Olyannyira nem gáz a skandináv oktatás, hogy nagyon ügyesek abban, hogy idejekorán kiderüljön, hogy ki miben tehetséges. Ha egy srácról pl. kiderül, hogy vonatmániás, akkor a baktertől a vasútmérnökig még bármi lehet belőle, de figyelnek arra, hogy a neki való pályát fussa be, az érdeklődése és a képességei alapján. Csak így lehet elérni, hogy a bakterek és a vasútmérnökök is szeressék, amit csinálnak, és szót is értsenek egymással. Tágabb értelemben pedig sokkal derűsebb, feszkómentesebb és hatékonyabb társadalomhoz vezet, ha az emberek nagy része azzal foglalkozik, amiben jó, amit hivatásának érez.Mondjuk elég nagy baromságokat írsz a skandináv oktatásról. Pl. a finn gyerekek már jó pár éve minden kompetenciamérésnél ez első 5-ben vannak (de inkább elsők), és a dánok meg a svédek sem a halászatra építik a gazdaságukat.
Nálunk ez még csak fel sem vetődik célként, viszont másodikban egyest kapsz, ha elfelejted kitenni az ékezetet az ü betűre. (Ez nálunk többször megtörtént, ezért is váltottunk iskolát.)