Hogyan magyarázza a Rheinmetall közötti küzdelmeket?A kritikusok amúgy is kirakatrendezésnek tartják az úgynevezett speciális alapot, mert az infláció, az adók vagy a kamatfizetések még mindig zajlanak. A tényleges mennyiség tehát megközelíti a 65 milliárd eurót. Osztja ezt a számlát?
Azt is feltételezzük, hogy ez a nagyságrend.
Vajon a Bundeswehr képes lesz egyáltalán növelni a befolyását?
A Bundeswehrnek mindenekelőtt sürgős, stratégiai vásárlásokhoz van szüksége a speciális alapra. Olyan témákról szól, mint a digitalizálás, a nukleáris részvétel vagy az új helikopterek. A Bundeswehr modernebbé tételéhez azonban szükségünk van arra a két százalékra, amelyet a NATO-nak ígértünk. Csak így tudjuk megteremteni az alapot a folyamatos beszerzés biztosításához, az áremelkedések és az infláció kompenzálásához. Ezt a problémát mindenesetre nem oldják meg a különalap milliárdjaiból.
A tervezett következő generációs francia-német vadászrepülőgép előkészítő munkálatai most tették meg a következő lépést. A második tervezett európai projektben, a fő harckocsiban (MGCS) Ön a francia holdingtársával, a Nexterrel és a Rheinmetallal van a fedélzeten. De a fejlődés nagyon lassú. hol a probléma?
A két program egymáshoz kapcsolódik. Ez lelassította az MGCS-t. Ennek a projektnek nem csupán egy új tank építése a célja. Ezt gyorsabban megtehetjük. Egy teljesen új technológiáról, hálózatépítésről, drónok és legénységgel vagy anélkül üzemeltethető rendszerek használatáról van szó.
Franciaország és Németország valójában meg akarja osztani az ipari vezető szerepet a két nagy európai fegyverkezési projektben. Franciaországnak a következő generációs sugárhajtású géppel, a KMW-nek pedig a tankprojekttel kell az élen járnia. Megvan a vezetés?
Ebben a projektben van egy partnerünk Franciaországban, a Nexter, német részről pedig a Rheinmetall és a KMW, két cég. Ez nagymértékben megnövekedett komplexitáshoz vezet, és gyengíti a vezetést. Mert egyrészt egyértelmű álláspont van, másrészt megbeszélések. (itt arra utal, hogy a francia álláspont tiszta, 1 cég döntése, míg a német nem, itt előbb az RM-el kell egyeztetni)
Tehát az MGCS kiválasztott vezetési struktúrája nem igazán boldog?
A KMW évtizedek óta a nehéz harckocsik, például a Leopard 1 és a Leopard 2 , valamint a tüzérség vezető európai rendszerháza. Ennek ellenére Németországban döntöttek úgy, hogy a Rheinmetallt is bevonják a fedélzetre. Ezzel szemben Franciaországban a Nexter az egyetlen partner, amely minden szempontból támogatja a francia hadsereget. Egy francia-német közös projektben a természetes híd a Nexter és a KMW lett volna. Ezért számomra nem egyértelmű a Rheinmetall érintettsége.
A projekt a jövőben sem lesz könnyebb – éppen ellenkezőleg. Az Ön partnere, a Rheinmetall most az Ön versenytársa a tankpiacon. A düsseldorfi cég júniusban mutatta be a KF 51 Panther fő harckocsit. hogy látod?
Ezt nagyon kritikusan szemléljük. A Rheinmetall olyan területen indul, ahol tulajdonképpen egy francia-német együttműködést terveztünk. Az elképzelés az volt, hogy a nehézharcrendszerek következő generációja Németországból és Franciaországból származna. Most a három partner közül az egyik saját megoldással áll elő. Gazdasági szempontból ennek van értelme. De ha megsérti a partnerséget egy ilyen konzorciumban - és ez egy partner küszöbén is -, akkor már nem lehet partner abban a konzorciumban. Ennek ellenére a KF 51 lényegében egy hagyományos harckocsi koncepció, amely egy 130 mm-es, Leopard 2 törzsű löveg köré épül. Ez nem újdonság.
Ezt már tapasztaltuk a Pumánál. Amikor a koncepció nemzetközileg piacképessé vált, megjelent a Lynx. Ez megnehezíti a nemzeti szintű együttműködés képességét. Sokáig az volt a tervünk, hogy a Boxert és a Pumát a két ház közösen forgalmazhatja. Aztán Rheinmetall egyedül ment.
Úgy hangzik, mintha a Rheinmetall-lal való kapcsolatod egy kicsit megmérgeződött?
Az MGCS-nél valóban nagyon kritikusak vagyunk ezzel kapcsolatban. A projekt politikailag érzékeny. Németországban évtizedek óta egyértelmű a szereposztás a nehéz harcrendszerekben, gondoljunk csak a Leopárdra vagy az önjáró tarackra. Finoman szólva is nagyon sajnálatosnak tartjuk, hogy a Rheinmetall most előrenyomul.
A KF51 azonban 51 tonnával lényegesen könnyebb, mint a Leo 2 és erősebben felfegyverzett, és 15 millió eurós egységárával lényegesen olcsóbb is, mint a 19 milliós egységárú Leo 2. A hadsereg felügyelője már nyilvánosan méltatta a KF 51 súlyelőnyeit.
A Leopard a belátható jövőben is a legmodernebb, és az is marad. Arra számítunk, hogy a Leopárd sok hadsereg szárazföldi haderejének gerince marad az elkövetkező évtizedekben. A KF 51 viszont inkább egy 3D PowerPoint projekt. Súlynak vagy árnak nincs megbízható alapja. Végül a döntő kérdés az lesz: fel akarunk-e adni a 14 európai nemzet működőképes együttműködéséről, amelyben a Leopard használatban van, egy olyan új jármű helyett, amely egyáltalán nem nyújtja a tervezett mennyiségi ugrást?
De a Leopard 2 európai egységes utódjának jövőképe már most is ingatag?
Igaz: Lengyelország most választotta a dél-koreai K2 fő harckocsit. Norvégiában még tart a kiválasztás. Reméljük, a norvégok nem követik el ugyanezt a hibát. De ha most Európában ismét diverzifikálunk a legfontosabb fegyverkezési kérdésekben, nem csodálkozhatunk azon, hogy a jövőben Korea, Ausztrália vagy az USA uralja ezeket a kérdéseket, és ezen a területen már nem engedhetjük meg magunknak az európai ipart. Aztán hasonló a helyzetünk, mint a vadászgépeknél, ahol az F35 továbbra is teret hódít.
Ha Európa komolyan gondolja azt az elképzelést, hogy emancipálja magát az Egyesült Államoktól, nem engedhetjük meg magunknak, hogy egyedül menjünk?
Jobb. Egységes koncepcióra van szükségünk az európai páncélos flotta modernizálásához. Eddig jól ment, mert van itt egy normál tankunk. De most meg kell építenünk a hidat az MGCS-hez. Egy olyan tank, mint a KF51, nem illik ide.
A Rheinmetall mára nagyon kiterjedt. A cég néhány napja vette át a spanyol Expal Systems lőszergyártót. A raktárak nagyrészt üresek Európa-szerte. A lőszer ezért az ipar egyik fő növekedési piacának számít. Nem kell itt is megerősítened magad?
Partnerünk, a Nexter harckocsikhoz és tarackokhoz is készít lőszert. Ha az európai fejleményekre gondolunk, akkor a jövőben az együttműködés fontosabbá válik. A múltban a Nexter és a Rheinmetall között is volt együttműködés. Ebből azonban nem alakult ki egységes szabvány, inkább nemzeti vonalak Németországban vagy Franciaországban. A nagy kihívás itt a lőszer további szabványosítása Németország és Franciaország között – mind a tankok, mind a tüzérség esetében, ideális esetben a NATO-n belül is.
A védelmi szektorban folytatódik a konszolidáció. Megfigyelők hosszú évek óta spekulálnak a Rheinmetall és a KMW esetleges egyesüléséről. A Rheinmetall főnöke, Pappberger junior partnerként látna téged. Mennyire lenne hasznos egy ilyen összevonás?
A Rheinmetall globálisnak tekinti magát. A KNDS és a KMW Európát szolgálja ki. A KMW és a Rheinmetall kombinációja ezért inkább nemzeti konszolidáció lenne, és nincs válasz arra a kérdésre, hogy a fegyverkezés globális, nemzeti vagy európai.
Tehát inkább az országhatárokon átívelő konszolidáció lenne?
A konszolidációnak csak akkor van értelme, ha nemzetköziséget teremtünk, és hidakat építünk a nagy határokon át. Gondolj az Airbusra. De a kérdés az: ez politikailag megtisztelő? Eddig nem volt különösebben kifejezett az a hajlandóság, hogy többet fektessenek be az európai partnerségekbe, mint a nemzeti megoldásokba. Ez azonban a franciák számára azt jelenti, bármilyen kényelmetlen is: Németország a vezető nemzet Európában a KMW-vel és a Leopard 2-vel a tanktechnológiában.
De a KNDS tulajdonosi szerkezete egyrészt a Nexterrel és a KMW-vel, másrészt a Rheinmetallal nem könnyíti meg a feladatot?
Jobb. A KNDS egyrészt a francia állam tulajdona, másrészt német családi tulajdonban van. A Rheinmetall negyedévre orientált részvénytársaság. A közös tulajdonosi struktúra megtalálása nagy kihívás.