1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Autó-motor, elektromos járművek, közlekedés

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2018. február 9..

  1. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Csak félve megkérdezem, hogy Miskolcon, vagy akár Zalaegerszegen milyen Car Sharingbe ugrotok be? De mondjuk ha csak Káposztásmegyert vagy Csepelt említem, akkor sem dúskál a pl. a GreenGO vagy a Mol Limo térkép a kocsikban.
     
  2. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Ok, ez dúrván a duplája, csak most rá kéne pakolni a többi költséget is (benzin, időszakos műszaki, esetleg egy olajcsere, biztosítás, parkolás, neagy isten néhány mosás stb) Gyanítom még úgy is drágábban jön ki a car shering, de a dolog ott kezd majd igazán izgalmassá válni, mikor övezető autók lesznek és hozzád jönnek, nem te kell megkeresgéld őket.
     
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Aki évi 18 ezer km-et vezet, annak nem car sharing kell? De akinek havi 2-4-szer kell kocsi mondjuk 1x10 km-re, mert kiugrana mondjuk Budaörsre a belvárosból? Az hol tesz bele 18 ezer km-et egy kocsiba? Sehol.

    Te összevetetted egy minden nap távoli elővárosi ingázó által vezetett 2x45 km-es használatot egy a belváros 8-12 km-es körzetében alkalomszerűen használó igényeivel.

    Vastaps...
     
  4. torsen

    torsen Well-Known Member

    Korábban írtam, hogy VAN olyan használati profil, ahol megéri. Ez nem az mikor utánfutóval húzod a krumplit Mezősasról a debreceni nagybani piacra. Nem is arról szól, hanem a zsúfolt belvárosok tehermentesítéséről.
     
    fip7, fishbed and pöcshuszár like this.
  5. torsen

    torsen Well-Known Member

    Az igazi megoldás az olyan járműmegosztás lenne, ahol egy autóban hárman, négyen ülnek. Legyen az önvezető vagy a közösbe bedobott saját autó.
     
  6. torsen

    torsen Well-Known Member

    És itt újra bejön a képbe a car-to-x, a hálózat alapú közlekedés szervezés, ahol egy app-ba beírod, hogy hova mennél ( a teló meg tudja hol vagy) a bejelentkezett autósok közül valaki visszajelez, felveszi, elviszi, akár több személyt is, és ezért neki az app-on keresztül az elszállított személyek fizetnek. Vagy a közösség tulajdonában lévő önvezetők szedik össze a népet.
     
    blitzkrieg likes this.
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ismerek olyat, aki 10+ évig így járt melóba, jó olcsó volt, nem futott sokat a saját kocsija finoman szólva.
     
  8. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Gondolom ezt az adott szitu dönti el. Ami még eszembe jutottt, hogy a car shering esetében az autó beszerzési költsége teljesen más mint egy egyénileg megvett autóé. Ugyebár teljesen más az alkupoziciója egy egyénnek aki egy autót akar vásárolni és más mondjuk a googlenak aki kezdetnek nagyvárosonkén venne vagy 700 autót. Ugyanígy a szervízköltségek, meg minden egyébb járulékos költség. Akár a biztosítás is. Azon is komolyan tudnak alkudni ekkora mennyiségnél.
     
    blitzkrieg and torsen like this.
  9. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    A zsúfolt belvárosban jelenleg is működik minimum 3 fentebb említett car sharing szolgáltatás. Emellett nagyon sokan taxiznak és BKV-znak is. Ennek ellenére a tehermentesítésről nem nagyon lehet beszélni.
    Volt egy nagyon komolyan jó időszak forgalom szempontjából (heti/kétheti gyakorisággal 1-2x végigtolom egész Budapestet), mégpedig akkor, amikor hirtelen (emlékeim szerint) 300-320 Ft/literes szintről felugrott 400+ -os szintre az üzemanyagok ára.
    Szóval a dugódíjon kívül nem nagyon van szerintem más ösztönző.
    Ezen kívül villámgyorsan ki kellene tiltani a belvárosból a turista buszokat, valamint a városnéző buszok mozgását is keményen kellene szabályozni.
    Ezen kívül, lenne pár forgalomtechnikai ötletem is. Pl.: a Lánchíd 2 végében lévő körforgalom peremén haladó gyalogosforgalmat mindenképpen szabályozni kellene.
    Az is előfordul, hogy Pl. a Clark Ádám téren a zebrán csalingázó turisták annyira lehetetlenné teszik a kihajtást a körforgalomból a sima zebrával (ugye ott nekik elsőbbséget kell adni) hogy gyakran az Andrássyig áll a sor. És ez az ellenkező irányban is igaz!
    El kell dönteni, hogy "sétálóutcát" csinálunk-e a Lánchídból, és akkor tiltsuk ki az autósokat, vagy korlátozni kell a gyalogos forgalmat. Ez így nem OK.
     
  10. torsen

    torsen Well-Known Member

    Lánchíd, Szabadság-híd szerintem gyalogos övezet kellene hogy legyen. Már a hidak műszaki állapota és forgalmi adottságai miatt is.
     
    fulcrum11 and FilcTroll like this.
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A Szabadság híd esetén ez nem opció, mert körút és Bartók kapcsolat fontos, buszok is járnak arra, de a Lánchíd az nincs forgalmi gerincbe és alagúttal is nevetséges kapacitása van. Csak buszt engednék rá és minden busz ott mehetne át rajta. Ma az van, hogy 50 autó miatt áll dugóban 3 busz rajta 150-200 emberrel. És ez egyesek szerint teljesen jó...
     
    fip7 likes this.
  12. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Dehát ezt már kitalálták! És nem csak 3-4 emberrel, hanem 20-30-40 emberrel.
    Az még hatékonyabb tud lenni. Szerintem Budapest kimondottan használható tömegközlekedéssel rendelkezik.
    A normális az lenne, ha egységesítenék a rohadt parkolási rendszert. Minden a Fővárosé (+ a majdani dugódíj), majd törvényben kellene kötelezni, hogy ezeket a pénzeket a BKV-ra kell fordítania +forrásként. Én simán el tudnám képzelni, hogy megszüntetik a mostani jegyes rendszert, és mindenkinek 4-5000 forintos áron lehetne bérlete. Onnantól kezdve pedig ha 1 behajtás (dugódíj+parkolás) meghaladná ezt az összeget, senki (kivéve akinek elengedhetetlen) nem szarakodna.
    Ehhez természetesen a dugódíj határán minimum egy 80-100.000-es P+R parklási hálózatot kell kialakítani!
     
  13. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Hát most elvileg a Lánchíd le lesz majd zárva egy jó ideig. Akkor majd lehet szokni!
    De egyszerre 2 híd kivételét nem fogja elbírni a város. Ahhoz először meg kellene építeni a Galváni hidat, továbbá a szomszédos hidak felhajtó rendszerét is átalakítani.
     
  14. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ez a vadidegenek összezárása 3-4-esével a magyar társadalomban nem működne. Annál mi sokkal bizalmatlanabbak vagyunk. Hollandiában, vagy a Karib szigeteken, vagy Kínában is erővel, lehet, hogy menne. Idehaza nem. Teljesen más a pszichológiája ennek, meg annak, hogy 20-ad magaddal felülsz a buszra. Ráadásul ott van egy mindenkitől független sofőr, akihez lehet segítségért fordulni. Egy autonóm kis létszámú tömegközlekedésnél ez nem lehetséges.
     
  15. torsen

    torsen Well-Known Member

    Egy nagy flottát vásárló autókölcsönző cég simán lealkuszik annyit a jármű árából, hogy az üzemeltetés végén szinte bukó nélkül tudja az autóit értékesíteni. Ráadásul az első időszak javítási szempontból általában szinte nullás.

    Van benne valami, amit mondasz, mert felmérések szerint a magyarok kb. 15%-a lenne hajlandó megosztott járműben közlekedni, miközben a svédeknél ez 80 % fölött volt. Ebből is látszik a társadalom állapota: utáljuk egymást, félünk egymástól. Legjobban a szomszédainkat, a közlekedő társainkat...látjuk mi megy az utakon: nem partnerek vagyunk a közlekedésben, hanem legyőzendő ellenségek. Lehet, hogy a társadalom nevelésére is jó lenne az, hogy a haszonelvűség miatt egy autóba kellene ülnünk olyanokkal akiket kapásból utálunk. Talán változnánk.
     
    blitzkrieg, fishbed and molnibalage like this.
  16. torsen

    torsen Well-Known Member

    Saját magamnak mondok talán ellent, de sikeres az Oszkár telekocsi rendszer.
     
  17. zeal

    zeal Well-Known Member

    Tul szeles a Duna. A Tiszan még lehet gyaloghidat epiteni, de a Duna az majdnem ket bkv megallo széles. Az sok. Oke, turistaknak talan megteszi, de pl. a Lanchidon valodi gyalogos forgalom biztos nem lenne.
    A svedek hazudnak mint a vizfolyas, mi pedig legalabb oszintek vagyunk. :)
    Biztos lattad azt a sved videot, amiben megkerdezik a jarokeloket, hogy befogadnanak-e a lakasukba egy menekultet. Mindenki igent mondott, de aztan senki sem ment bele, amikor megjelent a menekult Ali...
     
    bartinieffektus, fip7 and blitzkrieg like this.
  18. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Az Oszkár annyiban másabb, hogy ott hosszabb távokra használják a szolgáltatást. Meg ott az autó tulaja ott ül a kocsiban, ami eléggé egyértelműsíti a jogi helyzetet.
    Az autonóm rendszerben mindenki idegen és csak átmenetileg van a kocsiban. Szerintem nem túl bonyolult fake accountot létrehozni.
    Ha meg valaki büdös, nem tudsz átmenni a kocsi jármű másik végébe... :D:confused:
     
  19. torsen

    torsen Well-Known Member

    Először nem értettem, hogy mi köze a "szél"-nek a gyaloghídhoz.... :D Azért ne mondd már, hogy a Lánchíd környékén 175 méterenként van buszmegálló!

    Szerintem én több százszor sétáltam át a Duna hidak valamelyikén és még élek.Amúgy olyan aranyos, mikor sétálsz a dugóban álló autók mellett (pl. a Szabadság-hídon), és láthatóan jobban haladsz. Bringával még szórakoztatóbb. (Ahogy azt is szórakoztató látni, hogy mindig van olyan autós a kocsisorban, aki teljesen lehúzódik a padkáig, hogy a kerós nehogy elférjen.Erről írtam, hogy itt nem együttműködés van a közlekedők között, hanem harc. Pedig még Budapest istenes Debrecenhez képest.)


    Ali biztos csúnya volt. Egy Delilah-val kellett volna próbálkozni! :D
     
  20. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Nem tartok attól, hogy nem fognak elterjedni. Inkább a dolog morális vetülete érdekel. Mi van, ha egy baleset alkalmával a mesterséges intelligenciának választania kell? Hogyan dönt majd? Ha elkerülhetetlen a baj és pl választania kell egy gyerek és két egymásba kapaszkodó öreg közt?
    Hmmm... Mondjuk Kínában, ahol épp most épül ki a társadalmi kreditrendszer sokkal könnyebb dolga lesz az algoritmusnak. Egy párthivatalnoknak jóval nagyobbak lesznek a túlélési esélyei baleset alkalmával, mint mondjuk egy tibeti vándormunkásnak.
    Erről van is egy jó novella
    https://qubit.hu/2018/05/24/vattacukor
     

Ezen oldal megosztása