A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
12 075
16 356
113
Közbeszerzési értesítőből...

Részvételi felhívás

Műszaki Támogató Zászlóalj útépítő és földmunkagépeinek beszerzése tárgyban

1. rész: Aszfalt tömörítő úthenger beszerzése (1 db)
2. rész: Kisteljesítményű univerzális kompakt műszaki földmunkagép (gumikerekes) beszerzése (6 db)
3. rész: Kisteljesítményű univerzális kompakt műszaki földmunkagép (gumilánctalpas) beszerzése (2 db)
4. rész: Közepes teljesítményű univerzális műszaki földmunkagép beszerzése (4 db)
5. rész: Lánctalpas nagyteljesítményű kotrógép (exkavátor) beszerzése (2 db)
6. rész: Önjáró úthenger beszerzése (1 db)
7. rész: Önjáró útprofilozó beszerzése (2db)
8. rész: Rakodó földmunkagép beszerzése (5 db)

A teljesítés helye: Magyar Honvédség Anyagellátó Raktárbázis Központi Raktár, Veszprém, NIPÜF Ipari park

Részvételi kérelmek benyújtásának határideje: 28/01/2022
Nagyon-nagyon coresz van, latszik... @Nem Dr Maróth Gáspár kaphatnank valami kis koncot esetleg? Pretty please...? ;)
 

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
14 701
34 325
113
Kösz! Cserébe én is megigérem, hogy nem lövi ki a rakétákat senki, ha az oroszok lerohanják Ukrajnát! Ne ülj fel a háborús hisztériának!
Na aztán rám biztos nem lehet azt mondani, hogy rettegek attól, hogy az oroszok lerohanják Ukrajnát, mivel ha az USA nem csinál valami hülyeséget Ukrajnában, akkor az oroszok nem fognak támadni......
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
1 374
2 443
113
Semmiképpen nem pénztemető a haderőfejlesztési program. Egyrészt azért mert kirohadt illetve elavult a honvédség szinte minden technikája, ezért és a meggondolatlan fiskális szemlélet miatt (2016-ig minden kormányzatnak csak pénznyelő volt a hadsereg) olyan képességek tűntek mint rakéta és önjárótüzérség, vagy maradtak embrionális szinten mint a páncélos fegyvernem, de említhetném a harcászati repülő fegyvernemet, szállító repülő fegyvernemet, helikopteres fegyvernemet. A Müszaki alakulatok és a támogató erők anulálásáról nem is szólva.

A VBÜ létrehozása kifejezetten jó elgondolás volt. A probléma ott van, hogy a honvédség pénzügyi tervezése nincs szinkronban szerintem a VBÜ-vel.
-----------
Az egyébként valószínüleg, hogy a VBÜ a 12 ezer milliárd forintban benne van összes költség, hiszen a tényleges kiképzést nem lehet tervezni a programokban. persze a kezelőkét müszakiakat stb. igen, de csak a "első személyzetek, katonák vonatkozásában". fél-Három év múlva már a HM kötségvetéséből megy a további kiképzés, az üzem és kenőanyag, a lőszerfelhasználás gyakorlatokon, a humán erőforrások a pótlékokkal stb.
-----------
Ami a hoszabb távú viziókat illeti. Itt mindig tamáskodok mégpedig azon okból, hogy kelet-közép európában eddig a rendszerváltás óta egyetlen nyugati cég gyártási befektetése sem működött. Lásd: Boeing- Aero, Airbus- Bákói helikoptergyár, Airbus - Lengyel befektetés, Leonardo - PZL, és hagy ne folytassam.

Ami nagy külömbség, hogy a fenti fúziók, lányvállalatok a Bákon gyártott Pumák és Soccat-okat saját haderejüknek gyártották, a többi cég nem kapott nemzeti rendeléseket. A románok néhány darabon kívül külpiacra nem tudtak eladni semmit, a karbantartáson kívül a felszerelt gyár nem gyárt. Most a Blackhawk-ot akarájk gyártani.. Hoho.. azt gyártják kis sorozatban S70i-ként a lengyelek akkora példányszámban ami a túléléshez is kevés az ottani üzemben.
Nálunk egy nemzeti beszerzéshez kerülnek építésre a gyárak, és reménykednek jövőbeli eladásokban. Nos én utóbbiba vagyok szkeptikus, a Gidrán, a Hiúz és vagy éppen kézifegyverek esetében.

Az biztos, ha csak saját célra gyártunk azzal nem hozzuk be a költségeket. Itt most lehet írni know-how-t, lehet írni, a katonai-müszaki értelmíség, mérnökképzést, a hazai gyártással a hazai munkaerő foglalkoztatását, meg azt, hogy a cégek itthon fizetik az adót stb. de amig importból kell mindent beszerzni (márpedig vas és acél országa nem vagyunk, de a mikroelektornikáé sem) addig alapanyag, félkész és késztermékek rendszerek mind-mind import, csak összeszerelés ami folyik. Van már több elképzelés ami anulálódott.
Pld a Bren kézifegyvereké. Úgy indult, hogy nemcsak a magyar teljes fegyveres testületek fegyverzete kerül cserée, hanem még exportra is termelünk: Nos ebből az valósult meg, hogy több fődarabot a mai napig nem tudunk gyártani, a licencszerződés pedig lejár. Most ott helyette a Gestamenes vonal. És akkor ami érdekes a kommunikáció: A Bren fegyver jó, fegyver de drága ...És ezt nem tudtuk 2018-ban? Milyen költségelemzés volt? Mennyit "buktunk" hogy még annyi fegyvert sem tudtunk gyártani amennyi a rendőrség, hadsereg átfegyverzéséhez szükséges lenne? Vagy éppen nyereség, hogy nem gyártotuk le? A Gestamen talán a jövő.. Márha minden részét teljesen magyar alkatrészekből gyártjuk. De ennek alapanyagai szintén külföldiek.

A Lnyx sötét ló. Beleugrottunk - most a marketingszöveg helyett a tény, hogy a Puma a Bundeswehr rendszeresített járműve és nem a Hiúz, és tény, hogy az amcsi tenderen befuthat, akárcsak az ausztrálon. Előbbi esetben, majd lesz egy Rheinmetall North America, amely fülétől a farkáig fogja gyártani nem magyarországról várnak majd alkatrészeket hozzá (a szállítási távolságokat is figyelembe véve, akárcsak az Ausszie Lynx-hez sem hiszem.)
Amúgy azt olvastam valahol, hogy most amcsi-NATO szinten a GYHJ-k esetében 57mm-es löveget akarnak sztenderdizálni, nem 30-35mm-est. De ha ténylegesen megfelel majd a követelményeknek (jelenleg 5 proto van, ebből a müködőképeseket tesztelik a kengurusok, és az RM-t tesztelték a csehek, a többi demo-mock up.) akkor nekünk még harckocsi helyett is megfelelne akár 105-ös akár könnyített 120-as löveggel, alacsonyabb tömegével és ráadásuk a felépítményt változtatva több műszaki jármá alapja is lehet. Igy talán még a magyar igények kielégítése mellett exportra is lehetne termelni belőle.

Ennek ellenére szükséges hadiipari gyártás, és fejlesztés, de ismét h a balti államokra nézek akkor óriási külömbséget látok az Ő és mi programjaink között, elsősorban nehéztechnikával ellátás, gyártás vonatokzásában.
Mindenképpen folytatni kell a haderő fejlesztési programot, ellentmondásossága és költségei ellenére is. És ami a legfontosabb, hogy a legyártott eszközök életútján végig tervezett szupport kell, kiképzés, amely kevéssé kötődik a politikához, pld. törvényben kéne kötelezni a kormányokat, hogy a hadsereg müszaki-techika eszközeihez a szupport, karbantartás, javítás, és talán esetlegesa modetnizációt költésgeit kötelezően meg kell kapnia a Honvédségnek.
 

Xpert

Well-Known Member
2021. július 17.
3 123
3 879
113
Semmiképpen nem pénztemető a haderőfejlesztési program. Egyrészt azért mert kirohadt illetve elavult a honvédség szinte minden technikája, ezért és a meggondolatlan fiskális szemlélet miatt (2016-ig minden kormányzatnak csak pénznyelő volt a hadsereg) olyan képességek tűntek mint rakéta és önjárótüzérség, vagy maradtak embrionális szinten mint a páncélos fegyvernem, de említhetném a harcászati repülő fegyvernemet, szállító repülő fegyvernemet, helikopteres fegyvernemet. A Müszaki alakulatok és a támogató erők anulálásáról nem is szólva.

A VBÜ létrehozása kifejezetten jó elgondolás volt. A probléma ott van, hogy a honvédség pénzügyi tervezése nincs szinkronban szerintem a VBÜ-vel.
-----------
Az egyébként valószínüleg, hogy a VBÜ a 12 ezer milliárd forintban benne van összes költség, hiszen a tényleges kiképzést nem lehet tervezni a programokban. persze a kezelőkét müszakiakat stb. igen, de csak a "első személyzetek, katonák vonatkozásában". fél-Három év múlva már a HM kötségvetéséből megy a további kiképzés, az üzem és kenőanyag, a lőszerfelhasználás gyakorlatokon, a humán erőforrások a pótlékokkal stb.
-----------
Ami a hoszabb távú viziókat illeti. Itt mindig tamáskodok mégpedig azon okból, hogy kelet-közép európában eddig a rendszerváltás óta egyetlen nyugati cég gyártási befektetése sem működött. Lásd: Boeing- Aero, Airbus- Bákói helikoptergyár, Airbus - Lengyel befektetés, Leonardo - PZL, és hagy ne folytassam.

Ami nagy külömbség, hogy a fenti fúziók, lányvállalatok a Bákon gyártott Pumák és Soccat-okat saját haderejüknek gyártották, a többi cég nem kapott nemzeti rendeléseket. A románok néhány darabon kívül külpiacra nem tudtak eladni semmit, a karbantartáson kívül a felszerelt gyár nem gyárt. Most a Blackhawk-ot akarájk gyártani.. Hoho.. azt gyártják kis sorozatban S70i-ként a lengyelek akkora példányszámban ami a túléléshez is kevés az ottani üzemben.
Nálunk egy nemzeti beszerzéshez kerülnek építésre a gyárak, és reménykednek jövőbeli eladásokban. Nos én utóbbiba vagyok szkeptikus, a Gidrán, a Hiúz és vagy éppen kézifegyverek esetében.

Az biztos, ha csak saját célra gyártunk azzal nem hozzuk be a költségeket. Itt most lehet írni know-how-t, lehet írni, a katonai-müszaki értelmíség, mérnökképzést, a hazai gyártással a hazai munkaerő foglalkoztatását, meg azt, hogy a cégek itthon fizetik az adót stb. de amig importból kell mindent beszerzni (márpedig vas és acél országa nem vagyunk, de a mikroelektornikáé sem) addig alapanyag, félkész és késztermékek rendszerek mind-mind import, csak összeszerelés ami folyik. Van már több elképzelés ami anulálódott.
Pld a Bren kézifegyvereké. Úgy indult, hogy nemcsak a magyar teljes fegyveres testületek fegyverzete kerül cserée, hanem még exportra is termelünk: Nos ebből az valósult meg, hogy több fődarabot a mai napig nem tudunk gyártani, a licencszerződés pedig lejár. Most ott helyette a Gestamenes vonal. És akkor ami érdekes a kommunikáció: A Bren fegyver jó, fegyver de drága ...És ezt nem tudtuk 2018-ban? Milyen költségelemzés volt? Mennyit "buktunk" hogy még annyi fegyvert sem tudtunk gyártani amennyi a rendőrség, hadsereg átfegyverzéséhez szükséges lenne? Vagy éppen nyereség, hogy nem gyártotuk le? A Gestamen talán a jövő.. Márha minden részét teljesen magyar alkatrészekből gyártjuk. De ennek alapanyagai szintén külföldiek.

A Lnyx sötét ló. Beleugrottunk - most a marketingszöveg helyett a tény, hogy a Puma a Bundeswehr rendszeresített járműve és nem a Hiúz, és tény, hogy az amcsi tenderen befuthat, akárcsak az ausztrálon. Előbbi esetben, majd lesz egy Rheinmetall North America, amely fülétől a farkáig fogja gyártani nem magyarországról várnak majd alkatrészeket hozzá (a szállítási távolságokat is figyelembe véve, akárcsak az Ausszie Lynx-hez sem hiszem.)
Amúgy azt olvastam valahol, hogy most amcsi-NATO szinten a GYHJ-k esetében 57mm-es löveget akarnak sztenderdizálni, nem 30-35mm-est. De ha ténylegesen megfelel majd a követelményeknek (jelenleg 5 proto van, ebből a müködőképeseket tesztelik a kengurusok, és az RM-t tesztelték a csehek, a többi demo-mock up.) akkor nekünk még harckocsi helyett is megfelelne akár 105-ös akár könnyített 120-as löveggel, alacsonyabb tömegével és ráadásuk a felépítményt változtatva több műszaki jármá alapja is lehet. Igy talán még a magyar igények kielégítése mellett exportra is lehetne termelni belőle.

Ennek ellenére szükséges hadiipari gyártás, és fejlesztés, de ismét h a balti államokra nézek akkor óriási külömbséget látok az Ő és mi programjaink között, elsősorban nehéztechnikával ellátás, gyártás vonatokzásában.
Mindenképpen folytatni kell a haderő fejlesztési programot, ellentmondásossága és költségei ellenére is. És ami a legfontosabb, hogy a legyártott eszközök életútján végig tervezett szupport kell, kiképzés, amely kevéssé kötődik a politikához, pld. törvényben kéne kötelezni a kormányokat, hogy a hadsereg müszaki-techika eszközeihez a szupport, karbantartás, javítás, és talán esetlegesa modetnizációt költésgeit kötelezően meg kell kapnia a Honvédségnek.
Egy egyre inkább csak 9 milliós országgal nem lehet csodát csinálni - még is az eddig elért beruházások és beszerzések a csodát közelítik. Ha az eddig ismert projektek, beszerzések megvalósulnak már az is komoly eredmény.

A zalai RM gyár jövőjét tekintve én optimistább vagyok. Deklarálva lett hogy az RM légvédelmi (RAD) részlege is idehozza a K+F egy részét és gyártást is. A drón-veszély (itt nagyon alacsony a belépési küszöb: kis országok is drónoznak ezerrel) miatt szerintem fel fog pörögni a kereslet légvédelmi gépágyúkra, drón elhárító rendszerekre. Programozott lőszeres gépágyúkból azért még mindig eléggé piacvezető a RAD.
Lehet, hogy nem fog mindig komplett Lynxeket gyártani a zalai üzem, de pl. légvédelmi gépágyú-tornyokat és egyéb komponenseket igen. Ezekből várhatóan több is fogy majd, mint a Lynxből - pláne ha a MANTIS jellegű C-RAM rendszert is itt gyártják majd.
A svájci bérekhez képest (mert ugye a RAD az átnevezett svájci Oerlikon) még "prémium fizúval" is sokkal olcsóbb a magyar gyártás, logikus, hogy idehozzák azt is...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. április 19.
21 001
35 063
113
Szóval lehet -szerintem száz százalék, hogy biztosan- nagyon besülünk az úgynevezett csúcstechnológiával és aztán végül úgyis egy dízeles meghajtás lesz belőle, de akkor már a 2030-as éveket járjuk és még mindig nincs új 8x8-as harcjárművünk.
Pentagon schaltet um – auf Elektroantrieb
"Im kommenden Jahrzehnt soll die Mehrheit der Fahrzeuge der US-Streitkräfte elektrisch betrieben werden."
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
14 588
46 775
113
Egy egyre inkább csak 9 milliós országgal nem lehet csodát csinálni - még is az eddig elért beruházások és beszerzések a csodát közelítik. Ha az eddig ismert projektek, beszerzések megvalósulnak már az is komoly eredmény.

A zalai RM gyár jövőjét tekintve én optimistább vagyok. Deklarálva lett hogy az RM légvédelmi (RAD) részlege is idehozza a K+F egy részét és gyártást is. A drón-veszély (itt nagyon alacsony a belépési küszöb: kis országok is drónoznak ezerrel) miatt szerintem fel fog pörögni a kereslet légvédelmi gépágyúkra, drón elhárító rendszerekre. Programozott lőszeres gépágyúkból azért még mindig eléggé piacvezető a RAD.
Lehet, hogy nem fog mindig komplett Lynxeket gyártani a zalai üzem, de pl. légvédelmi gépágyú-tornyokat és egyéb komponenseket igen. Ezekből várhatóan több is fogy majd, mint a Lynxből - pláne ha a MANTIS jellegű C-RAM rendszert is itt gyártják majd.
A svájci bérekhez képest (mert ugye a RAD az átnevezett svájci Oerlikon) még "prémium fizúval" is sokkal olcsóbb a magyar gyártás, logikus, hogy idehozzák azt is...
Ez is lehetőség a zalai gyárnak, de az igazi egy közös Lynx projekt lenne más államokkal. Rövid távon a csehszlovák-szloven jöhet szóba. Közép távon olasz, görög. Ez alapvetően nem több százas Lynx exportot jelent, hanem 40es első szériát, illetve egymáshoz kapcsolódó gyárakat, ahova részegységbeszállítást tudnánk hozzátenni. Itt a lemezalkatrészektől kezdve, az okos megoldásokig, szoftver stb szóbajöhet. Ezért fontos, hogy a zalai gyárban Lynx fejlesztés is fog zajlani, nemcsak összeszerelés.

De rövid távon már az amerikai projekthez szükséges autonóm vezetési megoldások tesztelése is itt fog zajlani.

A nagy üzlet egy arab export lenne. Oda komplett Lynxet adnánk el.
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
12 075
16 356
113
A Patriánál ott van most kapacitás szerintem, legalábbis a 8x8-asok terén. Mert én mostanában nagy volumenű beszerzést nem hallottam.
Nem veletlenul... egyedul a lengyelek rendszeresitettek lenyeges mennyisegben, ok viszont maguk gyartanak maguknak mindent.

Emellett a Patria, mivel szinten remek kis platform, az XP ugyanugy 6-8M euronal indul, viszont tokeletesen ertelmetlen penzkidobas lenne azert azt rendelni, mert esetleg 2 evvel korabban megjon. MIndezt ugy, hogy semmivel nem lenne csereszabatos benne semmi (esetleg a toronyfegyver a Lynxbol), viszont ektelen osszegbe kerulne, ami mind az utolso fillerig kulfoldre menne es utana a karbantartas is.
Ha meg licenszeled, akkor pontosan ugyanott vagy, mint a 8x8-assal, csak nem tudod attervezni sem a sajat szad ize szerint, de legalabb meg dragabb lesz, meg kesobb.

Na de mit akarunk mi, ha 40 db Gidran árát nem bírjuk ki köhögni.
Ez megint milyen hulyeseg...? Senki nem mondott semmi ilyet, kismillio dolog miatt lehet atteve par honappal.

Mi mindenhol piacot kutatunk. M G bácsi nyilatkozta ,hogy a nagy fegyver gyártok 5-6 évre szállítanak,na de vannak kisebbek is ami jók.
Hogyne, neked jok. (Le sem irom a nevet annak a del-afrikai autonepperbol lett fegyvernepper szirszaranak.)
A katonaknak viszont nem.

Ami még sose fért a fejembe aza szállítógépek ügye, jól tudom nem ez a legfontosabb 5 évre jönnek meg.Ugyanez C295-nél másfél év,C27-nél még kevesebb mivel talán már megrendelés sincs.
Csak egyik sem viszi el meg a felet sem a masiknak, a tobbi kepessegrol nem is beszelve.
Ez megint olyan, mintha neked kamion kellene, de inkabb vegyel egy csomo pickup kocsit helyettuk...


A C130 -AS MAXIMUM 2 év. mert az a két darab KC390-eslepke fing.
A C130-as kevesebbet visz rovidebb tavra es dragabban, sokkal elavultabb design, mikozben minimum 30% dragabb, raadasul egy ujabb platform lenne, az Airbus, Dassault, Embraer mellett.

Benne vagyunk minden féle programba elég lett volna kisebbgép is.
De ez egyertelmuen nem igaz.
Nem ertem, miert nezed totalisan hulyenek a hadsereg tervezoit, plane ugy, hogy nem is vagy katona sem...
Mellesleg a belgáknál hamarosan felszabadulnak a Piranha-ák amelyek 2007és 2013 között gyártottak , szerintem ezen kivül még több piac van.mert 2030 igen messze van.
Ja, szethajtott BTR helyett megint vegyunk elozo generacios, elavult, refurbished szarokat. Pont, mint a rumanok csinaltak eddig. Remek otlet...
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
12 075
16 356
113
Semmiképpen nem pénztemető a haderőfejlesztési program. Egyrészt azért mert kirohadt illetve elavult a honvédség szinte minden technikája, ezért és a meggondolatlan fiskális szemlélet miatt (2016-ig minden kormányzatnak csak pénznyelő volt a hadsereg) olyan képességek tűntek mint rakéta és önjárótüzérség, vagy maradtak embrionális szinten mint a páncélos fegyvernem, de említhetném a harcászati repülő fegyvernemet, szállító repülő fegyvernemet, helikopteres fegyvernemet. A Müszaki alakulatok és a támogató erők anulálásáról nem is szólva.

A VBÜ létrehozása kifejezetten jó elgondolás volt. A probléma ott van, hogy a honvédség pénzügyi tervezése nincs szinkronban szerintem a VBÜ-vel.
-----------
Az egyébként valószínüleg, hogy a VBÜ a 12 ezer milliárd forintban benne van összes költség, hiszen a tényleges kiképzést nem lehet tervezni a programokban. persze a kezelőkét müszakiakat stb. igen, de csak a "első személyzetek, katonák vonatkozásában". fél-Három év múlva már a HM kötségvetéséből megy a további kiképzés, az üzem és kenőanyag, a lőszerfelhasználás gyakorlatokon, a humán erőforrások a pótlékokkal stb.
-----------
Ami a hoszabb távú viziókat illeti. Itt mindig tamáskodok mégpedig azon okból, hogy kelet-közép európában eddig a rendszerváltás óta egyetlen nyugati cég gyártási befektetése sem működött. Lásd: Boeing- Aero, Airbus- Bákói helikoptergyár, Airbus - Lengyel befektetés, Leonardo - PZL, és hagy ne folytassam.

Ami nagy külömbség, hogy a fenti fúziók, lányvállalatok a Bákon gyártott Pumák és Soccat-okat saját haderejüknek gyártották, a többi cég nem kapott nemzeti rendeléseket. A románok néhány darabon kívül külpiacra nem tudtak eladni semmit, a karbantartáson kívül a felszerelt gyár nem gyárt. Most a Blackhawk-ot akarájk gyártani.. Hoho.. azt gyártják kis sorozatban S70i-ként a lengyelek akkora példányszámban ami a túléléshez is kevés az ottani üzemben.
Nálunk egy nemzeti beszerzéshez kerülnek építésre a gyárak, és reménykednek jövőbeli eladásokban. Nos én utóbbiba vagyok szkeptikus, a Gidrán, a Hiúz és vagy éppen kézifegyverek esetében.

Az biztos, ha csak saját célra gyártunk azzal nem hozzuk be a költségeket. Itt most lehet írni know-how-t, lehet írni, a katonai-müszaki értelmíség, mérnökképzést, a hazai gyártással a hazai munkaerő foglalkoztatását, meg azt, hogy a cégek itthon fizetik az adót stb. de amig importból kell mindent beszerzni (márpedig vas és acél országa nem vagyunk, de a mikroelektornikáé sem) addig alapanyag, félkész és késztermékek rendszerek mind-mind import, csak összeszerelés ami folyik. Van már több elképzelés ami anulálódott.
Pld a Bren kézifegyvereké. Úgy indult, hogy nemcsak a magyar teljes fegyveres testületek fegyverzete kerül cserée, hanem még exportra is termelünk: Nos ebből az valósult meg, hogy több fődarabot a mai napig nem tudunk gyártani, a licencszerződés pedig lejár. Most ott helyette a Gestamenes vonal. És akkor ami érdekes a kommunikáció: A Bren fegyver jó, fegyver de drága ...És ezt nem tudtuk 2018-ban? Milyen költségelemzés volt? Mennyit "buktunk" hogy még annyi fegyvert sem tudtunk gyártani amennyi a rendőrség, hadsereg átfegyverzéséhez szükséges lenne? Vagy éppen nyereség, hogy nem gyártotuk le? A Gestamen talán a jövő.. Márha minden részét teljesen magyar alkatrészekből gyártjuk. De ennek alapanyagai szintén külföldiek.

A Lnyx sötét ló. Beleugrottunk - most a marketingszöveg helyett a tény, hogy a Puma a Bundeswehr rendszeresített járműve és nem a Hiúz, és tény, hogy az amcsi tenderen befuthat, akárcsak az ausztrálon. Előbbi esetben, majd lesz egy Rheinmetall North America, amely fülétől a farkáig fogja gyártani nem magyarországról várnak majd alkatrészeket hozzá (a szállítási távolságokat is figyelembe véve, akárcsak az Ausszie Lynx-hez sem hiszem.)
Amúgy azt olvastam valahol, hogy most amcsi-NATO szinten a GYHJ-k esetében 57mm-es löveget akarnak sztenderdizálni, nem 30-35mm-est. De ha ténylegesen megfelel majd a követelményeknek (jelenleg 5 proto van, ebből a müködőképeseket tesztelik a kengurusok, és az RM-t tesztelték a csehek, a többi demo-mock up.) akkor nekünk még harckocsi helyett is megfelelne akár 105-ös akár könnyített 120-as löveggel, alacsonyabb tömegével és ráadásuk a felépítményt változtatva több műszaki jármá alapja is lehet. Igy talán még a magyar igények kielégítése mellett exportra is lehetne termelni belőle.

Ennek ellenére szükséges hadiipari gyártás, és fejlesztés, de ismét h a balti államokra nézek akkor óriási külömbséget látok az Ő és mi programjaink között, elsősorban nehéztechnikával ellátás, gyártás vonatokzásában.
Mindenképpen folytatni kell a haderő fejlesztési programot, ellentmondásossága és költségei ellenére is. És ami a legfontosabb, hogy a legyártott eszközök életútján végig tervezett szupport kell, kiképzés, amely kevéssé kötődik a politikához, pld. törvényben kéne kötelezni a kormányokat, hogy a hadsereg müszaki-techika eszközeihez a szupport, karbantartás, javítás, és talán esetlegesa modetnizációt költésgeit kötelezően meg kell kapnia a Honvédségnek.
A problema ott van, hogy abbol indulsz ki, hogy ismersz minden parametert, no meg a VBU nem tud elore szamolni.
Ez nem rocket science, risk analysis, annak forintositasa stb, megfeleloen alatamasztott projection stb, ezek rutinjellegu kalkulaciok egy PM cegnek (gyakorlatilag az a VBU), a donteselokeszites resze.
 

Deidonicus

Well-Known Member
2021. július 2.
419
2 363
93
Kezdem Maróth művét egy hatalmas, a hadsereg újrafegyverzésének hátráltatása miatt a nemzetbiztonságunkat súlyosan veszélyeztető pénztemetőnek látni, ami semmivel nem vitte előrébb eddig a magyar haderő felszerelését, viszont irdatlanul megdrágítja a fegyverkezést. A gyár költségével együtt Zalaegerszegről három zászlóalj Lynx-et kapunk annyi pénzért, amennyiért a német gyárból négyet vehettünk volna. És ráadásul a fegyverek többsége sehol sincs, pedig most, azonnal, tegnapra lenne rá szükség a nemzetközi helyzet függvényében és belátható időn belül alapvető fegyverzetek se fognak rendszerbe kerülni, mert a hadiipari lobbi csak a távoli jövőben lesz képes produkálni őket. És akkor még ki tudja milyen minőségben, hiszen ismerjük a BM Heros tűzoltóautónak csúfolt járműveit, meg a Rába katonai produktumait!

A hadseregnek fegyver kell, nem hadiipar. A nemzetbiztonsághoz pedig nem harcjárműgyár kell, hanem lőszergyár, mert az mindegy ki gyártja az ágyút, a lőszert kell tudnunk nekünk gyártani hozzá. Nekünk üzemben tartanunk és javítanunk kell tudni a technikát, nem gyártani. Ilyen kis darabszámokban, mint nekünk kell csak csillagászati árakkal tudjuk gyártani. Olyan áron, hogy abból jóval több fegyverzetet vehetnénk (lásd: Lynx esetét a magyar gyártással!) A várpalotai lőszergyáron kívül majdhogynem teljesen feleslegesnek tűnik az egész hadiiparfejlesztés nemzetbiztonsági szempontból.
Nagyjából és egészében leírtad a magyar és román haderőfejlesztés közti koncepciós különbségeket, írásnak is jó és gondolatébresztőnek is itt az uborkaszezon közepén.
A románok pont azt csinálják mint írod, megvesznek mindent, gyorsan, néha használtan, néha baromi drágán, a saját - meglehetősen nagy - hadiiparuk pedig semmilyen megrendelést nem kap, addig él túl míg a szf acélszörnyekben még van olaj. A "Patria gyár" rimánkodik a GD-nek, hogy vegye meg a gyárat mert az ott lévő koncepció (technika és pénz is) nem alkalmas a P5 gyártására, ugyanez van Konstancán is a francia korvettekkel a gyárra többszáz milliót rá kellene költeni, embereket felvenni stb, hogy le lehessen gyártani a 4 hajót és felújítani a többit. Kb 10 állami hadiüzem veszteséges, vagy vegetál csak, áll az Aiurbus üzem is, a 3 izraeli alkatrész gyár működik jól, a helikoptereket karbantartó Bákói Gépgyár meg a Romarm nyereséges, kb ennyi. Nem használják ki a hadiiparukat és az egykoron jelentős képesség szépen le is épült. Cserébe viszont van egyből és a felvonulásokon is jól mutató drága amerikai fegyver, meg levetett légierő ha kivesszük a képletből a Spartanokat akkor mind 30-40 év plusszos járgány F16- Soim-Socat (Puma)
A magyar haderőfejlesztés ezzel szemben üzletként tekint a fegyvervásárlásokra és elvárja a tech transfert, a közös gyártást sok téren, gyárakat alapít, hozzáköti az üzlethez, nem utólag rimánkodik és néz szembe pl azzal, hogy a Rába nem képes gyártani- Pontosan azt teremti meg ami máshol leépül, bevonzza a multikat és hosszú kifutásban gondolkodik, itt nem érdemes részletezni a tételeket, mindenki tudja.
A különbség nyilván a felfogásban van, ha jelenleg itt lenne egy csapásra a Zrínyi valamennyi elképzelése, a román, ukrán de még a szerb haderő is verhető lenne? Nehéz megmondani, de szerintem nem. A többi szomszédunk a Zrínyi nélkül sem ellenfél, vagy a berendezkedésük, vagy a potenciáljuk leépülése miatt stb. A három déli-keleti állam viszont olyan erős jelenleg is, hogy inkább a középtávú erőkiegyenlítésben érdemes velük gondolkodni, az az 5-10 év mire kifut nálunk a Zrínyi addigra ez a három szembe kell nézzen azokkal a nehézségekkel amik nálunk addigra már nem lesznek meg, a görcsösen dédelgetett SZU technika végleges amortizációjával és minden egyébbel is.
  • A szerb haderő jól egyensúlyoz, sokat fejleszt, de nem tudja azt sem eldönteni mi mellett kötelezze el magát végül, az orosz vagy az EU vonal lesz-e a nyerő, 10 év múlva már komolyan szembe kell nézni a valódi potenciáljával, azzal, hogy már nem a nagy Jugoszláviát kormányozzák Belgrádból, hanem egy 7 milliós kis államot, gyenge gazdasággal, a hadsereg a hadiipart már nem fogja eltartani, így fenntartani sem.
  • Ukrajna összeomlását mindenki jósolja, az egyben tartása most is művészet, gazdaságilag gyenge és az óriási hadsereg fenntartása , állandó készültségben tartása felőrli nem csak a technikát, de a gazdaság utolsó lehetőségeit is, velük szemben lokális potenciál, fölény simán kialakítható 5-10 éven belül.
  • Romániáról milliót írunk a megfelelő topicokban, a levedlett technika, kb 10 év múlva kileheli a lelkét és tudom hogy az F16 fanok 50 év felett is potens gépnek tekintik a vadászokat, majd meglátjuk, de a Soimokat is épp most újítják fel (11+10 db), ahogy a Puma/Socat helikoptereket is, de van 100 db Spikeval ellátott BMP ivadék is, meg TR85 Bisonul, meg millió holmi ami mind egy másik évezredben készült, sőt még Ceausescu integetett nekik a felvonuláson és bizony mindet egyszerre illene majd cserélni olyan 5-10 éven belül. A román gazdaság ezt nem fogja elbírni, mert pont most építik le az utolsó potenciáljaikat , például a nagy hozzáadott értéket képviselő hadiipar terén, pont most adósodnak el azok miatt a darabszámukban nem megrendítően sok amerikai fegyver miatt ami most beérkezik és üzemben is illik majd tartani, pl azt amajdnem 50 F16-ot.
A magyar 5-10 éves kifutás a ma katonájának nem jó, mert most kellene kiképezni, birtokolni, építeni a haderőt, de "stratégiailag" helyesebb a hadiiparnak esélyt adni és határokon belül megteremteni azt a potenciált ami egy konfliktus esetén képes az addigi gyártást karbantartásra fordítani, képes üzemben tartani, képes lőszert, talán majd rakétát, páncéltörőt is gyártani. Nekünk nem a mostban van esélyünk másnak, többnek, erősebbnek mutatni magunkat Zrínyi ide vagy oda, hanem 5-10 éven belül potenciálbanis fölébe nőni 1-2 szomszédunknak a mi "különutas" koncepciónkkal, ha egyáltalán ez a cél ... persze a fenntiek csak vélemény, de egy más nézőpontnak, további gondolatébresztőnek talán megteszi