ASCOD / Ajax / Scout SV / Griffin / Pizarro / Ulan / Sabrah light tank

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 859
73 210
113
Spain plans to sign VAC Tracked Support Vehicle contract by end of year...

bsp_65970-jdw-24097.jpeg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 859
73 210
113
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Szittya

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 051
13 402
113


Mire képes az ASCOD IFV és jobb, mint a CV90 és a Lynx?

Tavaly szeptember végén vált ismertté, hogy a General Dynamics amerikai vállalat európai fiókja, a Csehszlovák Group holding társaság és az "Ukrán Páncélozott Járművek" vizsgálja az ASCOD gyalogsági harcjárművek engedélyes gyártásának lehetőségét Ukrajnában.

Ismeretes, hogy a cég szakemberei a katonai személyzettel, valamint a fegyverek és katonai felszerelések tesztelésére és tanúsítására szolgáló DNDI képviselőivel együtt ellátogattak a General Dynamics European Land Systems spanyolországi gyártóüzemeibe, ahol megismerkedtek a kerekes, ill. lánctalpas járművek.

Az "Ukrán Páncélozott Járművek" sajtószolgálata által kiadott fotókon az látható, hogy az ukrán delegáció a második generációs ASCOD Phase 2 harcjármű alvázát értékelte, amelyet egyszerűen csak ASCOD 2-nek is neveznek.

FB_IMG_1695719882339-1024x768.jpg


Az ukrán katonák tesztelték az IFV-t, hogy összehasonlítsák ennek a gépnek a képességeit a fegyveres erők által már használt berendezésekkel.

A szakemberek különösen az ASCOD 2 elrendezését tesztelték a spanyolországi Trubia városában található egyik gyakorlópályán.

Tekintettel az ukrán struktúrák és a védelmi ipar képviselőinek a beszerzésről és a termelés lokalizációjáról szóló tanulmányára, érdeklődés mutatkozik az ASCOD képességei iránt a harctéren.

A "Military" egy új cikkben az ASCOD funkcióiról és a brit Ajax harcjármű botrányos projektjének lényegéről fog beszélni.

ASCOD

Az ASCOD egy univerzális harci platform, amely alapján egy egész gépcsaládot hoztak létre. Az osztrák Steyr-Daimler-Puch AG és a spanyol Santa Barbara Sistemas együttműködésének részeként fejlesztették ki.

Ennek eredményeként már az 1990-es évek végén Spanyolország első generációs gépet kapott saját néven Pizarro, Ausztria pedig Ulan gépeket. Mindkét ország összesen több mint kétszáz BMP-t és speciális járművet rendelt a bázisára.

A platformfejlesztés új fordulójára a 2000-es évek elején került sor, amikor mindkét fejlesztőt felvásárolta a General Dynamics European Land Systems. A harcjárművek új generációjának fejlesztése 2004-ben kezdődött, és koncepcionálisan a meglévő formatervezés javítására összpontosított.

A projekt egyik fő feladata a védelmi szint növelése volt. A számos közel-keleti nemzetközi hadművelet tapasztalatainak hatására az egyik fő feladat az erőteljes aknavédelem bevezetése lett. Emellett a katonaság leállította az alapvető ballisztikai védelem megszervezését, ami az ígéretes gépekkel szemben támasztott követelményeket is befolyásolta.

A tervezés során megváltoztatták a páncélozott hajótest kialakítását, javították a foglalást, és teljes aknavédelmet telepítettek.

Az ASCOD 2 ballisztikai védelem magában foglalja a bemutatott acél testet kerámiával és többrétegű panelekkel, valamint Kevlar párnázással. A fejlesztő nyilatkozata szerint a kiegészítő kompozit védelemmel ellátott gép körben 14,5 mm-es géppuskából, homlokkiugrásban pedig páncéltörő szubkaliberű lövedékekből képes ellenállni.

Opcionálisan a GDELS dinamikus védelem, lézersugárzás-figyelmeztető rendszerek és Saab LEDS-150 vagy Raphael Trophy aktív védelmi komplexum telepítését is kínálja.

Az aknák elleni védelemnek biztosítania kell a legénység biztonságát akár 10 kilogramm TNT egyenértékben kifejezett kapacitású robbanószerkezet beindítása esetén mind a pálya alatt, mind a gép alja alatt.

MyCollages-3-e1704314498495-985x1024.jpg


A hajótest kialakításában bekövetkezett változások azonban nem befolyásolták a harcjármű elrendezésével kapcsolatos fő döntéseket. Az ASCOD megtartja a hagyományos motor- és sebességváltó-rekesz elöl, a vezetői szerelőülés mellett, tőle balra, a futóműrekesz és a felszerelés hátul.

ALVÁZ

A hajótest felépítésében bekövetkezett komoly változtatások és a fokozott páncélvédelem a gép tömegének 30 tonnára való növelését eredményezte. Ez volt viszont az oka a futómű véglegesítésének, az erősebb motor és a megfelelő sebességváltó felszerelésének.

Az új alváz lehetővé tette a teherbírás 42 tonnára növelését. A megfelelő manőverezhetőség érdekében az ASCOD 2 német 805 lóerős MTU V8 199 T21 turbófeltöltős dízelmotort kapott. Renk HSLW256B hatfokozatú automata sebességváltóval működik.

A gép előrefelé akár 67 km/h, hátrafelé pedig 33 km/h sebességet fejleszt. A hatótáv 500 km.

Az alváz hét támasztógörgővel rendelkezik, amelyek az üzemeltetési tapasztalatok szerint jó sima mozgást és jó átjárhatóságot mutattak havas talajon.

A harcjármű felszerelhető szabványos, gumi lánctalpas fém lánctalpasokkal. A lánctalpok tömör gumis változatát is kifejlesztették azonban hozzá. Ez a megoldás drágább, de jelentősen növeli az utazás simaságát és csökkenti a zaj- és rezgésszintet.

FEGYVERZET

Az ASCOD 2 platform nagy teherbírása és modularitása lehetővé teszi a piacon ismert fegyverrendszerek többségének telepítését.

A BMP változatban 25-40 mm-es közepes kaliberű automata fegyverekkel rendelkező harci egységekről beszélhetünk, különösen a CMI Cockerill, a Rheinmetall LANCE, a GDELS SP30, az Oto Melara 30 és a GDLS-Canada LAV-25. Ezen kívül lehetőség van teljesen távoli harci rendszerek telepítésére is.

Általánosságban elmondható, hogy a fegyver és a kísérő fegyverrendszerek kaliberének megválasztására vonatkozó döntés kizárólag az ügyfél költségvetésétől és preferenciáitól függ, így a kérdés zárójelbe tehető.

LOKALIZÁCIÓ

Egy teljes körű háború körülményei között az ASCOD harcjárművek gyártása nagy valószínűséggel csak kész szerelvények és egységek összeszerelése formájában történik az ukrán létesítményekben.

Az ukrán védelmi-ipari komplexum azonban átveheti a páncélozott hajótest gyártását kész hengerelt fémből. Ebből a szempontból az acéltest egyszerűbbnek és ismerősebbnek tűnik az ukrán ipar számára, mint a hasonló alumíniumötvözetekből készült gépekhez. Nem zárható ki az ukrán fejlesztés harci egységének esetleges integrációja sem.

Azt is érdemes megemlíteni, hogy a szerződés sikeres megkötése esetén Ukrajna lesz Nagy-Britannia után a második ország, ahol honosítják termelésüket. Ez utóbbi tapasztalata kényes volt, és számos probléma kísérte a General Dynamics európai részlege által nyújtott szolgáltatások minőségével.

Így az ASCOD alapján kifejlesztett Ajax harcjárművek gyártásának lokalizálására a cég brit részlege nem megfelelően lefordított műszaki dokumentációt kapott, számos paraméterhibával és pontatlansággal. Ez viszont egyes csomópontok specifikációinak félreértéséhez vezetett.

nzkpgaN.jpg


A dokumentációval kapcsolatos problémákon kívül egyéb problémákat is találtak, különösen az Ajax esetében.

„A minőség-ellenőrzés különösen gyenge volt a Spanyolországban gyártott első 100 esetben, de a problémát nem sikerült teljesen kiküszöbölni a következő tételeknél. A problémák között szerepelt az inkonzisztens szakaszhossz, a nem párhuzamos hajótest oldalai és a rossz hegesztés” – írja Dr. Jack Watling, az Egyesült Királyság Királyi Védelmi Kutatóintézetének munkatársa.

Ennek eredményeként a GDLS-UK kénytelen volt megbirkózni a leszállított tokok visszautasításával és javításával, amelyek gyártási minősége nem volt kielégítő.

Általánosságban elmondható, hogy a fent leírt események és számos fejlesztési probléma együttes hatása miatt a projekt 4 évvel elhúzódott, ami viszont a fejlesztési és gyártási költségvetések növekedését vonja maga után.

(folytatás ... )
 
  • Tetszik
Reactions: dudi

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 051
13 402
113
( ...folytatás)

CV90, LYNX VAGY ASCOD?

A műszaki paramétereket tekintve a mai napig a svéd CV90, a Rheinmetall KF41 Lynx és az ASCOD továbbra is kategóriájukban a legvédettebb gyalogsági harcjárművek közé tartoznak. A védelmi paramétereikben nincs jelentős különbség, és az ütőképesség csak az ügyfél által választott fegyvertől függ.

A száraz számok mellett azonban felhasználható Szlovákia tapasztalata, amely 2022-ben a pályázat során értékelte ezeket a gépeket.

A szlovák védelmi minisztérium május 26-án tette közzé Megvalósíthatósági tanulmány a lánctalpas páncélozott harcjárművek és lánctalpas kisegítő járművek beszerzéséhez című dokumentumot, amely egy hosszadalmas tesztelési folyamatot zárt le, amelyben a versengő járműveket hazai viszonylatban vizsgálták.

A szlovák nyelvű dokumentumból hiányzik néhány titkosnak ítélt információ, de általános áttekintést ad a terepi tesztek során elért eredményekről.

Znimok-ekrana-2024-01-04-153515-1024x690.png


Az értékelés négy fő területet vett figyelembe: műszaki, anyagi-technikai, pénzügyi és a szlovák ipar szerepvállalását.

A műszaki értékelésnél a fő szempontok a mobilitás, a manőverezőképesség, a tűzerő és a védelem voltak.

A Lynx egy Rheinmetall Mk30-2 fegyverrel felvértezett Lance toronnyal, az ASCOD Elbit MT30-asával Northrop Grumman Bushmaster II Mk44S-el, a CV90 pedig egy d-toronnyal volt felszerelve 30 mm-es Bushmaster II fegyverrel.

A dokumentumban közzétett műszaki értékelési eredmények táblázata a következő általános vizsgálati eredményeket mutatja:
Gyalogsági harcjárműÉrtékelés pontokban
CV90 MkIV375
ASCOD362
Lynx KF41337

Az első helyet a CV90 szerezte meg, bár nem felelt meg a fegyver maximális magasságára vonatkozó követelményeknek. A Lynx-szel kapcsolatos megjegyzések pozitívan hangsúlyozzák a modularitást és a jelentős belső teret, míg a negatívumok az általános méreteket.

Bár az ASCOD a második helyen áll ebben a táblázatban, a zaj- és rezgésproblémák felfedezése után végül a harmadik helyre került.
A harci platformok pénzügyi értékelése egy képlet alapján történt, amelyben a teljes költség a gép költségének, a 20 éves életciklus-becslésnek, a kezdeti képzési költségeknek, a főbb logisztikai költségeknek és a pótalkatrészeknek az összege volt.

A rangsorban a CV9030 áll az első helyen, megelőzve a CV9035-öt, majd az ASCOD és a Lynx következik. A logisztikai összehasonlítás részeként azonban jelentősen megváltozott a rangsor: a Lynx lett az első, a második a CV90, az ASCOD pedig az utolsó.

A harcjárművek gyártásának szlovákiai lokalizációja és a helyi vállalkozások gyártási ciklusba való bevonása kérdésében ismét a CV9030 lett a vezető, megelőzve a Lynxet, a CV9035-öt és az ASCOD-t:

Gyalogsági harcjárműminősítés, %
CV903029,69
CV903527,98
ASCOD23,38
Lynx KF4128,83

A szlovák pályázat szerint a spanyol gép műszaki-gazdasági profilban veszít a svéd harcjárművel szemben.