Index cikk:
"
- Meg kell emelni a tankötelezettség korhatárát, a gyerekeket legalább addig az iskolában kell tartani, amíg egy szakmát meg nem szereznek.
- Meg kell emelni a pedagógusok bérét, emellett eszközökkel, továbbképzésekkel kell támogatni őket.
- Vissza kell csempészni az autonómiát az iskolákba, hogy a helyi problémákat a saját eszközeikkel oldhassák meg.
- Csökkenteni kell a pedagógusok és a diákok leterheltségét, hogy több szabadidejük legyen.
Kanász-Nagy Máté, az LMP társelnöke mindezt azzal egészítette ki, hogy az oktatást gyakorlatiasabbá kellene tenni, a tanulókat az iskolában kellene felkészíteni azokra a kihívásokra, amelyekkel a munkaerőpiacon találkozhatnak majd. Hozzátette: csökkenteni kellene az egyenlőtlenségeket annak érdekében, hogy mindenki egyforma minőségű oktatáshoz juthasson."
A problémáim ezzel a koncepcióval:
1. a tankötelezettség megemelése addig amíg egy szakmát meg nem szereznek: ha valaki ötven éves koráig nem jut el az ált. 2-ig, akkor már abbahagyhatja, vagy kell neki még egy évet ismételnie? (Ha most arra gondoltak, hogy 18-ra visszaemelik, akkor az a szarnak egy pofon. Nem az a gond, hogy 16, vagy 18 a korhatár, hanem a motiváció nemléte. Ha a cigánygyerek nem akar iskolába járni, mert azt látja otthon, hogy segílyből, meg futtatásból/dílerkedésből meg lehet élni, akkor lehet a korhatár 35 is, akkor sem fogja befejezni az iskolát, és szakmát szerezni (lesz szakmája, úgy hívják strici). Ellenben teljesen tönkrevágja másik 25 gyerek tanulását is. )
2. a béremelés szép dolog, ez a x^2 ígéret a mindenkinek pénzt adunk+ingyen sör kategóriában. Aztán mibül?
3. az autonómia szép dolog, és mégis egy általános iskolában milyen helyi problémát kellene megoldani? Az írást, vagy a matekot? Rádásul az egyforma minőséget ez rögtön alá is vágja, amit lentebb leírnak. Nem, meg kellene követelni, hogy minden iskola teljesen egyforma legyen, egyforma követelményekkel, egyforma kimenettel és egyforma előremenetellel. Ha mobilitást akarunk a munkavállalóknál, akkor az nem megy, hogy az egyik iskolában már a negyedikes anyagnál tartanak, a másikban meg háromnál, mert akkor megszivatom a gyerekeket a váltással, és visszajutok a egyforma esélyek mantrához, csak negatív előjellel. Mi kellene? A napi osztályozás eltörlése, és, időszakos tesztek. Az jut tovább a következő időszakra (nem osztályba, mert pl, lehet az első teszt a második végén is) aki azt az akadályt vette. Ez központi teszt, központi értékeléssel. Megszüntetni a magán iskolákat, az államiakra pedig költeni, és tényleg egyforma szinvonalra hozni mindet. (A fegyőrék tolják a Finn modelt... akkor nosza)
4. Csökkenteni a leterheltséget? OK? válasszuk külön. A pedagógusokét? OK, pont az amit írtam fenn csökkentené a legjobban a leterheltségüket. A struktúrát kellene átalakítani. Ha nem kell naponta dolgozatokat javítani, ha maga az oktatás menete változna, mondjuk kilépnénk a poroszos iskolarendszerből, akkor lehetne. Csak ez egy sokéves program (inkább évtizedes) amit az egyetemi képzéssel kellene kezdeni. Ismét visszakanyarodtunk a Finn modellhez, csak ahhoz ugyan az a három dolog kell, mint a háborúhoz. A gyerekekét? Hát ez nem csak iskolai probléma, hanem szülői is. Nem kellene sport+hegedű+két idegen extra nyelv+oxfordi felkészítő+HVCSképző. Értem én, hogy mulitalent a gyerek, de ebből kettő is elég, enm kell mind mindenkinek. Nem kell versenyezni a szülők közt, hogy kinek a gyereke tud többet csinálni egyszerre. Az iskola oldaláról meg annyi igazság van benne, hogy nem kell mindent háromszor megtanítani. Teljesen felesleges minden iskolai szintlépéskor mindent elölről kezdeni. Szép dolog a kőkorszak a töriből, de teljesen felesleges alsóban, felsőben, majd középiskolában IS nekiállni. Ha valaki történész akar lenni, majd megtnulja, de a felsős anyag bőven elég lesz. És ez csak egy tárgy. (Tudom, mindenhol egy kicsit többet tanítanak, mert fokozatosság. Csak éppen a gyerek egy mukkot nem fog tudni az EGÉSZBŐL pár évvel később.)
A munkaerőpiaci kihívások értelmes lenne, ha elmondanák, hogy mi is lesz az? Reggel felkelni? Vagy mondjuk egy állásinterjú? A gyakorlatiasítani az ok, csak azért teljesen ne vágjuk ki a lexikális tudást sem.