B-21 / LRS-B (Northrop Grumman, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
b2.jpg


1979-ben amikor a B-2-es tervezése elkezdődött, a legkomolyabb fenyegetést az esetleges felderítésére a fix telepítésű P-14 Léna (Tall King) lokátorok jelentették.

OLYMPUS-DIGITAL-CAMERA.jpg

(képen a Medinai O-14-es)

Modernebb változataik a P-14F Furgon, és az O-14 Oborona már elviekben áttelepíthető volt, viszont az áttelepítés hosszú napokat vett igénybe.
Ezek elkerülésére, komplex bevetés tervező sw-t alkalmaztak a B-2-esek számára, mely úgy tervezte meg az adott küldetést, hogy az ismert települési helyű Tall King lokátorokat kellő mértékben elkerülje a gép.

2021-09-23-10-27-49-Vazdusni-Rat-nad-Srbijom-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg

Amennyiben szűkebb földrajzi területen került bevetésre a B-2-es, ahol nem volt lehetséges a P-14-es megfelelő távolságban való elkerülése (lásd 1999 Szerbia), akkor gondoskodtak róla, hogy az adott konfliktusban bevetett első Tomahawk robotrepülőgép sorozat elcsapja azt.

11.01.2020_CVO_6_550.JPG


Nos negyven évvel később, a B-21-es számára viszont már jelentősen megváltozott a fenyegetés minősége, a Nebo-M immáron sokszoros távolságból, képes a B-2-est felderíteni, és ráadásul az egész cucc 15 perc alatt képes összecsomagolni magát, és máshová települni.
Szépsége a méteres radartechnikának, hogy nem igényli a lokátor dombra való felhelyezést, sőt igazából egy tetszőleges mező közepén érzi a legjobban magát.

Szóval a B-21 bevetését már nem lehet a földön felszállás előtt megtervezni, hiszen a tizen-x órás repülés alatt simán betelepülhet egy Nebo-M a tervezett útvonalhoz már elég közel az eredményes felderítéshez.

A fentiek miatt a B-21-esnek alighanem bevetés közben a fenyegetettség pillanatnyi földrajzi elhelyezkedésének függvényében, dinamikusan újra kell terveznie a bevetési útvonalát.
Minen szóba jöhető B2es repülőtér mellett kellenek kémek, akik jelentik az összes felszállást. Nem tudom, a GRU ezt hogy oldja meg Diego Garcián, de ez legyen az ő gondjuk.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 781
25 331
113
B-21 hírek:


Jelenleg hat gép készül egyszerre.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 511
72 513
113
„Egyre több incidenst látunk, amit én szondázásnak nevezek” – mondta David Smith, a légierő 42-es üzemének igazgatója, ahol a Northrop Grumman a légierő új lopakodó bombázóját, a B-21 Raider-t építik.

"Van egy ember… aki szereti sétáltatni a kutyáját a sivatagban... feketébe öltözve, nagy felbontású kamerával sétáltatja a kutyáját a sivatagban a kerítés mentén... szereti ezt hajnali 3:30-kor csinálni... és négy mérföldre lakik."

Néhány hónappal ezelőtt például egy férfi, akinek az autójából kifogyott az üzemanyag, megpróbált átjutni a 42-es üzem kerítésén, abban a reményben hogy ott benzinkutat talál. Meglátta ezt a kétrétegű védőkerítést szögesdróttal, és azt mondta: „Jaj, ha van kétrétegű, szögesdróttal ellátott kerítéssor, akkor annak a másik oldalán kell lennie egy benzinkútnak. Úgyhogy másszunk át a kerítésen, mert ott találunk egy benzinkutat” – mondta, amikor a örzővédőink elkapták."

Két hét leforgása alatt három olyan autóbaleset történt, ahol egy sofőr leszaladt az útról, és belevágott a kerítésbe."

...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
764
1 898
93
  • Hűha
Reactions: formosa1

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
Miért lenne az?
Egyrészt a csapásmérés így kevesebb géppel kiváltható, mintha vadászbombázók mennének (úgyis stand off már a légi hadviselés java), másrészt így a gép olcsóbb lesz, elkerülhető a B-2 fiaskó. Egyszerűen kell a nagy mennyiség:
  • Egyrészt a darabár leszorítása miatt
  • Másrészt így elég sok helyen szolgál majd, sok ember lesz rá kiképezbe mint műszaki, nagy mennyiségű, sok helyen rendszerbe állított kiszolgálóeszköz gyártása miatt azok olcsóbbak lesznek, hiszen nem annyira egzotikus eszköz (standardizálás)
  • Harmadrészt mivel sokáig gyártják és sok lesz, nem hal ki alóla majd a beszállítók hálózat (mint történt az F-22, B-2 és a többi, relative kis darabszámos masina esetében)
.
.
A darabar leszoritasa fontos szempont, mert exportra ez se valoszinu, h kerulni fog, igy a hazai megrendelesre kell szetszorni a fejlesztesi költsegeket is.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Erről már volt itt szó korábban, hogy a B-21 az igazából a sosem volt FB-111H modern megfelelője stealth kivitelben.


A hatótáv nagy, a személyzet két fő, de a fegyverzet csak a stratégiai bombázóknál megszokott 20-27 tonnának a fele.
Viszont hajtóműből is csak kettő van, a kvázi leskálázással a költségek csökkenthetők.
A darabszám viszont így bátrabban növelhető, amivel a modernkori légvédelmet jobban és flexibilisebben tudják leterhelni és így áttörni.
 
M

molnibalage

Guest
Erről már volt itt szó korábban, hogy a B-21 az igazából a sosem volt FB-111H modern megfelelője stealth kivitelben.


A hatótáv nagy, a személyzet két fő, de a fegyverzet csak a stratégiai bombázóknál megszokott 20-27 tonnának a fele.
Viszont hajtóműből is csak kettő van, a kvázi leskálázással a költségek csökkenthetők.
A darabszám viszont így bátrabban növelhető, amivel a modernkori légvédelmet jobban és flexibilisebben tudják leterhelni és így áttörni.
A kulcsszó a többirányú támadás, amihez kell a mennyiség is. Az FB-111 esetén a "kis nuki" volt a SRAM.
Ma a kis fegyver meg az SDB.

  • A 90-es évek végén 2x8 db 2000 lb JDAM teszt volt ugye B-1B-vel. (Sajnos videót erről most nem találom.) Nagyon kevés cél ellen kell ekkora tűzerő.
  • 2003, 80x 500 lb JDAM B-52.
  • A mai idők szava meg 8-16 JSOW, JASSM vagy kb. 48 db SDB is elég.