Itt most lehet írni know-how-t, lehet írni, a katonai-müszaki értelmíség, mérnökképzést, a hazai gyártással a hazai munkaerő foglalkoztatását, meg azt, hogy a cégek itthon fizetik az adót stb. de amig importból kell mindent beszerzni (márpedig vas és acél országa nem vagyunk, de a mikroelektornikáé sem) addig alapanyag, félkész és késztermékek rendszerek mind-mind import, csak összeszerelés ami folyik. Van már több elképzelés ami anulálódott.
Pld a Bren kézifegyvereké. Úgy indult, hogy nemcsak a magyar teljes fegyveres testületek fegyverzete kerül cserée, hanem még exportra is termelünk: Nos ebből az valósult meg, hogy több fődarabot a mai napig nem tudunk gyártani, a licencszerződés pedig lejár. Most ott helyette a Gestamenes vonal. És akkor ami érdekes a kommunikáció: A Bren fegyver jó, fegyver de drága ...És ezt nem tudtuk 2018-ban? Milyen költségelemzés volt? Mennyit "buktunk" hogy még annyi fegyvert sem tudtunk gyártani amennyi a rendőrség, hadsereg átfegyverzéséhez szükséges lenne? Vagy éppen nyereség, hogy nem gyártotuk le? A Gestamen talán a jövő.. Márha minden részét teljesen magyar alkatrészekből gyártjuk. De ennek alapanyagai szintén külföldiek.
A Lnyx sötét ló. Beleugrottunk - most a marketingszöveg helyett a tény, hogy a Puma a Bundeswehr rendszeresített járműve és nem a Hiúz, és tény, hogy az amcsi tenderen befuthat, akárcsak az ausztrálon. Előbbi esetben, majd lesz egy Rheinmetall North America, amely fülétől a farkáig fogja gyártani nem magyarországról várnak majd alkatrészeket hozzá (a szállítási távolságokat is figyelembe véve, akárcsak az Ausszie Lynx-hez sem hiszem.)
Amúgy azt olvastam valahol, hogy most amcsi-NATO szinten a GYHJ-k esetében 57mm-es löveget akarnak sztenderdizálni, nem 30-35mm-est. De ha ténylegesen megfelel majd a követelményeknek (jelenleg 5 proto van, ebből a müködőképeseket tesztelik a kengurusok, és az RM-t tesztelték a csehek, a többi demo-mock up.) akkor nekünk még harckocsi helyett is megfelelne akár 105-ös akár könnyített 120-as löveggel, alacsonyabb tömegével és ráadásuk a felépítményt változtatva több műszaki jármá alapja is lehet. Igy talán még a magyar igények kielégítése mellett exportra is lehetne termelni belőle.
Ennek ellenére szükséges hadiipari gyártás, és fejlesztés, de ismét h a balti államokra nézek akkor óriási külömbséget látok az Ő és mi programjaink között, elsősorban nehéztechnikával ellátás, gyártás vonatokzásában.
Mindenképpen folytatni kell a haderő fejlesztési programot, ellentmondásossága és költségei ellenére is. És ami a legfontosabb, hogy a legyártott eszközök életútján végig tervezett szupport kell, kiképzés, amely kevéssé kötődik a politikához, pld. törvényben kéne kötelezni a kormányokat, hogy a hadsereg müszaki-techika eszközeihez a szupport, karbantartás, javítás, és talán esetlegesa modetnizációt költésgeit kötelezően meg kell kapnia a Honvédségnek.
Pentagon schaltet um – auf ElektroantriebSzóval lehet -szerintem száz százalék, hogy biztosan- nagyon besülünk az úgynevezett csúcstechnológiával és aztán végül úgyis egy dízeles meghajtás lesz belőle, de akkor már a 2030-as éveket járjuk és még mindig nincs új 8x8-as harcjárművünk.
Ez is lehetőség a zalai gyárnak, de az igazi egy közös Lynx projekt lenne más államokkal. Rövid távon a csehszlovák-szloven jöhet szóba. Közép távon olasz, görög. Ez alapvetően nem több százas Lynx exportot jelent, hanem 40es első szériát, illetve egymáshoz kapcsolódó gyárakat, ahova részegységbeszállítást tudnánk hozzátenni. Itt a lemezalkatrészektől kezdve, az okos megoldásokig, szoftver stb szóbajöhet. Ezért fontos, hogy a zalai gyárban Lynx fejlesztés is fog zajlani, nemcsak összeszerelés.Egy egyre inkább csak 9 milliós országgal nem lehet csodát csinálni - még is az eddig elért beruházások és beszerzések a csodát közelítik. Ha az eddig ismert projektek, beszerzések megvalósulnak már az is komoly eredmény.
A zalai RM gyár jövőjét tekintve én optimistább vagyok. Deklarálva lett hogy az RM légvédelmi (RAD) részlege is idehozza a K+F egy részét és gyártást is. A drón-veszély (itt nagyon alacsony a belépési küszöb: kis országok is drónoznak ezerrel) miatt szerintem fel fog pörögni a kereslet légvédelmi gépágyúkra, drón elhárító rendszerekre. Programozott lőszeres gépágyúkból azért még mindig eléggé piacvezető a RAD.
Lehet, hogy nem fog mindig komplett Lynxeket gyártani a zalai üzem, de pl. légvédelmi gépágyú-tornyokat és egyéb komponenseket igen. Ezekből várhatóan több is fogy majd, mint a Lynxből - pláne ha a MANTIS jellegű C-RAM rendszert is itt gyártják majd.
A svájci bérekhez képest (mert ugye a RAD az átnevezett svájci Oerlikon) még "prémium fizúval" is sokkal olcsóbb a magyar gyártás, logikus, hogy idehozzák azt is...
Nem valószínű. A legtöbb arab országnak már van nehézgépgyára és be is vonja.A nagy üzlet egy arab export lenne. Oda komplett Lynxet adnánk el.
Nem veletlenul... egyedul a lengyelek rendszeresitettek lenyeges mennyisegben, ok viszont maguk gyartanak maguknak mindent.A Patriánál ott van most kapacitás szerintem, legalábbis a 8x8-asok terén. Mert én mostanában nagy volumenű beszerzést nem hallottam.
Ez megint milyen hulyeseg...? Senki nem mondott semmi ilyet, kismillio dolog miatt lehet atteve par honappal.Na de mit akarunk mi, ha 40 db Gidran árát nem bírjuk ki köhögni.
Hogyne, neked jok. (Le sem irom a nevet annak a del-afrikai autonepperbol lett fegyvernepper szirszaranak.)Mi mindenhol piacot kutatunk. M G bácsi nyilatkozta ,hogy a nagy fegyver gyártok 5-6 évre szállítanak,na de vannak kisebbek is ami jók.
Csak egyik sem viszi el meg a felet sem a masiknak, a tobbi kepessegrol nem is beszelve.Ami még sose fért a fejembe aza szállítógépek ügye, jól tudom nem ez a legfontosabb 5 évre jönnek meg.Ugyanez C295-nél másfél év,C27-nél még kevesebb mivel talán már megrendelés sincs.
A C130-as kevesebbet visz rovidebb tavra es dragabban, sokkal elavultabb design, mikozben minimum 30% dragabb, raadasul egy ujabb platform lenne, az Airbus, Dassault, Embraer mellett.A C130 -AS MAXIMUM 2 év. mert az a két darab KC390-eslepke fing.
De ez egyertelmuen nem igaz.Benne vagyunk minden féle programba elég lett volna kisebbgép is.
Ja, szethajtott BTR helyett megint vegyunk elozo generacios, elavult, refurbished szarokat. Pont, mint a rumanok csinaltak eddig. Remek otlet...Mellesleg a belgáknál hamarosan felszabadulnak a Piranha-ák amelyek 2007és 2013 között gyártottak , szerintem ezen kivül még több piac van.mert 2030 igen messze van.
A problema ott van, hogy abbol indulsz ki, hogy ismersz minden parametert, no meg a VBU nem tud elore szamolni.Semmiképpen nem pénztemető a haderőfejlesztési program. Egyrészt azért mert kirohadt illetve elavult a honvédség szinte minden technikája, ezért és a meggondolatlan fiskális szemlélet miatt (2016-ig minden kormányzatnak csak pénznyelő volt a hadsereg) olyan képességek tűntek mint rakéta és önjárótüzérség, vagy maradtak embrionális szinten mint a páncélos fegyvernem, de említhetném a harcászati repülő fegyvernemet, szállító repülő fegyvernemet, helikopteres fegyvernemet. A Müszaki alakulatok és a támogató erők anulálásáról nem is szólva.
A VBÜ létrehozása kifejezetten jó elgondolás volt. A probléma ott van, hogy a honvédség pénzügyi tervezése nincs szinkronban szerintem a VBÜ-vel.
-----------
Az egyébként valószínüleg, hogy a VBÜ a 12 ezer milliárd forintban benne van összes költség, hiszen a tényleges kiképzést nem lehet tervezni a programokban. persze a kezelőkét müszakiakat stb. igen, de csak a "első személyzetek, katonák vonatkozásában". fél-Három év múlva már a HM kötségvetéséből megy a további kiképzés, az üzem és kenőanyag, a lőszerfelhasználás gyakorlatokon, a humán erőforrások a pótlékokkal stb.
-----------
Ami a hoszabb távú viziókat illeti. Itt mindig tamáskodok mégpedig azon okból, hogy kelet-közép európában eddig a rendszerváltás óta egyetlen nyugati cég gyártási befektetése sem működött. Lásd: Boeing- Aero, Airbus- Bákói helikoptergyár, Airbus - Lengyel befektetés, Leonardo - PZL, és hagy ne folytassam.
Ami nagy külömbség, hogy a fenti fúziók, lányvállalatok a Bákon gyártott Pumák és Soccat-okat saját haderejüknek gyártották, a többi cég nem kapott nemzeti rendeléseket. A románok néhány darabon kívül külpiacra nem tudtak eladni semmit, a karbantartáson kívül a felszerelt gyár nem gyárt. Most a Blackhawk-ot akarájk gyártani.. Hoho.. azt gyártják kis sorozatban S70i-ként a lengyelek akkora példányszámban ami a túléléshez is kevés az ottani üzemben.
Nálunk egy nemzeti beszerzéshez kerülnek építésre a gyárak, és reménykednek jövőbeli eladásokban. Nos én utóbbiba vagyok szkeptikus, a Gidrán, a Hiúz és vagy éppen kézifegyverek esetében.
Az biztos, ha csak saját célra gyártunk azzal nem hozzuk be a költségeket. Itt most lehet írni know-how-t, lehet írni, a katonai-müszaki értelmíség, mérnökképzést, a hazai gyártással a hazai munkaerő foglalkoztatását, meg azt, hogy a cégek itthon fizetik az adót stb. de amig importból kell mindent beszerzni (márpedig vas és acél országa nem vagyunk, de a mikroelektornikáé sem) addig alapanyag, félkész és késztermékek rendszerek mind-mind import, csak összeszerelés ami folyik. Van már több elképzelés ami anulálódott.
Pld a Bren kézifegyvereké. Úgy indult, hogy nemcsak a magyar teljes fegyveres testületek fegyverzete kerül cserée, hanem még exportra is termelünk: Nos ebből az valósult meg, hogy több fődarabot a mai napig nem tudunk gyártani, a licencszerződés pedig lejár. Most ott helyette a Gestamenes vonal. És akkor ami érdekes a kommunikáció: A Bren fegyver jó, fegyver de drága ...És ezt nem tudtuk 2018-ban? Milyen költségelemzés volt? Mennyit "buktunk" hogy még annyi fegyvert sem tudtunk gyártani amennyi a rendőrség, hadsereg átfegyverzéséhez szükséges lenne? Vagy éppen nyereség, hogy nem gyártotuk le? A Gestamen talán a jövő.. Márha minden részét teljesen magyar alkatrészekből gyártjuk. De ennek alapanyagai szintén külföldiek.
A Lnyx sötét ló. Beleugrottunk - most a marketingszöveg helyett a tény, hogy a Puma a Bundeswehr rendszeresített járműve és nem a Hiúz, és tény, hogy az amcsi tenderen befuthat, akárcsak az ausztrálon. Előbbi esetben, majd lesz egy Rheinmetall North America, amely fülétől a farkáig fogja gyártani nem magyarországról várnak majd alkatrészeket hozzá (a szállítási távolságokat is figyelembe véve, akárcsak az Ausszie Lynx-hez sem hiszem.)
Amúgy azt olvastam valahol, hogy most amcsi-NATO szinten a GYHJ-k esetében 57mm-es löveget akarnak sztenderdizálni, nem 30-35mm-est. De ha ténylegesen megfelel majd a követelményeknek (jelenleg 5 proto van, ebből a müködőképeseket tesztelik a kengurusok, és az RM-t tesztelték a csehek, a többi demo-mock up.) akkor nekünk még harckocsi helyett is megfelelne akár 105-ös akár könnyített 120-as löveggel, alacsonyabb tömegével és ráadásuk a felépítményt változtatva több műszaki jármá alapja is lehet. Igy talán még a magyar igények kielégítése mellett exportra is lehetne termelni belőle.
Ennek ellenére szükséges hadiipari gyártás, és fejlesztés, de ismét h a balti államokra nézek akkor óriási külömbséget látok az Ő és mi programjaink között, elsősorban nehéztechnikával ellátás, gyártás vonatokzásában.
Mindenképpen folytatni kell a haderő fejlesztési programot, ellentmondásossága és költségei ellenére is. És ami a legfontosabb, hogy a legyártott eszközök életútján végig tervezett szupport kell, kiképzés, amely kevéssé kötődik a politikához, pld. törvényben kéne kötelezni a kormányokat, hogy a hadsereg müszaki-techika eszközeihez a szupport, karbantartás, javítás, és talán esetlegesa modetnizációt költésgeit kötelezően meg kell kapnia a Honvédségnek.
Nagyjából és egészében leírtad a magyar és román haderőfejlesztés közti koncepciós különbségeket, írásnak is jó és gondolatébresztőnek is itt az uborkaszezon közepén.Kezdem Maróth művét egy hatalmas, a hadsereg újrafegyverzésének hátráltatása miatt a nemzetbiztonságunkat súlyosan veszélyeztető pénztemetőnek látni, ami semmivel nem vitte előrébb eddig a magyar haderő felszerelését, viszont irdatlanul megdrágítja a fegyverkezést. A gyár költségével együtt Zalaegerszegről három zászlóalj Lynx-et kapunk annyi pénzért, amennyiért a német gyárból négyet vehettünk volna. És ráadásul a fegyverek többsége sehol sincs, pedig most, azonnal, tegnapra lenne rá szükség a nemzetközi helyzet függvényében és belátható időn belül alapvető fegyverzetek se fognak rendszerbe kerülni, mert a hadiipari lobbi csak a távoli jövőben lesz képes produkálni őket. És akkor még ki tudja milyen minőségben, hiszen ismerjük a BM Heros tűzoltóautónak csúfolt járműveit, meg a Rába katonai produktumait!
A hadseregnek fegyver kell, nem hadiipar. A nemzetbiztonsághoz pedig nem harcjárműgyár kell, hanem lőszergyár, mert az mindegy ki gyártja az ágyút, a lőszert kell tudnunk nekünk gyártani hozzá. Nekünk üzemben tartanunk és javítanunk kell tudni a technikát, nem gyártani. Ilyen kis darabszámokban, mint nekünk kell csak csillagászati árakkal tudjuk gyártani. Olyan áron, hogy abból jóval több fegyverzetet vehetnénk (lásd: Lynx esetét a magyar gyártással!) A várpalotai lőszergyáron kívül majdhogynem teljesen feleslegesnek tűnik az egész hadiiparfejlesztés nemzetbiztonsági szempontból.
Duna, Tisza?
Az év kommentje máris megvolt, pedig még csak január 3.
10/10Vág, Nyitra...
Viszont Archert hozhattunk volna el, és ez csak egy példa.A boxer se jönne meg 25 előtt, le van kötve a kapacitás.
Ami jelenleg a világ egyik legdrágább csöves tüzérsége rendszere, szar példa. Már ha eladják egyáltalán tekintve, hogy arra is újra fegyverkeznek szóval kétlem.Viszont Archert hozhattunk volna el, és ez csak egy példa.
Frankó valóban, csak fing kevés.Amúgy meg ne legyünk türelmetlenek mert nem sokára jönnek a PZH2000-k.....
PZH2000 Tüzérségi csapás bunker komplexum ellen...
Xarok rá mennyibe kerül, ameddig vödröstől öntik a pénzt hülyeségekbe.Ami jelenleg a világ egyik legdrágább csöves tüzérsége rendszere, szar példa.
Ajj na kezdjük megint a szakértést.Xarok rá mennyibe kerül, ameddig vödröstől öntik a pénzt hülyeségekbe.
oszcilláló tornyos túlmachinált...Viszont Archert hozhattunk volna el, és ez csak egy példa.
Milyen hülyeségekbe ?Xarok rá mennyibe kerül, ameddig vödröstől öntik a pénzt hülyeségekbe.