Na, még egy kör AMX 10 RCR a részemről.
Tehát régi. Nincs benne stabilizátor. Nem NATO standard az ágyúja és nem a legerősebb. Ez az ellenérvek halmaza.
Mellette szól, hogy modernizálták.
Van rajta infrazavaró. Van rajta Soft-kill APS-Galix köd és repeszgránát kilövő, ami manuálisan is működtethető, gyalogság ellen is.
Frontból 300 m-ről véd az RCR kivitel a 23 mm gépágyú lőszerek ellen. Oldalról 14,5 mm-ig. A terepjáró képessége kiváló, állítható mind a futómű mind a guminyomás. 280 lóerős motorja van, ha nem tetszik ami van, kamiongyártól bármikor beszerezhető léptékű motorokról van szó. Nyomatékváltója van ehhez. Aknavédelme megerősített.
A fegyverzete régebbi harckocsik ellen frontból is megfelel, oldalról a modern harckocsik ellen is hatásos lehet 2 km-ről. Van hozzá tandem HEAT, HE, APFSDS és füst lőszer. 38 lőszert szállít. Koaxiális 7,62-es géppuska 4000 lőszerrel, tetőn M2HB 12,7 lehet felszerelve.
Rendelkezik digitális tűzvezetőrendszerrel, ami a stabilizátor hiánya ellenére automatikus korrekciókat hajt végre és persze gyűjti az ehhez szükséges környezeti és céladatokat. A parancsnok panoráma periszkóppal bír, HK üzemmódja van, A hőkamerái látótávja a Lynx szintjét hozza, 8,5 km látótávval.
A sofőr 1200 méterig lát passzív éjjellátóval.
Rendelkezik BMS-sel:
SIT, also known in its export configuration "Finders", is a battle management system
defense-update.com
"Az új SIT-V1 verzióban bevezetett fejlesztések támogatják aPR4GVS4 IP rádiótechnológiát, a szabványos alapú operatív üzenetküldést, amely támogatja a következő generációs SICAT NCi-t, felváltva a korábbi V1 szabványt, az új rendszer támogatja a vektoros és 3D formátumú térképeket is"
PR4G rádiója van, ami esélyesen a Leopard 2A7Hu-ban is lesz, ezt amennyire tudtam a Leopard 2 cikkemben leírtam. Kompatibilis a kommunikációja a Leopard 2A4-ben esélyesen található SEM80/90 rádiókkal, azok továbbfejlesztése.
Ebben a konfigurációban 17,2 tonna. A SEPAR kiszerelése nehéz front és oldalpáncél megerősítéssel 22 tonna, ez a maximális tömeghatára, de nem ebbe az irányba mennék vele.
Ha ránézünk a domborzatainkra és a világra körülötte persze Komárom-Esztergom, Pest, Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén megyék-vármegyék része vagy egésze tartozik egy határvonali hegyvidéki országrészhez, jószerével egybefüggően.
Akkor főleg Észak-Magyarország ahol lenne helye ennek a gépnek. Ha úgy tetszik regionális haditechnika, ami máshol is bevethető persze, de É-MO. lefedésével tehermentesítené a nehezebben védhető terepen jobban működni képes fő és nehézerőket.
Franciaországnak 248 darab AMX 10 RCR-je van. 2025-ig mindet kivonják, Jaguarral és a társaival helyettesítik. Ha, HA bevásárolnánk, azt ezen oknál fogva letornászott árral tudnánk megtenni. Mert a gyártó nem gyártja tovább, de supportot, mégha drágán is kötünk rá(persze ki akarna drágán?), még az is olcsó lenne a jármű nem nehéz mivolta miatt. Semmiből nem kell a legerősebb hozzá, mert egy 20 tonna alatti járműről beszélünk. Egyszerűbb a gyártás, egyszerűbb a szerelés, főleg mert nem a legújabb, tehát legtúltervezettebb technika. Ami drága lehet benne, az a digitális része. Tűzvezetés, BMS.
Előnyei, sokaknak, hogy kerekes, de nagyon jó terepjáró, harckocsiszerűen tud körbefordulni, mert nem elfordítható kerekekkel operál, hanem oldalankénti sebesség/irány eltéréssel. +- dőlésszög nyerhető a hidraulikus felfüggesztése miatt, ez hegyvidéken extrém előnyt adhat. Bárhová felmegy és ott tud harcolni. Viszonylag kis eljesítményű motor kisebb hőkibocsátást jelent, amit multispektrális álcaborításal ahogy minden esetben, ennél is lehet még tovább csökkenteni.
A funkciói lehetnek, felderítő, páncélvadász, tűztámogató: 8 km-ig közvetett tüzet is tud adni, általános harckocsi(alacsonyabb intenzitású harctéren).
Amit rászánnék modernizációnak:
-Egy közepes stabilizátor a torony és fegyvermozgató elektrohidraulikus rendszerek helyett, így menetből is képessé válna a harcra, ez a tűzvezetésének aligha okozna bármilyen problémát. Ehhez egy 'közepes' elektromos stabilizátor kell, ami a közepes nyomású ágyú erejét elviseli. Mivel az irányzó optikája a lövegpajzsban van elhelyezve, eredetileg is a fegyverrel együtt mozgatva, a stabilizátor ezt is megoldaná.
-A kiegészítő oldalpáncélzatot eltávolítani róluk és Strykeshield panelekkel helyettesíteni, illetve ahogy a Lynxen, az orr és hátsó részen felfelé és felfelé is védő plusz paneleket felszerelni rá. Így tömeghatáron (jóval) belül maradva a kinetikus energiájú lőszerek ellen hasonló védelmet nyerhetne mint eredetileg, RPG, ATGM fenyegetés ellen pedig a Lynx-szel megegyezőt.
A kérdés, hogy mennyit lehetne/kellene beszerezni ebből? Ha két zászlóaljat tervezünk, az jelentős tűzerőt adna a hegyvidéken, ahol a szóba jöhető fenyegetések vagy a szomszéd, vagy a nagy orosz riogatottság. A szlovákok ellen, ha modernizálnak is, a hegyvidék miatt, illetve azok járművei miatt megállná a helyét bőven ez a gép, hiszen IFV-t és könnyebb járműveket szét tud lőni, a harckocsikkal szemben pedig azok jó terepjáróképessége ellenére a nehezebb hegyes terepen előnyben van.
Ezt a két szászlóaljat harckocsi zlj. felépítéssel lehetne megszervezni. Békeidőben egy-egy századuk kellene feltöltött legyen hogy a lehetséges üzemeltetési és harcászati képesség és ismeretek működjenek, avagy lehet teljes feltöltöttségű is a jelen eszkaláció küszöbén. Ez önmagában 88 jármű beszerzése lenne, de mivel ennél több áll rendelkezésre, nem állnék meg itt. Van belőle annyi, amiből érdemes továbbtervezni és kialakítani az alvázon a torony leszerelésével/cseréjével a lehetséges egyéb verziókat. Ugyan 120 mm aknavető Gidránon is működhet, de Lynx-be is kerül az ismeretink szerint az azonos platform azonos mobilitása miatt.
Az AMX 10 a Gidránnál jobb terepjáró a 6x6-os meghajtása miatt. Így érdemes lehet dobozfelépítménnyel, nyitható tetővel létrehozni a zászlóaljak aknavető tüzérségét 120 mm-es űrméretben. Amennyiben a Skyranger légvédelmi tornyokat beszerezzük, ez is felkerülhet rá. A leszerelt tornyok alkatrészbázisul szolgálhatnának az eredeti kialakítású járművekhez. Az átalakított verziók pedig megtarthatnák a BMS-t a beltér átalakítása után. A francia 248-as mennyiség elég műszaki vontatók kialakításához is, ha ez szükségesnek tűnik, illetve könnyű hídvetőkhöz alváznak, amennyiben a jelentős számú vízfolyáson átkeléshez kell ez a segítség. Így struktúrálisan homogén bázisjárműre épülhetne egy olcsón beszerezhető, olcsón üzemeltethető, alkatrészellátásban és akár főegység cserében is egyszerűbb megoldásokra épülni képes, de az adott térségben ütőképes főerő.
Amennyiben a BTR sokáig marad a kerekes csapatszállító járművünk, ezt kiválóan képes lenne kiegészíteni a mozgékonyságával, tűzerejével, szenzoros képességével. És ez az erő képes lenne kiegészíteni ugyanezen képességeivel mind a nehéz technikával ellátott egységek harcát, mind a könnyűgyalogságnak támogatást, átütő erőt adni. Missziós járműnek is kiváló, ezt a Sivatagi Viharban való bevetéstől különféle afrika missziókig bizonyította és a hadrendbe álló KC 390 képes mind méret, mind súly szerint a szállítására.
Na ámbörök, kiéltem magam, jöhet a köpködés.