Ha engem kérdezel akkor azt lehetségesnek tartom, hogy van az az összeg amiért mondjuk mi is tudunk venni egy gyártótól egy régi repülőgép hajtómű licencet, a dokumentációval együtt és elkezdjük gyártani. Már az eleje hatalmas beruházás lenne gépekbe valamint képzésbe a mi oldalunkon. Az első daraboknál a fődarabokat valószínű az eredeti gyártótól vennénk, majd szép lassan lehetne magunknak, lapátot, forgórészt gyártani, tömszelencéket magunknak forgácsolni, ezekre a bevonatolás mihamarabb történjen önerőből. Kérdés mit akarsz a csapágyakkal (ugye itt nem valami skf golyós csapágyakról beszélünk) meg öntvényekkel arra sztem érdemesebb lenne egy külsős beszállítót keresni. Csapágy lehet német, esetleg francia, öntvényekre manapság találni jó koreai esetleg kínai beszállítót. Szóval tegyük fel megvannak a fődarabok gyártása, vagy amit nem mi akarunk gyártani arra van beszállító és a teljes dokumentáció, meg beindult valami tervezés, ez kb olyan 10 év, na akkor lehetne nekiállni hogy a meglévő dolgok alapján el lehet kezdeni kísérletezni, új anyagokkal, új bevonatokkal és lapátprofilokkal, esetleg agyalni újszerű lapáthűtésen, hogy emelni lehessen az égési hőfokot stb.
Az a baj aki nincs benne az iparban azt hiszi hogy ez olyan mint a filmekben, hogy felépítesz egy szuper csapatot kb 10-20 fő aztán menni fog a dolog. A valóságban szupercsatok tucatjai felelnek minden főbb darabért. Egy csapat mássál se foglalkozik csak metallurgia meg bevonatok, külön egy a hőtechnikai számításokra, egy csapat az álló és forgó lapátokra+ tömítések, külön csapat a szelepek, egy másik az égőtér, és megint egy másik csak a csapágyak. Aztán ott vannak még a segédberendezések az megint egy külön csapat na és még plusz a szabályozás. Mondjuk mikor legyártottunk pár száz darabot lehetne nekiállni egy csomó pénzt beleölni fejlesztésbe és az eddigi tapasztalatok alapján valami saját cuccot fejleszteni, és mondjuk akkor 15-20 év múlva van egy saját hajtóműved ami valószínű messze nem az élvonal de a tied. Itt emberek lebecsülik a csúcsiparágakban a tapasztalatot. Sok mindent nem lehet megtanulni mert csak a fejekben létezik, nincs leírva sehol. Ez az évtizedek alatt felhalmozott tudás és tapasztalat, amit sokan nem becsülnek sajnos. Az ember elkezd dolgozni egy ilyen cégnél és beleöl 10-15 évet, ha szerencsés egy régi nagyöreg megkedveli és a szárnyai alá veszi, így megtanulhatja a szakma rejtelmeit, ez nem a könyvből történik.. de ez az iparban mindig így volt már a középkortól… 8-as csavart tudsz magadnak gyártani gond nélkül, veszel ma már hozzá az utolsó sarkon alapanyagot, otthonra egy esztergát, csak kell a három fázis, rendelsz netről kést, tolómérőt, meg kenőanyagot aután hajrá. Rajz hozzá mindenhol elérhető… de repülőgép hajtómű az nem ilyen…