A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

subsonic

Well-Known Member
2016. január 13.
536
1 066
93
Én azt a gyártót pártolom aki hajlandó gyártás vagy összeszerelést Mo.-ra hozni és egyedül az AW-ban volt erre hajlandóság.Egyébként csak érdekességként mondom,hogy szerintem a Bell nyerni fog Csehországban valószínűleg gyárthatnak majd.Lengyeleket,Szlovákokat tudjuk Sikorsky(Lockheed).
Személyszerint nem haragszom meg azért,ha AW101,AW149 kötne ki a Honvédségnél.
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 489
23 999
113
AW101, nagy kedvencem, főleg az ára miatt, de lenne képességünk és kapacitásunk a hazai összeszerelésére.
Bárcsak volna!
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 814
113
<blockquote rel="honved"><blockquote rel="subsonic"><blockquote rel="honved">Semmi konkrét nem szivárgott szerintem ki a koreai útról, bár mindenki gondolta, hogy nem csak Szöul látványosságai miatt utazott oda akkor, a magyar delegáció. Kíváncsi leszek, pletyka szinten mire csöpög ki annyi infó a jövőbeni beszerzési tervekről, hogy valamelyik újság már írjon róla, esetleg típusok megemlítésével is.
Hidd el honved túl sokminden szivárog ki itt már nem nagyon vannak titkok...
</blockquote>

Hát, amennyiben tudsz valami beszerzési elképzelésről, típusok megemlítésével, ami kiszivárgott, tehát már nem titok, itt beírhatod. Mert itt szerintem, velem együtt a többség nem tud róla. Ellenkező esetben, már kitárgyaltuk volna, sokadszor is. :)

</blockquote>
Konkrétumról nem tudok,így nincs is miről írni,de tárgyalások erősen mennek és az irány is látszik,de erről már írtam.
A kiszivárgásnál arra gondoltam,hogy a "szövetségesek" szeretnek telefonálni,ha valami irány nagyon körvonalazódik és nem az irányukba... ez főleg igaz volt a piros 8 évre azért állt meg minden féltek elköteleződni ami részben jó döntés volt meg nem is.Simi keményen dolgozik az ügyeken és migráncsválság és a többi konfliktus mozgatja a dolgokat szépen pozitív irányba.Csak lassan fognak körvonalazódni a dolgok,mert sok faktort kell figyelembe venni GDP,Ellentételezés,Hitelminősítők,Hazai hozzáadható érték,választások,titkosszolgálat politikai függés hovatartozás,bartell program,lisenc stb.
Ezek nehéz ügyek nagyon nehezek.A legjobb megoldás politikailag és gazdaságilag mindig a lisencgyártás.
A Gripen ügy is egy felfújt dolog volt higgyétek el nem volt ott korrupció csak nyomásgyakorlás.Technikailag és politikailag a legjobb döntés született szerintem "nagyjából" függetlenek maradtunk.Gazdaságilag nem biztos,de legalább így az összes Griff bevethető!
</blockquote>

Értem. Tehát, sok telefon érkezik a szövetségesektől. :)
Nos, reméljük hamarosan hallunk majd valami konkrétumot is. Persze, elég sokszor reménykedtünk eddig is már. Majd meglátjuk. Mi itt, mindig bízunk. :)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 917
72 976
113
Megint csak álmodoztok... Ott a heli beszerzés példaként, meg hol a teherszállító repülőgépek beszerzése? Ugyan már...
A realitás az lesz -és még örülhetünk ennek is,- hogy vesznek MH-ék fél tucat Toyota terepjárót darabját úgy 20 misiért mert kell bele fogpiszkálótartó pl. Aztán az egyikre az lesz ráírva hogy BMP-1, a másikra BMP-2, a harmadikra Rozsomák, a negyedikre Armadillo, und so weiter...
Én már annak is örülnék bizony ha vennének pár tucat Toyotát mert az is több mint amit várok beszerzések terén. Nem fognak 2 éven belül olyan változások történni mint amik már nem voltak a 80-as évek eleje óta. Minden marad a régiben, legfeljebb álmodozhatunk róla hogy lesz LEO2A6, 10 év múlva A7. :D
 

skara

Member
2014. június 4.
38
1
8
A helikopter tender szerintem csak azért lett csúsztatva mert Orbánék az orosz helik mellett tették le a garast, szerencsére. De a szankciósdi miatt azt most nem lehet megvenni. Megvárják, hogy lejárjanak a szankciók aztán jöhetnek az új helik.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 871
32 466
113
Megint csak álmodoztok... Ott a heli beszerzés példaként, meg hol a teherszállító repülőgépek beszerzése? Ugyan már...
A realitás az lesz -és még örülhetünk ennek is,- hogy vesznek MH-ék fél tucat Toyota terepjárót darabját úgy 20 misiért mert kell bele fogpiszkálótartó pl. Aztán az egyikre az lesz ráírva hogy BMP-1, a másikra BMP-2, a harmadikra Rozsomák, a negyedikre Armadillo, und so weiter...
Én már annak is örülnék bizony ha vennének pár tucat Toyotát mert az is több mint amit várok beszerzések terén. Nem fognak 2 éven belül olyan változások történni mint amik már nem voltak a 80-as évek eleje óta. Minden marad a régiben, legfeljebb álmodozhatunk róla hogy lesz LEO2A6, 10 év múlva A7. :D

Pont a múltkor láttam egy honvédségi toyota hiluxot(?), meg itt is írta valaki úgy egy bő féléve, hogy vásárolt a mh. pár tucatot. :)
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 056
113
AW101 nem nagy "csöppet" nekünk? Árban is, üzemeltetésben is, és talán nagyságban is? Hozzánk hasonló nagyságú országokban nincs sehol rendszeresítve. Heli itthoni összeszerelésnek mi értelme? Dobozokban megkapjuk, "összecsavarozunk" 10 darabot, aztán roló lehúz? Van AW gyár Lengyelben, Oroszban is, a miénk nem valószínű, hogy sok megrendelést kapna.
Amúgy nem változik itt semmi, tervek mindig is voltak, csak jött a szöveg, hogy jaj nincs pénz, jaj választás, jaj Putyin/Sam bácsi. Ugyan már...
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 814
113
Nos, ha gyártás, akkor licenc jöhet csak szóba, valami szárazföldi harceszköz esetében. Ott is, Rába, más szerintem semmi. Currus, meg hasonló nagyon kétes hírű cégek kilőve, remélem.
Természetesen, egy zöld mezős beruházás, a gyártó saját munkakultúrájával, technológiájával, lenne a legjobb megoldás. Azonban gyártást, csak a Honvédségi igényekre nem fognak hozzánk telepíteni. Az túl kicsi egy gyártónak. Max., egy szervizközpontban reménykedhetünk, nagyobb mennyiségű harcjármű beszerzése esetén. Természetesen, nemzetbiztonsági okokból, ezt mindenképp meg kell oldanunk itthon, de szerintem ez a maximum.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
AW101 nem nagy "csöppet" nekünk? Árban is, üzemeltetésben is, és talán nagyságban is? Hozzánk hasonló nagyságú országokban nincs sehol rendszeresítve. Heli itthoni összeszerelésnek mi értelme? Dobozokban megkapjuk, "összecsavarozunk" 10 darabot, aztán roló lehúz? Van AW gyár Lengyelben, Oroszban is, a miénk nem valószínű, hogy sok megrendelést kapna.
Amúgy nem változik itt semmi, tervek mindig is voltak, csak jött a szöveg, hogy jaj nincs pénz, jaj választás, jaj Putyin/Sam bácsi. Ugyan már...

Gyártás után semmi "roló lehúz", mire a szükséges mennyiségben legyártott/összeszerelt utolsó gépet megkapná a légierő, addigra kb. az első mehetne is vissza tervezett karbantartásra az itthoni "gyártó" bázisra, aztán sorban a többi is (feltéve ha nem össz hármat rendelnének belőle, mert annyi lenne éppen sürgős). Ráadásul egy karbantartó cég foglalkozhat pl. a Rendőrség vagy/és a Légimentők gépeivel is, nem kell minden munkát külföldre kiadni!
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 056
113
<blockquote rel="ms07">AW101 nem nagy "csöppet" nekünk? Árban is, üzemeltetésben is, és talán nagyságban is? Hozzánk hasonló nagyságú országokban nincs sehol rendszeresítve. Heli itthoni összeszerelésnek mi értelme? Dobozokban megkapjuk, "összecsavarozunk" 10 darabot, aztán roló lehúz? Van AW gyár Lengyelben, Oroszban is, a miénk nem valószínű, hogy sok megrendelést kapna.
Amúgy nem változik itt semmi, tervek mindig is voltak, csak jött a szöveg, hogy jaj nincs pénz, jaj választás, jaj Putyin/Sam bácsi. Ugyan már...

Gyártás után semmi "roló lehúz", mire a szükséges mennyiségben legyártott/összeszerelt utolsó gépet megkapná a légierő, addigra kb. az első mehetne is vissza tervezett karbantartásra az itthoni "gyártó" bázisra, aztán sorban a többi is (feltéve ha nem össz hármat rendelnének belőle, mert annyi lenne éppen sürgős). Ráadásul egy karbantartó cég foglalkozhat pl. a Rendőrség vagy/és a Légimentők gépeivel is, nem kell minden munkát külföldre kiadni!</blockquote>

És az összvissz kb 50 állami gép javítgatásából megélne nyereségesen egy cég? Mert van bőven a környéken ilyen kapacitás, ki hozná hozzánk a gépét? Több százas szf technikánál még látom értelmét az itthoni "gyártásnak", pár helinél nem nagyon
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 814
113
Kicsit off., de talán ebbe a topicba belefér. Valamikor, évekkel ezelőtt láttam egy filmet, miszerint, a kivonuló szovjet csapatok, egy föld alatti vezetési bunkert hagytak hátra, teljes atomvédelemmel. Nem tudom itt tud-e róla valaki még. Esetleg, a mai kicsit "költségvetésnövekedős" időben, a Honvédségnek nem érné meg, ha eddig nem tette meg, haszonsítani a katonai vezetés részére a bunkert ? Én nem hagynám ki a lehetőséget. Háborús helyzetben, létfontosságú a vezetés túlélése, a további harcok vezetését illetően. Több száz fős volt a bunker. Persze, lehet van saját ilyenünk is, csak nem tudunk róla. :)
 

subsonic

Well-Known Member
2016. január 13.
536
1 066
93
Most komolyan,ha valaki gyártókapacitást hoz ide akkor csak a Mo.-i igényeket foglyák kielégíteni,ezt,most komolyan leírja itt néhány ember ott van gond nem kicsi.Ha valaki gyártat akkor ott a civil szféra képben van.Ha pedig csak összeszerelés már annak is örülni kell,ha 1 millió euróval kevesebb megy ki az országból és bizonyos új típusú tudáshoz jutunk.
Valaki tökéletesen rávilágít a lényegre utána szervízbázisként is működhet.Nem értek embereket.....
AW101 nagy egy picit,de nézz utána mire képes a Mi-17 utána már nem,olyan nagy.Én példát írtam és abban az AW 149 is benne volt az kisebb.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 056
113
Lassan minden bokorban AW gyár/szerviz van, csak igy tudnak eladni gépeket, ez azért kicsit furcsa. Nemcsak magyar igény, persze, de hová vinnéd inkább a géped, egy új, noname céghez, vagy egy neves lengyelhez pl?
Kicsit más, láttátok a CAF összeszereléseket Dunakeszin? Panel beépités, székek lecsavarozása, matricázás. Ez aztán tènyleg új, hasznos tudás... Nem kell mindent narancsosan látni, mutassanak már valamit
 

subsonic

Well-Known Member
2016. január 13.
536
1 066
93
Lassan minden bokorban AW gyár/szerviz van, csak igy tudnak eladni gépeket, ez azért kicsit furcsa. Nemcsak magyar igény, persze, de hová vinnéd inkább a géped, egy új, noname céghez, vagy egy neves lengyelhez pl?
Kicsit más, láttátok a CAF összeszereléseket Dunakeszin? Panel beépités, székek lecsavarozása, matricázás. Ez aztán tènyleg új, hasznos tudás... Nem kell mindent narancsosan látni, mutassanak már valamit
Akinek ilyen világképe van,hogy CAF összeszerelés azzal vitába se szállok.Sokan nagyon szűken látják a magyar képességeket,mert nincs megfelelő rálátásuk a magyarországi gyártó és fejlesztőkapacitásra mai ,azt kell,hogy mondjam nem rossz és csak bővül.Mo. jó helyzetben kína drágul tőlünk keletre meg forrósodik a helyzet,nyugattól pedig olcsóbbak vagyunk.Megelőzve az odavágásod mielőtt azzal jönnél,hogy munkaerőhiány van valóban az van.Viszont a katonai gyártás nem a legalacsonyabban megfizetett állás,hidd el találsz rá mérnököt,összeszerelőt.
Engem speciel nem zavar,hogy így adnak el bármit is,mert azért ebben van kanyar amit ide pötyögtél.
A narancsdumát meg hagyjuk ki a beszélgetésből,mert nem ide való.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 056
113
Miért? Szerinted egy Aw-139 összeszerelés mennyiben lenne másabb, mint a CAF? Nehogy azt mond már, hogy ha ide jönnének, akkor a legelső elem öntésétől kezdve, minden itt menne. Az meg, hogy idehoznak 10 darabot, amit itt összerakunk eggyé, sokadik gyárként, számomra nincs értelme. De nagyon remélem, hogy végre valami normális gépet vesznek, tudàsra is, méretre is, és nem megint magyaros megoldás lesz
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 056
113
De talán Simicskó vagy valamelyik HM vezér mondta nemrég, hogy a tüzérség és légvédelem lenne a prio
 

subsonic

Well-Known Member
2016. január 13.
536
1 066
93
Miért? Szerinted egy Aw-139 összeszerelés mennyiben lenne másabb, mint a CAF? Nehogy azt mond már, hogy ha ide jönnének, akkor a legelső elem öntésétől kezdve, minden itt menne. Az meg, hogy idehoznak 10 darabot, amit itt összerakunk eggyé, sokadik gyárként, számomra nincs értelme. De nagyon remélem, hogy végre valami normális gépet vesznek, tudàsra is, méretre is, és nem megint magyaros megoldás lesz
Nyílván nem tudsz mindent Mo.-n legyártani pl.:hajtómű,stb
Korábban már leírtam,hogy mik befolyásolnak egy beszerzést röviden a cél az,hogy minél több pénz maradjon az országban,de,ezt,most nagyon konyhanyelven írtam le!
Igen valóban a tüzérség,most az elsődleges prioritás,mert gyakorlatilag már nincs!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
<blockquote rel="emel"><blockquote rel="ms07">AW101 nem nagy "csöppet" nekünk? Árban is, üzemeltetésben is, és talán nagyságban is? Hozzánk hasonló nagyságú országokban nincs sehol rendszeresítve. Heli itthoni összeszerelésnek mi értelme? Dobozokban megkapjuk, "összecsavarozunk" 10 darabot, aztán roló lehúz? Van AW gyár Lengyelben, Oroszban is, a miénk nem valószínű, hogy sok megrendelést kapna.
Amúgy nem változik itt semmi, tervek mindig is voltak, csak jött a szöveg, hogy jaj nincs pénz, jaj választás, jaj Putyin/Sam bácsi. Ugyan már...

Gyártás után semmi "roló lehúz", mire a szükséges mennyiségben legyártott/összeszerelt utolsó gépet megkapná a légierő, addigra kb. az első mehetne is vissza tervezett karbantartásra az itthoni "gyártó" bázisra, aztán sorban a többi is (feltéve ha nem össz hármat rendelnének belőle, mert annyi lenne éppen sürgős). Ráadásul egy karbantartó cég foglalkozhat pl. a Rendőrség vagy/és a Légimentők gépeivel is, nem kell minden munkát külföldre kiadni!</blockquote>

És az összvissz kb 50 állami gép javítgatásából megélne nyereségesen egy cég? Mert van bőven a környéken ilyen kapacitás, ki hozná hozzánk a gépét? Több százas szf technikánál még látom értelmét az itthoni "gyártásnak", pár helinél nem nagyon

</blockquote>

Nem csak a gyártás a lényeg, hanem a gyártás + karbantartási bázis, meg az hogy ennek a bérköltsége itthon maradhatna - és ez nem olcsó betanított munka, hanem magas szintű , ergo jól megfizetett drága és különleges szaktudást (pl. angol szakmai nyelvtudást is) igénylő munkaerő! A gyártás az csak egyszeri produktum, a karbantartás meg egy helikopter élettartama alatt rendszeresen és sokszor megtörténik. A nyereségesség meg azon múlik, mekkora az alkalmazott létszám, és vannak-e benne lényegében fölösleges, de túl jól fizetett "ejtőernyős vízfejek". Ne felejtsd el, a karbantartások, nagyjavítások költségeit mindenképpen ki kell fizetni, csak az ország szintjén nem mindegy hogy külföldre fizetünk vagy belföldre. Hans, Jerzy vagy Pietro a külföldre kifizetett karbantartás bérköltségét külföldön költi el, ott adózik belőle, tehát az otthoni gazdaságot erősíti, ha ezt itthon tesszük, akkor ez mind itthoni bevétel lehet. Nézz körül milyen kapacitást nem találsz a környéken, ilyen alapon mindent meg lehetne itthon szüntetni, ez lenne a járható út?!