Mennyit fizet Azerbajdzsán a lelőtt orosz Mi-24-ért?
A lelőtt Mi-24 orosz katonai helikopter és a személyzet halála után járó kártérítés összege a számítások szerint 7 és 20 millió dollár között változhat.
Azerbajdzsán azonnal elismerte hibáját, amikor Örményország felett lelőtt egy orosz helikoptert. Büntetőeljárást indítottak azon azerbajdzsáni katonák ellen, akik "gondatlan magatartásuk" miatt tüzet nyitottak a helikopterre. A találat következtében két orosz katonai pilóta meghalt, és egy megsebesült.
Oroszország és az áldozatok hozzátartozói felé tolmácsolt bocsánatkérések mellett, Bakuban, kijelentették, hogy készek kompenzációra.
A történelemben nagyon kevés ilyen kompenzáció fordul elő, az összegek gyakran nem nyilvánosak , de ebben az esetben feltételezhető, hogy több millió dollárról beszélünk.
Először is jegyezzük meg, hogy a "tévedésből" lelőtt repülőgépek után járó kártérítés kifizetése a polgári repülésnél a jellemzőbb. És még ott is évekig húzódnak a kifizetések, a bírósági tárgyalások következtében. A katonai repülésben keveset hallani erről a gyakorlatról.
A legfrissebb ilyen események között szerepel az Orosz Föderáció Szu-24M gépének esete, amelyet 2015. november 24-én lőtt le a török légierő F-16 vadászgépe Szíria felett. Recep Erdogan török elnök néhány hónappal a tragédia után kért bocsánatot Vlagyimir Putyin orosz elnöktől, Binali Yildirim török miniszterelnök pedig bejelentette, hogy kész kompenzációra.
Ezt megelőzte Ankara tagadása az incidensben való részvételével kapcsolatban, állításai arról, hogy állítólag az orosz gép lépte át a török határt, pilóta tévedés stb. Magának a megsemmisített repülőgépnek azonban 5-6 millió dollár értékű kompenzációja nem történt meg(a Szu-24 új exportváltozata kb. 30 millió dollárba került), illetve nem történt meg a török kártérítés kifizetése az elhunyt pilóta, Oleg Peškov családjának. De Ankara az amerikai tiltakozás ellenére hamarosan több mint egymilliárd dollárért vásárolt Moszkvából S-400 Triumph légvédelmi rakétarendszereket.
Azerbajdzsán Törökországgal ellentétben szó szerint egy órával az orosz helikopterrel történt tragédia után beismerte bűnösségét, és Baku elsőként beszélt arról, hogy készen áll a kártérítés fizetésére. Ilham Alijev azerbajdzsáni elnöknek nincs oka konfrontálódni ez ügyben Vlagyimir Putyinna.
A Baku által már megígért kártérítés feltehetően több összetevőből állhat. Magában foglalja a Mi-24 helikopter költségeit is, amelyek becslések szerint 8,2 millió dollár (nagyjából). Az értékcsökkenés figyelembevételével ez az összeg 5-6 millió dollár lehet.
A kártérítés második eleme az elhunyt katonák családjainak fizetett összeg. Az orosz törvények szerint ez 3 millió rubel között mozog, az elhunyt katonai rangjától függően. Azerbajdzsánban valamivel szerényebb ez az összeg - Alijev 2018-n rendeletet írt alá a hadsereg katonái területi integritása miatt meggyilkoltak családjainak fizetendő összegekről ez 11 000 manat (körülbelül 500 000 rubel) . Lehetséges, hogy ez az összeg az elhunyt orosz helikopterpilóták esetében kissé megnő. Ez magában foglalhatja a sebesültek kezeléséért, valamint katonai szállító repülőgépekkel a szülőföldjükre történő szállításáért (valamint a holttestekét is) fizetendő díjat is.
Szintén elképzelhető a meggyilkolt katonák családjainak 100 ezer dollárra becsülhető erkölcsi kárának megfizetése, amelynek megfizetéséhez az orosz fél ragaszkodhat. Vagyis Bakunak ez az egy MANPADS lövés körülbelül minimum 7 millió dollárba kerül.
Ezenkívül a pilóták képzésének ellentételezése is szóba jöhet - és megjegyezzük, hogy ez is meglehetősen magas. Ha felidézzük az orosz légierő volt főparancsnokának, Alekszandr Zelin vezérezredesnek a szavait, akkor első osztályú frontvonalas repülő pilóta képzése átlagosan hét-nyolc év, és kiképzésének költsége körülbelül 3,4 millió dollár. A mesterpilóta kiképzése 10-12 évig tart, és több mint 7 millió dollárba kerül. Valószínű, hogy még most is hasonló összegekbe kerül egy profi pilóta kiképzése, csakhogy a helikopterpilóták kiképzésének költségei valószínűleg olcsóbbak a helikopterek repülési órájának alacsonyabb költségei miatt.
Tehát az orosz fél jogosan követelheti Bakutól legalább 20 millió dollár kártérítést. Plusz azokat a szimbolikus lépéseket és engedményeket, amelyeket Azerbajdzsán tesz Oroszországának jóvátétele érdekében.
Azonban semmilyen összegű pénzbeli ellentételezés nem kárpótolhatja az elhunytak és sérültek hozzátartozóit. Egyébként Oleg Peshkov pilóta(2016 Szu-24M) családja kategorikusan elutasította még annak lehetőségét is, hogy pénzt kapjon Törökországtól, vagy az isztambuli polgármester kárpótlásul felajánlott házát.