Lánctalpas vagy útdarukkal kapcsolatban lenne kérdésem. Rendelkeznek ezek bármilyen érzékelővel, amik lehatárolják az emelést vagy torony forgatását a gép beállítás, a talpakon mért (?) erők és nyomatékok alapján? Vagy a daruhoz tartozó nomogramok alapján minden a kezelő felelőssége?
A net teli van darus balesetekkel, borulásokkal. Ezeket úgy hozzák össze, hogy nincs szenzor és áthágják az üzemeltetési utasításokat és/vagy az elkészült emelési tervekre - már, ha voltak ilyenek - tojtak magasról?
Persze,rendelkeznek,már a 80' évekbeli teleszkópos rakodógépekben(JCB) is volt kereszt vízi mérték,amiben a buborék állásából látta a pilóta,hogy meddig billenhet a gép,már akkor bolt egy kereszt irányú ledsor is a bubi mellett,a műszerfalon,és egy kis sípoló duda,ami együtt mozgott a bubival,és sípolt is a pilótának,hogy Jóska b+,pofára fogsz esni,mit a lekváros kenyér.
A zakó 99.99%-ban pilóta hiba,a daruk sokkal komolyabb tapasztalatot igényelnek,ott szinte mindig az a gond,hogy felemeli a terhet,majd elkezd fordulni vele,sípol,villog minden,már egy talpaló a levegőben,de a pilóta jobban tudja,a fordulással kikerül a teher a tömegközéppontból,és az eredmény a videókon látható.
Nem ritkán megsüllyed a talaj a talpaló alatt,a manőver közben,amitől szintén kikerül a tömegközéppontból a teher,és zakó.
Ritkán anyag fáradás,műszaki hiba,elmulasztott ellenőrzés,teszt az oka,ill. a nem megfelelő teherbírású kötelek,karabínerek,egyéb függesztő elemek.
A mobil daruzás,és a gréderezés a szakma csúcsa egyébként,mind fizuban,mint szakmai körökben.
A harmadik világbeli,és a "fejlődő országokbeli" eszközök állapota meg önmagáért beszél,gondolom nem ezekre kérdeztél.