A pénz világa

Mondjuk elég nagy baromságokat írsz a skandináv oktatásról. Pl. a finn gyerekek már jó pár éve minden kompetenciamérésnél ez első 5-ben vannak (de inkább elsők), és a dánok meg a svédek sem a halászatra építik a gazdaságukat.
Olyannyira nem gáz a skandináv oktatás, hogy nagyon ügyesek abban, hogy idejekorán kiderüljön, hogy ki miben tehetséges. Ha egy srácról pl. kiderül, hogy vonatmániás, akkor a baktertől a vasútmérnökig még bármi lehet belőle, de figyelnek arra, hogy a neki való pályát fussa be, az érdeklődése és a képességei alapján. Csak így lehet elérni, hogy a bakterek és a vasútmérnökök is szeressék, amit csinálnak, és szót is értsenek egymással. Tágabb értelemben pedig sokkal derűsebb, feszkómentesebb és hatékonyabb társadalomhoz vezet, ha az emberek nagy része azzal foglalkozik, amiben jó, amit hivatásának érez.

Nálunk ez még csak fel sem vetődik célként, viszont másodikban egyest kapsz, ha elfelejted kitenni az ékezetet az ü betűre. (Ez nálunk többször megtörtént, ezért is váltottunk iskolát.)
 
Olyannyira nem gáz a skandináv oktatás, hogy nagyon ügyesek abban, hogy idejekorán kiderüljön, hogy ki miben tehetséges. Ha egy srácról pl. kiderül, hogy vonatmániás, akkor a baktertől a vasútmérnökig még bármi lehet belőle, de figyelnek arra, hogy a neki való pályát fussa be, az érdeklődése és a képességei alapján. Csak így lehet elérni, hogy a bakterek és a vasútmérnökök is szeressék, amit csinálnak, és szót is értsenek egymással. Tágabb értelemben pedig sokkal derűsebb, feszkómentesebb és hatékonyabb társadalomhoz vezet, ha az emberek nagy része azzal foglalkozik, amiben jó, amit hivatásának érez.

Nálunk ez még csak fel sem vetődik célként, viszont másodikban egyest kapsz, ha elfelejted kitenni az ékezetet az ü betűre. (Ez nálunk többször megtörtént, ezért is váltottunk iskolát.)
Igazából a magyar oktatásban azt látom, hogy simán gondolkodni nem tanítják meg a delikvenseket.
Lásd Szittya kommentjét. Kompetencia tesztben sehol nem vagyunk. Ők igen. Szerinte a finn elvárás kevés. Aha.

Ebből a kettőt összemixelve az jön ki, hogy a világ leghatékonyabb oktatása (már, ha igaz lenne, amit ír), mert nem agyonterhelve és stresszelve vannak az élvonalban. A magyar oktatás meg fordítva. De neki kettő darab információt nem sikerült összehasonlítania...

Itthon ott tartunk, hogy egyes emberek életükben akkor szólalnak meg több ember és nem a baráti kör előtt, amikor diplomamunkát védenek. Hát nem is képesek gondolataik átadására. Bár első lépésben az is jó lenne, ha lennének gondolatok...
 
Ezt az oktatási témát sztem a Társadalmi folyamatok topikban illene folytatni, tettem oda egy cikket.
 
Ezt az oktatási témát sztem a Társadalmi folyamatok topikban illene folytatni, tettem oda egy cikket.
AZ "tökjó", mert BIZPOL, ahova nem kommentelhetek. Lehetne oktatás topik is. Vagy beszélgető. Mert ennek a biztpolhoz semmi köze nincs.

Ezeknek a sokat hivatkozott kompetencia teszteknek mik az objektív is érveik ?
Ezek szerint meg sem nyitottál egyet sem. Nézd meg, hogy mik a feladatok és fakadj rajta sírva, hogy mit képtelenek megoldani jól a magyar oktatásban részt vevők átlagosan.

A szövegértést és más készségeket vizsgálnak, a gondolkodást és különböző tények és összefüggések közötti megértést. Hogy érti is -e azt a diák, amit olvas.
 
Nem értem a kérdést.

Lemaradt egy m.

Mi a teszt pontozásának alapja, és milyen képesség / ismeretanyag benne a hangsúlyos?

Minden teszt valamilyen irányban elfogult. Pl. több vagy kevesebb benne a pl. matematikai, történelmi, humán/reál, gyakorlati / lexikális tudást vagy szimpla empátiát mérő feladat.

Attól függően hogy ezek hogyan kerülnek be vagy hogyan súlyozzák bármilyen tesztben, minden teszt torzítja az eredményt valamilyen irányba.
 
Egy csapásra "megoldható" a probléma,a hülye gyerekekkel nem kell megíratni a tesztet ha nem akarják és rögtön jön a sok sok % os javulás :oops:

Emlékszek mikor régen ilyeneket kellet kitölteni csomóan már csak poénkodásból is (hülye gyerekek és vagánykodók) teleírták ökörséggel szándékosan mert ugye erre nem jár osztályzat meg semmi csak azon a napon ennyi volt a feladat.

Persze ez nem lehet egyedüli ok, de azért észrevehető százaléka a történetnek, bár feltételezzük hogy ez jelen van más országokban is.

Nem tartom jónak amúgy az oktatásban ezt a tudásanyag központú szemléletet ami Magyarországon van, annak nem sok értelme ( bár van kevés) hogy jó képességű diákokkal bemagoltatnak valamit amit aztán el is felejt pár hét múlva mert érdektelen számára, a rossz képességű meg még arra se lesz képes és ezért egy idő után beskatulyázza saját magát és a környezete is őt, holott lehet nagyon jó is bizonyos dolgokban, erre több személyes ismeretségem is jó példa lenne.
Vagy a saját esetem, humán tárgyakból kiváló míg reálból éppen átsikerült verekednem általában magam, ugyebár én sose magoltam semmit, meg a tanulás is szórakozás volt mert ami érdekelt azt már ahogy megkaptam tankönyvet ki is olvastam + azon kívül is bővebben utánajártam az érdeklődésemnek, de a reál tantárgyakat mivel nem érdekeltek kicsit se max magolni tudtam volna, azt pedig életemben nem csináltam. Akkor most egy ilyen diák milyen képességű? Jó, rossz, közepes? A jelen rendszer szerint közepes, holott számos területen magasan felette lehet a társainak. Ebből kiindulva a mindenből kitűnő tanulók képességei micsoda pocsékláson mennek át hogy nem a természetes erősségeiket fokozzák még jobban. Bár ezt hiszem a jelen rendszer egyetlen pozitívuma is egyben ők mivel megtanulják elvégezni azokat a feladatokat is jól amit nem szeretnek és ezért belőlük lesznek a legkiválóbb alkalmazottak.
 
Egy csapásra "megoldható" a probléma,a hülye gyerekekkel nem kell megíratni a tesztet ha nem akarják és rögtön jön a sok sok % os javulás :oops:

Emlékszek mikor régen ilyeneket kellet kitölteni csomóan már csak poénkodásból is (hülye gyerekek és vagánykodók) teleírták ökörséggel szándékosan mert ugye erre nem jár osztályzat meg semmi csak azon a napon ennyi volt a feladat.

Persze ez nem lehet egyedüli ok, de azért észrevehető százaléka a történetnek, bár feltételezzük hogy ez jelen van más országokban is.

Nem tartom jónak amúgy az oktatásban ezt a tudásanyag központú szemléletet ami Magyarországon van, annak nem sok értelme ( bár van kevés) hogy jó képességű diákokkal bemagoltatnak valamit amit aztán el is felejt pár hét múlva mert érdektelen számára, a rossz képességű meg még arra se lesz képes és ezért egy idő után beskatulyázza saját magát és a környezete is őt, holott lehet nagyon jó is bizonyos dolgokban, erre több személyes ismeretségem is jó példa lenne.
Vagy a saját esetem, humán tárgyakból kiváló míg reálból éppen átsikerült verekednem általában magam, ugyebár én sose magoltam semmit, meg a tanulás is szórakozás volt mert ami érdekelt azt már ahogy megkaptam tankönyvet ki is olvastam + azon kívül is bővebben utánajártam az érdeklődésemnek, de a reál tantárgyakat mivel nem érdekeltek kicsit se max magolni tudtam volna, azt pedig életemben nem csináltam. Akkor most egy ilyen diák milyen képességű? Jó, rossz, közepes? A jelen rendszer szerint közepes, holott számos területen magasan felette lehet a társainak. Ebből kiindulva a mindenből kitűnő tanulók képességei micsoda pocsékláson mennek át hogy nem a természetes erősségeiket fokozzák még jobban. Bár ezt hiszem a jelen rendszer egyetlen pozitívuma is egyben ők mivel megtanulják elvégezni azokat a feladatokat is jól amit nem szeretnek és ezért belőlük lesznek a legkiválóbb alkalmazottak.
Pedig pont a reál tantárgyak azok, ahol semmit nem kell magolni. Mert alapelvekből vezetsz le mindent. A függvénytáblázatban minden összefüggés ott van, ami kell. Csak az agyadat kell használni.

A mostani légvédelmis cikkemben is rengeteg szám van. De az adat. Kikereshető. A modell felállításához is ész kellett és nem bemagolt tudás.
 
Pedig pont a reál tantárgyak azok, ahol semmit nem kell magolni. Mert alapelvekből vezetsz le mindent. A függvénytáblázatban minden összefüggés ott van, ami kell. Csak az agyadat kell használni.

Érdekes, mert úgy emlékszem, hogy pl. fizikából, matematikából, na meg akár kémiából (és a többi reáltárgyból) volt a legtöbb kötelezően megtanulandó definíció.
A humán tárgyak is értelemszerű levezetések sorozata, "csak az agyadat kell használni", bár ahogy ezt megfigyeltem ki mit szeret, kinek mi az érdeklődése, azt fogja fel könnyebbnek, értelmezhetőbbnek.
 
  • Tetszik
Reactions: FilcTroll
Olyannyira nem gáz a skandináv oktatás, hogy nagyon ügyesek abban, hogy idejekorán kiderüljön, hogy ki miben tehetséges. Ha egy srácról pl. kiderül, hogy vonatmániás, akkor a baktertől a vasútmérnökig még bármi lehet belőle, de figyelnek arra, hogy a neki való pályát fussa be, az érdeklődése és a képességei alapján. Csak így lehet elérni, hogy a bakterek és a vasútmérnökök is szeressék, amit csinálnak, és szót is értsenek egymással. Tágabb értelemben pedig sokkal derűsebb, feszkómentesebb és hatékonyabb társadalomhoz vezet, ha az emberek nagy része azzal foglalkozik, amiben jó, amit hivatásának érez.

Nálunk ez még csak fel sem vetődik célként, viszont másodikban egyest kapsz, ha elfelejted kitenni az ékezetet az ü betűre. (Ez nálunk többször megtörtént, ezért is váltottunk iskolát.)

Nagyon szeretem ezt a típusú érvelést. Mindig meggyőz arról, hogy a generációs különbségek nem a korból adódnak.
A vasútmániás boldogan élhetne egy álomvilágban. A tiétekben.
A valóságban azonban előfordul, hogy nem egy gőzmozdony jön szembe hanem egy tehén.
Az meg nem eszi a szenet.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal
Nagyon szeretem ezt a típusú érvelést. Mindig meggyőz arról, hogy a generációs különbségek nem a korból adódnak.
A vasútmániás boldogan élhetne egy álomvilágban. A tiétekben.
A valóságban azonban előfordul, hogy nem egy gőzmozdony jön szembe hanem egy tehén.
Az meg nem eszi a szenet.
Nagyon próbálom érteni, hogy mit szeretnél mondani. Ha az iskola segít megtalálni a hivatásodat, az baj? Inkább legyen tele sérült, motiválatlan, céltalan emberekkel az ország? Ne lehessen tudással magasabbra lépni? Jobbágynak, biorobotnak jó lesz a magyar?

És mégis kik azok a "mi", ahová behalmazoltál engem nagy hirtelen? A "melampo-szerinti-lipsik"? Bődületesen el vagy tévedve, csak szólok. Akkor is, ha szereted ezt a mai iskolarendszert, ami ostoba és sérült idiótákkal rakja tele Hazánkat. Én Kádár alatt jártam iskolába, és sok tekintetben még az is jobb volt, mint a mai, pedig az is egy telep szar volt. De legalább nem csak a szavak szintjén képviselte, hogy a tudás érték, hogy a hivatás fontos, és hogy Magyarországnak tanulunk.

Tetszik vagy sem, a mai gyerekekbe nem lehet a tudást csak úgy beleverni, a régi módszerek nem működnek. Valamiért egy csomóan még mindig azt hiszik, hogy az ostobán szigorú, egységes, központosított iskola és a nyájfegyelem a siker titka. Hát rohadtul nem: ott vannak az adatok, mindenki elolvashatja, és levonhatja a következtetéseket. Pont elég idő telt el az új rend bevezetése óta, hogy látni lehessen, mire volt jó. Még egy szaros minisztériuma sincs az oktatásnak, itt mindenki "emberi erőforrás".
 
Nagyon próbálom érteni, hogy mit szeretnél mondani. Ha az iskola segít megtalálni a hivatásodat, az baj? Inkább legyen tele sérült, motiválatlan, céltalan emberekkel az ország? Ne lehessen tudással magasabbra lépni? Jobbágynak, biorobotnak jó lesz a magyar?

És mégis kik azok a "mi", ahová behalmazoltál engem nagy hirtelen? A "melampo-szerinti-lipsik"? Bődületesen el vagy tévedve, csak szólok. Akkor is, ha szereted ezt a mai iskolarendszert, ami ostoba és sérült idiótákkal rakja tele Hazánkat. Én Kádár alatt jártam iskolába, és sok tekintetben még az is jobb volt, mint a mai, pedig az is egy telep szar volt. De legalább nem csak a szavak szintjén képviselte, hogy a tudás érték, hogy a hivatás fontos, és hogy Magyarországnak tanulunk.

Tetszik vagy sem, a mai gyerekekbe nem lehet a tudást csak úgy beleverni, a régi módszerek nem működnek. Valamiért egy csomóan még mindig azt hiszik, hogy az ostobán szigorú, egységes, központosított iskola és a nyájfegyelem a siker titka. Hát rohadtul nem: ott vannak az adatok, mindenki elolvashatja, és levonhatja a következtetéseket. Pont elég idő telt el az új rend bevezetése óta, hogy látni lehessen, mire volt jó. Még egy szaros minisztériuma sincs az oktatásnak, itt mindenki "emberi erőforrás".

Nagyon nem sikerült megérteni az igyekezet ellenére. Mindössze azért nem értek egyet azzal amit leírtál mert a valóság nem tolerálja azt, hogy aki szembe jön az mit szeretett tanulni és mit nem, mihez volt kedve, tehetsége, mi a hobbija. Legfeljebb egy álomvilágban. A megoldandó problémáid a legritkább esetben vannak tekintettel arra, hogy te mit szeretnél és mit nem. A tanulókat meg kellene próbálni felkészíteni mindenre ami csak elképzelhető, azután továbbképezhetik a neki kedves irányba. A mai oktatási rendszer persze erre ugyanolyan alkalmatlan mint az előzőek vagy még inkább. A mindent megengedő, kényszereket semmilyen körülmények között nem alkalmazó környezeti elvárásokról nem is beszélve.
A fő csapásirány ma is az és régen is a nem racionális alapelvek és fellegekben járó prekoncepciók szerint irányította oktatás volt.
 
Nagyon nem sikerült megérteni az igyekezet ellenére. Mindössze azért nem értek egyet azzal amit leírtál mert a valóság nem tolerálja azt, hogy aki szembe jön az mit szeretett tanulni és mit nem, mihez volt kedve, tehetsége, mi a hobbija. Legfeljebb egy álomvilágban. A megoldandó problémáid a legritkább esetben vannak tekintettel arra, hogy te mit szeretnél és mit nem. A tanulókat meg kellene próbálni felkészíteni mindenre ami csak elképzelhető, azután továbbképezhetik a neki kedves irányba. A mai oktatási rendszer persze erre ugyanolyan alkalmatlan mint az előzőek vagy még inkább. A mindent megengedő, kényszereket semmilyen körülmények között nem alkalmazó környezeti elvárásokról nem is beszélve.
A fő csapásirány ma is az és régen is a nem racionális alapelvek és fellegekben járó prekoncepciók szerint irányította oktatás volt.
Nem tudod mindenre felkészíteni. Azonban arra lehet tanítani és trenírozni az embereket, hogy gondolkodjanak és tanuljanak attól, akik jártasak dolgokban.
Erre legjobb bizonyíték azt, amit a aláírásomban levő linkel látsz. A hozzá megfelelő matek és fizikai alapokat meg lehet adni, de az érdeklődést önmagában nem.
 
  • Tetszik
Reactions: melampo and fishbed