Спеціалісти компанії спільно з військовими та представниками ДНДІ ВС ОВТ відвідали завод GDELS в Іспанії, де ознайомилися з виробництвом БМП ASCOD та протестували машину
defence-ua.com
На що здатна БМП ASCOD та чи краще вона за CV90 та Lynx? | Чесні новини про армію, війну та оборонку.
mil.in.ua
Mire képes az ASCOD IFV és jobb, mint a CV90 és a Lynx?
Tavaly szeptember végén vált ismertté, hogy a General Dynamics amerikai vállalat európai fiókja, a Csehszlovák Group holding társaság és az "Ukrán Páncélozott Járművek" vizsgálja az ASCOD gyalogsági harcjárművek engedélyes gyártásának lehetőségét Ukrajnában.
Ismeretes, hogy a cég szakemberei a katonai személyzettel, valamint a fegyverek és katonai felszerelések tesztelésére és tanúsítására szolgáló DNDI képviselőivel együtt ellátogattak a General Dynamics European Land Systems spanyolországi gyártóüzemeibe, ahol megismerkedtek a kerekes, ill. lánctalpas járművek.
Az "Ukrán Páncélozott Járművek" sajtószolgálata által kiadott fotókon az látható, hogy az ukrán delegáció a második generációs ASCOD Phase 2 harcjármű alvázát értékelte, amelyet egyszerűen csak ASCOD 2-nek is neveznek.
Az ukrán katonák tesztelték az IFV-t, hogy összehasonlítsák ennek a gépnek a képességeit a fegyveres erők által már használt berendezésekkel.
A szakemberek különösen az ASCOD 2 elrendezését tesztelték a spanyolországi Trubia városában található egyik gyakorlópályán.
Tekintettel az ukrán struktúrák és a védelmi ipar képviselőinek a beszerzésről és a termelés lokalizációjáról szóló tanulmányára, érdeklődés mutatkozik az ASCOD képességei iránt a harctéren.
A "Military" egy új cikkben az ASCOD funkcióiról és a brit Ajax harcjármű botrányos projektjének lényegéről fog beszélni.
ASCOD
Az ASCOD egy univerzális harci platform, amely alapján egy egész gépcsaládot hoztak létre. Az osztrák Steyr-Daimler-Puch AG és a spanyol Santa Barbara Sistemas együttműködésének részeként fejlesztették ki.
Ennek eredményeként már az 1990-es évek végén Spanyolország első generációs gépet kapott saját néven Pizarro, Ausztria pedig Ulan gépeket. Mindkét ország összesen több mint kétszáz BMP-t és speciális járművet rendelt a bázisára.
A platformfejlesztés új fordulójára a 2000-es évek elején került sor, amikor mindkét fejlesztőt felvásárolta a General Dynamics European Land Systems. A harcjárművek új generációjának fejlesztése 2004-ben kezdődött, és koncepcionálisan a meglévő formatervezés javítására összpontosított.
A projekt egyik fő feladata a védelmi szint növelése volt. A számos közel-keleti nemzetközi hadművelet tapasztalatainak hatására az egyik fő feladat az erőteljes aknavédelem bevezetése lett. Emellett a katonaság leállította az alapvető ballisztikai védelem megszervezését, ami az ígéretes gépekkel szemben támasztott követelményeket is befolyásolta.
A tervezés során megváltoztatták a páncélozott hajótest kialakítását, javították a foglalást, és teljes aknavédelmet telepítettek.
Az ASCOD 2 ballisztikai védelem magában foglalja a bemutatott acél testet kerámiával és többrétegű panelekkel, valamint Kevlar párnázással. A fejlesztő nyilatkozata szerint a kiegészítő kompozit védelemmel ellátott gép körben 14,5 mm-es géppuskából, homlokkiugrásban pedig páncéltörő szubkaliberű lövedékekből képes ellenállni.
Opcionálisan a GDELS dinamikus védelem, lézersugárzás-figyelmeztető rendszerek és Saab LEDS-150 vagy Raphael Trophy aktív védelmi komplexum telepítését is kínálja.
Az aknák elleni védelemnek biztosítania kell a legénység biztonságát akár 10 kilogramm TNT egyenértékben kifejezett kapacitású robbanószerkezet beindítása esetén mind a pálya alatt, mind a gép alja alatt.
A hajótest kialakításában bekövetkezett változások azonban nem befolyásolták a harcjármű elrendezésével kapcsolatos fő döntéseket. Az ASCOD megtartja a hagyományos motor- és sebességváltó-rekesz elöl, a vezetői szerelőülés mellett, tőle balra, a futóműrekesz és a felszerelés hátul.
ALVÁZ
A hajótest felépítésében bekövetkezett komoly változtatások és a fokozott páncélvédelem a gép tömegének 30 tonnára való növelését eredményezte. Ez volt viszont az oka a futómű véglegesítésének, az erősebb motor és a megfelelő sebességváltó felszerelésének.
Az új alváz lehetővé tette a teherbírás 42 tonnára növelését. A megfelelő manőverezhetőség érdekében az ASCOD 2 német 805 lóerős MTU V8 199 T21 turbófeltöltős dízelmotort kapott. Renk HSLW256B hatfokozatú automata sebességváltóval működik.
A gép előrefelé akár 67 km/h, hátrafelé pedig 33 km/h sebességet fejleszt. A hatótáv 500 km.
Az alváz hét támasztógörgővel rendelkezik, amelyek az üzemeltetési tapasztalatok szerint jó sima mozgást és jó átjárhatóságot mutattak havas talajon.
A harcjármű felszerelhető szabványos, gumi lánctalpas fém lánctalpasokkal. A lánctalpok tömör gumis változatát is kifejlesztették azonban hozzá. Ez a megoldás drágább, de jelentősen növeli az utazás simaságát és csökkenti a zaj- és rezgésszintet.
FEGYVERZET
Az ASCOD 2 platform nagy teherbírása és modularitása lehetővé teszi a piacon ismert fegyverrendszerek többségének telepítését.
A BMP változatban 25-40 mm-es közepes kaliberű automata fegyverekkel rendelkező harci egységekről beszélhetünk, különösen a CMI Cockerill, a Rheinmetall LANCE, a GDELS SP30, az Oto Melara 30 és a GDLS-Canada LAV-25. Ezen kívül lehetőség van teljesen távoli harci rendszerek telepítésére is.
Általánosságban elmondható, hogy a fegyver és a kísérő fegyverrendszerek kaliberének megválasztására vonatkozó döntés kizárólag az ügyfél költségvetésétől és preferenciáitól függ, így a kérdés zárójelbe tehető.
LOKALIZÁCIÓ
Egy teljes körű háború körülményei között az ASCOD harcjárművek gyártása nagy valószínűséggel csak kész szerelvények és egységek összeszerelése formájában történik az ukrán létesítményekben.
Az ukrán védelmi-ipari komplexum azonban átveheti a páncélozott hajótest gyártását kész hengerelt fémből. Ebből a szempontból az acéltest egyszerűbbnek és ismerősebbnek tűnik az ukrán ipar számára, mint a hasonló alumíniumötvözetekből készült gépekhez. Nem zárható ki az ukrán fejlesztés harci egységének esetleges integrációja sem.
Azt is érdemes megemlíteni, hogy a szerződés sikeres megkötése esetén Ukrajna lesz Nagy-Britannia után a második ország, ahol honosítják termelésüket. Ez utóbbi tapasztalata kényes volt, és számos probléma kísérte a General Dynamics európai részlege által nyújtott szolgáltatások minőségével.
Így az ASCOD alapján kifejlesztett Ajax harcjárművek gyártásának lokalizálására a cég brit részlege nem megfelelően lefordított műszaki dokumentációt kapott, számos paraméterhibával és pontatlansággal. Ez viszont egyes csomópontok specifikációinak félreértéséhez vezetett.
A dokumentációval kapcsolatos problémákon kívül egyéb problémákat is találtak, különösen az Ajax esetében.
„A minőség-ellenőrzés különösen gyenge volt a Spanyolországban gyártott első 100 esetben, de a problémát nem sikerült teljesen kiküszöbölni a következő tételeknél. A problémák között szerepelt az inkonzisztens szakaszhossz, a nem párhuzamos hajótest oldalai és a rossz hegesztés” –
írja Dr. Jack Watling, az Egyesült Királyság Királyi Védelmi Kutatóintézetének munkatársa.
Ennek eredményeként a GDLS-UK kénytelen volt megbirkózni a leszállított tokok visszautasításával és javításával, amelyek gyártási minősége nem volt kielégítő.
Általánosságban elmondható, hogy a fent leírt események és számos fejlesztési probléma együttes hatása miatt a projekt 4 évvel elhúzódott, ami viszont a fejlesztési és gyártási költségvetések növekedését vonja maga után.
(folytatás ... )