Az adott oktatás színvonalát nem tudom hogyan lehetne vegytisztán mérni, ez pedig egy többtényezős rendszer. De az biztos hogy az kurvára nem használ neki ha valaki kisgyerekként bekerül egy olyan rendszerbe, ahol a következő 4 évben nem kell abba átszokni, hogy az óvodai játék helyett/mellett már van egy kemény követelményrendszer, amit ha nem teljesít akkor bizony baj van. Azon túl, hogy az alap ismereteket sem vagy nem annyira jól tanulja meg, tanulni sem tanul meg. Azért az a csúnya, régi, rossz poroszos rendszer érdekes módon elég jó eredményességgel működött, ha azt nézzük hogy a 19. századtól mennyire durva fejlődés következett be.
Emelett biztos vagyok benne hogy eleve egy generációs trend is, mert az is megfigyelhető. Gyengébb a fegyelem, és rájön a nem feltétlenül csak pozitív digitalizáció is. Aki teszem azt már nem rendes könyveket olvasott már otthon, amit azért anno rendesen megírtak, átnézték párszor mielőtt kiadták volna, hanem 2 percesre szabott, tartalomgyárosok által naponta végtelen mennyiségben kiokádott gagyi cikkeket az interneten a tabletjén, amin közben 20 másik dolgot is csinál, ott garantált hogy a szövegértés és a kifejezőkészség is sokkal gyengébb lesz.
A rendes könyvek alatt mit értesz? A kötelező olvasmányokat? Ha igen, akkor elárulom, hogy azok egyetlen dologra voltak jók, hogy a legalább 50%-ukat utáljam, mint a szart, a maradék nagy része meg közömbös volt.
Mennyiségre annak kb. 10-20-30-szorosát olvastam el azoknak más könyvből önként, mert azok érdekeltek. Világtörténelem, katonai repülés, műszaki dolgok, stb. Nem a azért, mert a kezembe adták, én akartam azokat elolvasni. És azokat figyelmesen olvastam. Emlékeztem is rájuk, használtam is a benne levő tudást. Ezek után kettőt lehet találni miért is lett végül a hobbim az, ami...
Ezzel szemben pl. a Kőszívű Ember Fiaiból meg tudod, hogy mire emlékszem? Hogy valami névcserés tévesztés fordítás hibával az egyik feláldozza magát a másikért. Az Anyeginből tudod mire? Hát, a címére... A Voltaire Candide műből meg az "Ez a világ minden világok legjobbika" idézet maradt meg meg a levágott seggű nő.
Stb. stb. Ezért aztán volt értelme egy az én ízlésem és érdeklődési köröm szerint
egy rakás unalmas vagy egyenesen szutyok könyvet olvasni és
embertelenül sok időt tölteni velük ahhoz képest, amit pl. matek vagy fizikára fordíthattam. Mert mire azt vagy 600 oldalt végigolvassa az ember úgy, hogy értse is, az még egy igen gyorsan olvasó embernek is minimum 12 óra. És akkor még értelmezze, írjon belőle olvasónaplót vagy mit. Áh...
Ha az emberrel olyat olvastatnak, ami
rohadtul nem érdekli, akkor elárulom, hogy
rohadtul nem fog rá figyelni.
És nem azért, mert figyelemzavaros. Max., ha fizetsz neki. Melóban én is olvastam olyat, ami nem érdekelt,
de meg kellett csinálni.
Csak azért fizettek. Hatalmas difi...
A kötelező olvasmányokat annyira olvastam csak el, hogy ne baszogassanak vele és inkább foglalkoztam mással.
Már vagy egy évtizede volt valami műsor, ami a legolvasottabb könyveket rangsorolta és a fiatalok kiderült, hogy nagyon szívesen olvasnak olyat, amit nem egy 100-150+ éves közízlés és "általános műveltség" bullshit jegyében raknak össze egy csomagba.
Az összes kötelező olvasmány közül amit tényleg szerettem és élveztem kb. egy volt, a Pál Utcai fiúk úgy 2. vagy 3. osztály körül. Azt többször is elolvastam. Nem tudom, hogy miért, de valami tetszett benne.
A történelmet is végül azért szerettem meg, mert egy olyan fiatal tanár oktatta, aki a történelmi folyamatok mögött levő mozgatórugókat és társadalmi és eszmerendszerek "csatáját" is felvázolta. Az előtte levő tanár meg erre képtelen volt. Lehet, hogy ebből jön az is, hogy a technológia evolúcióját is szeretem és nem véletlenül írok annyit róla itt is a HTKA-n.
Sajnos erőforrás nincsen hozzá, de régen afelé kellett volna az oktatásnak elmozdulnia, hogy hogyan szelektálható legyen az már középiskolában is, hogy mit akarsz és mit
NEM akarsz hallgatni. Mert ok, hogy lehetek fizika és matekfaktos
PLUSZBA a meglevő olyan órák mellé, amire készülni kell, de számomra tökéletesen indifferens.
Nyelvtanból is tanultunk mindenféle hülye zöngésedés meg ilyen baromságot, ami nyelvésznek kell, de azt, hogy hogyan kell megfogalmazni egy cikket, egy szakdolgozatot, stb. Ja, hogy azt mind magamnak kellett.
A poroszos rendszerben is totálisan félrement hülyeségek voltak 20 éve is. Akkor el tudom képzelni, hogy hova vezetne egy hasonlóan merev rendszer. Tisztán látható volt, hogy én nem leszek se jogász, se irodalomtanár, se nyelvész és csupa olyan hülyeség vitte el az időm legalább felét, amit nem szerettem és semmi haszna nem volt. Simán nagyobb haszna van annak, ha az egyént nem baszogatod olyannal, ami nem érdekli és tudod, hogy nem lesz haszna. Mert a vektoralgebrát és az elektrotechnikát sem szerettem mindig (kurva szarul oktatták azt is sajnos nekünk), de tudtam, hogy van értelme. Valamennyire.
Az az oktatási rendszer, ami emberek tömegeit nyomja afelé is, amit számára csak teher és nem engedi azt tanulni, ami érdekli és haszna is lehet, nos, annak a XXI. században mi értelme van? Ha engem kérdeztek, akkor semmi.
Az érettségire való felkészülésem döntő idejét az vitte el, hogy olyan tantárgyakra készültem, amiről tudtam, hogy soha többet semmi gyakorlati haszna nem lesz. Nem lett volna egyszerűbb az élet, ha azokkal nem baszogatnak és még több időm marad matekra és fizikára? Vagy csak simán arra, hogy fiatal és pihent legyek?
És igazad van Molni, lehetne sokkal izgalmasabban látványosabban tanítani, hogy megfogja a gyerekeket. Sajnos a prezentációs eszközök és kellékek irgalmatlan drágák, így ez még nagyon messze lesz....ha lesz
Ööö, egy mai okostelefon, PC és internet mellett milyen prezentációs eszközökről beszélünk...? Azt mutatsz meg animált videón, amit nem szégyelsz.