A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 919
73 003
113
Az AM-hajók nem azért alutestűek, hogy ne rohadjanak, hanem azért hogy aknaszedő létükre ne maguk aktiválják/robbantsák fel a mágneses gyújtású aknákat, bombákat. Az hogy nem rozsdásodik csak a fontosabb tulajdonság mellékterméke.
Igen az aknák miatt. Viszont alu testtel nem rozsdásodnak. Vajon meddig lesznek még vízen?
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Nincs rá szükség, a HM költségvetés ide vonatkozó része alapvetően elherdálása a pénznek. Vietnami háború óta már senki nem dobál bombát, rak aknát, folyókba tavakba, hidak környékére. Mert megjöttek a precíziós fegyverek. Világháborús bombák még szép számmal elő fognak jönni, feltehetően még évtizedek múlva is. Ezen eszközök kiemelése és hatástalanítása, szerintem katasztrófavédelmi feladat kellene hogy legyen. A katasztrófavédelemnél kellene hogy legyen, egy erre a feladatra specializálódott egység. A Honvédség tűzszerészei pedig a mai kor, tűzszerészeket igénylő kihívásaira kell hogy felkészüljenek és arra reagálni tudjanak. Ami a flotillát illeti, hát tömören mondva, felesleges. Jelen állapotában biztosan. Folyami átkelést biztosítani nem tud, tekintve a hajók kis db számát és azok szinte alig valamire jó, fegyverzetét. Amennyiben lenne határőrség, akkor ott el lehetne képzelni őket bizonyos vízi határvédelmi szerepben, Dunán, Tiszán, Fertő tavon, stb.

Aknaszedésnél én is elsősorban a tűzszerészekre gondoltam.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 919
73 003
113
Stratégiai jelentősége nincs. A hadseregünk már egyszer megmondta, hogy csak az úthálózatnak van katonai jelentősége. A folyó legföljebb nemzetgazdasági jelentőséggel bírhat, de katonai értelemben ezt a szállítási útvonalat semmilyen formában nem lehet hajókkal védeni, mert a hidak lebombázása útján történő viziút blokkolástól nem véd semmilyen hajó!
Ez így igaz. A 99-es hídbombázások a szerbeknél seggre tette a dunai hajózást. Egy rakás hajónk maradt lenn Réninél évekig. Amik fenn voltak azok meg nem tudtak lejutni, nagy pofon volt ez a dunai áruszállításnak. Szerintem azóta se nyerte vissza régi helyét. Akkoriban egy rakás holmit, de ha jól tudom leginkább gabonát vittünk le a deltához hogy onnét átrakják tengeri hajókra. Na ezután futott fel a közút. A vasút addig is megvolt. Viszont vízen olcsóbb volt szállítani akkoriban, pláne le a deltához. A román utak meg vasút siralmas volt akkoriban, a Duna volt járható útvonal. Nyugatra meg semmit se vittünk akkoriban, később meg ugye a multik bevezettek olyan rövid szállítási időket (pl 72 óra a raktártól a fogyasztóig egy logisztikai központ beiktatásával is ahonnét kiszórták a kisebb szállítmányokat gyakorlatilag nem romlandó áruknál) hogy azzal az uszályok már nem versenyezhettek, de még a vasút sem.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 075
113
Szoval amikor a SZU eldontotte, hogy a Nephadseregnek lesz ilyenje Mo-n, akkor (az aktualis) Zsukov hibazott?

Nem a SZU döntötte el, hanem a flottilás klikk harcolta ki. Többek között azért az AM mellett döntöttek, mert azok, ugyan már akkor elavultnak számító, de legalább létező légvédelmi fegyverzetével indokolhatták a hajók beszerzését, mint folyami átkeléseket is biztosítani tudó eszközöket.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Ez így igaz. A 99-es hídbombázások a szerbeknél seggre tette a dunai hajózást. Egy rakás hajónk maradt lenn Réninél évekig. Amik fenn voltak azok meg nem tudtak lejutni, nagy pofon volt ez a dunai áruszállításnak. Szerintem azóta se nyerte vissza régi helyét. Akkoriban egy rakás holmit, de ha jól tudom leginkább gabonát vittünk le a deltához hogy onnét átrakják tengeri hajókra. Na ezután futott fel a közút. A vasút addig is megvolt. Viszont vízen olcsóbb volt szállítani akkoriban, pláne le a deltához. A román utak meg vasút siralmas volt akkoriban, a Duna volt járható útvonal. Nyugatra meg semmit se vittünk akkoriban, később meg ugye a multik bevezettek olyan rövid szállítási időket (pl 72 óra a raktártól a fogyasztóig egy logisztikai központ beiktatásával is ahonnét kiszórták a kisebb szállítmányokat gyakorlatilag nem romlandó áruknál) hogy azzal az uszályok már nem versenyezhettek, de még a vasút sem.
A hidrombolas jogos erv, mint ami kiuti a hajokat, de csak akkor, ha fel evig tart egy haboru. De nem arra kell berendezkedni, hanem arra, hogy 5 ev lesz. Azalatt meg ha mondjuk eszakpesten van a kikoto, akkor kb. egy darab hid romjait kell elszallitani, hogy onnan is lohessuk pl. Pozsonyt. 5 ev alatt azert egy vagy ket hid romjainak a nagyjat el lehet hordani. (arrol nem is beszelve hogy minden mas fegyvernemnek megvan a maga ellenszere es a flotilla ugye nem is csak hajokazasra kell elsosorban)
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Nem a SZU döntötte el, hanem a flottilás klikk harcolta ki. Többek között azért az AM mellett döntöttek, mert azok, ugyan már akkor elavultnak számító, de legalább létező légvédelmi fegyverzetével indokolhatták a hajók beszerzését, mint folyami átkeléseket is biztosítani tudó eszközöket.
Akkoriban nem kellett semmit sem indokolni, amit a SZU mondott az volt.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Nagyon furcsa elképzeléseid vannak a Kádár-korszakról. Mondhatni semmi köze az akkori valósághoz, de még a Rákosi-korszak se így működött.
A Rákosit közelről nem ismetem az tény, de a Kádárt igen.
Kézivezérlés volt, hiába is gondolod, hogy nem.
Az internacionalizmus jegyében a szovjet elvtársak mondták meg a tutit fontosabb kérdésekben.
És a haditechnika is ezek közé tartozott.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 456
84 443
113
A kisebb gépeket kivéve ezek nem egy darabból készülnek, átlapolásos toldásokkal vannak illesztve a végek, így csak a sérült/korrodált szakaszt kell cserélni. Ezek cseréjénél több ponton fel kell támasztani az egész gépet (a szárnyakat is!) minden ponton az előírt, meghatározott erővel, nehogy a hossztartó kiszerelésekor elmozduljon, vetemedjen, torzuljon a szerkezet. Ilyenkor legtöbbször más munka nem is végezhető a gépen, nincs rajta mozgás, járkálás az elmozdulás veszélye miatt. Ezután lehet a rögzítőcsavarokat bontani, szegecseket kifúrni és az új darabot beillesztve, összefúrva az illeszkedő törzskeretekkel, merevítőkkel rögzíteni a csavarkötésekkel és szegecseléssel.

Gondolom le kell bontani a fél gépet azon a szakaszon ahol ki kell szedni a hossztartót.
 

Spartan.asfv

Well-Known Member
2016. október 25.
869
2 799
93
A flotillára szerintem szükség van,de hogy az elavult AM-ekre, az már más kérdés.Szerintem inkább kisméretü,nagy tűzerejű eszközökre lenne szükség,lásd az Usában. Kimondottan hatásos támogatást tudnának nyújtani a szárazföldi erőknek.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Gondolom le kell bontani a fél gépet azon a szakaszon ahol ki kell szedni a hossztartót.
Az ilyen problémák általában nagyjavításkor szoktak kiderülni, ilyenkor úgyis szét vannak bontva, ki vannak ürítve a gépek. Előfordulhat, hogy még pluszként egy-egy berendezést, egy-két csövet, kábelt ki kell szedni hogy ne legyenek útban, de ez általában már nem túl nagy plusz feladat.
 
  • Tetszik
Reactions: dudi

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Nagyon furcsa elképzeléseid vannak a Kádár-korszakról. Mondhatni semmi köze az akkori valósághoz, de még a Rákosi-korszak se így működött.
A magyarorszagi vezetes mindig is Moszkva jovahagyasaval mukodott. Kadar is igy kerult hatalomra. Ebbol kifolyolag a vezetes mindig is meg akart felelni Moszkva valos vagy csak kepzelt igenyenek.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 456
84 443
113
A magyarorszagi vezetes mindig is Moszkva jovahagyasaval mukodott. Kadar is igy kerult hatalomra. Ebbol kifolyolag a vezetes mindig is meg akart felelni Moszkva valos vagy csak kepzelt igenyenek.

Nincs igazad,nem feltétlen akart a vezetés mindig mindenben megfelelni.Sőt elég sok volt a vita Moszkva és a többi keleti-blokkos állam közt.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
khm.. akkor érdeklődőknek legendák helyett:
http://www.zmne.hu/kulso/mhtt/hadtudomany/2008/1_2/003-019.pdf

A Varsói Szerzõdés és a Magyar Néphadsereg viszonyrendszerének néhány kérdése az 1960-as években

http://mek.oszk.hu/04900/04971/html/

A magyar demokratikus hadsereg és a Magyar Néphadsereg
Hadtörténelmi Levéltárban őrzött katonai irataiból
1945–1957

http://archiv.uni-nke.hu/downloads/...2008/2008_2/2008_2_nr_magyar_balazs_14_21.pdf

A MAGYAR KATONAI HÍRSZERZÉS TEVÉKENYSÉGÉNEK FŐ IRÁNYAI ÉS JELLEMZŐI A VARSÓI SZERZŐDÉS IDŐSZAKÁBAN




és

http://ujkor.hu/content/az-allandosag-hosszu-evtizede-a-magyar-nephadsereg-1970-1985-kozott

.....Előadása elején Solymosi a Magyar Néphadsereg kettős irányításáról beszélt. Ezen a témakörön belül először a politikai döntéshozó szerveket ismertette. A korszakban a legfőbb döntéseket az MSZMP Politikai Bizottsága és a párt első titkára hozta meg. A legfelsőbb politikai vezetés az irányítást részint közvetve, részint közvetlenül a Honvédelmi Bizottságon keresztül gyakorolta. A Honvédelmi Bizottság főleg gazdasági kérdésekkel foglalkozott, illetve itt tárgyalták többek között a fegyverszállítások kérdését is. A Magyar Néphadsereg alkalmazását és fejlesztését illetően fontos politikai tényező volt a Varsói Szerződés Egyesített Fegyveres Erőinek Főparancsnoksága, amelynek főparancsnoka mindig a Szovjetunió honvédelmi miniszterének első helyettese volt. A főparancsnoki tisztség betöltése is mutatja, hogy a Varsói Szerződés tagállamai elsősorban a szovjet érdekeknek megfelelően és a szovjet hadseregnek alárendelve harcoltak volna.


.....

Az előadó által vizsgált időszakot a hadsereg egészére kiterjedő fejlesztések jellemezték, amelyeket ugyanúgy ötéves tervekben (Rába, Tisza, Mátra) határoztak meg, mint a polgári gazdaság fejlesztését. Ennek igényeit általában a Szovjetunió fogalmazta meg, azonban – az ötvenes évekkel ellentétben – a magyar vezetés már nem szándékozott minden rendelkezésre álló összeget erre költeni. Teljesen ugyan sohasem vetettek el beszerzéseket, de sok esetben nem minden úgy valósult meg, ahogyan azt a Szovjetunió elvárta. Érdemes megemlíteni azonban, hogy az ebben az időszakban beszerzett haditechnikának a mai Magyar Honvédségben is meghatározó szerepe van.

....

http://archiv.uni-nke.hu/downloads/..._szemle/szamok/2016/2016_3/16_3_hm_katona.pdf
A Szu–22-M3 repülőgéptípus beszerzésének előzményei, körülményei és háttere (1983-1987) Esettanulmány a 101. Önálló felderítőrepülő-század haderőnemi fejlesztés kereteiben történt repülőgép-beszerzéséről
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 456
84 443
113
Ahogy vitatkozik a eger az oroszlannal.

Sokszor valóban az lett a vége,hogy Moszkva az asztalra csapott és kész de ez nem egyenlő azzal amit te írtál,hogy a magyar vezetés mindenben meg akart felelni.
Katonai vonalon volt ez nagyon szembetűnő mert a régi vaskalapos Szovjet tisztekkel nem lehetett semmire menni ellenben a fiatalabb generáció nem hitte azt,hogy még mindig a II.vh-nál járunk.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg