Ez az ideális működése. A valóság egy része.
Meg van az erőfölénnyel való visszaélés, ahol a világbirodalmat építő multik diktálnak és megmondják a beszállítóknak évente mennyivel kell olcsóbban adniuk ugyanazt az alkatrészt. Ha tönkremennek semmi gond, lesz másik, ha nincs, időlegesen közösen megveszik és ellátják magukat, amíg újat nem találnak. Mindig találnak, az előző cég meg megy a levesbe.
Vagy vannak a személyes kapcsolatok, a piaci alapon működő (nem állami) korrupció, ahol a felsővezetés vagy részben saját zsebre dolgozik, vagy kartellben olyan személyes összefonódások vannak, ami totálisan kibogozhatatlan. Piaci ár fölött vesznek alkatrészeket, szolgáltatásokat kölcsönösen egymástól, míg a körön kívülieket a fenti erőpozícióból megnyomorítják.
Azonban ha ezt úgy szeretnéd elérni, hogy felvered az árrésedet az egekbe annak normális helyeken forgalomkiesés és ezzel a forintban számolt árrésed csökkenése, vagy a beszállítói láncból történő kipattintásod lesz a vége.
Nem véletlenül került bele a normális helyeken, de mehetne normális emberek is.
Sajnos én is tudnék mesélni rengeteg dolgot. Késő kilencvenes, kétezres évek, Magyarország. Gondolom ez azért sokat elmond.
Ugyanakkor van olyan is, hogy a beszállító egy szar kókler cég és komoly károkat okoz azzal, hogy nem szállít időben, nem produkálja az elvárt minőséget, a probléma megoldásában nem partner... Nem fekete és fehér a dolog.
Mi például kaptunk azért fogyasztóvédelmi büntetést, mert az akciós katalógusban szereplő termék nem volt az akció indulásának napján. A beszállítónk baszott szállítani a megbeszélt időpontra, de persze 5 nappal később az egész mennyiséget hozta. Neki ez elég sokszor gondot jelentett. Persze, ha ilyenkor kerestem nem lehetett elérni, legalább annyi gerinc lett volna bennük, hogy ők keresnek, hogy bocsi.
Bizalomvesztés, hiszen a vásárlót nem érdekli, hogy miért nincs a cucc amit kinézett. Forgalomkiesés, hiszen aki nem kapja meg a terméket az lehet megveszi máshol, nem vesz nálad hozzá valami kiegészítő terméket, vagy nem császkál és nincs impulzív vásárlás emiatt. Emellett keletkezik sanszosan több beírás a vásárlók könyvébe, amivel foglalkoznod kell. Mehetsz postára, vehetsz bélyeget, meg az időd is ezzel megy el. Az eladóidnak kellemetlen, konfrontálódni kell emiatt a vásárlóval.
Volt olyan cég akivel leszerződtünk több száz darab PC összerakására. Megnéztük amit bemutattak, fasza, boldogság. Aztán ahogy elkezdtek jönni a cuccok szépen kiderült, hogy ahány gép annyi változat. Gépházból volt vagy 20 féle változat, volt amelyikbe már nem jutott Kingstone RAM, nem baj jó lesz abba az alacsonyabb sebességű Corsair is, nem volt elég Asus alaplap, nem gond van ASRock stb...
Ha, egy ilyen után elhajtod a picsába, akkor még te vagy a szemét, meg tisztességtelen.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a multi szent, meg nem is arra céloztam, hogy mindegyik tisztességes piaci magatartást tanúsít, de ez ugyanígy igaz lehet a multi beszállítójára, sőt a sarki kisboltra is.