1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Autó-motor, elektromos járművek, közlekedés

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2018. február 9..

  1. FilcTroll

    FilcTroll Well-Known Member

    Én is erre számítok, bár elköltöztettem az irodámat, uh már csak az Alagúton megyek át, és onnan délnek a Dunaparton. Akárhogy is lesz a Lánchíddal, az alapszabály nem változik: ahol lehet autózni, ott autóznak is. Ha nem lesz tiltás, hamar visszaáll ugyanez a helyzet a felújítás után.
     
    molnibalage likes this.
  2. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    KIA E-Niro

    Kiemelések a cikkből, tőlem:

    ... „dízelhiszti”, „szén-dioxid-kereskedők leszünk” vagy „teljesíthetetlen normák”. Az autógyártók berágtak az EU-ra, és ezt mostanság szeretik hangoztatni. Az újságírók előtt előadott odamondogatáson túl viszont nincs szabadságharc, csak kapkodva villanyosítás van, például elektromos Niróval. Talán tetszettek volna a Toyota után menni – jut eszembe az elmúlt egy évben mindig, amikor újautó-eladásban érdekelt emberek siránkozását hallgatom a 2021-es új kibocsátási normákról. Jelen állás szerint a Toyotának fáj majd legkevésbé a közelgő EU-s szigor, ők megúszhatják 700 euró körül/autó a büntetést és most kapaszkodj meg: ehhez még csak villanyautójuk sincs! Talán tényleg nem ez a fejvesztett villanyosítás az egyetlen út, amivel le lehet simítani a flottaátlagot a 95 gramm/kilométer közelébe, de sokakhoz hasonlóan a Kia is ezt teszi. Amúgy lesz honnan: ha a Hyundai-jal közös kibocsátásukat nézzük, most még átlag 30 grammal vannak a határ fölött, ami a teljes profitjukat lenullázná.

    Az E-Niro is jó cáfolat az általános tévhitre, hogy az akkumulátor-technológiában nincsenek nagy tartalékok. Oké, a Soul EV nem biztos, hogy a legjobb referencia, de a villany-Niro nagy hatótávú változata energiasűrűségben majdnem másfélszer annyit tud: 141 Wh-t bír az akksi egyetlen kilogrammja. Még így is 453 kilogramm a teljes csomag...

    ...a Kia szokatlanul bátran beszélt a szilárdtest akkumulátoros korszak közelségéről, de a fém-levegő és lítium-kén megoldások is elhangoztak a következő éves tervek között. Kutatás-fejlesztésben aligha lesz spórolás most, hogy mindennél nagyobb tétje van a gramm/kilométernek.

     
    blitzkrieg likes this.
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem igazán értem, hogy mit akarsz mondani. A kiemelt akku energiasűrűség semmiféle előrelépést nem jelent az utóbbi 5 év számaihoz képest akárhogy nézem. Sőt, konkrétan picivel a Tesla 85 kWh = 570 kg-os pakkja alatt van, ahol 0,149 Wh/kg jön ki.

    A Toyotás részt sem értem. Mivel éri el a 95 grammos határértéket? Ez nem derül ki.
     
  4. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Nem nagy kunszt ha eladsz egy csomó Prius aminek 28 gramm/km a CO2 kibocsátása. ;) A batár Camry hybrid is csak valami 98..
     
  5. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Mondjuk az EU előírások betartásában nem segíti a gyártókat az SUV divat.... Azokkal nehéz lesz a 95g/km-t betartani.
     
    blitzkrieg likes this.
  6. fip7

    fip7 Well-Known Member

  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ja, értem, hogy egész flottára vonatkozik. Ház izé. Ez megint olyan tipikus európai megoldás, minimálishoz közeli rációval. Mondom is, hogy miért, számokkal, mert azzal lehet dolgozni jó.

    Először is a villanyautót mivel veszi figyelembe? Mert, ha 0 kibocsátásúnak, akkor a falnak megyek.
    A magyar hálózat esetén ez a bemenete a villanynak.
    • 1 kWh villany az kb. 250g CO2 előállítással jár.
    • 1 kWh villanyból 90% töltési hatásfokkal és 90% elosztóival (10% veszteség) 90% villanymotorral a tengelyen lesz = 72% hatásfok. Tehát a tengelyen lesz 250/,072 = 342 gCO2/kWh már. Hoppá.
    • 0,2 kWh/km-re állítólag minden villany elmegy.
      (Legyen ökölszám, kisebb autóknál meg egy 0,15-tel is, de azokkal nem mész el 400 km-re télen, de még 200-ra sem.)
    • Tehát a km-re eső kibocsátás így 342*0,2 = 68,4 gCO2/km. Itthon. A német átlagos kibocsátás egész évben bőven 330 körül van, ami 68,4*330/250 = 90 gCO2/km. Kisebb autók esetén ennél 25%-kal jobb az érték, de ettől sem lehet hanyatt esni.
    Háááááááááát. Ok...
    És ebben nincs benne az, hogy az akksi legyártása során mennyi CO2-vel nyomod tele ELŐRE a légkört mire majd egyszer behozza a spórolást. Tehát a villanyautó kb. az életciklusa első tíz évében csak ront a klímavédelmen.

    Mi a további baj?
    • Nem arányos az eladott járművek számával, mert ki mondta, hogy azonos sebességgel lehet eladni azokat a gyártáshoz képest főleg, ha méregdrágák?
    • Nem arányos az általuk futott km-ek számával. Na ez a súlyosabb probléma.

    Tehát a Toyota vagy bárki más lobogtatja, hogy az gyártott (vagy akár eladott) autók arányával a kibocsátás 95 gCO2/km alatt van. Csak ez púder. Amikor majd a magasabb kibocsátású autó, mert képes rá és mondjuk céges megy évi 50 ezer km-et is, a villanyos / kis hatótávú hibrid ingázó autó meg mondjuk évi 15 ezer km-et ami éppen csak alá megy 90-nek. Vagy nem, attól függően, hogy hogyan számolod a valódi vagy behaluzott kibocsátást. Lássuk ezt is.



    Legyen első körben 0 emissziós a nem benzines kocsi. Futásteljesítmények fent, 50k és 15k km/év. Benzines 115 gCO2/km.
    Ez bevallom a benzinesek számára kicsit lejtés, mert a mai flotta átlaga ennél szarabb. Viszont a kérdés az, hogy mit nyerünk, ha a jövő benzines autói helyett gyártunk pl. hibridet vagy tisztán villanyost. Akkor meg totálisan valid, mert ez kell ma tartani.

    (50*115+15*0)/65 = 88,5 gCO2/km átlag kibocsátás.
    88,5/115 = 0,77 tehát kb 23%-ot csökkentettünk a benzineshez képest, mert a valódi futásteljesítményt az autók képességei és használat mód miatt nem vesszük figyelembe. Csak éppen.
    • És ez még feltételezése volt annak, hogy 50-50%-ban adtál el benzinest és villanyost, ami mese habbal...
    • És ugyanakkora a gyártási lábnyoma a hibridnek és a benzinesnek, ami totálisan nem igaz.



    Nézzük a realitást magyar villamos hálózattal.

    (50*115+15*68,4)/65 = gCO2/kmátlag kibocsátás. 104,2/115 = 0,9 tehát kb.10%-ot csökkentettünk a benzineshez képest, mert a valódi futásteljesítményt az autók képességei és használat mód miatt nem vesszük figyelembe.
    • És ez még feltételezése volt annak, hogy 50-50%-ban adtál el benzinest és villanyost, ami mese habbal...
    • És ugyanakkora a gyártási lábnyoma a hibridnek és a benzinesnek, ami totálisan nem igaz.
    Persze meg lehet vizsgálni azonos futásteljesítmény mellett is a kocsikat, de mivel a villanyosoknál tagadhatatlanul nem vettek figyelembe több torzító hatást akkor ez így mi...?

    Szóval továbbra is áll a linkelt Totalcar féle videó. Megéri ennyi erőforrást erre eltolni? Nem inkább arra kellene költeni a pénzt, hogy a szénerőművek helyett atomerőmű legyen vagy legalább szuperkritikus kazánnal 25-50%-kal több áram legyen azonos tömegű szénből, tehát ennyivel csökkenne a fajlagos kibocsátás...?

    Vagy másképpen mondom. Amíg a világ áramának felét kb. nem atomerőmű termeli olcsón és tervezhetően, ennek kb. semmi értelme, amikor Hans akkor tankol villanyáramot télen, amikor este van és a kibocsátás 500 gCO2/kWh táján van...
     
    fishbed and bartinieffektus like this.
  8. fip7

    fip7 Well-Known Member

    molnibalage

    Szerintem ez a széndioxid flotta kvóta , meg az NCAP törésteszt igazából nem arról szól, mint amit kommunikálnak.
    Szerintem ezek piacvédő technológiák. Hány kínai autó felel meg ezeknek? :p
    A nagy gyártók közül is a GM eladta az Opelt (szerintem nagyrészt-e miatt), illetve a Ford is kezd leépíteni Európában. Szóval lassacskán már az USA cégeknek sem éri meg a dolog.
    A Fiat-Chrysler is azon agyal, hogy Európában csak pici Fiatokat fognak árulni (Panda, 500, max. Tipó) és nem adnak el nagyobb kocsikat, hogy tudják tartani a kvótát. Miközben a cég a JEEP "terepjáróiból" él, amiknek a fő piaca az USA. E miatt konkrétan a Fiat-ot megpróbálták eladni a francia PSA-nak, mert nem éri már meg a Fiatnak önállóan Európára fejleszteni, miközben a nagy pénzt az USA-ban lehet keresni a terepjárókon.

    Szóval én úgy gondolom, hogy az NCAP törésteszt nem a biztonságról szól, a széndioxid flotta kvóta meg nem a környezet védelemről szól, hanem a piacvédelemről. Szerintem. :cool:
     
    zeal likes this.
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ez tök jó, csak amikor a napelemek és szélkerekek támogatása is csak munkahelyekről szó és ez is, akkor mikor jön el az a csodálatos pillanat, hogy valami effektívet is teszünk a klímavédelem oltárán...?
    :confused:
     
  10. fip7

    fip7 Well-Known Member

    molnibalage

    "Ez tök jó, csak amikor a napelemek és szélkerekek támogatása is csak munkahelyekről szó és ez is, akkor mikor jön el az a csodálatos pillanat, hogy valami effektívet is teszünk a klímavédelem oltárán...?
    :confused:"

    Hát, bizonyos ózonréteg károsító hajtógázok betiltása óta ilyen nem nagyon történt szerintem. És én nem is nagyon látok arra utaló jelet, hogy bárki effektíve komolyan venné a dolgot.
     
  11. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    A Toyota kizárólag a Priusból gyárt Plug In verziót. Náluk az áram a benzinbőő' van.
    Azt nem vetted figyelembe, hogy az országok nem csak a járművek CO2 kibocsátását, hanem az országok teljes CO2 kibocsátásának 40%-os csökkentését vállalták 2030-ig. Ebbe természetesen az energia termelő tevékenységek is beletartoznak.
    Mármint a CO2 kvótákat nem veszik komolyan? Ha nem így lenne, akkor nem lennének aukciók súlyos pénzekért.
     
    blitzkrieg likes this.
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    És melyik ipari fejlett országnak sikerül ennek a közelébe kerülnek 2000-es bázist nézve? Vagy 1990-est? Németországnak 1990-hez képest sikerült -10% úgy, hogy ennyi, kész, kifújt. A csúcskapacitással azonos nap- és szélerőmű van a rendszerben. Ennek szabályozási buktája ismert...

    Ez még itthon sem igaz 1990-es bázishoz képest úgy, hogy a módszerváltás az iparban megtette hatását...
     
  13. ozymandias

    ozymandias Well-Known Member

    Itt hangosan felnevettem a budin. 1990-hez mérnek. A lengyelek jelenleg majd 1000g CO2/kWh-os szinttel termelik az áramot.

    A nagyolvasztó majd mivel megy!? Krakkoló-üzem!? Cementgyártás? Persze, biostrom-mal - ahogy a németek elképzelik, meg a norvég vízenergiával.

    Tök egyszerű matek. Benzin + dízel + atom + gáz + vízerōmű + szén együttes energiatartalma egyenlō-e napsütés + szél + egyéb bármely idōpillanatban tetszōleges helyen. Ennél egyszerűbben nem tudom megkérdezni...
     
    nyugger, fishbed and molnibalage like this.
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    http://www.mediafire.com/file/0ogmkknrbg747de/Bezin_vs_villany.xlsx
    Tessék, lehet játszadozni a számokkal.
     
  15. fip7

    fip7 Well-Known Member

    pöcshuszár

    "Mármint a CO2 kvótákat nem veszik komolyan?"

    Pontosan!
    Ezt a videót most rakták föl:

    350 LE helyet 250 LE a padon a Porshe. De nem a padon hanem az utcán meg megy, mint a barom.
    Akkor mi lehet a megoldás? Én laikus vagyok, de nem lehet, hogy a kocsi érzékelte, hogy padon mérik , ezért "átváltott" környezet barát üzemmódra amíg mérik? (VW termék ez is)
    Mert ha ezt látjuk, akkor ez is jó érv arra, hogy mennyire veszik komolyan a CO2 kvótát. Ugyanis azt is számolják valamiből....
    (inkább becslik, kamu gyártói adatok alapján, padon mérve Euro V, utcán használva Euro III mondjuk. Feltételezem az iparban sincs másként)
     
  16. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

  17. ozymandias

    ozymandias Well-Known Member

    Műszakilag egyszerű csalni:

    - A, B, C, D kimeneten csatlakozót érzékel a számítógép
    - fordulatszám van, elmozdulás nincs (3d-s giroszkóp kb. 2€, innen nincs elmozdulás csak rezgési frekvencia

    Akkor bekapcsol a csalóprogram, hiperszuper légfelesleggel, kevesebb naftával...
     
    nyugger, fishbed, fip7 and 1 other person like this.
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az autókhoz én sem értek annyira finoman szóval, de ebbe is hőerő gép van, aminek levegő is kell, hiszen belső égésű. Ha jól értem akkor mezei szívómotor.
    • Felpörgették a motort mint állat = termeli a hulladékhőt.
    • A valóságban az ehhez tartozó sebességeknél "pici" légáram többlet lenne, ami a hűtést és a beáramló levegő sebességét is megváltoztatja. Pont úgy, ahogy a repülőgépeknél is a sebességgel nő a légellenállás, csak emiatt a hajtómű tolóereje is.
    Lehet, hogy ennek ennyire komoly hatása van? Főleg ha egy nem túl hűvös műhelyben vizsgálják? Mert olyan teljesítmény értéket ad le, amivel 200+ km/h-val száguldana, csak közben az autó áll. A repülőgép hajtómű teljesítménye is 0 sebességnél negyede a fékpadinak akár gépbe építve. M1 táján meg az F100 hajtómű a fékpadi felett van cirka 30%-kal, ha jól emlékszem.

    Vagy itt is a VW kreativitása van a próbapadon...
    És mire leírnám jön a lehetséges megfejtés is...
     
  19. fip7

    fip7 Well-Known Member

    molnibalage

    A Porshe motorjánál sokkal jobban "kihegyezett" Toyota Celica 1.8-s motorja 192 LE helyet 180 LE volt, ha jól emlékszem.
    Részben igazad van, el is mondják, hogy a szívó benzinesek egy ilyen mérésen sosem hozzák a gyári értékeket. De 5%-nál nagyobb eltérés nem szokott lenni.
    (némelyik turbós kocsi meg 5%-al simán erősebb, mint a gyári adat.)
     
  20. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Dehát akkor mégiscsak komolyan veszik a kvótákat nem? :rolleyes:
     

Ezen oldal megosztása