therob said
Pár éve még mindenki nevetett mikor arról volt szó hogy kínai 5 gen gép ma meg 2 is fejlesztés alatt áll. Hajtóművel is próbálkoznak ahogy már írták előttem. Ebben is lesz áttörés csak idő kérdése. Ennyi.
Csak éppen sokan az időt becsülik alá... Továbbra sem értem, hogy a tervezett gépek geometriai kialakításának mi köze ahhoz, hogy hogyan áll a hajtómű fejlesztés. Az első lépcső az, hogy kell egy röpképes és használható sárkány, ami alacsony észlelhetőségű. Az, hogy abba milyen hajtómű kerül, az más kérdés. Az F-117 is elketyegett egy utánégető nélküli F404-gyel, de nem is egy csúcsvadásznak készült...
Mackensen said
Ha annyira nem jön össze nekik a hajtóműgyártás, miért nem vették meg? Láthatjuk, hogy Oroszország szinte bármit elad neki bármekkora mennyiségben. Az ilyen orosz várárlásokból, vagy újjabban "nem vásárlásokból" bizonyos szinten következtetni lehet, hogy mivel kb hol állnak. Tudjuk, hogy stratégiai szállítógépük alig van az ország és a haderő méreteihez képest. De ők nem vettek vadiúj Il-76-okat, hanem beérték néhány használt példánnyal. Ebből sejteni lehet, hogy elég jól haladnak a saját szállítógépükkel és azokban látják a jövőt. A példákat még leehtne sorolni.
Mert sanszosan rájöttek, hogy amíg erős orosz függés van, addig a nagy sárkány félig csak papírsárkány. (Igen, India is bizony ilyen függésben van, amíga a hajtóműveiket az oroszok nagyjavítják.) Az oroszokkal viszonyuk nem éppen felhőtlen, csak a pénz beszél és "duzzogva", de ment az üzlet.
Viszont ma már az orosz repipar a belföldi megrendelés miatt nincsen annyira rászorulva arra, hogy "30 ezüstért" eladja a tudását, annál többet ér. Kína meg mivel tudja, hogy ezek után mi a hozzállás, ezért feleslegesen nem döröböl már mindenért az ajtón, mert időpocsékolás. Valami már megy saját erőből is, és talán remélik, hogy több is fog. Csak éppen a "menni fog" ütemét becsülik túl sokan felül. A 1960 és 1990 között lényegében elmozdulni a '60-as évek szintjéről alig sikerült. Ez meg is látszik a gépeik kialaktásán és teljesítményén. A legkomolyabb lehetőségük is az volt, hogy Egyiptom átadott asszem 1-2 MiG-23-ast...
Persze ma már nem ez van és a kínai is külföldön a világ nagy egyetemein tanul, de nehogy azt higyje már valaki, hogy 10-15 év alatt felépül egy akkora tudásbázis, amit a jenkiknek 60 évig tartott összehozni. Az olló záródik, csak nagyon nyitva volt...