A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 199
113
Minden tanárból hiány van, nem csak reálosokból. A kölönbség annnyi, hogy a humán szakot végzett lehet tanár meg a mekiben kérdezheti, hogy üdítőt kérsz, a reálszakok meg a mérnökképzéssel versenyeznek. És amíg egy mérnök 3× annyit keres mint egy fizika tanár addig ez egy lefutott meccs.
Szar nálunk a reáloktatás - nem csoda, hogy kevés a mérnök. Gyerekkoromban egészen műszaki érdeklődésű voltam, pláne a repülés érdekelt. Mindez tartott addig, míg gimiben a matek és a fizika tanárom le nem szoktatott róla. A fizikaoktatás annyira gyenge volt, hogy a 6 kötetes tankönyvből 2 vettünk végig egy olyan gimnáziumban, ami országosan is benne volt a top 40-ben...nem tudom, hogy nem rúgták ki azt a nőt. Valószínűleg elakarták tolni a nyugdíjig... Hőtan, optika szinte full kimaradt illetve amit erről tudok, azt nem tőle...

A humán-mekis példa amúgy kissé túlzó: a SSC-k tele vannak diplomás bölcsészekkel, a frissen végzettek nagyobb részt multis irodai munkában kötnek ki. Nyilván nem ők tervezik meg a következő iPhone-t, de azért meg lehet belőle élni a tanári állással ellentétben.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
K

kamm

Guest
Én álltam bele az irodalomszakos bölcsészekbe. Szeretek olvasni, bár inkább aktuális könyveket. Amit írtam, hogy vannak bölcsészszakok, amik lényegében önmaguk fenntartásáért léteznek, hogy a legjobb 10-15%-ból egyetemi oktató legyen és képezze a jövő bölcsészeit, míg 85-90% tudása csak műveltség marad, az életben gyakorlati hasznát nem veszik, igy a napi megélhetéshez szükséges tudást munka mellett, alatt szerzik, nem saját ötlet. Michel Houellebecq francia író, egyetemi tanártól vettem, aki mindezt önkritikusan fogalmazta meg egy nagyon jó regényében.

Ez arra mutat rá vanak szent tehenek, amik tízszeres állami dotációban részesülnek, esetleg más gyakorlati haszonnal rendelkező szakok kárára. Így hiába lesz sok felsőfokú végzettségű diák, a gazdaság mégegyszer annyi pénzből újraoktatja. Ha már tudás alapú társadomról beszélünk, sztem erre is kellene figyelni. Ezáltal is lehetne vonzó a magyar gazdaság.

Emellett természetesen az általános műveltség is fontos. De ugyanúgy önmaga paródiája is lehet sok humán szak. Erre már rengeteg példa van Nyugaton és egyre több itthon is. Ez egy nagyon rossz, általános progresszív trend, ami végeredményben elhülyüléshez vezet.
Bill Maher, aug 20 musor, a vegen a New Rules kozott, 47:10 korul kezdodik: https://www.stitcher.com/show/real-...drew-sullivan-jackie-calmes-max-rose-86246982

Mostantol a felszolgaloknak muszaj a teljesen ertektelen vegzettsegukkel bemutatkozni:
"Welcome to Applebees, I'm your server, Art History!" :D
"Oh, I'm sorry, I see your table hasn't been wiped - I'll go and get Gender Studies!" :D :D :D
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson and SilvioD
K

kamm

Guest
Szar nálunk a reáloktatás - nem csoda, hogy kevés a mérnök. Gyerekkoromban egészen műszaki érdeklődésű voltam, pláne a repülés érdekelt. Mindez tartott addig, míg gimiben a matek és a fizika tanárom le nem szoktatott róla. A fizikaoktatás annyira gyenge volt, hogy a 6 kötetes tankönyvből 2 vettünk végig egy olyan gimnáziumban, ami országosan is benne volt a top 40-ben...nem tudom, hogy nem rúgták ki azt a nőt. Valószínűleg elakarták tolni a nyugdíjig... Hőtan, optika szinte full kimaradt illetve amit erről tudok, azt nem tőle...

A humán-mekis példa amúgy kissé túlzó: a SSC-k tele vannak diplomás bölcsészekkel, a frissen végzettek nagyobb részt multis irodai munkában kötnek ki. Nyilván nem ők tervezik meg a következő iPhone-t, de azért meg lehet belőle élni a tanári állással ellentétben.
Err, hagyjuk mar ezeket az empirikus peldakat.
A magyar matematika-oktatas meg 10 eve is fenyevekkel jart a vilag tulnyomo tobbsege, peldaul az amerikai elott is, ugy 120-150 eve. Az azsiaiak sem jobbak, csak szethajtjak a gyerekeket es a tesztekre koncentralnak. FYI a Hungarian approach konkretan egy fogalom a nemzetkozi matekoktatasban, lasd az American Mathematical Society pareves cikket arrol, hogyan lehetne atemelni ennek az alapelveit az amerikai kozoktatasba: https://blogs.ams.org/matheducation...w-it-fits-the-american-educational-landscape/
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 199
113
Err, hagyjuk mar ezeket az empirikus peldakat.
A magyar matematika-oktatas meg 10 eve is fenyevekkel jart a vilag tulnyomo tobbsege, peldaul az amerikai elott is, ugy 120-150 eve. Az azsiaiak sem jobbak, csak szethajtjak a gyerekeket es a tesztekre koncentralnak. FYI a Hungarian approach konkretan egy fogalom a nemzetkozi matekoktatasban, lasd az American Mathematical Society pareves cikket arrol, hogyan lehetne atemelni ennek az alapelveit az amerikai kozoktatasba: https://blogs.ams.org/matheducation...w-it-fits-the-american-educational-landscape/
Egyetemi, akadémiai szinten lehet, hogy így van, de a közoktatásban nagyon nem. Lásd PISA eredmények...
 
K

kamm

Guest
Egyetemi, akadémiai szinten lehet, hogy így van, de a közoktatásban nagyon nem. Lásd PISA eredmények...
Jajj, hagyjal mar, baszki ezzel - ez az ostoba lobbiszoveg, ne vedd at, mert ertelmetlen. Ennek semmi koze a PISA meg akarmilyen tesztekhez, hulyeseg az egesz.
Olvasd el ujra, amit mondta, pont NEM a felsooktatasrol van szo, hanem az alsos- es felsos, de foleg a kozepiskolai matematikarol.
Konkretan ki is fejti az AMS (Amerikai Matematikai Tarsasag) szerzojenek az irasa, amit linkeltem (kiemeles tolem):

"One of the core benefits of the Hungarian approach, and one that I am excited for BSME participants to bring back to the US, is that students acquire the mathematical habits of mind that allow them to think like a mathematician. As Cuoco, Goldenberg, and Mark describe,

Much more important than specific mathematical results are the habits of mind used by the people who create those results. … The goal is not to train large numbers of high school students to be university mathematicians. Rather, it is to help high school students learn and adopt some of the ways that mathematicians think about problems. … Although it is necessary to infuse courses and curricula with modern content, what is even more important is to give students the tools they will need in order to use, understand, and even make mathematics that does not yet exist. (pp. 375-376)
Given the wide-spread adoption of the Common Core State Standards, as well as the recently published Mathematical Education of Teachers II (MET2) report by CBMS and NCTM’s Principles to Actions, our teachers are now expected to provide learning experiences that lead to the acquisition and development of students’ mathematical habits of mind, so that “all students learn to become mathematical thinkers and are prepared for any academic career or professional path that they choose.”* Preparing teachers with the knowledge and skill set to cultivate such a learning environment is now an important national need in mathematics education, and the Hungarian approach has the potential to play a critical role in this endeavor."

Mindezt 2015-ben irta. Erted, amikor mar huuu-de-rossz-a-PISA-eredmeny... ami pont annyit jelent ezugyben, mint amire a neve utal.
Nekem ket gyerekem jar itt iskolaba, nem akarod, hogy belekezdjek a sztorikba (pedig K-5 kozott NYS 4000+ public schooljabol az elso 10-20-ban levobe jart a nagyobbik; ma mar mindketten charter schoolban vannak.)

Ha van egyvalami, amiben nem szabad atvennunk a nyugati-azsiai feluletes (tesztorientalt) megkozelitest, akkor az az alap- es kozepszintu matekoktatas, abban nem veletlenul voltunk merce 100+ eve (azon keves teruletek egyike, amihez meg a komcsik sem nyultak hozza igazan, annyira jol mukodott.)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 199
113
Jajj, hagyjal mar, baszki ezzel - ez az ostoba lobbiszoveg, ne vedd at, mert ertelmetlen. Ennek semmi koze a PISA meg akarmilyen tesztekhez, hulyeseg az egesz.
Olvasd el ujra, amit mondta, pont NEM a felsooktatasrol van szo, hanem az alsos- es felsos, de foleg a kozepiskolai matematikarol.
Konkretan ki is fejti az AMS (Amerikai Matematikai Tarsasag) szerzojenek az irasa, amit linkeltem (kiemeles tolem):

"One of the core benefits of the Hungarian approach, and one that I am excited for BSME participants to bring back to the US, is that students acquire the mathematical habits of mind that allow them to think like a mathematician. As Cuoco, Goldenberg, and Mark describe,


Given the wide-spread adoption of the Common Core State Standards, as well as the recently published Mathematical Education of Teachers II (MET2) report by CBMS and NCTM’s Principles to Actions, our teachers are now expected to provide learning experiences that lead to the acquisition and development of students’ mathematical habits of mind, so that “all students learn to become mathematical thinkers and are prepared for any academic career or professional path that they choose.”* Preparing teachers with the knowledge and skill set to cultivate such a learning environment is now an important national need in mathematics education, and the Hungarian approach has the potential to play a critical role in this endeavor."


Mindezt 2015-ben irta. Erted, amikor mar huuu-de-rossz-a-PISA-eredmeny... ami pont annyit jelent ezugyben, mint amire a neve utal.
Nekem ket gyerekem jar itt iskolaba, nem akarod, hogy belekezdjek a sztorikba (pedig K-5 kozott NYS 4000+ public schooljabol az elso 10-20-ban levobe jart a nagyobbik; ma mar mindketten charter schoolban vannak.)

Ha van egyvalami, amiben nem szabad atvennunk a nyugati-azsiai feluletes (tesztorientalt) megkozelitest, akkor az az alap- es kozepszintu matekoktatas, abban nem veletlenul voltunk merce 100+ eve (azon keves teruletek egyike, amihez meg a komcsik sem nyultak hozza igazan, annyira jol mukodott.)
Szóval PISA hülyeség, magyar matek oktatás kiváló...aha.
Akkor miért vagyunk STEM területeken ilyen szar helyen?
 
K

kamm

Guest
Szóval PISA hülyeség, magyar matek oktatás kiváló...aha.
Akkor miért vagyunk STEM területeken ilyen szar helyen?
Mi a rakrol beszélsz? Mi köze ennek a logikai készséghez, baszki? (Az hagyján, de egy magyar mérnök kb akarhol megallta a helyét, ahol láttam őket idekint, te meg teljesen fogalmatlan vagy erről.)
Lovesed nincs a témáról, engedd el.
 
K

kamm

Guest
Szerintem blogen se arra gondol, hogy szántsuk be a humán okatást, a kultúrát meg a színházakat. Hanem hogy a reál oktatás kurvára leromlott és reálos tanárból eszméletlen hiány van és ezzel a problémával kezdeni kell valamit de baromi gyorsan.
Nincs eleg matektanar stb?
 
K

kamm

Guest
A humán-mekis példa amúgy kissé túlzó: a SSC-k tele vannak diplomás bölcsészekkel,
Az callcenter kb, nem muszaki allas.

a frissen végzettek nagyobb részt multis irodai munkában kötnek ki. Nyilván nem ők tervezik meg a következő iPhone-t, de azért meg lehet belőle élni a tanári állással ellentétben.
Avagy szart nem ér bolcsesz papirjuk, pardon for my French, mert a kutyanak nem kell annyi bolcsesz...?
Human tanarokbol sosem volt hiany, korabban sem, azota meg 10x annyi konyvtar-leltar-ruhatar szakos diplomat adnak ki evente.
Marad tehat a multinal meg SCben egereszes, mert ott a half-ass angollal meg nemettel is elkaristolnak addig, amig valami használhatót is megtanulnak (business mgmt, sales stb.)
 
  • Imádom
Reactions: éber

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Egyetemi, akadémiai szinten lehet, hogy így van, de a közoktatásban nagyon nem. Lásd PISA eredmények...

OFF

Szereted ezt a topicot... teletűzdelni politikával.
A PISA tesztről nekem rossz véleményem van, mert szerintem jó célokat felismerve jószándékú kezdeményezés volt, de nem sikerült, a célját nem érte el. Direkt nem kezdek bele bővebb elemzésbe, mert nem ebbe a topicba való... és nem azért jövök fel soha haditech fórumra, mert érdekel az oktatás politika.
Nem tudom, elolvastad-e azt a linket, amire reagáltál, de én igen, megtettem hajnalban és Kammm is elmondta neked, hogy kifejezetten nem egyetemi képzésről ír, semmi köze az írásnak a felsőoktatásnak.
Viszont borzasztó fura Kammm kijelentése, hogy a magyar matek oktatás jobb, mint az USA-ban, mert az én korosztályom erre rögtön felkapná a fejét, hogy annál nem nehéz jobb lenni. Ettől függetlenül Magyarországon nem terveznek űrhajókhoz hordozórakétát, de náluk odaát lassan már hobbi barkács üzemmódban magánemberek is. Olyan lekoszlott üres zsebbel betántorgó csavargók is, mint Elon Musk. (Elon Musk életének mondjuk nem sok köze van az USA általános iskoláihoz.)
Tényleg megint ott tartunk, hogy a szar sem elég büdös, miközben az emberek döntő többségének fogalma sincs, mi megy a vágyott Nyugaton. És ez így van akkor is, ha előttünk áll még egy sor probléma, amit meg kell oldani. (Mert amikor "Nyugatról" beszélünk, akkor általában vágyálmainkról beszélünk és nem a valóságról, de mi ezeket akartuk mindig is elérni.)

ON

Bocsi az offért! Befejeztem.
 
  • Tetszik
Reactions: tomsinner

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
7 745
26 197
113
Ajánlati/részvételi felhívás

Az ajánlatkérő által a szerződéshez rendelt elnevezés:

Adásvételi szerződés „IFF MARK XII-A MODE 5 Level 1 képes elektronikus idegen-barát azonosító berendezések beszerzése MISTRAL MCP lokátor és vezetési ponthoz” tárgyban

Teljes mennyiség:
IFF Mode 5 rendszer 10 klt
Crypto Computer 10 db
Tartalék alkatrészek 5 klt
A megkötésre kerülő szerződés tárgyi képei az IFF Mode 5 rendszerek integrálása, műszaki érvényesítése és kiképzése megindítása is.

Árubeszerzések - 462509-2021 - TED Tenders Electronic Daily (europa.eu)
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 001
9 976
113
Err, hagyjuk mar ezeket az empirikus peldakat.
A magyar matematika-oktatas meg 10 eve is fenyevekkel jart a vilag tulnyomo tobbsege, peldaul az amerikai elott is, ugy 120-150 eve. Az azsiaiak sem jobbak, csak szethajtjak a gyerekeket es a tesztekre koncentralnak. FYI a Hungarian approach konkretan egy fogalom a nemzetkozi matekoktatasban, lasd az American Mathematical Society pareves cikket arrol, hogyan lehetne atemelni ennek az alapelveit az amerikai kozoktatasba: https://blogs.ams.org/matheducation...w-it-fits-the-american-educational-landscape/
hohó, a te gyereked is magyar iskolában tanul? azt hiszem nem
Akik jól szerepelnek versenyeken, akiket mutogatunk a 10-20 jobb gimnáziumból jön, a többi iskola egy kalap szar. Amit a mai gyerekeknek meg kell tanulnia matekból jóval kevesebb mint amit nekem kellett. 1977-es vagyok.
A történelmet teljesen összefüggések nélkül tanulják.
A földrajzot a szerencsétlen lányomnak nem könyvből kell tanulniuk, mert a könyv szar a tanár szerint, hanem a tanár diktálja az órákon az anyagot és le kel írni, meg küld mellé ppt-ket amikben csak képek vannak, mert ő nem szeret gépelni. Hat osztályos gimnázium, most kilencedikes, harmadik éve megy ez. A fizikából egyetlen hetven éves bácsi van a tököm tudja hány osztályra, teljesen reménytelen. Az online oktatás nyilván katasztrófa volt nála.
A fiam hetedikes egy jobbnak mondott általános iskolában, angolból egészen jó az oktatás, de az egyik legfontosabb téma hogy a fiuknak hány centis haja lehet.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 199
113
Ajánlati/részvételi felhívás

Az ajánlatkérő által a szerződéshez rendelt elnevezés:

Adásvételi szerződés „IFF MARK XII-A MODE 5 Level 1 képes elektronikus idegen-barát azonosító berendezések beszerzése MISTRAL MCP lokátor és vezetési ponthoz” tárgyban

Teljes mennyiség:
IFF Mode 5 rendszer 10 klt
Crypto Computer 10 db
Tartalék alkatrészek 5 klt
A megkötésre kerülő szerződés tárgyi képei az IFF Mode 5 rendszerek integrálása, műszaki érvényesítése és kiképzése megindítása is.

Árubeszerzések - 462509-2021 - TED Tenders Electronic Daily (europa.eu)
Köszi! Holnap be is adom az ajánlatom - mindig is szerettem barkácsolni. :D