A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ez nagyon nagy mellélövés szerintem.
Nem neked mondom elsősorban, de több embernél előkerült ez a dolog.
A braziloknak nincs szüksége kiképzőgépekre.
Nekik ott a saját gyártású Super Tucano.
Tulajdonképpen konkurenciája az NG-nek.
Az Gripen F-et meg tulajdonképpen a kedvükért fejlesztette le a Saab. Szerintem csak egybeesés a két ügy.
Ráadásul a NG Kecskemétre ment az aláírás meg Pesten volt, a HM-ben.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 073
113
608: pl harmadik A319 v Falcon, mint EW gép.
MRTT minek, ha lesz KC390?
Mert már van egy fél MRTT-nk, egy A330 cargo, ami technikilag az MRTT átépítés szerkezeti részét már teljesítette, igazi bravúr lenne kihagyni a befejezését! A civil lajstrom maradhat, meg a fehér festés is, az nem osz, nem szoroz.
 

Mokiengine

Active Member
2018. január 12.
221
243
43
Ez nagyon nagy mellélövés szerintem.
Nem neked mondom elsősorban, de több embernél előkerült ez a dolog.
A braziloknak nincs szüksége kiképzőgépekre.
Nekik ott a saját gyártású Super Tucano.
Tulajdonképpen konkurenciája az NG-nek.
Az Gripen F-et meg tulajdonképpen a kedvükért fejlesztette le a Saab. Szerintem csak egybeesés a két ügy.
Ráadásul a NG Kecskemétre ment az aláírás meg Pesten volt, a HM-ben.
Igazatok van.... túlkombináltam :) :)
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
K

kamm

Guest
Mert már van egy fél MRTT-nk, egy A330 cargo, ami technikilag az MRTT átépítés szerkezeti részét már teljesítette, igazi bravúr lenne kihagyni a befejezését! A civil lajstrom maradhat, meg a fehér festés is, az nem osz, nem szoroz.

Total ertelmetlen penzkidobas lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: ms07

Gyurma

Well-Known Member
2019. január 30.
949
1 666
93
A Forint/EUR árfolyam egyértelműen káros, mert igaz, hogy az ipar alapvetően exportorientált (mármint a jármű összeszerelés, részegységek gyártása), de azokhoz is nagyon sok külföldi alkatrészt, rendszert szerzünk be. A Forintárfolyam romlása viszont mint olajban, földgázban és egyéb foszilis erőforrásban bővelkedő országnak kurvára káros, mert ezzel megy minden (még az autógyártáshoz is energia kell) és ez begyűrűzik mindenbe amelyet termelünk, akár ipari, akár mezőgazdasági termék. Ráadásul a polgároknak kifizetett fizetések még mindig alacsonyabbak mint a folyamatos infláció. Gyakorlatilag sokkal kevesebbet ér a pénzünk, ez érezhető a napi megélhetési cikkek beszerzésekor. (Persze a fogyasztói kosárban van TV is, meg számítógép de azt nem veszünk évente).. Az orvosok béremelése is azért szemfényvesztés, mert kvázi annyit kapna emelés után, mintha nem kaptak volna árfolyamromlás után. Ha kidugom a fejem Magyarország határán túlra (különösen az Európai Unió vagyis ki kell mondani saját területre (mégha ez nem is tetszik minden turbómagyarnak) mert a Fekete Tengertől az Atlanti Óceánig terjed az Uniónk), akkor a pénzem lassan 2/3-át éri mint 2 éve.. Ez azért kurva jelentős különbség.. Ami fontos az árfolyamról. Az MNB-nek és a kormánypártnak érdeke az árfolyam ilyen szinten, sőt még alacsonyabban tartása, mert akkor több pénzt síbolhat ki az árfolyam különbözetből az alapítványaiba stb. (ja és persze pld. a gáz paici és a rezsicsökkentéses emelt ára között.).
Amikor még az előző banda az alapkamatokat magassan tartotta, akkor is volt infláció nem kicsi. Gazdaságban pedig 1 millióval kevesebben dolgoztak. A magas alapkamattal megtámasztott forint stabil volt, lehetett menni külföldre vásárolgatni. Cserébe MNB kasszája is külföldön landolt évről-évre és mit ad isten, egy ennél kisebb vállság majdnem csődbe vitte az országot. Most meg nem! Hülyeségeket beszélsz!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A Forint/EUR árfolyam egyértelműen káros, mert igaz, hogy az ipar alapvetően exportorientált (mármint a jármű összeszerelés, részegységek gyártása), de azokhoz is nagyon sok külföldi alkatrészt, rendszert szerzünk be. A Forintárfolyam romlása viszont mint olajban, földgázban és egyéb foszilis erőforrásban bővelkedő országnak kurvára káros, mert ezzel megy minden (még az autógyártáshoz is energia kell) és ez begyűrűzik mindenbe amelyet termelünk, akár ipari, akár mezőgazdasági termék. Ráadásul a polgároknak kifizetett fizetések még mindig alacsonyabbak mint a folyamatos infláció. Gyakorlatilag sokkal kevesebbet ér a pénzünk, ez érezhető a napi megélhetési cikkek beszerzésekor. (Persze a fogyasztói kosárban van TV is, meg számítógép de azt nem veszünk évente).. Az orvosok béremelése is azért szemfényvesztés, mert kvázi annyit kapna emelés után, mintha nem kaptak volna árfolyamromlás után. Ha kidugom a fejem Magyarország határán túlra (különösen az Európai Unió vagyis ki kell mondani saját területre (mégha ez nem is tetszik minden turbómagyarnak) mert a Fekete Tengertől az Atlanti Óceánig terjed az Uniónk), akkor a pénzem lassan 2/3-át éri mint 2 éve.. Ez azért kurva jelentős különbség.. Ami fontos az árfolyamról. Az MNB-nek és a kormánypártnak érdeke az árfolyam ilyen szinten, sőt még alacsonyabban tartása, mert akkor több pénzt síbolhat ki az árfolyam különbözetből az alapítványaiba stb. (ja és persze pld. a gáz paici és a rezsicsökkentéses emelt ára között.).
Srácok ne menjünk már el az idiótizmus irányába. Magyarország külkereskedelmi mérlege évek óta (2008 óta) pozitív.
És akkor ebbe szerintem még nincsen benne a túrizmus, valamint az EU befizetés/támogatások mérlege.
Azt el tudom képzelni, hogy privát pénztárcádnak ez nem tetszik, de a saját helyzetedből nem kell örökérvényű következtetéseket levonni.
 
G

Galthran

Guest
amúgy ezt hogyan kell elképzelni?:D bejönnek az amcsik és mögöttük a szolnokiak halomralőnek mindenkit akit oroszbérencnek vélnek ?D:D vagy átvezsik a hatalmat?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Adria kiválló hely alacsony terepkövető repülésre... tetszik vagy sem, ahhoz végtelen fenyvesek (Kanada) vagy sivatag kell (USA)
Te nem hallottad a patáliát, amit Veszprém környékén levágtak a legutóbbi Gripen éjszakai kiképzőrepüléskor?
Finnország vagy Svédország alkalmas lenne vadászpilóta-képzésre, de ha a NATO megjelenne a finneknél, szerintem az oroszok durcáskodnának. A svéd területek inkább alkalmasabbak erre, északon ugyanolyan ritkán lakott mint Kanada, van sarkvidékük, fenyveserdőik, tengerük, csak éppen a svédek se NATO-tagok.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Arra célozhat, hogy A330MRTT lesz még rendszerben 608-as szám alatt, amit eredetileg KC-390-nek szánhattak, vagy arra, hogy a harmadik brazil gép egyszer még megérkezhet?

601 ?
602 ?
603 An-26 (kivonva)
604 A319-100
605 A319-100
606 Falcon 7X
607 Falcon 7X
608 ?
609 KC-390
610 KC-390

Ha ezt a listát végignézem, akkor szerintem a 603-as és 608-as lajstromszámok még egy ideig nem lesznek kiadva. (lehet, hogy a 609-es sem)
Lehetséges, hogy a KC-k majd a 610-estől kezdődően lesznek felszámozva, de az is lehet, hogy 609-610-et fogják kapni. Ha tényleg meglesz az eredetileg 3 gépesre tervezett flotta, akkor is lehet feljebb, és lejjebb is menni. A maradék A319-esről sem tudunk még sok mindent. Mert sokáig volt emlegetve, még honvédelmi bizottsági szinten is (ha emlékeim nem csalnak), aztán meg jött ugye a 330.... Szerintem az eredeti funkcióról biztosan nem mondtunk le. A kérdés az, hogy be lesz-e vonva az A330 ebbe (Mert több fórumtárs is rebesgeti, hogy abból sem 1 marad, hanem egyenesen összesen 4 lesz), vagy maradunk a kisebb platform mellet.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and Blitz97

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 719
72 072
113
amúgy ezt hogyan kell elképzelni?:D bejönnek az amcsik és mögöttük a szolnokiak halomralőnek mindenkit akit oroszbérencnek vélnek ?D:D vagy átvezsik a hatalmat?

Eddig igyekeztem ebből kimaradni, de ha bekövetkezne egy ilyen megszállás ( :D ) szigorúan a demokrácia nevében, akkor azért lennének akik így reagálnának szerintem. A parancsnokokon is múlna a dolog persze, de azért ne már, minden megszállásuk idején megvoltak a jó kapcsolataik adott egységekkel az adott országokban. Ha nem lettek volna ilyenek, nem jött volna össze a becsicskítás sehol, már a puhatolózásnál fejlövéssel lett volna visszaküldve az érdeklődő. Szóval @tarzaan ilyentén aggodalmát a részben túlzásnak találom, de hogy keményen fognám az ilyen irányt az állományban, az tuti, ha tiszt, ha bokorugró.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Alapvetően igazad van, de
+70% +500.000
Is-is.
A járvány ilyen, sehol sincs elég.
Ez csak tűzoltás, akármennyi pénzt adsz, egészségügyi szakszemélyzetet nem tudsz hirtelen sehonnan se leakasztani. Ez ugyanaz mint a Honvédségnél, hiába lenne 50 Gripenünk, ha 20-ra se tudnánk pilótát ültetni. Az eü. bérfejlesztést min. 5-6 évvel ezelőtt kellett volna elkezdeni, akkor kevesebben mentek volna el, és már lenne plusz belépő és iskolát végzett eü. személyzet. De volt ami akkor is fontosabb volt ennél ...
 
  • Tetszik
Reactions: krisss

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Alapvetően az a gond, hogy egy világjárványba egy az utolsó cseppig kifacsart közszférával estünk lényeg, hogy nekem nem olyan könnyű hinni, ahhoz túl sok ígérettel ejtettek már pofára.
Anno régen a PG-ben is volt ilyen:
-"Na, megint kaptunk egy nagy PG-szendvicset!!" (PG-szendvics: két ígéret közt egy nagy lófütyi :(:mad:)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 749
113
A Forint/EUR árfolyam egyértelműen káros, mert igaz, hogy az ipar alapvetően exportorientált (mármint a jármű összeszerelés, részegységek gyártása), de azokhoz is nagyon sok külföldi alkatrészt, rendszert szerzünk be. A Forintárfolyam romlása viszont mint olajban, földgázban és egyéb foszilis erőforrásban bővelkedő országnak kurvára káros, mert ezzel megy minden (még az autógyártáshoz is energia kell) és ez begyűrűzik mindenbe amelyet termelünk, akár ipari, akár mezőgazdasági termék. Ráadásul a polgároknak kifizetett fizetések még mindig alacsonyabbak mint a folyamatos infláció. Gyakorlatilag sokkal kevesebbet ér a pénzünk, ez érezhető a napi megélhetési cikkek beszerzésekor. (Persze a fogyasztói kosárban van TV is, meg számítógép de azt nem veszünk évente).. Az orvosok béremelése is azért szemfényvesztés, mert kvázi annyit kapna emelés után, mintha nem kaptak volna árfolyamromlás után. Ha kidugom a fejem Magyarország határán túlra (különösen az Európai Unió vagyis ki kell mondani saját területre (mégha ez nem is tetszik minden turbómagyarnak) mert a Fekete Tengertől az Atlanti Óceánig terjed az Uniónk), akkor a pénzem lassan 2/3-át éri mint 2 éve.. Ez azért kurva jelentős különbség.. Ami fontos az árfolyamról. Az MNB-nek és a kormánypártnak érdeke az árfolyam ilyen szinten, sőt még alacsonyabban tartása, mert akkor több pénzt síbolhat ki az árfolyam különbözetből az alapítványaiba stb. (ja és persze pld. a gáz paici és a rezsicsökkentéses emelt ára között.).
Én kedvelem a haditechnikai írásaidat, mégha mindig belecsempészel egy kis nerezést, de lexarom, ha érdekes és hát legalább egyedi. Egy kis becsípődés senkinek sem árt. Ez a komment viszont hemzseg az ökörségtől.

hogy az ipar alapvetően exportorientált (mármint a jármű összeszerelés, részegységek gyártása), de azokhoz is nagyon sok külföldi alkatrészt, rendszert szerzünk be.
Nein. Nem forintot utalnak a szlovák importörnek, hanem eurot. 0 hatása van az árfolyamváltozásnak. Az itthoni költségeiken viszont fognak. Ezért engedhetnek meg maguknak nagyobb béremelést. A gyengülő forint részben kompenzálja az emelkedő bérköltségeiket.

Te a hazai költségeiden az infláció függvényében érezhetnéd meg a gyenge forint hatását. 0 - 4% közötti rekordalacsony infláció volt az elmúlt években Magyarországon.
Amikor negatív infláció volt az a rezsicsökkentés hatása.
@krisss vmi ilyet kértél, oder? :)
20200811_mti.jpg


Ehhez rekord reálbérnövekedés társult. Durva, de tényleg ez volt. Tartósan ennyi évig sosem volt Magyarországon ilyen trend. Egyszóval semmiben nem vitte el a forintgyengülés a bérnövekedést!!!
reálbérnövekedés = inflációval kompenzált valós bérnövekedés.
20190103szazadveg-eurostat-bernovekedes.jpg


Az energiaárakra gyakorolt forintgyengülés hatása nagyrészt igaz. ( Paks nem.) De mivel befagyasztott rezsi van évek óta, ebből direkt semmit sem érzel, a benzinben részben, de ezt kompenzálja a változó adótartalma. Ha nő az olajár, csökken a benzin jövedéki adója, ha csökken, akkor emelkedik.
Illetve ahogy írod az általános infláción keresztül rontja a reálbérnövekedést, de ezzel együtt, ahogy látszik dinamikus növekedés volt!

Az orvosok béremelése is azért szemfényvesztés, mert kvázi annyit kapna emelés után, mintha nem kaptak volna árfolyamromlás után.
Nah, ez erős volt!!!! Betettem! 8 év alatt 10%-os forint-euro árfolyamromlás volt....
Idén kábé még 10% eddig. De ugye idén a Covid miatt hektikus a piac.Az látszik, hogy az MNB gond nélkül minimál kamatemeléssel visszanyomta idén kétszer is 345-re.Ha megnézed a hosszú távú trendeket, ez jövőre a múlt tapasztalatai alapján lazán vissza fog korrigálni.
Egyébként ilyen direkt kapcsolat max. akkor lenne, ha a forintban kapott fizetésedet 100%-ban euroban költenéd el. ( védjük a magyar munkahelyeket a szlovák vendégmunkásoktól :) )
EUR-MNBkozeparfolyam-2020-01.png



A külföldi nyaralási költségekben 100%-ban igazad van. De ez nem szempont egy hazai gazdaságpolitika kialakításánál. Sőt igazából ez is pozitív. Az államnak nem cél, hogy külföldön költsd el a fizetésed. Több turistát viszont generál, ami viszont cél.

Egy szó mint száz a fokozatosan, mérsékelten gyengülő forintnak:
export és külföldi befektetésösztönző hatása. --> ez munkahelyeket generál --> a munkaerőhiány megtolja a béreket.
Arra kell figyelni, hogy az infláció ne szálljon el, ami ronthatja a reálbérnövekedést. Mint látod és érezhetted is ez az utóbbi időkben sikeres volt.( tudom te 20-30%-os inflációt éreztél. :rolleyes: )
Most az EU-s pénzek megnövelt Ft-ban kifejezett értékére ki sem térek.

Ez egyébként nem magyar találmány. Szinte minden exportorientált gazdaság alkalmazza, fejlettségtől függetlenül, ( pl. Japán igen erőteljesen ).
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 150
130 399
113
Én kedvelem a haditechnikai írásaidat, mégha mindig belecsempészel egy kis nerezést, de lexarom, ha érdekes és hát legalább egyedi. Egy kis becsípődés senkinek sem árt. Ez a komment viszont hemzseg az ökörségtől.


Nein. Nem forintot utalnak a szlovák importörnek, hanem eurot. 0 hatása van az árfolyamváltozásnak. Az itthoni költségeiken viszont fognak. Ezért engedhetnek meg maguknak nagyobb béremelést. A gyengülő forint részben kompenzálja az emelkedő bérköltségeiket.

Te a hazai költségeiden az infláció függvényében érezhetnéd meg a gyenge forint hatását. 0 - 4% közötti rekordalacsony infláció volt az elmúlt években Magyarországon.
Amikor negatív infláció volt az a rezsicsökkentés hatása.
@krisss vmi ilyet kértél, oder? :)
20200811_mti.jpg


Ehhez rekord reálbérnövekedés társult. Durva, de tényleg ez volt. Tartósan ennyi évig sosem volt Magyarországon ilyen trend. Egyszóval semmiben nem vitte el a forintgyengülés a bérnövekedést!!!
reálbérnövekedés = inflációval kompenzált valós bérnövekedés.
20190103szazadveg-eurostat-bernovekedes.jpg


Az energiaárakra gyakorolt forintgyengülés hatása nagyrészt igaz. ( Paks nem.) De mivel befagyasztott rezsi van évek óta, ebből direkt semmit sem érzel, a benzinben részben, de ezt kompenzálja a változó adótartalma. Ha nő az olajár, csökken a benzin jövedéki adója, ha csökken, akkor emelkedik.
Illetve ahogy írod az általános infláción keresztül rontja a reálbérnövekedést, de ezzel együtt, ahogy látszik dinamikus növekedés volt!


Nah, ez erős volt!!!! Betettem! 8 év alatt 10%-os forint-euro árfolyamromlás volt....
Idén kábé még 10% eddig. De ugye idén a Covid miatt hektikus a piac.Az látszik, hogy az MNB gond nélkül minimál kamatemeléssel visszanyomta idén kétszer is 345-re.Ha megnézed a hosszú távú trendeket, ez jövőre a múlt tapasztalatai alapján lazán vissza fog korrigálni.
Egyébként ilyen direkt kapcsolat max. akkor lenne, ha a forintban kapott fizetésedet 100%-ban euroban költenéd el. ( védjük a magyar munkahelyeket a szlovák vendégmunkásoktól :) )
EUR-MNBkozeparfolyam-2020-01.png



A külföldi nyaralási költségekben 100%-ban igazad van. De ez nem szempont egy hazai gazdaságpolitika kialakításánál. Sőt igazából ez is pozitív. Az államnak nem cél, hogy külföldön költsd el a fizetésed. Több turistát viszont generál, ami viszont cél.

Egy szó mint száz a fokozatosan, mérsékelten gyengülő forintnak:
export és külföldi befektetésösztönző hatása. --> ez munkahelyeket generál --> a munkaerőhiány megtolja a béreket.
Arra kell figyelni, hogy az infláció ne szálljon el, ami ronthatja a reálbérnövekedést. Mint látod és érezhetted is ez az utóbbi időkben sikeres volt.( tudom te 20-30%-os inflációt éreztél. :rolleyes: )
Most az EU-s pénzek megnövelt Ft-ban kifejezett értékére ki sem térek.

Ez egyébként nem magyar találmány. Szinte minden exportorientált gazdaság alkalmazza, fejlettségtől függetlenül, ( pl. Japán igen erőteljesen ).
A fogyasztói árak növekedése kissé túlugrotta az inflációt.
 
  • Tetszik
Reactions: Kishuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Minek még egy A319?
Igazság szerint nem biztos, hogy A319, csak hasonló méretű (A320, A321) Airbusnak írta le annak idején Benkő, és multifunkci megoldásnak.
Szerintem ott a M3A -ra vártak, várnak. Aztán lehet, hogy ezt már túlhaladtuk. Tekintve hogy lett közben - bár nem honvédségi - az A330.
Az Airbus állítólag fejleszti a modul rendszereket a multi mission gépekhez, de egyrészt mostanában erősen eltolódott a piac az utasszállítók tehergéppé alakítása felé. Úgyhogy, nem tudom, hogy mennyi erőforrás maradt rá.
Ráadásul az első verziót a tengerészeti felderítőből igérték (MPA). Ez meg nálunk nem annyira játszik... :rolleyes:
De ígértek SIGINT és AEW&C verziót is.
Szóval, lehet, hogy nem győztük kivárni. De szerintem még idén is volt emlegetve Benkő papa által.